Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Gaya
#30230
(SandvikenMamma...Jag måste bara skriva här vad R-M sade till dig.)
Kära Camilla bar lilla Fanny i Patapum till mamma-barn dagiset vi tillsammans går på...var på att en av mammorna där (som vi kapt någonsin har sett äns bära sin tjej på höften utan tar vagnen även om det bara handlar om 10 meter) säger
-Det är inte bra att bära sitt barn för mkt!
:shock: va!?! Finns det någon som hälst info om att det skulle vara dåligt.
Jag menar att även om man nu skulle ha kommigt fram till att det inte stämde...har några sådana råd, någon gång kommigt från tex bvc...
Jag försöker bli klok på hur hon tänker...
Kanske är det så att hon tror att barnet inte kan bli självständigt om man bär istället för att andvända vagn?! :?
Eller var det bara rent försvar pga att hon själv inte orkar håll dottern mer än några sek...*bubblar*
Användarens profilbild
Av mia75
#30238
Ja, folk är underliga... :roll:
Användarens profilbild
Av Gaya
#30870
Ja..jo, alla är vi olika. Jag undrar ändock om det är någon som vet?
Alltså om någon sådan info har varit oficiell något år. Och vad råden löd?
Användarens profilbild
Av vanja77
#30880
Jag tror att det är ett självförsvar från den andra mammans sida , att hon helt enkelt inte själv vill känna sig som en dålig mamma.

Det finns inga råd ( idagens läge annat var det för ca 20-30 år sedan) som säger att det skulle ha någon skadlig effekt att bära sina barn mycket. Därimot tvärtom det är bra att bära sina barn mycket, barnen är trygga i att deras föräldrar alltid finns till hand och kan ägna sig åt sin egen utvtveckling i högre grad än annars.

varje förälder här inne kan nog dessutom gå i god på att barnen känns och vekar lugnare, mer harmoniska än om man inte bär dom
Användarens profilbild
Av Gaya
#30953
Ja det kan jag gå igod på.
Men så alltså...för 20-30 år sedan så var det andra rön?
Nu tror jag också att det var självförsvar men hennes mamma/svärmor skulle i princip kunnat ha fört vidare till henne att barnen utvecklas sämre om dom bärs för mkt. (Eller vad det nu var man sa)
Användarens profilbild
Av Lingling
#31041
Gaya skrev:Ja det kan jag gå igod på.
Men så alltså...för 20-30 år sedan så var det andra rön?
Nu tror jag också att det var självförsvar men hennes mamma/svärmor skulle i princip kunnat ha fört vidare till henne att barnen utvecklas sämre om dom bärs för mkt. (Eller vad det nu var man sa)
Låter troligt, men jag tror nästan det är mer än 30 år sedan, säg 40-60 år sedan; på 70-talet kom mkt sånt som selar och grejer i en första våg - men de äldre idéerna fanns förstås kvar.
Användarens profilbild
Av Gaya
#31488
Jag hade ännu inte dykt upp utan fickde t återberättat av camilla.
Om hon läser här kan hon juh svara själv men jag tror inte att hon svarade något särskillt. Jag själv hade nog bara blivigt paff...kanske frågat hur det kommer sig att hon tänker så...
Av SandvikenMamma
#31900
Hej, här är jag :D

Ja, vad svarade jag..? *tänker så det knakar*
Jag svarade nog inte ens tror jag...
Ibland är det så illa att folk inte vill förändras, och i det här fallet är det nog så. Hon är iaf väldigt svår att prata med, och jag har ännu inte lyckats föra en vettig diskusion med henne, då var det ett år sen jag träffade henne för första gången.

Men jag tycker att min dotter är väldigt trygg, tycker det märks tydligt. Ännu mer sen jag började med sjal och sele. Så förhoppningsvis ser hon det, och kanske så kopplar hon till att det ger trygga barn.

Svammel, vad trött jag är! God natt :D
Användarens profilbild
Av Gaya
#32093
Du är klok du camilla! ;-)
Användarens profilbild
Av Alven
#32094
SandvikenMamma skrev:Men jag tycker att min dotter är väldigt trygg, tycker det märks tydligt. Ännu mer sen jag började med sjal och sele. Så förhoppningsvis ser hon det, och kanske så kopplar hon till att det ger trygga barn.
Man kan ju alltid hoppas!
Av SandvikenMamma
#32130
Gaya:

Ja, visst är jag! Har du lyckats få nåt vettigt ur henne? ;-) *retas*

Idag hände det nåt tragiskt. Det gör sååå ont i mitt mamma-hjärta när jag ser R-M och M.
M satt i en "riktig" stol idag när vi var i stugan, och hon lekte lite där medans vi fikade. Rätt var det var så gjorde hon illa sig, hon slog munnen mot armstödet (hm, heter det så?), och blev jätteledsen!! Det gjorde nog superont! Och gissa vad R-M gör..? Hon skrattar bara, tar inte ens upp henne. M gråter hysteriskt, och R-M sitter o garvar.
Fyyyy, vad hemskt det var o sitta där o se på...
Användarens profilbild
Av Gaya
#32155
Om nu detta ändå vore en engångsföretéelse. *kokar*
Fasen alltså, att vem som helst får skaffa barn! :evil:
Detta är kanske lite väl dömmande, för R-M har juh klart sina bakomliggande problem..men jag blir så.....AAAAAAAH
Det borde vara körkort på förälderskap (och husdjur :roll:), intensivkurser i praktik och teori! Men som redan sagt, alla är inte mottagliga... Man leker då lika mkt med liv som förälder som man gör när man kör bil...(ja, mer)
Av Annsofi
#37788
Alven skrev:
SandvikenMamma skrev:Men jag tycker att min dotter är väldigt trygg, tycker det märks tydligt. Ännu mer sen jag började med sjal och sele. Så förhoppningsvis ser hon det, och kanske så kopplar hon till att det ger trygga barn.
Man kan ju alltid hoppas!
Tyvärr tror jag inte att de gör den kopplingen :-( Jag bär ju Jonathan i princip överallt, när som helst, hur länge som helst - allt efter behov och får en del negativa smygkommentarer ibland. Jag har funderat mycket på det här och kan bara komma fram till att alla inte har hittat till sjalvärlden och att en del faktiskt inte vill hitta dit.
Det finns ju de också som tycker att oh va mysigt, praktiskt, skönt, fint...när vi bär Jonathan men som ändå aldrig skulle kunna tänka sig att själva bära sina barn - de kan säga att Jonathan alltid är så glad och verkar så trygg i samma mening som de ohar sig över sjalen men utan att göra några kopplingar...

De som slår i från sig - det är intressant det här med försvar. Jag kan uppleva att det ofta är de som har ganska oroliga barn som fäller sådana kommentarer. Kanske blir det ett försvar där att tycka att mitt barn behöver i alla fall inte bli buret, han är så självständig...Jag har ju ofta med mig en hög bärhjälpmedel när vi ska någonstans som folk får låna men många är oerhört skeptiska, det sitter rotat i en del att barn blir klängiga och osjälvständiga om de bärs när det istället är precis tvärtom. Jag brukar inte ge något svar om inte kommentaren är riktad som en fråga eller om jag ser att det finns ett intresse till diskussion bak kommentaren. För det mesta brukar det räcka med att le, pussa Jonathan i huvudet och krama om honom ordentligt där han sitter på höften eller magen och säga jaa, visst är det underbart med trygga, självständiga små krabater och så mysigt när de vill vara nära...

Förresten så var där en rolig artikel i Vi Föräldrar, tror det är senaste numret, just om vad som hänt under åren. Undra vad det kommer att stå om vår generation när våra barn och barnbarn blir föräldrar...Det är väl förresten i samma tidning som en hjärnforskare av något slag säger att det räcker med sunt förnuft för att förstå att barn mår bra av att bäras, det har t om gynnsam påverkan på hjärnans utveckling. Själv bär jag för att det är underbart :wink:
Användarens profilbild
Av Gaya
#38162
Nä precis, även de som tycker att det verkar hel mysigt, bra osv behöver inte vara intresserade. När man själv har hittat något så BRA så vill man ju gärna dela med sig men man sk anog var alite lyhörd på vem som vill höra och vem som inte vill. 8) Man kan nog spara sig lite energi på det viset.

Det ligger väl oftast psykiska försvar av något slag bakom när man avfärdar innan man lysstnar tror jag... Försvar för olika delar av "jaget"...tex självkänsla & samvete...

Jag tycker nog ändå att det är ganska jobbigt att höra på vissa människors väldigt bestämda åsikter gällandes väldigt vesäntliga delar i barn uppfostran, utan att de verkar ha tänkt till minsta lilla bakom. Det kan juh vara beslut de gör som är väldigt avgörande i hur den här lilla människan kommer att bli. Som sagt så tycker jag absolut inte att alla behöver ta samma beslut som jag men hur kan man INTE tänka till när det gäller ens barn?! Jag tänker lite som så att om man INTE har en bestämd uppfattning om varför man gör något så har man inte valt det själv. Fasst....ja... som den här personen vi pratade om tidigare så har juh faktiskt hennes mamma (eller nån)sagt till henne att det faktiskt inte är bra att bära barn. Så hon känner nog absolut att hon har en anledning att inte bära även om hon inte vet varför det inte skulle vara bra. Jag menar att hon känner nog att hon har valt det själv... åh jag kan inte riktigt förklara hur jag menar här känner jag...
Jag tycker att man ska vara klar på varför man gör något på en annan nivå än vad den här bruttan är (enligt mig) . Annars är det (enligt mig) samhället som har tagit besluten och man själv simmar bara med den breda strömmen utan att varken se åt avstickaren åt höger eller den till vänster eftersom att det är den breda strömmen som måste leda till rätt håll. Hoppas ni förstår min liknelse.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?