Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Helena
#4046
Ia skrev:I Active Babycares nättidning står lite om bärande av barn med höftledsluxation, vet att läkare och sjukgymnaster i Tyskland rekommenderar det, känner annars inte till så mycket det. Har arbetat som sjukgymnast inom primärvården och där är det mest behandling och förebyggande av foglossning och andra krämpor under graviditeten och inte så fokuserat på tiden då barnet har kommit och inte på barnet själv heller förstås.

http://www.activebabycare.com/tidning/x0206h.html
Nu har jag beställt den där boken av Evelin Kirkilionis, som det talades om i artikeln, det ska bli intressant att läsa den. Omslaget på boken hade en bild på en Didymos-bärsjal, det är lite dumt tycker jag, samma bild som Didymos använder i reklamen.
http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/3 ... 68-7521641
Av maria76
#4810
Min kusin har en stor baby/barn prylbutik där de säljer BäraBarn sjalar, ok de har dem till försäljning då det är knappt någon som har köpt.
Men i alla fall så var det en läkare på ortens sjukhus som hade sagt till henne att hon skulle sälja bärsjalar dessa, det tyckte jag var intressant.
Men det blir ju lite trist på en affär när det bara finns en sort, och det är dessutom ingen modell jag skulle ha köpt.
Det finns ju så många varianter och storlekar. Man vill ju samtidigt helst klämma, känna och testa innan man köper och det går ju inte på nätet.

Det blev på fel inlägg men eftersom jag inte fattar hur jag byter så får det väl vara kvar.
Att lära mig skriva på såna här ställen är kanske som med knytningarna, det blir bättre med träning
Användarens profilbild
Av lotte
#16888
Blev det något mer av det här? Såg ett uppslag om sjal i en Föräldra-Barn tidning, men det borde kunna synas ännu mer.
Av wokka
#1734445
Wikipedia har flera referenser på uppslagsordet Babywearing. Den tar (i skrivande stund) upp fördelarna med kroppskontakt för mamman och barnet, bland annat för att det stimulerar barnets tillväxt och förälderns mammahormoner. Det står lite om ryggens utveckling också, och om risken för att barn får platt huvud om de tillbringar för mycket tid i bilbarnstolar -- sjal är då bättre. Fast i Sverige brukar väl just det inte vara något problem, jag tror inte många använder babyskyddet som babysitter eller barnvagnsinsats i någon större utsträckning. Eller?

Här finns länkar till en del artiklar, som jag inte har läst: http://www.thebabywearer.com/lists/BWInfo.htm.
Användarens profilbild
Av dolvis
#7275568
Håller med Marit! (Förutom då att sjalen är bra för att den är ett bra verktyg att bära med :tumup: )

Tror också att det är viktigt att inte formulera sig med ord som "bäst" etc eftersom det lätt uppfattas som pekpinnigt och dessutom mer fanatiskt än forskningsbaserat. Nästan all forskning är ju mer än fråga om sammanvägning och bedömning av mycket information med en slutsats typ "troligaste orsaken är" "statsitiskt signifikant på 95%ig nivå" och så vidare. Då ger det inte så mycket trovärdighet att översätta det med "detta är bäst".
Användarens profilbild
Av mumma
#7386956
Jag har ett tips på en meta-analys som behandlar interventioner vad gäller anknytning och sensitivitet, där det finns en liiiten notering om några studier som visat att effekten av att använda en "soft baby carriers" var hög vad gäller att öka föräldrarnas sensitivitet i förhållande till sina barn. Här kommer referensen, men jag kan inte länka till den tyvärr:

Bakermans-Kranenburg, M.J., van IJzendoorn, M.H., and Juffer, F (2003). Less is more: meta-analyses of sensitivity and attachment interventions in early childhood. Psychological Bulletin, 129, 195-215.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?