Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Aja
#14395
Hejsan!
Jag har tittat runt här på forumet och på en massa "sjalsidor" och kommit fram till att jag ska ta och sy en ringsjal istället för att köpa en färdigsydd. Vi väntar barn från Kina i höst och är inställda på att bära en hel del!
Jag skulle vara tacksam för råd från erfarna "sjalmakare" och har lite undringar:
1. Ringar - är det någon skillnad på plastringar och metallringar annat än priset?
2. Tyg - vilken sorts tyg ska man välja? Ska det vara tunt eller kraftigt, glesvävt eller tättvävt? Funkar det med ett bra linnetyg?
3. Jag har sett olika lösningar på hur man gör vid ringen med det som blir axelpartiet. Blir det bättre när man lägger veck än när man bara syr en söm rakt över utan veck? Eller finns det någon annan bra lösning för att det ska bli bekvämt över axeln?
4. Tygbredd - vad blir lagom? Om man har ett tyg på 140 eller 150 cm bredd, går det då att dela tyget på halva bredden och sy två sjalar eller blir det för smalt då? Det behövs väl viss sömsmån för fåll längs långsidorna också.
5. Sjalens längd - hur lång bör den vara om båda jag och min man ska använda den? Vi är 169 resp 189 cm långa.
6. Ficka - är det bara att vika av en bit i ändan för att göra en ficka eller finns det andra fiffiga lösningar?
7. Andra tips om hur man syr den optimala ringsjalen?? :D
Oj - det blev många frågor! Tar tacksamt emot alla råd!
Hälsningar från Aja, en nybörjare på sjalområdet
Användarens profilbild
Av Anso
#14398
Hej, hej och välkommen till sjalvärlden!!

1. Ringar - kolla under "Gör det själv" och den tråd som heter Ringar som Tabby har startat-står lite om ringstorlekar och plast/metall.

2. Tyg - inte så himla noga när du ska göra ringsjal, ta något snyggt men det får ju inte vara hur glest och tunnt som helst så at det riskerar att gå sönder eller skära in i dina axlar eller barnets rumpa/ben. För kraftigt tyg kan ju bli svårt att hantera i ringarna om man köper den vanliga storleken som finna hos återförsäljarna i sverige just nu.

3. Axelpartiet-oj,oj smaksak-jag har provat att sy rakt över i ett tunnare tyg vilket går rätt bra. I ett tjockare tyg skulle nog jag i alla fall göra veck.
Titta på www.babydesign.se - hur man syr ringsjal

4. Tygbredd - Färdig bredd kan väl ligga någonstans mellan 65 och 70 cm . Det går bra att dela ett brett tyg sy ihop det på mitten för att få en längre tygbit. Sy ihop med fällsöm så att det håller. Det är bra om du gör en riktigt fåll så att tyget inte skär in så lätt i dig eller barnet.

5. Sjalens längd - nog bra om ni har minst 2,30 upp till en 2,5 eftersom din man är så lång och det är bra om man kan ha den även utanpå en vinterjacka - prova - blir det för långt så kan du ju alltid vika upp och göra en ficka

6. Ficka - tja, man kan ju sy på en liten ficka med blixtlås så att man får med sig lite snytpapper eller blöja, alltid bra men sjalen blir ju lite klumpigare

7.Om du gör veck - tråckla dem innan du syr så att du kan prova på ett ungefär hur det känns. Gör flera stycken!!! www.babyboden.nu har bra tips på hur man använder ringsjal!

Det var mina små tips, det kommer säkert lite fler.

Lycka till!!!

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?