Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#7186554
EDIT: La ut denna apropå lite andra trådar. Insåg nu att den kan låta lite konstig tagen ur sitt sammahang: Alltför ofta får ju de som sjalar eller bär, samsover o s v höra påståendet just att "Du skämmer bort hen om du gör så där!"

Den har figurerat lite här och där (på flera försäljares sidor, t ex http://www.lillamirakel.se/pub_docs/fil ... %A5ga.html) men inte helt lätt att finna när jag sökt på webben! HIttar inte de trådar den varit med i heller. Så jag startar en ny och puffar den. Det är en sådan bra och fungerande liknelse när man vill besvara folk som ställer frågan:

Kommer jag/du inte att "skämma bort" mitt barn och göra hen beroende av mig/dig?

"Tänk dig att du är törstig.

Ibland får du ett glas vatten. Ibland får du ingenting, din törst släcks inte. Du tvingas att vänta tills nästa gång någon bestämmer att du kan få ett glas vatten. Du blir väldigt nervös och frustrerad. Du börjar att konstant fråga efter vatten, även när du inte är törstig, eftersom du inte är säker på att du kommer att få något vatten när du är törstig. Du blir osäker när du inte har vatten tillgängligt. Du blir så upptagen med att se till att du har tillräckligt med vatten att du är oförmögen att tänka på något annat.

Tänk dig nu det motsatta scenariot. Du är törstig. Du får omedelbart vatten, så mycket du behöver för att släcka din törst. Du blir tillfredsställd och kan fortsätta med det du höll på med utan att oroa dig. Du känner dig försäkrad om att vatten finns i överflöd och att du kan få när helst du behöver. Du känner dig trygg i denna vetskap och den fysiska närvaron av vatten är inte nödvändig. Du känner dig bekymmersfri och kan ägna din energi åt andra aktiviteter.

Tänk dig nu dessa två scenarion med ditt barn och hens behov av fysisk närhet och kroppskontakt. Du bestämmer.”

PS Är det ngn som vet källan till den - vem som skrivit den?
Senast redigerad av zink den ons sep 19, 2012 20:35, redigerad totalt 6 gång.
#7186930
Vet inte källan men sådär borde man förklara för dom som tycker att man skämmer bort barn med närhet för annat verkar dom inte lyssna på :roll: .
Dom frågar fast det egentligen var nått dom tyckte och inte vill ha svar på o tar därmed inte till sig det man förklarar.
#7187061
Jag tänker såhär att även om min grabb skulle bli bortskämd av att bli buren och uppmärksammad och lyssnad på, tja då får han väl bli det så tar vi det problemet då när det kommer. Fram tills dess kommer jag respektera hans känslor och önskemål eftersom han är en liten person och jag är en vuxen person och som vuxen måste jag vara stark, klok och snäll.
:D
#7187065
Amiechan skrev:
anna m skrev:Jag publicerade texten på min blogg i somras: http://tartmamman.blogg.se/2008/july/liknelse.html
Lite uppståndelse blev det...
Inte så lite. :lol: Och inga referenser till vilka skador sjalburna barn får fick du heller. :wink:
Vad tråkig attityd vissa har som skriver emot :(
Tycker man verkligen inte som skrivaren kan man fortfarande ta till en mjukare ton i sin framförning.
#7188928
anna m skrev:Jag publicerade texten på min blogg i somras: http://tartmamman.blogg.se/2008/july/liknelse.html
Lite uppståndelse blev det...
:shock:

Men du nådde garanterat fram till folk som fick en aha-upplevelse av texten. :tumup:
Och som inte var SB:are då :wink:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?