Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av vimla
#7880239
tyckte min man att han ville ha. :shock: Men... men vi har ju becon? tycker jag helt oförstående. :hmm: Ja men bärstol är mycket skönare för de långa skogspromenader han tydligen tänkt sig i somras, säger han. Är det så? Och hur stora barn kan man ha i dem egentligen? Och är det helt overkill när man har en jätteskön jättefin beco?
Av Sofie
#7880247
Eh, har han någonsin burit med bärstol? Jag undrar...
Användarens profilbild
Av Scharlott
#7880491
Ergonomisk bärsele är mycket skönare än bärstol. Så eftersom ni har Becon behövs ingen bärstol :)
Skulle mannen inte vara helt nöjd med er Beco finns det fler andra bra ergonomiska bärselar som alla är skönare att bära i än en bärstol, och i så fall kan han ju med fördel prova några olika och välja sin egna favorit 8)
Användarens profilbild
Av zink
#7880504
Gillar han att bära i Beco'n?

Maken gillade Becon minst, vi trodde det berodde på hans längd. Jag gillade den inte heller, kändes för "klen" i höftavbäraren fr a. Vi dissade Ergon för att axelremmarna var för vadderade och tygfickan onödig. Patapum blev vår favorit! Smidig. Ihopfällbar. :tumup:

En grej till med Becon för vår del var att den var för "pyntig" med sina mönster, är ju även det som vissa/många karlar dissar. I detta fall även jag då ;-)

Vi har en bärstol också, en begagnad Vaude Jolly Comfort (?) men den största eller näst största. Den som man kan fälla ut ett ben på så att den står själv och som har en rejäl inbyggd ryggsäck.

Nackdelar:

* Det blir en svajig tyngdpunkt. Men jag bar honom som 12-14 kg nå't i den i somras, det funkade.

* BabyBjörnsvarning... Smalt i grenen ju! Men nu var han så lång att han hade fötterna på ramen, hängde inte.

Fördel:

* När jag vill ensam ut till skogs med mycket packning! En lunch, regnställ å så. Jag gillade att ha allt på ryggen och inte en magsäck, efts jag skulle gå en hel del uppför.

* Sonen gillade omväxlingen. Bästol till skogs och bärsele i stan.

* När han var säg 1½ år så var det praktiskt att "ställa ifrån sig honom ", inte obevakat, en hand på. Utan att han sprang iväg i tangentens riktning... Å så.

Har just grunnat på om den funkar även i vår och sommar. Han är 1 m nu och knappt 16 kg.

Det str "upp till tre år, 20 kg." se jag här

http://www.outnet.se/vaude/jolly-comfort-i.php#

Det var bra reglagemöjligheter för barnet. Och som vanligt med ramryggsäckar bar möjligheter att reglera lite här-och-där. Fast inte för rygglängd väl?!



Bild

Bild
Användarens profilbild
Av zink
#7880507
Däremot skulle jag nog inte gilla t ex Haglöfs enklare bärstol...? De axelremmarna ser ut att skära in ju...

Men sådana brukar finnas massvis, billiga på Blocket. Han kan ju testa ;-)

En begagnad Vaude går nog på uppemot 1 000 kr efts de kostar uppemot 2 000 kr nya. Men de pengarna får man ju igen, sjunker inte i värde. Som med bärselar och bärsjalar ;-)

Bild

Bild

Bild

Hm, fick en träff på ett test från 2002...

http://www.smartson.se/test/barn/barstolar.htm

Jo, Norrönas är nog som Vaude i division.
Av KattenFindus
#7880517
Vi fick en sån enklare Haglöfs av sambons bror,
han testade den en gång förra våren då var grabben inte 2 år ännu.
Vi gick kanske 200 meter ner till hästhagen och sen upp igen.
På den tiden gnällde sambon över att det kändes i ryggen.
Jag kunde inte testa för spännde jag avbärarbältet kom inte axelremmarna ner till mina axlar :Hahaa:

Nu tycker jag iof att jag höärt med positivt om Vaude,
så lite nyfiken är jag allt. Just för att få med packning i skogen lättare.

Men annars är det mest Beco , men han börjar vara mindre nöjd med den nu.
Jag föreslog Patapum för honom, men jag tror nog vi måste prova lite inna vi ger oss på köp just nu.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#7880626
cinclus skrev:Däremot skulle jag nog inte gilla t ex Haglöfs enklare bärstol...? De axelremmarna ser ut att skära in ju...
Har bara provat bärstolar i jakt efter en att ev. köpa, och ja, skillnaden är ENORM mellan olika stolar så man vinner verkligen på att provbära! :tumup:

De bra bärstolarna i rätt storlek var väldigt bekväma att bära, men ex. haglöfs rätt enkla var värdelösa (iaf för mig)
En nackdel som man kanske inte tänker på är ju att själva stolen i sig väger en hel del, och även om den avlastar bra blir det några kilo extra utöver barnet och ev. packning.
Användarens profilbild
Av Scilla
#7880636
Om han menade skönare för honom själv är han nog ute och cyklar, att döma av de jag har provat... men däremot är det ju många barn som tycker att det är väldigt roligt att sitta i bärstol, de kommer så högt upp och sitter liksom friare och ser jättebra.
Av KattenFindus
#7880988
Scilla skrev:Om han menade skönare för honom själv är han nog ute och cyklar, att döma av de jag har provat... men däremot är det ju många barn som tycker att det är väldigt roligt att sitta i bärstol, de kommer så högt upp och sitter liksom friare och ser jättebra.
Ja precis! det där är väl en sak som gör mig väldigt nyfiken på att testa eller ja tvinga sambon att testa fler bärstolar. För på hans långa rygg hamnar dottern långt ner och hon verkar villja se mer upp lever jag det som.
Får nog ta och kolla upp det där med bärstolar ändå.
Användarens profilbild
Av vimla
#7881137
Tack för alla bilder och tips! :tumup: Ja alltså han tycker jättemycket om att bära i becon och gillar hur den ser ut också. Men han tror att det är ännu skönare att bära i bärstol, för honom själv alltså. Han får helt enkelt gå och prova ett antal ibland funkar argumentet "alla på sjalbarn tycker", ibland inte :lol: . Sen att barnet ser bättre kan jag tänka mig kan vara ett plus. Jaja. Det får bli hans projekt, jag var mest nyfiken på erfarenheter från dem som har testat både bärstol och ergonomisk sele, det är ju inte så säkert att säljarna i butikerna har :wink:
Användarens profilbild
Av Din mamma
#7881144
Jag tänker att det nog blir luftigare i bärstol :hmm: Om man ska vandra långt i skog tänker jag att det nog blir svettigt med bärsele, men jag kan vara ute och cykla. Vi kollade på bärstolar förut, men de jag gillade var för dyra enligt maken :roll: så det blev inget av med det.

I friluftsbutiken tyckte de att Deuter var bäst :tumup:

Bild Såhär ser den ut. Visst ser pappabarnparet ut att hämtats ur någon slags propagandaaffisch från 30-talets Tyskland? :fnissa:
Användarens profilbild
Av Scharlott
#7881200
Vickla skrev:jag var mest nyfiken på erfarenheter från dem som har testat både bärstol och ergonomisk sele
Gissar att bärstolarna kan funka bättre om man är större/längre. Jag är ju 165 cm och stl 34 som du vet Vickla :wink: och för min del funkar de inte alls :| Jag testade bärstol med äldste sonen och orkade inte bära alls länge i den och tyckte stålramen var förfärligt obehaglig :roll: Sonen var väl runt 8 mån och maken fick då helt överta bärandet där... förutom när jag bar sonen i famnen :loving: Mellangrabben och yngste har jag burit i ergonomisk bärselar och kunnat bära dem när de var 3-4 år utan problem 8)
Användarens profilbild
Av zink
#7881390
Scharlott skrev:
Vickla skrev:jag var mest nyfiken på erfarenheter från dem som har testat både bärstol och ergonomisk sele
Gissar att bärstolarna kan funka bättre om man är större/längre.
Tänkte just tillägga det. Som ngn skrev så väger ju bärstolen i sig *och* så bär jag med bärstol när jag dessutom vill *lasta* mer. Jag är kvinnlig medellängd typ, 168 cm nå't och inte bening även utan övervikt :roll: samt "stark" i grunden åsså utan ryggproblem å så.

Kan tänka mig att bärstolarna är mer anpassade för manlig medellängd... :roll:

Nå, det är en fördel att man gillar att bära en ramsäck på 20 kg alltså! I a f 15 kg. Även en teknik att känna hur man ska spänna, bra om man har den vanan från packning och inte ett levande, rörligt barn.

När man är ensam ska man ju kunna svinga den upp på ryggen också utan att tippa ;-)

Det bästa är att ta med sig barnet och provbära i butiker! Och sedan försöka köpa begagnat ;-)

Ska plocka fram några bilder vid tillfälle. Har från när han var 1½ år och X kg å X cm åsså 2½ år drygt, i höstas. Då närmare 1 m och närmare 15 kg.

Jo, Din mamma det var min direkta association också ;-) Du får ta å byta ut din avatar nu me denna nya ikon att dyrka... 8)
Användarens profilbild
Av Din mamma
#7881413
cinclus skrev:
Jo, Din mamma det var min direkta association också ;-) Du får ta å byta ut din avatar nu me denna nya ikon att dyrka... 8)
Jaaaa! :app: Jag måste bara hitta någon som kan beskära och göra till rätt storlek :oops:
Användarens profilbild
Av zink
#7881750
Din mamma skrev:
cinclus skrev:
Jo, Din mamma det var min direkta association också ;-) Du får ta å byta ut din avatar nu me denna nya ikon att dyrka... 8)
Jaaaa! :app: Jag måste bara hitta någon som kan beskära och göra till rätt storlek :oops:
Det kan jag fixa 8)

Beskriv hur du vill ha honom omskuren bara!

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?