Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cecilia
#12527
Jag har letat efter ett ytterplagg att när vi gifter oss i april - helst en höstkappa men det är omöjligt att hitta den här tiden på året.

Nu funderar jag på att sy nån sorts enkel cape i nått ljust fleecetyg, eller ull. Hittade ett möster här. http://store.sewingtoday.com/cgi-bin/mc ... 017&page=2

Tror ni att det skulle kunna funka både som bröllopscape och som bärjacka sedan? Det verkar väl lätt att sy?

Jag sydde jättemycket förr i tiden, men just nu har jag vare sig ork eller lust riktigt. Har bara en jättegammal symaskin som är utlånad till min bror just nu också.

Eller vet ni nån som syr upp billigt på beställning? Kanske nån här ifrån som syr upp sjalar :?:
Användarens profilbild
Av Fiffi75
#12531
Det ser ju väldigt lätt ut! Behöver man nog knappt mönster till. Jag tror nog att det funkar som både bröllopscape och senare bärcape. Du kan ju sy till detaljer för bärandet efter att ni gift er om du inte vill göra det innan.
Användarens profilbild
Av AnKa
#12533
Den var jättefin ju. Den ser ju mycket enkel ut, det klarar du garanterat bara du vill och har tid. Har du inga sysugna vänner som kan hjälpa dig?

Jag skulle nog välja ett ylletyg till bröllopet, det känns lite elegantare än fleece.
Användarens profilbild
Av Lingling
#12557
Jag har en bok med med mönsterkonstruktion för barn (alltså för barn som vill börja sy) där finns en sådan där med, den heter "Kläder och grejer du kan sy själv" av Kerstin Lokrantz och någon mer tror jag, kolla på biblioteket, det borde iaf inte vara svårt alls.
Om du väljer ett fint ylletyg och kanske köper färdiga (eller gör fina) agraffer eller ngt sånt, så kommer det se jättelyxigt ut.

Enkla modeller i fina tyger med fall kan se sååå flotta ut.
Användarens profilbild
Av Cecilia
#12570
Lingling skrev:Jag har en bok med med mönsterkonstruktion för barn (alltså för barn som vill börja sy) där finns en sådan där med, den heter "Kläder och grejer du kan sy själv" av Kerstin Lokrantz och någon mer tror jag, kolla på biblioteket, det borde iaf inte vara svårt alls.
Om du väljer ett fint ylletyg och kanske köper färdiga (eller gör fina) agraffer eller ngt sånt, så kommer det se jättelyxigt ut.

Enkla modeller i fina tyger med fall kan se sååå flotta ut.
Tack! Jag kollade på nätet nu, och den finns inne på mitt bibliotek! :D Den är från 79, har du också en så gammal upplaga? Men det spelar ju ingen roll egentligen, om boken är bra.

Agraffer, är det såna där spännen? :oops:

Är ylletyg dyrt? Och lätt eller svårt att sy i? Jag har aldrig sytt i ylle, det var därför jag först tänkte på fleece, men ull är väl både snyggare och bättre.

Angående färg, vad tror ni passar bäst? Typ Ivory som klänningen, rosa som rosorna, eller vinrött (inslag i buketten) . Både med tanke på bröllopet och att man ska kunna använda den senare.

Och vilken typ av söm användern man till ull, och smal eller tjock nål? :?:
Användarens profilbild
Av Lingling
#12604
Ylletyger kan nog vara olika knepiga, jag har inte sytt i så många, och inte på länge, men en del är nog snarare stadigare och inte så elastiska som fleece är. Om du vill vara lite extra kan du ju köpa ett fint foder (duchess kanske, fast det kan vara för blankt?) i avvikande färg, kanske capen i elfenben som klänningen och ett rosa foder? Fast en vinröd cape är nog tåligare i vardagslag.
Fråga i affären vad de tror är lämpligt tyg. Tror att affärer som säljer mkt för lajvare kan ha en del, både rent ylle och blandningar, som nog är lättare att hantera.

Min bok är nog från 1979, haft den länge ...

Agraffer kallas sån där snörmakeriknäppning, man kan köpa färdiga eller göra själv om man är lite händig; men snygga metallspännen är ju inte heller fel. Finns många fina knäppanordningar både för fantasykläder och liknande och lusekoftor m m.
Sedan finns det ju olika kvaliteter på fleece också, så du kan säkert hitta något roligt.

Själv fantiserade jag om att sy en sammetscape till min brudklänning, en sån där riktig aftonkappa - men hade inte tid ...
Användarens profilbild
Av AnKa
#12619
Nyfiken är jag ju. Har du ingen bild eller länk så vi får se den amningsovänliga klänningen med pärlor? :)

Färgval till capen var ju inte det lättaste. Jag skulle nog valt vinrött. För jag trivs (som bekant) i rött och för att det är lite mer praktiskt sedan efter bröllopet. Men du är ju så fin i ljusa färger. Elfenbebsvitt med rosa foder låter jättefint :!:
Användarens profilbild
Av tinaw
#12640
Jag hade valt vinrött ylle, och jag tror att det vore görsnyggt till klänningen, MEN det ska ju i första hand framhäva dig och dina färger. Om du passar bättre i creme eller rosa så kör på det! Caper är lätta att sy. Håller med fullständigt ang om Lokrantz bok, har den oxå. Från -79 :wink: .

Jag tycker nog att ylle är rätt lätt att sy i, det töjs inte ut och grejar som fleece kan göra. Lite ansträngande för symaskinen, dock, och man får tänka på att göra rent den inuti efter sömnaden. Billigt och bra ylle finns på lajvavdelningen på Sundbybergs tygcentrum. Ca 99-130 kr/m, helt OK kvalitet. Annars kan man beställa från Korps handelsbod på nätet.

Nål... Lite tjockare, kanske? Jag tror jag brukar använda 80, typ, har nog inte ens tänkt på att byta till en grövre :oops: . Vanliga raksömmar och sicksack funkar bra, vadmal behöver inte ens sicksackas om man har tur.

Om ett duchessefoder känns för fint för vardagsbruk kan du ju bara tråckla fast det, och så ta av det efter bröllopet. Jag tycker iaf det låter jättefint!

/Tina
Användarens profilbild
Av Lingling
#12714
Tänkte skriva det här också, men är lite trött ... Fråga i affären där du köper tyget vad de har för råd om nål, tråd och bästa sömval (och TVÄTT), försäljare vet ofta en hel del om sånt, fast det finns undantag.

Att borsta ur symaskinen efter varje pass är ett väldigt bra förslag :)
Användarens profilbild
Av Cecilia
#12870
AnKa skrev:Nyfiken är jag ju. Har du ingen bild eller länk så vi får se den amningsovänliga klänningen med pärlor? :)
Jovisst! Här ska den finnas:
http://www.lily.dk/kollektion.php?etype=1&eid=1&id=234

Och den nederdelen som finns länk till där.
Användarens profilbild
Av Bella
#12873
Ooooooo.... Så vacker! Vid sånna här tillfällen önskar jag nästan att jag fortfarande hade mitt bröllop framför mig. Jag önskar dig (er) av hela mitt hjärta en fantastisk dag.
Användarens profilbild
Av Suskiv
#12877
Ohh vad vacker.

Ny tycker man ju att den nästan är synd att man redan har en klänning.
Användarens profilbild
Av Lingling
#12934
O du blir jättefin!
Användarens profilbild
Av Cecilia
#13460
Nu får jag skämmas lite efter alla fina tips. :oops: Jag känner att jag bara inte orkar hålla på och sy, jag kände mig mest tvungen i brist på lämplig kappa. Jag blir lite stressad av tanken just nu, är inte mitt mest kreativa jag just nu.

Och oväntat så hade det kommit in en ljusrosa kort kappa på Haléns, så då slog jag till och beställde den istället. Jag hoppas att den passar nu. Det blir väl inte perfekt med en kort kappa, men kommer att fungerar tror jag.

Om jag ska sy någonting så vill jag nog hellre sy mig en riktig bärponcho som man drar över huvudet. Mer något smidigt att bära Tindra i till vardags. Och då syr jag nog först efter bröllopet. :wink:

Till er som tycker att min amningsovänliga klänning var fin, så kan jag ju viska att jag nog kommer att sälja den efter bröllopet. Överdelen är stl. 46 och går att snöra åt i ryggen och underdelen är stl 44. Och den går förstås att ta in och lägga ut nån storlek. :wink:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?