Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av The_Fairy
#618108
(OT kanske i och med att det inte handlar om bärsjalar...:?)

Såg att det är några stycken som är gravida i forumet och kände att jag ville tipsa om denna bok: Innan du föder av Anna Wilsby.

Själv har jag beräknad förlossning den 2/6 och den här boken har hjälpt mig mycket med mina tankar kring förlossningen! :-)
Förhoppningsvis kommer den hjälpa mig under själva förlossningen oxå!
Återkommer med resension i det sammanhanget! ;-)

Pratade så mycket om att jag gillade psykoprofylaxtekniken att maken anmälde oss till kursen oxå! Mycket givande, speciellt för maken, han känner sig mycket säkrare på sin roll och tycker att han har fått väldigt bra "verktyg". :-)
Användarens profilbild
Av Lydia
#618133
Jag köpte den boken i lördags (bättre sent än aldrig.. *s*). Velade om jag skulle köpa DVD-n som var till också, men dumt nog så köpte jag en annan avslappningsskiva istället :/


Vi hade från början tänkt att gå på kursen men det känns så stressigt att komma iväg då vi har en bit att åka, måste fixa barnvakt, Mats har jouren på brandstationen en del av veckorna så det skulle bli trixigt att få till en kurs som är rätt datum.. och så kostnaden.. :roll:
Användarens profilbild
Av Måsen
#618145
Jag lånade den boken på biblioteket och hade den hemma i tre månader!
Tyvärr hann jag inte läsa hela men läste några delar som jag hade stor nytta av.
Dels tog jag till mig profylaxandningen och hade den som enda smärtlindring under min förlossning (hann inte med något annat). :lol:
Sen finns det också ett bra kapitel i boken om målbilder.
Säkert finns det annat mycket bra i boken, men det var vad jag hann med att läsa. :oops:
Användarens profilbild
Av The_Fairy
#618153
Lydia skrev:Jag köpte den boken i lördags (bättre sent än aldrig.. *s*). Velade om jag skulle köpa DVD-n som var till också, men dumt nog så köpte jag en annan avslappningsskiva istället :/


Vi hade från början tänkt att gå på kursen men det känns så stressigt att komma iväg då vi har en bit att åka, måste fixa barnvakt, Mats har jouren på brandstationen en del av veckorna så det skulle bli trixigt att få till en kurs som är rätt datum.. och så kostnaden.. :roll:
Den andra avslappningsskivan blir säkert jättebra! :-)

Om ni kan avvara pengarna, så rekommenderar jag verkligen kursen, den gav väldigt mycket...! Men som sagt det är dyra slantar och det är mycket annat som kostar...:-(


Måsen, va skojigt att höra att du tyckte att det hjälpte även om du inte hade läst allt! Ska faktiskt sätta mig ner idag och fundera på min målbild och drömförlossning! :-)
Användarens profilbild
Av Måsen
#618177
The_Fairy skrev:
Måsen, va skojigt att höra att du tyckte att det hjälpte även om du inte hade läst allt! Ska faktiskt sätta mig ner idag och fundera på min målbild och drömförlossning! :-)
Min målbild var att sitta hemma i soffan med bebis i famnen och resten av familjen omkring mig, vilket ledde till att BB-vistelsen blev ett sex timmar långt nödvändigt ont innan jag fick ok från barnläkaren att åka hem. :lol:
Användarens profilbild
Av The_Fairy
#619455
Shit! 6 timmar bara! Det var snabba ryck! ;-)
Användarens profilbild
Av svas
#619485
Jag gick profylaxkursen när jag väntade Stora A våren 2004. Var helnöjd! Min sambo tyckte också att kursen var suverän. I samband med graviditeten med Lilla S våren 2006 återupplivade vi våra kunskaper. Då hade även Anna kommit med boken och jag lånade den. Tyckte den var lite too much faktiskt, men läste valda delar. Hur som helst fick kursen mig att verkligen se fram emot förlossningen (och bidrog till att jag fick en bra förlossningsupplevelse). Nu har jag haft väldigt snabba förlossningar så medicinsk smärtlindring har inte hunnits med - jag skulle iofs hunnit prova lustgas med Stora A men skippade det eftersom jag redan kommit så långt i förlossningen.

Jag rekommenderar verkligen att man läser om andning på ett eller annat sätt: Annas profylax eller gravidyoga. Det allra bästa med Annas profylax tycker jag iallafall är att den involverar partnen rejält. Man får en gemensam plattform. Och åtminstone min sambo kände sig "på banan" när det var dags att föda Stora A. Han var ju verkligen på banan när vi födde Lilla S, eftersom det var sambon som fick agera bm...

:blahblah:
Användarens profilbild
Av The_Fairy
#619538
Håller verkligen med att man blir ett team! Min man är grymt nöjd med att hans roll förtydligades så mycket!
I och med att han känner sig lugn och säker känner jag mig mycket lugnare inför förlossningen, för jag vet att han kommer ha koll på allt och jag kan "bara" fokusera på att andas och slappna av! :-)
Användarens profilbild
Av The_Fairy
#619542
svas skrev: Det allra bästa med Annas profylax tycker jag iallafall är att den involverar partnen rejält. Man får en gemensam plattform. Och åtminstone min sambo kände sig "på banan" när det var dags att föda Stora A. Han var ju verkligen på banan när vi födde Lilla S, eftersom det var sambon som fick agera bm...

:blahblah:
Fick han agera BM?!
Födde du hemma?
Av Siri
#619561
The_Fairy skrev:
svas skrev: Det allra bästa med Annas profylax tycker jag iallafall är att den involverar partnen rejält. Man får en gemensam plattform. Och åtminstone min sambo kände sig "på banan" när det var dags att föda Stora A. Han var ju verkligen på banan när vi födde Lilla S, eftersom det var sambon som fick agera bm...

:blahblah:
Fick han agera BM?!
Födde du hemma?
Ja, berätta mer!
Användarens profilbild
Av svas
#619565
The_Fairy skrev: Fick han agera BM?!
Födde du hemma?
I en Toyota Avensis på väg till BB Stockholm, vid trafikplats Järva krog. Jag säger TACK :loving: till Annas profylax för hjälpen med att andas rätt! Annars hade jag nog fått panik.
Användarens profilbild
Av The_Fairy
#619626
Weeeeiii! :whut:
Det var det värsta!

Skönt att höra att det gick bra och att du behöll lugnet!
Du é min idol! :urule:
En eloge till din man att han klarade BMjobbet! :-)
Av Siri
#619672
svas skrev:
The_Fairy skrev: Fick han agera BM?!
Födde du hemma?
I en Toyota Avensis på väg till BB Stockholm, vid trafikplats Järva krog. Jag säger TACK :loving: till Annas profylax för hjälpen med att andas rätt! Annars hade jag nog fått panik.
Oh, herregud! Men härligt att det gick så bra! Ja, den där kursen verkar fantastisk, har bara hört lovord!
(Jag och min man ska gå den!)
Användarens profilbild
Av schmut
#649800
jag läste också den men hade svårt att hitta en 'slutbild' eftersom jag inte på något vis ville göra mig själv besviken. man vet aldrig vad livet vill.

däremot, när vi ändå snackar profylax så vill jag ge tipset jag fick som räddade mig genom 39 timmars förlossning:
andas in som om du luktar på en blomma, ut som om du blåser ut ett ljus.

det fungerade så bra att jag höll på att glömma att sluta andas på det sättet. i matkön på BB stod jag och tänkte på fina blommor och en födelsedagstårta... :lol:
Användarens profilbild
Av The_Fairy
#650693
Nu har jag fått använda mina kunskaper på riktigt!
Det gick riktigt bra! :-)
Kan verkligen rekommendera att träna på andningen och avslappning, framför allt tillsammans med den partner som ska vara med på förlossningen, för det var till JÄTTEstor hjälp att någon annan andades med mig och kunde "påminna" om takten när jag tappade bort mig!

Om man får skryta lite... :hide:
Så imponerade jag på förlossningen, så det kom in andra BMor, än hon som hade förlöst mig, till mig på BB och ville gratulera till ett job well done! 8) ;-)

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?