Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Scilla
#8450438
Jag fick en insikt häromdagen - jag måste faktiskt börja sy mina egna kläder. Kanske inte alla :lol:, men en del.

Jag är LESS på att jaga runt i alla affärer och veta exakt vad jag letar efter men aldrig hitta det. Oftast handlar det om basplagg också, så inget avancerat. Och inga fancy material heller, det är bara det att jag är väldigt kinkig med passform och modell. Har flera gamla favoriter hemma som nu inte går att hitta liknande, och som jag gärna skulle vilja "kopiera". Nu är ju jag dock ingen stjärna på att sy. Jag har sytt en del, men inget jätteavancerat. Och det är väl heller inte det roligaste jag vet - men å andra sidan är det hundra gånger värre att gå i affärer när man bara blir mer och mer irriterad, och dessutom får finansiera barnarbete och miljöförstöring i slutändan (om vi generaliserar lite :wink: :oops: ). Så det är helt enkelt ett rationellt beslut :lol:

Men hur börjar jag? Jag antar att jag måste ha en overlockmaskin om jag ska kunna sy i trikå. Vad kostar en sån egentligen? Jag vet att många köpt på Ebay och så, var ska jag kolla? Klarar man att lära sig en sådan på egen hand?

Och grunderna i klädsömnad - jag minns en del från syslöjden faktiskt :lol: men jag skulle behöva lära mig mer tekniker och tricks. Finns det kurser? Folkuniversitetet eller så? Eller kan man läsa sig till det - kan ni tipsa om bra böcker?

Ni som syr kläder till er själva, var hittar ni mönster? Är det svårt att sy med ett befintligt plagg som förlaga?

Bla bla, kort sagt, ge mig alla nybörjarråd ni har!
#8450454
Jag tassar här så länge! :tumup:
Användarens profilbild
Av ernamalin
#8450708
Jag är inte på långa vägar något proffs eller så men jag kan ju berätta hur jag gör.
Jo, jag har en overlock och det måste jag säga att allt går så lätt och snabbt med den att det blir väldigt roligt att hålla på och så blir det så snygga sömmar också. Jag använder overlocken till det mesta både trikå och vävda tyger för jag tycker det är vansinnigt tråkigt att zigzaga alla kanter.

Jag syr om en del gamla kläder till nya och syr även en del helt nya. Använder nästan aldrig mönster men det är mest för att jag är så himla lat att jag inte ids måla av mönstret, nåla fast och klippa ut tyget. Ska jag sy till mig själv måttar jag helt enkelt direkt på kroppen eller på ett färdigt plagg jag gillar. Jag har inte superhöga krav när jag syr till mig själv utan accepterar att inte allt blir perfekt (värre är det när jag syr till andra då blir jag petig).

Kika gärna in i min blogg så ser du vad jag håller på med
www.hildisen.blogspot.com
Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
#8451150
Jag har själv precis börjat sy kläder till mig själv och älskar det :vågen: Det är himla kul tycker jag, även om det inte alltid blir som jag vill.

Min overlock köpte jag från England, http://www.sewingmachines.co.uk/index.htm och innan den kom hade jag aldrig ens sett en OL IRL men det gick hur bra som helst. Den syr som tåget och är väldigt enkel att hantera. Just min sort kostade halva priset i England mot här och jag är jättenöjd. Helt klart värt pengarna om du frågar mig. Det går fort, lätt och blir snyggt.

Tyg köper jag från Ohlssons, Stoff och stil, second hand, Tradera och faktiskt Åhlens. Sen finns det en liten tygaffär mittemot Myrornas som har riktigt fina grejjor. Dock åt det lite dyrare hållet. Sybehör som tråd och dragkejor köper jag från Bibbi, http://www.bibbistextil.se/

Syböcker finns det ganska många bra på bibblan. Låna alla du hittar och fastnar du för någon så går det ju alltid att låna om :D Annars finns en del bra beskrivningar hos Husqvarna. Hur man syr i dragkedjor, gör manschetter osv. http://www.husqvarnaviking.com/mediafil ... oom_no.asp

Mina mönster kommer lite varstans ifrån. En del vintage från Tradera och liknande, en del fina böcker med tunikor, en del tidningar och en del nedladdat från Burda http://www.burdastyle.com/patterns Där blir du bara medlem så finns det en del gratis mönster att ta hem eller så kostar de runt fem dollar. Du skriver ut dem på skrivaren hemma och får sen lägga pussel. Hur kul som helst :tumup:

Sen finns det massor av underbara bloggar för att få lite inspiration. Här är min alltime-favorit http://groovybabyandmama.blogspot.com/
I min egen finns lite bilder på det jag knåpat ihop hittills.

Stort lycka till!!
Användarens profilbild
Av Fjärilen
#8451183
Kajsabajsa skrev: Sen finns det massor av underbara bloggar för att få lite inspiration. Här är min alltime-favorit http://groovybabyandmama.blogspot.com/
I min egen finns lite bilder på det jag knåpat ihop hittills.

Stort lycka till!!
Men gud den bloggen asså! :love: :love: Vilka underbara kläder!
Det där blev ju plötsligt det nya målet för vad jag vill kunna sy :lol:
Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
#8451228
Fjärilen skrev:
Kajsabajsa skrev: Sen finns det massor av underbara bloggar för att få lite inspiration. Här är min alltime-favorit http://groovybabyandmama.blogspot.com/
I min egen finns lite bilder på det jag knåpat ihop hittills.

Stort lycka till!!
Men gud den bloggen asså! :love: :love: Vilka underbara kläder!
Det där blev ju plötsligt det nya målet för vad jag vill kunna sy :lol:
Jamen, eller hur??? :love: Tygerna, modellerna, allt är verkligen underbart.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
#8451287
Jag säger också att en overlock är underbar. Utan overlock hade jag inte sytt idag. Alls.
Även jag har en maskin (dock inte overlocken) beställd från ovan nämnda symaskinsshop i England. Funkade jättesmidigt och med en elpluggskonverterare från Clas Ohlson för 39 spänn så gick den att plugga i och köra på direkten. Det blev mycket billigare än från Sverige och då var inte ens pundet särskilt lågt när jag handlade.

Många av studieförbunden har iaf här i Stockholmstrakten har sykurser och sen finns det ju som sagt böcker och bibliotek och icke att förglömma YouTube.

Att göra mönster till vuxenkläder själv.....Det är svårare än barnkläder för passformen spelar större roll. Sen beror det väl på hur noggrann man är också. Har man möjlighet att sprätta gamla plagg så man kan rita mer exakt hjälper det. Och att sy detaljer är inte min starka sida så för min del faller det väl på det också. Men som nån skrev, det finns många sidor med mönster på nätet också, det är bara en fråga om hur mycket man orkar titta igenom ;)

Är det både byxor, klänningar, tröjor, koftor, jackor, underkläder etc du känner att du behöver sy eller är det nån klädgrupp som överväger eller hur ser behovet ut?
Användarens profilbild
Av Scilla
#8451363
Tack, tack, tack för alla råd och tips. Får ansöka i familjerådet om inköp av overlock :wink: Angående modeller och märken gissar jag att det finns en massa tidigare trådar att söka i så det ska jag inte börja nysta i här (fast känner ni att ni gärna vill tipsa ändå är det helt ok :lol:)
Sockertopp skrev:Är det både byxor, klänningar, tröjor, koftor, jackor, underkläder etc du känner att du behöver sy eller är det nån klädgrupp som överväger eller hur ser behovet ut?
I första hand är det ganska basic saker som toppar/t-shirtklänningar, blusar, enkla kjolar... klarar jag det så är jag nöjd. Plus att om jag nu köper en overlockmaskin vill jag väl sy lite mjukisar till barnen och så.

Verkar finnas lite kurser i klädsömnad hos Medborgarskolan mfl. Är det någon som har erfarenhet av någon sådan?
Användarens profilbild
Av SCSI
#8451412
Det GÅR att sy i mjuka tyger utan en OL, även om jag lite förtränger det nu när jag har en... men visst underlättar den, helt klart. Men om man inte har pengar i överflöd skulle jag nog börja sy kläder på den vanliga maskinen. Sen blir det sällan så billigt som man hoppas på, både tråd och tyg kostar en del... men hamstrar man tyg när man hittar det till bra pris, så. :tumup: Därför behöver man förrutom en plats att låta maskinen stå framme på (jag syr mycker med om jag slipper gräva fram maskinen och röja plats åt den först) rejält med utrymme att förvara alla tyger på. somliga ligger till sig i tio år innan de blir nåt här!
Av Marine78
#8451476
Alltså, man MÅSTE INTE ha en overlock för att sy i trikå, men det blir så mycket snyggare och går så mycket fortare. Jag tror inte att jag skulle vilja sätta på mig egenhändigt sydda kläder på vanlig hushållsmaskin faktiskt. Jag har blivit alldeles för kräsen för det ;-). Du har redan fått många bra svar gällande tips på mönster och annat. Jag tippsar om Ottobre Creative Woman som har schyssta mönster på basic toppar. Har man ett enkelt och bra basmönster att utgå ifrån är det sedan ganska lätt att klura ut vad man behöver ändra på för att få ett mönster som passar en själv som hand i handsken. Och det utan att ha gått någon mönsterkonstruktionskurs. Jag har annars använt mig just av metoden att klippa upp/sprätta sönder förbrukade men omtyckta plagg för att använda som mönster och få dem att återuppstå i ny form. personligen föredrar jag att sy i mjuka eller strechiga tyger till mig själv för att det är mer förlåtande och inte lika tidskrävande som att sy i stumt tyg. Lycka till med dina planer!
Användarens profilbild
Av Scilla
#8451483
SCSI skrev:Därför behöver man förrutom en plats att låta maskinen stå framme på (jag syr mycker med om jag slipper gräva fram maskinen och röja plats åt den först) rejält med utrymme att förvara alla tyger på. somliga ligger till sig i tio år innan de blir nåt här!
Hu. Det där var inte uppmuntrande. Är det något vi har ont om så är det plats :roll: (men vi får väl röja...)
Användarens profilbild
Av Scilla
#8451487
Marine78 skrev:Alltså, man MÅSTE INTE ha en overlock för att sy i trikå, men det blir så mycket snyggare och går så mycket fortare. Jag tror inte att jag skulle vilja sätta på mig egenhändigt sydda kläder på vanlig hushållsmaskin faktiskt. Jag har blivit alldeles för kräsen för det ;-). Du har redan fått många bra svar gällande tips på mönster och annat. Jag tippsar om Ottobre Creative Woman som har schyssta mönster på basic toppar. Har man ett enkelt och bra basmönster att utgå ifrån är det sedan ganska lätt att klura ut vad man behöver ändra på för att få ett mönster som passar en själv som hand i handsken. Och det utan att ha gått någon mönsterkonstruktionskurs. Jag har annars använt mig just av metoden att klippa upp/sprätta sönder förbrukade men omtyckta plagg för att använda som mönster och få dem att återuppstå i ny form. personligen föredrar jag att sy i mjuka eller strechiga tyger till mig själv för att det är mer förlåtande och inte lika tidskrävande som att sy i stumt tyg. Lycka till med dina planer!
Tack! Nej jag tror också att jag ska satsa på en overlock. Jag gillar tekniska prylar och blir motiverad av dem :mrgreen: Ska spana in de där mönstren.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?