Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mejamy
#878632
Trots att jag burit mkt i sjal har jag aldrig lyckats lära mig att knyta en råbandsknut :roll: Jag ska nämligen visa några sjalintresserade mammor lite knytningar snart :D och då vill jag ju kunna lite andra knytningar än bara omslutet på ryggen som jag mest kört med. Så finns det nån bra beskrivning på råbandsknut? :)
Användarens profilbild
Av Maddemoa
#878709
Vi fick lära oss i friluftsfrämjandet!

Höger på vänster och slå en knut. Sedan vänster på höger och slå en knut.

Svårt att skriva så det blir lättfattligt.
Användarens profilbild
Av mian
#878743
Ett bra kom ihåg är att man skall knyta med samma ände. Den tråd du lägger överst vid första knuten skall du lägga överst även vid andra knuten.
Användarens profilbild
Av mejamy
#878755
Jag får väl skylla på graviditetshormoner och trötthet...men jag fattar inget :oops: Finns det ingen steg för steg beskrivning nånstans :roll:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
#878796
Knyt en vanlig knut (en enkelknut, alltså.).

Den ände som är underst nu, ska vara underst när du slår nästa knut på tamparna. Gick det att förstå?

Är du säker på att du inte kan knyta en råbandsknut, fast du inte vet att det är det du gör? ;-) För jag gör aldrig någon annan "dubbelknut" utan det är råbandsknopar.

Här fanns en rätt bra bild (om än inte beskrivning)
http://www.9manader.nu/efter/bara/barsjalar/rabandsknop
Användarens profilbild
Av mejamy
#878835
Tack Kaffemoster! Nu blev det ju helt plötsligt jätteenkelt! :D Precis en sån länk jag var ute efter. Men vad är poängen med en råbandsknut då? Trodde det var att man skulle kunna justera efterhand, men det kanske är nån annan knut det? :roll: :wink:
Användarens profilbild
Av Scharlott
#878868
mejamy skrev:Men vad är poängen med en råbandsknut då?
Som seglare kanske jag kan komma med lite input 8)

Inom segling använder man sig av flera olika typer av knopar, var och en anpassad utifrån ändamålet. Just råbandknopen är bra då man vill knyta ihop två rep (eller i detta fallet sjaländar) av lika tjocklek. Jfr med den andra "dubbelknuten" där repen riskerar att glida itu. Vidare är råbandsknopen lätt att knyta upp under belastning. Nu är det i och för sig en oerhört mycket större belastning med en båt. Gissar dock att just råbandsknopen är det mest ändamålsenliga sättet att knyta en bärsjal. Även där vill man ju kunna knyta upp lätt när man väl skall ta av sig sjalen :wink:
Användarens profilbild
Av Krickelin
#879132
I Hoppediz häfte finns beskrivning dels på råbandsknop och dels en löpknut. Det låter som att det är den sista du skulle vilja ha beskrivning på. När den inte är belastad går det att justera och när den är belastad sitter den fast.
Användarens profilbild
Av mejamy
#879135
Krickelin skrev:I Hoppediz häfte finns beskrivning dels på råbandsknop och dels en löpknut. Det låter som att det är den sista du skulle vilja ha beskrivning på. När den inte är belastad går det att justera och när den är belastad sitter den fast.
Jo, det är nog den jag tänker på. Men jag ville lära mig råbandsknyt också! :) Häftet har jag utlånat..så jag ska försöka få tillbaka det + en ringsjal som jag lånade ut för längesen...
Användarens profilbild
Av Krickelin
#879154
Säg till ifall du vill låna mitt häfte. Jag är in till U-a ganska ofta.
Användarens profilbild
Av mejamy
#879185
Krickelin skrev:Säg till ifall du vill låna mitt häfte. Jag är in till U-a ganska ofta.
Tack det var snällt! :) Men häftet bör befinna sig hos grannen några hus bort...så jag försöker nog få igen det istället. Om jag nu orkar gå dit nångång.. :wink:
Användarens profilbild
Av zink
#884080
Kaffemoster skrev:Knyt en vanlig knut (en enkelknut, alltså.).

Den ände som är underst nu, ska vara underst när du slår nästa knut på tamparna. Gick det att förstå?

Är du säker på att du inte kan knyta en råbandsknut, fast du inte vet att det är det du gör? ;-) För jag gör aldrig någon annan "dubbelknut" utan det är råbandsknopar.

Här fanns en rätt bra bild (om än inte beskrivning)
http://www.9manader.nu/efter/bara/barsjalar/rabandsknop
Det var precis så jag lärde mig göra råbands - och efter det bara gör det (efts som seglaren påpekade, de håller bättre o s v).

Alltså: Börja göra en blåknut/dubbelknut och just när du ska göra den andra knuten - så "gör tvärtom" (tvärtemot det du just var på väg att göra av gammal vana alltså), "kasta om ändarna"! :-)

Men som kaffemoster ockå sa, det kanske är så man gör redan - så titta på bilder av råbandsknutar. Jag brukar "visualisera" dem för mig som två öglor som kommer från varsitt håll (dubbelvikta rep) som "hakas" i varandra. Då kan jag titta på en knut och se om det är en råbands eller en "blåknut".

Och löpknuten beskrivs bra i Hoppediz häfte ja men ngn seglare kanske har en länk till den också? :-) Om jag inte slarvläst inläggen ovan, kanske redan finns...
Användarens profilbild
Av Scharlott
#884208
cinclus skrev:Och löpknuten beskrivs bra i Hoppediz häfte ja men ngn seglare kanske har en länk till den också? :-)
:lol: Jajamensan här kommer en länk till seglarknopar 8)
http://www.abcseglarskola.se/knopar.asp

Kolla som sagt på dubbelt halvslag om egen part :wink:
Tyras å Knuts mamma skrev:Å, det är dubbelt halvslag om eget part du är ute efter alltså ;-)
Användarens profilbild
Av bani
#884213
Jag får ont i huvet av den här tråden, men vill också lära mig knyta... :lol:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?