Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Britt
#7608601
Ja, jag ser bilden :D ! Jättefin!
Bara att börja varpa, dra på, solva, skeda, knyta fram...
KUL!
Användarens profilbild
Av melon
#7608780
Britt skrev:Ja, jag ser bilden :D ! Jättefin!
Bara att börja varpa, dra på, solva, skeda, knyta fram...
KUL!
Nope, lite arbete kvar tills dess. Det saknas 2 skaft, 2 trampor, ett par kilar, solv....

corona: Vi har vänt på soffan så den står i vänstra hörnet i vardagsrummet. Den var ju lite större än jag tänkt mig :wink:
Användarens profilbild
Av MuuM
#7608800
Tassar den här tråden bara för att det är så skoj. Min ex-svärmor har tre vävstolar, så när hon får iordning sin vävstuga ska jag nog smyga dit... Och så kanske hon kan hjälpa mig att trä min lilla vävstol. Om inte Melon förbarmar sig över den när hon kommer hit i januari. ;-)
Användarens profilbild
Av emindy
#7608820
tassar, jag har en dröm om att lära mig väva. har tre (!) vävstolar i ett häbbre på gården...
Användarens profilbild
Av Panakeia
#7608871
jag har en miniatyrvävstol som jag ska få från en släktning. Nån som vill komma å hjälpa mig med den? har aldrig suttit vid en vävstol. Har ingen aning om vad som kommer med eller så, men det löser väl sig...?
Vet inte när jag får den, kanske åker jag uppåt nån dag på oktoberlovet, kanske jag kan hämta den... vet inte riktigt hur stor den är, om man borde sattsa på att transportera den "hel"...

va tror ni?
Av corona
#7608891
Panakeia skrev:jag har en miniatyrvävstol som jag ska få från en släktning. Nån som vill komma å hjälpa mig med den? har aldrig suttit vid en vävstol. Har ingen aning om vad som kommer med eller så, men det löser väl sig...?
Vet inte när jag får den, kanske åker jag uppåt nån dag på oktoberlovet, kanske jag kan hämta den... vet inte riktigt hur stor den är, om man borde sattsa på att transportera den "hel"...

va tror ni?
Efter att ha sett melons make slänga upp den här på en timme eller två, som om han inte har gjort annat, blev t.o.m jag lite peppad att skaffa vävstol :mrgreen:
Användarens profilbild
Av Panakeia
#7609148
corona skrev:
Panakeia skrev:jag har en miniatyrvävstol som jag ska få från en släktning. Nån som vill komma å hjälpa mig med den? har aldrig suttit vid en vävstol. Har ingen aning om vad som kommer med eller så, men det löser väl sig...?
Vet inte när jag får den, kanske åker jag uppåt nån dag på oktoberlovet, kanske jag kan hämta den... vet inte riktigt hur stor den är, om man borde sattsa på att transportera den "hel"...

va tror ni?
Efter att ha sett melons make slänga upp den här på en timme eller två, som om han inte har gjort annat, blev t.o.m jag lite peppad att skaffa vävstol :mrgreen:
:tumup:
Användarens profilbild
Av Grönöga
#7612082
Tassar tråden, håller på att solva min andra provväv på en månad :roll: Men den här gången ska det bli bra! Det blir en dubbelväv med både lin och ull som kommer att tvättas/tumlas efteråt för att få fram linbubblor.

Vad väver/planerar ni andra i tråden?

Sedan apropå bildväv i ram - det är jätteroligt! Det finns ofta mycket böcker på biblioteket om just bildramsvävning, med enkla steg för steg beskrivningar. Tycker det är så rofyllt just med bildväv, att sitta där och plocka..
Användarens profilbild
Av melon
#7612125
Panakeia: Det beror nog lite på vilken sorts minivävstol det är. Om det är en smal golvvävstol så måste ni nog plocka isär den, min gick knappt in i bilen isärplockad. Men min man (som för övrigt aldrig satt ihop en vävstol förut men han är van vid mina pysselpåhitt som han måste laga och trä om :roll: :mrgreen: ) tyckte inte det var svårt att sätta ihop den, som ett jättepussel sa han. Om det är en bordsmodell eller en ihopfällbar vävstol tror jag du får in den i bilen som den är, eller ja ihopfälld då om det är en sån. Så kul!! :app:

Grönöga: Det låter jättefint!!! Jag tror jag har sett något sånt vitt i vävtidningen, har du sett samma? Vad ska du använda tyget till sedan?

Jag håller på och plockar ihop delar till min nya (begagnade) vävstol. Nu har jag alla delar men jag blir nog tvungen att köpa fler solv om jag ska väva nåt större sen. Först tänkte jag väva fler väskor i mattvarp+tidningspapper. Kanske julklapp?? Barnen älskar vävstolen och eftersom den är helt naken så får barnen klättra och prova. De har lovat att hjälpa mig väva och dra fram väv sen :loving: De måste ju vänja sig vid den eftersom den står i vardagsrummet.
Användarens profilbild
Av Grönöga
#7612497
melon skrev: Grönöga: Det låter jättefint!!! Jag tror jag har sett något sånt vitt i vävtidningen, har du sett samma? Vad ska du använda tyget till sedan?

Jag håller på och plockar ihop delar till min nya (begagnade) vävstol. Nu har jag alla delar men jag blir nog tvungen att köpa fler solv om jag ska väva nåt större sen. Först tänkte jag väva fler väskor i mattvarp+tidningspapper. Kanske julklapp?? Barnen älskar vävstolen och eftersom den är helt naken så får barnen klättra och prova. De har lovat att hjälpa mig väva och dra fram väv sen :loving: De måste ju vänja sig vid den eftersom den står i vardagsrummet.

Ja vävmagasinet hade en vit pläd förra vintern med ungefär samma tanke, jag vävde den fast i grått, helt underbar :loving: Så mjuk och go, och så vacker!

Den här väven är ett skolprojekt, jag har en tanke om att "väva" en möbel i metall och spänna upp tyget ovanpå. :hmm: Här kommer "bubblorna" att sitta väldigt tätt och de kommer att bli STORA mellan 5 - 25 cm i diameter. Har gjort en helt fantastiskt solvning - på pappret, desto jobbigare är det att sitta och solva på riktigt på 16 skaft :?


Det är så härligt när barnen är med vid vävstolen! :loving: Här är storebror väldigt intresserad, helst av allt vill han "banka" eller spänna väven :roll: Blir så avundsjuk av att höra att du kan ha vävstolen hemma, det skulle jag också vilja ha! Tänker att det är lättare att få tid till att väva då.

Hur väver du väskorna? I tuskaft så du syr ihop eller rundväv? Det är helt klart en julklapp jag skulle kunna tänka mig! :tumup:
Av lilla trasdockan
#7612596
visst var det någon här på sb som vävt en egen sjal? skulle jätte gärna vilja veta mer om det då vävstugan jag har kontakt med blev väldigt nyfikna på detta.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 29

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?