Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jennabus
#13139
OJ, capslock.. :lol: Jo, jag satt och surfade runt häromdagen och hittade ett smart men ack så dyrt lakan. En rul på ena sidan liksom så man slipper lägga ut massa kuddar runt om som en barriär..
Kreativ som man är så gjorde jag ett själv och det funkar kalasbra. (Nu kanske det här inte har med sjalar direkt att göra, men många här inne på forumet är ju AP:or som sover ihop med sina små!)

Jag försökte beskriva lite här på en fil, bilderna ligger på sida 2 i dokumentet...

http://www.stjarnbarn.se/Samsovningstips.pdf


För våran del pasade lakanet jättebra, för sambon tycker det är lite läbbigt med en liten meterhög figur som helt plötsligt ligger med sin näsa nära hans armbåga om han rullar runt i sömnen.. Min sambo har iaf inte ett inbyggt känna-av-var-bebisen-ligger-skydd, så han sover oroligt om vi inte lägger några kuddar emellan han och junior. Men nu är det problemet ur världen! :D /Jenny
Användarens profilbild
Av Ester
#13141
Jag såg också den där amerikanska varianten på någon hemsida och tyckte det såg fiffigt ut, men dyrt! :shock:

Jag har tänkt att det kan vara bra snart när Alice blir mer rörlig och sambon har gått till jobbet och jag sover som en stock :wink: Då far hon inte iväg så långt bort.
men vi har bara en 195 säng så jag vet inte om det tar upp för mycket plats kanske....

Såg på USA-sajten att de hade kudd-delen ut mot kanten av sängen...så barnet låg ytterst...lite läskigt tyckte jag :shock: ...eller tror ni det skulle funka?
Användarens profilbild
Av Ester
#13142
tack för beskrivning och bilder förresten :D :D :D
Av Jennabus
#13145
Själv vill jag nog ha junior inåt i sängen om jag har det valet vill säga!

Fast jag tror att ett sånt här "rull-lakan" funkar även på 180sängar, el 195-sängar.. Man kan ju sy en mindre rulle och packa den lite hårdare så känner nog barnet att det är en kant liksom??

Kom på också att om man har syskon, eller två barn i sängen så kan man ju istället för att köpa en sån "snugglenest-säng" för 500:- ta ett lakan för en 90-säng, sy en rulle på var långsida och lägga det lakanet bara ovanpå i sängen, så har bebbelino en egen omhuldad plats?!

Jisses vilken brainstorming man kan drabbas av efter tre dygns sängliggande med sjuk son..Man har lite tid att tänka verkar det som.. :roll:
Användarens profilbild
Av Cecilia
#13155
*s* När jag såg de meterhöga bokstäverna så trodde jag att det var nån varning om att det är livsfarligt att samsova. :lol: Men det var det ju inte alls. Jo, det är nog en bra grej, så länge barnet inte är så stort att det kan krypa över.

Här har vi köpt nya 10 cm ben till sängen för att minska fallhöjden. Det hade nog varit lite bättre om vi orkat montera dem bara. :wink: Nu står dem i en garberob otill ingen nytta och glädje ...
Jennabus skrev:Själv vill jag nog ha junior inåt i sängen om jag har det valet vill säga!
Så gjorde jag, och vill varna lite för det. Det blev så att jag ammade mest på höger bröst på natten, och efter en kort tid så var höger bröst typ dubbelt så stort som vänster! :shock:

Jättefult, jätteobegagligt och omöjligt att hitta en bh som skiljer 4 kupstorlekar mellan höder och vänster sida. :wink: Och himla svårt att vända den onda cirkeln. Jag tycker inte att jag ser fullt lika extremt sned ut nu, men slagsidan är fortfarande inte helt borta. Och jag såg INTE ut så här när Juni var liten. Bläää!
Användarens profilbild
Av Cecilia
#13157
*s* När jag såg de meterhöga bokstäverna så trodde jag att det var nån varning om att det är livsfarligt att samsova. :lol: Men det var det ju inte alls. Jo, det är nog en bra grej, så länge barnet inte är så stort att det kan krypa över.

Här har vi köpt nya 10 cm ben till sängen för att minska fallhöjden. Det hade nog varit lite bättre om vi orkat montera dem bara. :wink: Nu står dem i en garberob till ingen nytta och glädje ...
Jennabus skrev:Själv vill jag nog ha junior inåt i sängen om jag har det valet vill säga!
Så gjorde jag, och vill varna lite för det. Det blev så att jag ammade mest på höger bröst på natten, och efter en kort tid så var höger bröst typ dubbelt så stort som vänster! :shock:

Jättefult, jätteobegagligt och omöjligt att hitta en bh som skiljer 3 kupstorlekar mellan höger och vänster sida. :wink: Och himla svårt att vända den onda cirkeln. Jag tycker inte att jag ser fullt lika extremt sned ut nu, men slagsidan är fortfarande inte helt borta. Och jag såg INTE ut så här när Juni var bebis. Bläää!
Användarens profilbild
Av AnKa
#13181
Vilken bra ide!
Ett sånt skulle pappan här i huset velat ha när lillan var nyfödd. Nu är hon så pass stor att han tycker att det går ganska bra att ha henne i sängen men jag ska visa den för honom så får vi se vad han säger.
Användarens profilbild
Av April
#13203
Men gud... nu blev jag nästan lite rädd... har någon tagit min idé? :-D
Nä, men skämt och sido...

Våra sängar står så här:
dubbelsäng (180 cm) + växasäng (80 cm)

Mellan dubbelsängen och växasängen har jag sytt en låååånnnggg kudde - som ser ut som ditt rör - bara det att den är lös. Den lägger sig så fint i skarven mellan vår säng och växasängen - så jag behöver inte fästa den... Den sjunker dock ner och blir inget direkt "rullskydd" utan snarare en liten, liten kulle som Saga rullar fram och tillbaka över :-D Gavlen på junior sängen har ett fallskydd och mot den vilar ännu en lång kudde. Så denna agerar fallskydd - så att Saga inte ska ramla ut på golvet... Saga är alltså omringad av två långa rörkuddar - som ser ut som din långa kudde :-D

Kanske inte helt likt, men roligt att se att andra tänker lite likadant - när jag aldrig ens sett det på bild förut ;-)

Kram
Användarens profilbild
Av Suskiv
#13237
Vilken supersmart idé. Undra om man skulle kunna göra "rullen" fastare om man pulade in ett eller två bäddmadrasser i den. Skulle behöva ett urramlingsskydd ytters om mig. Blir vansinning på tvättkorgen (läs spjälsängen).

Tro jag ska införskaffa lite fler lakan och sätta mig vid sysmaskinen. Har för mig att Jysk har billiga enkellakan.

Vår säng är förövrigt 260 bred. (180+80) och i skarven mellan stora sängen och Tovas säng s har vi spulat ner ett spjälskydd.
Användarens profilbild
Av trollmamma
#13552
Jag var lat från början o köpte en Ikea orm den rullade man runt beben när han låg själv o mellan nojiga pappa o bebben.
Vi använde den en kort stund o slopade den snart vi fattade att vi inte skulle lägga oss på honom.

När Axel kom så hade vi en vuxen mellan barnen o det var det mest effektiva, snart blev dem så stora att det gick att ha dem tillsammans o dem sover jätte bra tillsamans.
Användarens profilbild
Av Helena
#13593
Cecilia skrev: Så gjorde jag, och vill varna lite för det. Det blev så att jag ammade mest på höger bröst på natten, och efter en kort tid så var höger bröst typ dubbelt så stort som vänster! :shock:

Jättefult, jätteobegagligt och omöjligt att hitta en bh som skiljer 3 kupstorlekar mellan höger och vänster sida. :wink: Och himla svårt att vända den onda cirkeln. Jag tycker inte att jag ser fullt lika extremt sned ut nu, men slagsidan är fortfarande inte helt borta. Och jag såg INTE ut så här när Juni var bebis. Bläää!
Då är jag nog lite åt andra hållet. Jag håller fortfarande på och rullar över Miles så att han ligger endera på min vänstra sida, endera på min högra sida. Och han är ju rätt stor nu, snart 17 månader, så det är ju lite tungt att rulla över honom hit och dit. Men jag tänker, kanske han blir lite nöjdare om han får amma på höger bröst istället nu, och nu är det väl bättre med vänster sida. Heltramsigt förmodligen.
Användarens profilbild
Av Cecilia
#13609
Helena skrev: Jag håller fortfarande på och rullar över Miles så att han ligger endera på min vänstra sida, endera på min högra sida. Och han är ju rätt stor nu, snart 17 månader, så det är ju lite tungt att rulla över honom hit och dit. Men jag tänker, kanske han blir lite nöjdare om han får amma på höger bröst istället nu, och nu är det väl bättre med vänster sida. Heltramsigt förmodligen.
Neej, det låter inte tramsigt alls! Så gjorde jag med Juni, och det var mycket bättre än det här. Jag ska försöka att göra så mer istället. Nu ammade jag bara på höger sida i natt igen, hur dum får man bli??? :roll:

Jag ser inte kloook ut idag 8) , och det känns obehagligt i brösten. Suck!
Användarens profilbild
Av Ester
#13611
Men jag ammar båda brösten åt vänster (ligger själv på högra sidan av sängen med Alice i mitten. Det funkar bra...men mina bröst kanske är extra långa?! :lol:
Användarens profilbild
Av marlene
#13614
Elin skrev:Men jag ammar båda brösten åt vänster (ligger själv på högra sidan av sängen med Alice i mitten. Det funkar bra...men mina bröst kanske är extra långa?! :lol:
Så gör jag också, lutar mig lite mer fram när jag ska amma från det övre bröstet. Otroligt praktiskt måste jag medge :lol:
Användarens profilbild
Av Suskiv
#13615
Elin skrev:Men jag ammar båda brösten åt vänster (ligger själv på högra sidan av sängen med Alice i mitten. Det funkar bra...men mina bröst kanske är extra långa?! :lol:
Eller så de en perfekt form.

Mina däremot har helt fel form. Skulle jag vilja amma på fel bröst så skulle jag få lägga mig på mage. Det blir altså smidigast för mig att släga över torkel vid amningarna.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?