Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av April
#1063734
I denna tråd hittar du olika sybeskrivningar! Du får "scrolla" ner i listan för att hitta de olika sakerna.
Vill du se fler sybeskrivningar? Titta på SjalBarns förstasida!!!

Varje beskrivning är skriven av "kvinnan bakom namnet" på beskrivningen (ännu har ingen man gjort någon beskrivning 8)).

I tråden hittar du sybeskrivning på följande:
IsakA sele
Fifis75s långsjal
Mei Tai á la Knyttet & K
Randig MT by BellisBellan
Tygblöjemönster
Thaiväska á la diddeldi
Näsduksfodral by Exiteme
Tips på affärer som säljer tyger, som man kan sy sjalar av
Onbag

Kram
Senast redigerad av April den tor jan 17, 2008 18:09, redigerad totalt 14 gång.
Användarens profilbild
Av April
#1063738
IsakA sele

Material: Stadigt tyg 150 cm bred, 1 m.
Stoppning i midjebälte: Liggunderlag
Stoppning axelband: Skummgummi
Antal spännen: 3 st
Band till spännena: ca 2 m.
Ficka: Gummiband till öppningen.

Bild
Bild
Användarens profilbild
Av April
#1063746
Fifis 75s långsjal

Om du ska sy en trikåsjal så ska du tänka på att tyget skall vara mest elastiskt på bredden och helst inte så mycket på längden. Det bör inte heller vara för tjock för då blir det nog hemsk varmt.

Om du ska sy en vävd sjal så ska du försöka hitta ett tyg med så mycket "giv"/elasticitet om möjligt på diagonalen. Provdra lite olika tyger i affären så märker du skillnaden.

Du kan skarva på mitten om du vändsyr sömmen. här ser du tips på hur man gör det: http://www.sjalbarn.se/viewtopic.php?t=5523

Det som är trist med att sy själv är att det blir så attans långt att fålla men jag gjorde så att jag strök till som jag ville ha den med strykjärnet och sydde sen direkt utan att nåla.

Längd 4-5,5 meter ungefär beor på vad du vill knyta och hur lång du är. Bättre för lång än för kort om jag säger så.

Bredd de flesta sjalar är ca 70 breda verkar det som.

Om man sneddar kortändarna så blir de smalare och mindre tyg i knuten gör det då på det viset att tyget totalt bildar en romb. Ska se om jag hittar någon bild.....JO SÅHÄR :

Bild

Lycka till Kram!
Fiffi
Användarens profilbild
Av April
#1063760
Mei Tai á la Knyttet & K

Det är många som hör av sig och vill ha Mei Tai-beskrivning, så enklast är väl kanske att lägga den här :D

Jag har bara beskrivning till en MT utan panel, men principen är ju densamma. Beskrivningen finns här:
http://k-markt.blogspot.com/search/label/sybeskrivning

Måtten på de MT's jag syr nu är:

Sittdel: 40x50 cm
Axelband: 30x170-200 cm
Midjeband 10x150 cm (eller så långt man behöver). Midjebandet vadderar jag ca 60 cm mitt på. Jag brukar använda dubbel fleece.
Användarens profilbild
Av April
#1063765
Randig MT by BellisBellan

Bild

Bild

Bild

De när alltså 51.5 cm hög i sittdelen, ovanför midejandet, så dte tillkommer 10 cm där i tillklippningen. som bredast är den 47 cm, som smalast 31,5 cm och 37 cm vid midjebandet

Ser jag har glömt, avsmalningen börjar efter 165 cm Ändrar igen: :oops: på axelbanden då, förståss... och lägger till igen: nästa gång ska avsmalningen börja efter ungefär 120 cm tror jag det var... :roll: banden är ju rätt så långa, lite onödigt långa kanske, men jag tycker nog ändå att det är snygt att de hänger ner rätt så långt...

Tja, också då en ficka med dold dragkedja, fickan är fodrat med siden (det ska vara fint hela vägen :lol: och fleece mot baksidan så det som läggs i fickan inte stör för bebisen)
Användarens profilbild
Av April
#1063790
Näsduksfodral by Exiteme

Så här syr man dem:

Lägg tyget så att dekoren är in mot fodertyget.
Bild

Sy ihop kortändarna:
Bild
Bild

Vänd ut och in:
Bild

Pressa så det blir platt och snyggt:
Bild

Vik in och nåla:
Bild

Sy igen:
Bild

Vänd ut och in. Klart! :tumup:
Bild

Modellen som även sydde, heter Felicia och är 11 år :-)

17.7 * 15 cm (florins mått) om man inte vill ha överlappande öppning (som på bilden)
20 *15 cm om man vill ha överlappande öppning
Användarens profilbild
Av April
#1063801
Tygtips

Jysk
Pearl - jaquardmönstrat tyg till tex långsjalar. Rosa, blå och grönt(?). Säljs fortfarande ut på enstaka ställen, annars slut (aug 2006)
Olga - randigt? Till långsjalar. pris ca 50 kr/m 250 kr/ 5 m
Jennie - grön-beige eller blå-vit trådfärgat. Bra till ringsjalar och långsjalar

IKEA
Lenda
Freja strå 89:-/m - Bra till både ringsjal och långsjal. Ungefär som en lite tjockare och stadigare "Gås"
Minna, 59 kr, tjockare enfärgad bomull bra till Mei Tai.

Åhléns
Hanna - (tror jag att det heter), mjukt canvasliknande tyg som är toppen tiill MT's

Stoff och stil
olika färg gauze, 40kr/m, i bland på rea til halv pris
sartgrön mjuk och skön jacquard

Indiska
Kolla in deras dukar, finns många gånger dukar i tyg som funkar bra till sjalar, (men man måste skarva på mitten om man vill ha en långsjal.)
Användarens profilbild
Av April
#1700932
ONBAG

(följande text är inskickad av Esarina)

Översättning, på ett ungefär, med lite kommentarer:

Vänligen notera: Detta mönster är avsett att låta sjalbärare göra min väska själva för sig och sina nära, absolut inte till försäljning. Jag har lagt ner mycket tid och kraft på den här designen och skulle bli förkrossad om jag såg att någon tagit den.

Jag delar ut mönstret gratis för att vi är ett litet gäng och jag tycker det är trevligt om vi kan hjälpa varandra - vänligen använd mönstret i samma anda.

Du behöver:

Yttertyg (medeltjock bommulstwill funkar bra):
* 1 bit 35cm x 35cm - framsida
* 1 bit 35x85 - baksida och lock 75 är mer lagom
* 1 bit 22x350 - axelband, sidor & botten (frestas inte att skarva - det är här väskan får sin styrka och en söm kommer se slarvigt ut när du sätter ihop den senare)
* 3 bitar 30x20 - fram- och bakfack (en i ett kontrasterande tyg om du vill)
* 2 bitar 20x35 - sidofickor
* 2 bitar 30x10 - öglor


Foder:
* 1 bit 35x35 - framsida
* 1 bit 35x85 - baksida och lock
* 1 bit 22x350 - axelband, sidor och botten (eller 2 x 22x180, eller vad du nu lappar ihop!)
* Kardborre för främre fickor och lock.
* Resår för öglor (för slingview-spegel etc).

Gör så här:

Alla sömmar är dubbelfållar - försäkra dig om att du får med fodertyget också om du har foder.

För att sy en dubbelfåll runt ett hörn, klipp av en triangel i hörnet och vik ner diagonalen så att det inte syns några råa kanter. Fortsätt sedan fållen på var sin sida tills de når hörnet.

1. Fålla överkanten på fickor, och längs hela kanterna på sidofickorna.

2. Fålla överkanten på framstycket (med fodret med i fållen). Det hjälper att sy ihop fodret och yttertyget runt hela stycket nu, för att det ska bli lättare att sätta fast sidor och botten senare.

3. Sätt fast kardborre. Jag gör tre remsor med lite mellanrum på framstycket och en lång på locket. Sätt inte fast kardborre för att stänga sidofickorna mot sidorna än - du måste mäta noggrannt för att få det att passa med ryggsäcksöglorna et c.

4. Sätt fast fram- och bakfickorna. (fickorna på in- och utsidan av framstycket kan sättas fast med en söm.)

5. Gör sidoöglorna - vik in kanterna och sy så att det blir två långa band.

6. Sätt fast öglorna stadigt på väskans sidor - mät så att de hamnar nära botten. Jag gör det genom att mäta ut mitten på det långa stycket och lägga det mot mitten på framstycket. Försäkra dig om att dina sömmar lämnar rum för att sy en dubbelfåll längs kanten på rem-/sid-/bottenstycket senare.

7. Sätt fast sidofickorna över ögelfästena - botten på fickorna ska hamna precis under där öglorna sitter fast och så ska fickan delas av precis ovanför öglorna, så att öglorna får små fickor att stoppas in i. Fickorna måste sitta så långt från kanterna på bandet att det går att sy en dubbelfåll där senare.

8. Sätt fast kardborre för sidofickorna på väsksidorna. Den andra kardborrebiten ska redan vara ditsatt på själva fickan.

9. Fålla det långa bandet och sätt ihop med väskan med samma söm. Dubbelfållen går runt utsidan av väskan och sticker ut från den - det ger väskan struktur. Jag råder dig att börja med att fästa mitten av väskan mot mitten av bandet. Öglorna ska sitta mot baksidan! Ta med ev foder i fållen.

10. Sätt fast resår tvärs över bandet precis ovanför väskan själv. Jag använder ganska bred resår och delar av den med två sömmar så att det bildas tre öglor. (Resåren ska altså sys fast med fållen.)

Om man använder kardborre tycker jag att det blir snyggare och mer praktiskt om man sätter lock-kardborren vinkelrätt mot hur den sitter på framsidan, syr fast den bara i fodret och så att kardborrens nederkant fästs i fållen längs lockets kant.

Istället för att rulla en fåll med hur många lager tyg som helst, (klipp ner en liten smula och) overlocka eller sicksacka de råa kanterna på fram- och bakstycke. Pressa en fåll på det långa bandet och lägg in fram- respektive bakstycke i den fållen där de ska sys fast.

Jag hade med såna där resåröglor, men klädde resåren i fodertyget - lite snyggare tyckte jag. :) Jag hade också en helt annan konfiguration på fickorna utom sidofickorna, samt har ett nyckelband med karbinhake i ena änden och fastsättning i fållen på framsidans överkant i andra änden.
Av Sia
#7868870
Sias Tvättlappsförvaring

Dom här vaxduksbitarna behöver man:
Bild

Med dom här måtten:(överst till vänster:topp, höger: botten, långa biten: sidor och baklucka)
Bild

Sen viker man ner fliken på den stora biten och syr en söm, det är för att inte insidan ska bli kladdig när man krafsar efter papper, samma på topp-biten (som redan är vikt på bilden med måtten)
Bild

När du sytt fliken på stora biten, fortsätt direkt att sy på topp-biten som bilden visar, tänk på hur du vänder bitarna så att dom inte blir ut och in eller åt fel håll
Bild
Såhär mycket sömsmån kör jag med.
Bild

Såhär ser det ut när topp-delen är ditsydd, lägg märke till 5mm förskjutning i vänsterkanten:
Bild
Sy nu dit botten, jag klippte ut i hörnen så att det inte blir så knöckligt, man kan sy jättenära kanten där eftersom vaxduken inte repar sig.
Bild

Sy bara tre sidor, den sista fliken på baksidan ska vara fri för att bli luckan på baksidan för att kunna stoppa in tvättlapparna
Bild

Sy nu fast karborrband runt luckan bak (det är den bit som försvinner ur bild på bild 6), jag andvänder helst självhäftande som jag syr fast, även fast kvinnan i sybehörsbutiken säger att den dödar symaskinsnålar
Jag brukar dela han-kardborren på längden , det blir smidigare då.
yttersta kanten på luckan är pyttelite för lång så den kan man vika kanten på innan man syr på kardborren på avigsidan så att den fäster på utsidan av sidan, långsidorna på luckan har kardborren på rätsidan så att dom fäster på insidan av topp&botten-bitarna, hänger du med?
Sen är det KLART!
Bild
#9560597
JeNy skrev:Det här är en väldigt bra tråd tycker jag! Tyvärr har många bilder försvunnit och tyglistan är väldigt gammal....
Går det att uppdatera den?
Jag hoppas också på uppdatering av bilderna.
Nu är alla bilderna borta. Kanske någon admin som kan fixa detta?
Intressant tråd i övrigt!
#9560609
camilla07 skrev:
JeNy skrev:Det här är en väldigt bra tråd tycker jag! Tyvärr har många bilder försvunnit och tyglistan är väldigt gammal....
Går det att uppdatera den?
Jag hoppas också på uppdatering av bilderna.
Nu är alla bilderna borta. Kanske någon admin som kan fixa detta?
Intressant tråd i övrigt!
Det blir nog svårt då bilderna har varit inlänkade från andra lagringsplatser. Vi får försöka hjälpas åt att skapa nya mönster/bilder istället. Vad är det som ska sys?
Hälsnimgar övervintrad sjalmamma som bar 14 åringen i en hemmasydd grön pärla(jysktyget som nämns här ovan). En modifierad Isaka sele och en meitai efter ett hopkok av olika mönster som kom härifrån.

Vad är det du vill sy?
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?