Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av maltemalte
#8451705
Har kommit på att lite smock skulle kunna rädda några av mina syprojekt. Men har ingen aning om hur man gör.

Behöver jag en speciell tråd till det? Vilken i så fall och var hittar jag sådan?
Användarens profilbild
Av Lojse
#8451721
http://www.youtube.com/watch?v=nWYHh_hF ... ure=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=jsSZTHyC ... ure=fvwrel

dessa två länkar e vad jag alltid har tänkt är smock, alltså elastisk.

men så såg jag denna filmen, kanske var det det du menade?
http://www.youtube.com/watch?v=rP-NBZ3RCRg


iaf när jag har sytt elasisk smock så har jag elastisk tråd på undertråden, med min maskin funkar det bäst att rulla upp tråden för hand på spolen utsträckt. och sedan sy med lång sicksack.
jag har bara sytt i elastiskt tyg, och jag har sytt ihop plagget sedan sytt runt runt runt och fäst lite då och då. går skit fort. tänk på att inte ha jätte bred sömnsmån om du gör på det viset och att sy med ca 1-2cm mellanrum tycker jag e lagom. fast det är ju när jag har sytt runt hela.. ska du bara sy in vissa delar för att ändra passformen så skulle det kanske gå att sy tätare sömn?

hoppas att jag hade något vettigt tips.. :lol:
Användarens profilbild
Av SCSI
#8452246
Jag har fuskat lite när jag smockat... vanlig tråd både som över- och undertråd, och sen har jag zigzagat över den elastiska tråden på undersidan (med så pass bred söm att tråden inte blir fastsydd), knutit fast den i ena änden, spänt den lagom mkt och knutit i andra änden.
Användarens profilbild
Av Mammut
#8452269
Går det inte att megafuska, och sy fast ett vanligt resårband på baksidan? Om man drar så den är sträckt och så syr man med vanlig tråd mitt på resåren? :hmm:
Användarens profilbild
Av Lojse
#8452361
Mammut skrev:Går det inte att megafuska, och sy fast ett vanligt resårband på baksidan? Om man drar så den är sträckt och så syr man med vanlig tråd mitt på resåren? :hmm:
beroende på hur bred resår du använder skulle jag nog sy 2-flera sömmar på samma resårband, för att motverka att det knölar sig på baksidan, men det är ju absolut ett alternativ! :tumup:
Användarens profilbild
Av maltemalte
#8453520
Åh, vad trevligt med så många svar!

Smock är ju så himla snyggt också. Ska beställa lite tunn resårtråd och börja experimentera snarast. Tänk att jag tom har lyckats lära mig vad smock heter på engelska!
Användarens profilbild
Av linafelicia
#8453925
SCSI skrev:Jag har fuskat lite när jag smockat... vanlig tråd både som över- och undertråd, och sen har jag zigzagat över den elastiska tråden på undersidan (med så pass bred söm att tråden inte blir fastsydd), knutit fast den i ena änden, spänt den lagom mkt och knutit i andra änden.
Så gör jag med och det tycker jag blir bra. Nästa gång måste jag testa att spola upp resårtråden i undertråden så att jag kan jämföra. Det låter som en helt perfekt ursäkt att sy en ny klänning.
Användarens profilbild
Av karro54
#8455298
Är på gång att sy en kjol till Leian och blir lite sugen på smock i linningen så hon kan använda den i flera år...
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?