Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Veronikak
#352920
Marit skrev:Barnet kan känna av att den vuxne inte är "äkta" och Ljungberg beskriver faktiskt att barn i vår kultur mycket väl kan skrika tröstlöst även om det bärs och ammas aldrig så mycket. [att]"..inlärda välgestaltade kapitulationsroller aldrig kan göra ett barn nöjt. Detta eftersom barnet känner eller reagerar på förälderns djupare exitentiella situation, och denna ändras inte med bara inlärd saklig "kunskap". (Människan, kulturen och evolutionen, s 440).
Ja, jag har stött på i olika skrifter (bl a Juul, tror jag) som ett faktum att en av de största anledningarna till dålig tillväxt hos bäbisar helt enkelt är att föräldrarna inte mår bra. Inte så att bäbisen inte skulle få tillräckligt med mat, men bäbisar trivs inte och växer dåligt om föräldrarna mår dåligt. (Sedan undrar jag, om man nu vet det, varför tjatar bvc bara om att sluta amma och ge mer gröt så fort ett barn mår dåligt, istället för att över huvud taget fråga föräldrarna hur de mår??) Så nog märker de av föräldrarnas existensiella situation, säkert mycket bättre än föräldrarna själva på vissa sätt.

Men samtidigt håller jag inte med honom om att man inte skulle kunna samleva på ett äkta sätt med sitt barn bara för att man annars är välkapitulerad. EC tycker jag är ett bra exempel på motsatsen - de allra flesta som kör EC vet nog intuitivt när bäbisen är kissnödig, även om ens rationella medvetande inte alls kan se några signaler och det inte följer något tidsschema heller (märks tydligast när man tänker "nää, h*n kan inte vara kissnödig redan, oj! nu blev det blött"). Så när det gäller interaktionen med sitt barn kan man, om man vill och tränar, visst samspela på ett inituitivt sätt, även om man är rätt fyrkantig och rationell i andra sammanhang och ens egna föräldrar aldrig har varit sådan mot en själv.
Användarens profilbild
Av Jordnöten
#445974
Skrev just ett inlägg och frågade om någon kände till boken+namn på svenska, och sedan när jag bläddrade ner hittade jag er!!! Jättebra! Då ska jag höra med bibban om de har den, annars undrar jag om jag också skulle kunna få den mailad?
Användarens profilbild
Av Cecilia
#446241
jazoo skrev:Hmmm, tänk på upphovsrättsreglerna.... :(
Å andra sidan är den gamla översättningen slut på förlaget och den nya har inte kommit ut än... Knivigt.
Vilke förlag är det? *nyfiken i en strut* :D
Användarens profilbild
Av Josefin
#493520
Veronikak... Orkar du mejla den en gång till :oops: Eller någon av er andra som har fått hem den.
Användarens profilbild
Av Josefin
#493521
Mony skrev:För varför ska människobarnet kunna gråta om det inte är meningen att vi ska använda gråten?
Men vi vuxna kan ju också gallskrika, faktiskt... Och när vi gör det brukar väl folk undra vad som har hänt, inte säga att det är nåt han gör för att han kan det... (Om det inte är någon sorts rockstjärna / skådis det handlar om)
Jag tycker det är bra att utgå från att barn inte ska gråta, och så kämpa mot ångesten när man inte kan trösta. Jag menar försöka slappna av i kroppen osv... Man måste trösta sig själv och barnet samtidigt ibland.
En massör kan inte vara spänd i kroppen...
Mina barn skriker en del trots mycket amning och kroppskontakt. Jag tycker inte det är konstigt, jag är själv otrygg, spänd, stressad, trött, ensam, etc, precis som en himla massa vuxna vanliga svenskar... Skulle det inte märkas på min andning och mitt beteende?
Och varför är det så tyst hemma, det gillar väl inte bebisar. Och så. Man kan fantisera. Varför skulle det inte finnas barn som inte skriker? Någonstans där allt är annorlunda?
Användarens profilbild
Av Veronikak
#493554
Josefin skrev:Veronikak... Orkar du mejla den en gång till :oops: Eller någon av er andra som har fått hem den.
Javisst, om jag får din e-postadress.
Användarens profilbild
Av Helena
#511008
Visst fanns det en annan indianstam i närheten av "Liedloffs indianstam", denna indianstam var inte lika fredlig, men jag antar att de också bar sina barn förstås. Jag funderar alltid varför Liedloff aldrig skrev om detta, alltså grubblade över varför vissa indianstammar var mer fredliga och andra mer krigiska. För jag läste inte att hon skrev något om detta. Antar att hon inte kunde besöka dem då, om de inte var så fredliga.
Användarens profilbild
Av The_Fairy
#621093
Verkar vara en jätteintressant bok och filosofi!
Har aldrig hört talas om den tidigare!

Veronikak om jag PMar min mailadress har du lust att maila mig oxå? :hide: Pretty please!
Användarens profilbild
Av Lando
#7383162
Lando skrev:Jag hade också blivit jätteglad om någon av er som har den kunde maila den till mig :hello:
tusselinda@hotmail.com
Please och thank you :D
Tack, nu har jag fått den!
:blomma:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?