Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
#8812824
melon skrev:
Fryle skrev:Snyggt, melon :vågen: !

Och kul att någon mer än jag stickar en klänning, min omgivning tycks anse att det är lite märkligt.
Å gör du, skoj :vågen: Har du bild?
Ännu har jag ingen bild, men visar gärna såsmåningom.

(När jag får pixbox att funka igen :evil: (Men i ärlighetens namn är det inte pixbox fel, jag kommer in där på andra datorer, fast inte från den där jag hanterar bilderna, då säger den fel lösenord.))

Den är av brunt och turkost bomullsgarn, egen design vartefter arbetet fortskrider. :D
Användarens profilbild
Av Amaltea
#8812880
Kul att jag inte är ensam :vågen:

Min strategi är nu att sortera i material och tjocklekar, för att se vad det kan tänkas räcka till.
Samt - att göra klart ett projekt innan nästa påbörjas :mrgreen:

Jag brer ut mig för mycket med mitt garn härhemma även om ingen klagar.
Jag rensar delvis för att kunna köpa nytt igen :hide: :Hahaa:
Av Enid
#8813414
emmy_ackevik skrev:
Enid skrev:Dorotea: Jag har stickat fickor och andra små detaljer av enstaka smånystan bomullsgarn, det blir faktiskt jättefina detaljer både på köpekoftor och klänningar/kjolar som irriterande sällan har några vettiga fickor.
Du har inga bilder?
Tyvärr inga jag kan länka till nu direkt, jag har inte uppdaterat varken bloggar eller bildarkiv på många månader. Kommer jag ihåg så ska jag lägga upp och länka så snart det finns en paus i allt det nödvändiga i 24/7 vardagen!
Av Enid
#8813421
melon skrev: Jag har börjat på en riktig stashbuster. Jag har haft 4 härvor colinette jitterbug liggandes i över två år, och jag hade börjat på en krokad mönstrad kofta. Men halvvägs ner på oket fick jag så ont i handleden av krokningen att jag slutade. Nu har jag repat upp, sträckt ut garnet och börjat på stickade bubblor istället. Jag hoppas att det ska bli en klänning.

Bild
:love:
Av mly
#8813425
Enid skrev:
emmy_ackevik skrev:
Enid skrev:Dorotea: Jag har stickat fickor och andra små detaljer av enstaka smånystan bomullsgarn, det blir faktiskt jättefina detaljer både på köpekoftor och klänningar/kjolar som irriterande sällan har några vettiga fickor.
Du har inga bilder?
Tyvärr inga jag kan länka till nu direkt, jag har inte uppdaterat varken bloggar eller bildarkiv på många månader. Kommer jag ihåg så ska jag lägga upp och länka så snart det finns en paus i allt det nödvändiga i 24/7 vardagen!
Förstår dig! Men det hade varit spännande att se, har precis börjat på något som kanske ska bli en ficka till en tunika, tack för idéen!
Av Enid
#8813466
emmy_ackevik skrev:
Enid skrev:
emmy_ackevik skrev:
Enid skrev:Dorotea: Jag har stickat fickor och andra små detaljer av enstaka smånystan bomullsgarn, det blir faktiskt jättefina detaljer både på köpekoftor och klänningar/kjolar som irriterande sällan har några vettiga fickor.
Du har inga bilder?
Tyvärr inga jag kan länka till nu direkt, jag har inte uppdaterat varken bloggar eller bildarkiv på många månader. Kommer jag ihåg så ska jag lägga upp och länka så snart det finns en paus i allt det nödvändiga i 24/7 vardagen!
Förstår dig! Men det hade varit spännande att se, har precis börjat på något som kanske ska bli en ficka till en tunika, tack för idéen!
Jag kan ju ge en skriftlig beskrivning istället :wink: . Jag har stickat fickan i den form och storlek jag vill ha den, oftast har jag stickat några provlappar med olika strukturer först och mätt på dom och skissat upp allt på ett papper. På vanligaste vardagskoftan har jag stickat två fyrkantiga fickor ca 15x22cm i senapsgult bomullsgarn, det var ett ganska tunt garn så jag stickade på stickor 2½ (använde ½-nummer mindre än rekommenderat för att få en tät stickning). Jag stickade öppningen först och sydde fast ett vävt band på insidan/baksidan av öppningen för att få den stadigare (så den inte skulle "växa" vid flitig användning). Jag maskade inte av nederkanten utan sydde fast den med maskstygn i koftan och sedan sydde jag fast sidorna med någon som jag försökte likna vid maskstygn fast det var på fel ledd så att säga. Fästa trådar och klart!



I just den kotan är det ett maskinstickat tyg som nog motsvarar stickor nr 0,75 eller nr 1 så det gick bra att sy fast med garnet jag stickat fickan i. Är det ett vanligt trikåtyg eller vävt tyg hade jag valt att maska av och sy fast med vanlig tråd i en passande färg.
Användarens profilbild
Av glis
#8813507
melon skrev:Oj. :shock: Nej för allt i världen, så fort stickar inte ens jag. Men ett mål kunde ju vara att minska ner så allt garn går i EN flyttlåda lagom till flytten i juni.
Flytt? Vafals?
Av mly
#8813512
Enid skrev:
emmy_ackevik skrev:
Enid skrev:
emmy_ackevik skrev:
Enid skrev:Dorotea: Jag har stickat fickor och andra små detaljer av enstaka smånystan bomullsgarn, det blir faktiskt jättefina detaljer både på köpekoftor och klänningar/kjolar som irriterande sällan har några vettiga fickor.
Du har inga bilder?
Tyvärr inga jag kan länka till nu direkt, jag har inte uppdaterat varken bloggar eller bildarkiv på många månader. Kommer jag ihåg så ska jag lägga upp och länka så snart det finns en paus i allt det nödvändiga i 24/7 vardagen!
Förstår dig! Men det hade varit spännande att se, har precis börjat på något som kanske ska bli en ficka till en tunika, tack för idéen!
Jag kan ju ge en skriftlig beskrivning istället :wink: . Jag har stickat fickan i den form och storlek jag vill ha den, oftast har jag stickat några provlappar med olika strukturer först och mätt på dom och skissat upp allt på ett papper. På vanligaste vardagskoftan har jag stickat två fyrkantiga fickor ca 15x22cm i senapsgult bomullsgarn, det var ett ganska tunt garn så jag stickade på stickor 2½ (använde ½-nummer mindre än rekommenderat för att få en tät stickning). Jag stickade öppningen först och sydde fast ett vävt band på insidan/baksidan av öppningen för att få den stadigare (så den inte skulle "växa" vid flitig användning). Jag maskade inte av nederkanten utan sydde fast den med maskstygn i koftan och sedan sydde jag fast sidorna med någon som jag försökte likna vid maskstygn fast det var på fel ledd så att säga. Fästa trådar och klart!



I just den kotan är det ett maskinstickat tyg som nog motsvarar stickor nr 0,75 eller nr 1 så det gick bra att sy fast med garnet jag stickat fickan i. Är det ett vanligt trikåtyg eller vävt tyg hade jag valt att maska av och sy fast med vanlig tråd i en passande färg.
:hmm: Öppning? Jag har börjat med att virka, har en grå tunika som jag trodde hade gjort sitt, men kanske att den ska få gula fickor, får se hur det blir, hade tänkt typ såhär
Bild
Av Enid
#8813538
Med öppning menar jag såklart ovankanten, alltså där fickans öppning är = där man stoppar i händerna/sakerna. Vissa garner och sticksätt "växer" när de töjs och går inte tillbaka sen, särskilt just i uppläggningskanten. Om man stickar fickan nerifrån och upp och har avmaskningen i fickans öppning så bör väx-risken minska.
Användarens profilbild
Av melon
#8813548
glis skrev:
melon skrev:Oj. :shock: Nej för allt i världen, så fort stickar inte ens jag. Men ett mål kunde ju vara att minska ner så allt garn går i EN flyttlåda lagom till flytten i juni.
Flytt? Vafals?
Bara ett par kilometer åt andra hållet :wink: Större, mer barnvänligt och en hel frys som jag kan fylla med vaniljbullar :loving:
Användarens profilbild
Av glis
#8813558
melon skrev:
glis skrev:
melon skrev:Oj. :shock: Nej för allt i världen, så fort stickar inte ens jag. Men ett mål kunde ju vara att minska ner så allt garn går i EN flyttlåda lagom till flytten i juni.
Flytt? Vafals?
Bara ett par kilometer åt andra hållet :wink: Större, mer barnvänligt och en hel frys som jag kan fylla med vaniljbullar :loving:
Låter ju bra i och för sig, jag får väl ta bilen... Hel frys är skäl nog. Andra hållet? Du får berätta när vi ses.

Jag skall också försöka minska lagret, men det är lite lurigt, jag har så olika garner. En hel del islandströjegarn, en hel del Kauni, en hel del Östergötlands, konstiga slattar av alla möjliga. Och i vintras var jag extra knäpp och köpte på mig en laddning bomullsgarn för att virka av. :roll:
Av mly
#8813811
Enid skrev:Med öppning menar jag såklart ovankanten, alltså där fickans öppning är = där man stoppar i händerna/sakerna. Vissa garner och sticksätt "växer" när de töjs och går inte tillbaka sen, särskilt just i uppläggningskanten. Om man stickar fickan nerifrån och upp och har avmaskningen i fickans öppning så bör väx-risken minska.
Okej, det lät mer avancerat än det va :lol:
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#8814179
Härlig tråd! :app:

Har lite för lite garn hemma just nu för att känna att det är rimligt att haka på helt och hållet och har dessutom just både avslutat en restgarnssjal och lämnat bort små-slattar av uddagarn till fsk för inte så länge sedan, men jag hänger gärna med på ett hörn ändå, typ att först och främst sticka av det jag har istället för att köpa nytt! :tumup:

Det där att sticka egna fickor till ficklösa plagg var ju ex. en jätterolig idé - den måste testas! :D
Användarens profilbild
Av mymlan
#8814232
Tassar i väntan på Fryles bilder av restgarnströja o klänning :D , har du stickat på fri hand eller efter något mönster med restgarnerna? Och vilket fint mönster på klänningen Melon :love: , men för avancerat för mig som inte stickat på jättelänge.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?