Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tabby
#12751
Har plastringar på min egengjorda bomullsringsjal. Men jag tycker tyget glider lite när man justerat barnet och gått en kort stund. Då får jag tajta till den igen.
Så jag undrar är det bättre med alu-ringar?

När ni justerat era ringsjalar måste ni justera dem igen efter en stund?
Användarens profilbild
Av Louise
#12752
Det låter som att du har för stora ringar i förhållande till tyget. Ju tunnare och/eller halare tyg man har, desto mindre ringar för att det ska sitta bra och inte glida. Aluminiumringar är storleken mindre än plastringar för samma tjocklek på tyget.
Användarens profilbild
Av Tabby
#12759
Hmmm upplever det nästan tvärtom att kanske är det för tjockt med tyg så att ringarna inte fäster superbra. Fast mitt tyg är tunnare än ringsjalen Nova.
Och jag tycker nästan att jag upplever att de glider lite efter att ha tvättat den (inget sköljmedel).

Jag får jämföra mer med de som har ringsjalar vid nästa bärsjalträff.
Användarens profilbild
Av Louise
#12763
Glömde säga att det är ju inte bara tjocklek på tyget och hur glatt det är utan även hur bred sjalen är som påverkar. Ju bredare sjal, desto mer tyg och desto större ringar för att det ska bli enkelt att justera. Det är ju en avvägning mellan hur säkert den ska sitta och hur svårt det blir att justera sjalen.
Användarens profilbild
Av Tabby
#12767
Sjalen är 70-75 cm bred. Tyget är vanligt ganska mjukt bomullstyg.
Användarens profilbild
Av Louise
#12844
Ja, då ligger den ju precis i det nedre spannet vad gäller bredd för att använda medium ringar. Är då tyget lite glatt så kan det glida lite. Mindre ringar blir stadigare men samtidigt också svårare att justera.
Användarens profilbild
Av Tabby
#12850
Tack snälla du för svar.
Så om jag ska sy en ny så kanske aluminium fungerar bättre på den bredden då de är liiiite mindre. Funderar på att sy en i lin.
Ska jag kanske sy en med bredden 80 cm om jag skulle använda
plast igen?
Användarens profilbild
Av Bella
#12872
Louise skrev:Ja, då ligger den ju precis i det nedre spannet vad gäller bredd för att använda medium ringar. Är då tyget lite glatt så kan det glida lite. Mindre ringar blir stadigare men samtidigt också svårare att justera.
Finns det en norm för vilka ringar man ska välja till ett visst tyg/bredd på tyg? Det skulle vara jätteintressant att se en sån sammanställning.
Användarens profilbild
Av Louise
#12894
Bella skrev:Finns det en norm för vilka ringar man ska välja till ett visst tyg/bredd på tyg? Det skulle vara jätteintressant att se en sån sammanställning.
Ja det finns rekommendationer. Vi kommer att lägga upp de på vår sida inom kort, samtidigt som vi får hem sjalringar i alla tre storlekarna. Håll ut, det kommer!
Användarens profilbild
Av Louise
#12896
Tabby skrev:Tack snälla du för svar.
Så om jag ska sy en ny så kanske aluminium fungerar bättre på den bredden då de är liiiite mindre.
Med samma tyg och bredd som du har nu så verkar det vara bättre med en storlek mindre ringar, antingen i plast eller alu.
Tabby skrev: Funderar på att sy en i lin.
Ska jag kanske sy en med bredden 80 cm om jag skulle använda
plast igen?
Då borde du kunna använda de ringar som du redan har, de bör vara lagom.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?