Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fiffi75
#178
Vi är ju de redan frälsta. Och vi vet ju redan av erfarenhet att sjal är BÄST både för bäraren och barnet både fysiskt och känslomässigt. Men jag tror att en orsak till att sjal uppfattas som flummigt är att det inte skrivs så mycket om det och det okända är skumt. Iallafall har jag inte hittat just något att tala om att läsa.
Har ni ?
Har ni läst något bra och väl underbyggt om bärsjal exempelvis med referenser från sjukgymnast eller läkare. Länkar eller böcker. Jag skulle gärna se lite sånt, för att kunna sprida mer kunskap om bärande genom vården. TÄnk så många som skulle bli hjälpta om bvc-sköterskan kunde rekommmendera kolikföräldrar en bärsjal, eller sjukgymnasten på bb kunde informera om bärsjalens fördelar. Men jag tror att det måste till lite fakta och forskning för att det ska liksom lossna.

Vad tror ni? Kan vi påverka? Kan vi få en sjukgymnaststudent att skriva om bärande? Eller en psykologidoktorand? Några tankar som ploppat upp hos mig.

Hur kan vi få babytidningarna att skriva Bärsele eller bärsjal på "måste-ha-listan" inför babyns ankomst, istället för bara BabyBjörnsele som det står idag.

Nu när vi är samlade så borde vi kunna påverka!
Av Ia
#181
I Active Babycares nättidning står lite om bärande av barn med höftledsluxation, vet att läkare och sjukgymnaster i Tyskland rekommenderar det, känner annars inte till så mycket det. Har arbetat som sjukgymnast inom primärvården och där är det mest behandling och förebyggande av foglossning och andra krämpor under graviditeten och inte så fokuserat på tiden då barnet har kommit och inte på barnet själv heller förstås.

http://www.activebabycare.com/tidning/x0206h.html
Användarens profilbild
Av Akleja
#186
Fiffi75 skrev: Hur kan vi få babytidningarna att skriva Bärsele eller bärsjal på "måste-ha-listan" inför babyns ankomst, istället för bara BabyBjörnsele som det står idag.
Jag är lite kass o tror helt enkelt att folk använder saker mest därför att andra gör det. Hellst skall det då kanske vara en kändis som använder produkten. Babybjörn var väl kanske känd innan också, men har fått mycket reklam genom att ex kändisar som Madonna hade babybjörn. Finns det inga kändisar som vi kan påverka, en gratis sjal kanske till någon kunglighet, eller annan som folk ser upp till.
Användarens profilbild
Av tinaw
#194
Vad tror ni? Kan vi påverka? Kan vi få en sjukgymnaststudent att skriva om bärande? Eller en psykologidoktorand?
Kanske föreslå det som examensarbete åt nån? Om nån nu känner nån sån...

Läste en grej i Washington Post för ett tag sen, men länken funkar inte nu längre... I alla fall, det var om att barnvagnsförsäljningen kommit till Nairobi i Kenya, men än så länge var det mer eller mindre en flopp. Där stod bland annat att afrikanska barnläkare/psykologer var mycket skeptiska till vagnen, de ansåg att man "sköt bort barnet" och att det var skadligt för mamma-barn-bindningen... Och föräldrarna, de fattade inte alls varför de skulle vilja ha sitt barn i nån stålrörsbur. Vilken kontrast va?! :D
Användarens profilbild
Av Fiffi75
#204
Akleja skrev:Finns det inga kändisar som vi kan påverka, en gratis sjal kanske till någon kunglighet, eller annan som folk ser upp till.
Bra ide så är det ju mycket också förstås. Förebilder förebilder. Tyvärr brukar ju kändisarna hålla sig undan media med sina små (nej nej absolut inte tyvärr det är ju bra men tyvärr för vår sak just nu) Men Charlotte Perelli till exempel har ju inte gjort det. Jag har så urdålig koll på vilka som har bebisar eller ska få.

Antagligen är deet mest effektiva att avrje sjalbärare sprider kunskap omkring sig på sin nivå. Rätt vad det är så är det en kändis som är kompis med nån och så vips!

Vi fick nån babytidning och där stod det faktiskt om bärabarnsjalen men det var tyvärr bara en knytning som visades och väldigt lite text öht. Men det kommer det kommer.
Av Jennabus
#214
Visst är det så att vi blir så otroligt påverkade av det vi ser i media, även om vi ibland inte låtsas om det...
Min sambo har redan insett att jag är världens sämsta affärskvinna, (alldeles för snäll/givmild/mesig, ickebra egenskaper för en säljande chef säger han?) så jag kom på en bra idé .
Jag kontaktar Charlotte Perelli, och kanske någon mer kändismamma som verkligen vill synas, och erbjuder dem en gratis sjal till sina små, och visar dom ordentligt hur det ska gå till? Tror ni dom skulle nappa? :P

Jag har hur som helst en känsla av att det inom en relativt snar framtid kommer bli "trendigt" att bära sina barn, märker det bland många av mina yngre vänner och kunder, dom tycker det verkar helcoolt att bära i sjal.. :wink: /Jenny
Av Jennabus
#215
Japp, kom just på att vi har ju en lokal kändis här i krokarna, Pandora, och hon har precis fått en liten bebbe. Så jag mailade henne och förklarade våran diskussion här ovan, och beskrev det mysiga i att bära i sjal, så vi får väl se om hon hör av sig??!! :roll:

Annars tänker hon väl "knasboll" och slänger mig i spamhögen, men men.. Värt ett försök! Kommer ni på flera? /Jenny
Användarens profilbild
Av Fiffi75
#217
Kom på en kändis. Jill Johnsson. Hon är gravid och dessutom bästis med Charlotte Perelli!
Användarens profilbild
Av April
#226
Det låter bra tjejer! :lol:

Vi måste sprida våra kunskaper och erfarenheter... Att ha
sjal är ju sååååå praktiskt och mysigt - konstigt att inte
fler upptäcker alla fördelarna. Sjal tillhör ju den saken som
man absolut inte kan leva utan :wink:

Kram
Användarens profilbild
Av Fiffi75
#251
Kom på en till bra kändis! Maria Wetterstrand Miljöpartiets språkrör är gravid. Är inte hon en potentiell sjalmänniska så säg!!
Användarens profilbild
Av April
#254
Jo, Fiffi - där har vi nog hittat rätt person :lol:

Kram
Av Jennabus
#256
Hon vore ju toppen att ha som sjalförespråkare!
Vi är uppväxta i samma stad, och hon brukar vara där en hel del, ska försöka få tag på henne!! /Jenny
Användarens profilbild
Av Fiffi75
#651
Japp nu har Pandora fött!

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=105173

Jag tror hon kan bli en sjalbärare. Kolla särskilt på slutet
" Men vi beställde inte ens barnvagn innan, jag ville helt enkelt inte utmana ödet. Nu tror jag i och för sig att vi kommer att använda bärsele mer än barnvagn."

Hon bara m_å_s_t_e ha en sjal!!

Kram
Användarens profilbild
Av Tintin
#1709
Jag vill också läsa mer fakta, forskningsresultat kring sjalbärandet. Jag läser till distriktsköterska och tycker att det vore toppen att kunna ge föräldrar information om bärsjalen som hjälpmedel. Men då känns det som om jag kanske behöver lite mer fakta att dra till med just när jag är i den rollen och inte bara att sjalarna är så fina och mysiga....känns inte lika proffsigt. =)
Användarens profilbild
Av Helena
#4046
Ia skrev:I Active Babycares nättidning står lite om bärande av barn med höftledsluxation, vet att läkare och sjukgymnaster i Tyskland rekommenderar det, känner annars inte till så mycket det. Har arbetat som sjukgymnast inom primärvården och där är det mest behandling och förebyggande av foglossning och andra krämpor under graviditeten och inte så fokuserat på tiden då barnet har kommit och inte på barnet själv heller förstås.

http://www.activebabycare.com/tidning/x0206h.html
Nu har jag beställt den där boken av Evelin Kirkilionis, som det talades om i artikeln, det ska bli intressant att läsa den. Omslaget på boken hade en bild på en Didymos-bärsjal, det är lite dumt tycker jag, samma bild som Didymos använder i reklamen.
http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/3 ... 68-7521641

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?