Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Anso
#19258
Hej igen!
Idag har jag fått svar ifrån sjukgymnastutbildningen i Stockholm. Den ansvariga för barndelen av utbildningen sa att hon lägger "sjal/selbärande" som förslag i projektpärmen.
Som sagt - lite bra frågeställningar kan ni gärna få komma på.
Användarens profilbild
Av lotte
#19259
Typ vad?
Användarens profilbild
Av Anso
#19263
lotte skrev:Typ vad?
- Jag har funderingar på det här med höftledsluxationer (en del barn behöver skena när det är nyfödda för att höftlederna ska stabilisera sig) har sett någon tysk sida (var?) med rekommendation att bära barnet i sjal men jag tror inte att svenska sjukhus "vågar" rekommendera detta. Att bära i sjal blir samma ställning som den barnet får i skenan verkar det som.

- Besvär från axlar/nacke/armar/händer hos de föräldrar som använder någon form av bärhjälpmedel jämfört med de som inte gör det.
Användarens profilbild
Av Ester
#19265
Kanske forska på den ultimata bärkonstruktionen alt. sjalknytningen när det gäller avlastning.

Sen undrar jag över hur det egentligen är med den motoriska utvecklingen hos burna barn kontra barn som inte bärs så mycket.
Men det kanske redan är forskat på

ska fundera lite mer
Användarens profilbild
Av Helena
#19476
KATARINA skrev:På dem bara :)

Har ni läst den här artikeln?

http://www.activebabycare.com/tidning/x0206h.html
Jag har läst boken av Evelin Kirkilionis "Ein Baby will getragen sein". Den är jätte intressant, hon har ju undersökt det här med höftledsluxation och bärande i sjal i Tyskland. Men det hindrar ju inte att man forskar om det i Sverige också.
Användarens profilbild
Av Helena
#19478
Anso skrev:- Jag har funderingar på det här med höftledsluxationer (en del barn behöver skena när det är nyfödda för att höftlederna ska stabilisera sig) har sett någon tysk sida (var?) med rekommendation att bära barnet i sjal men jag tror inte att svenska sjukhus "vågar" rekommendera detta. Att bära i sjal blir samma ställning som den barnet får i skenan verkar det som.
Evelin Kirkilionis som forskat om detta, skriver att barnet får samma ställning i sjal som i skena. Och dessutom blir det vibration som är bra för barnets muskler när man bär i sjal, och så bra blodgenomströmning och sådant där. Jag kan inte terminologin i det här ämnet så bra, men något sådant där var det jag läste i hennes bok "Ein Baby will getragen sein".

Hon rekommenderar att man bär barnet upprätt från början ifall det har problem med höfterna, så att det får den rätta ställningen. Tycker att det är lite intressant, för då behöver man ju egentligen en långsjal. I bärabarn och liknande korta sjalar kan man ju bara bära i vagga första tiden. Tänkte på detta eftersom bärabarn har en del uttalanden från sjukgymnaster och andra på sin hemsida.
Användarens profilbild
Av KATARINA
#19663
="Helena
Jag har läst boken av Evelin Kirkilionis "Ein Baby will getragen sein". Den är jätte intressant, hon har ju undersökt det här med höftledsluxation och bärande i sjal i Tyskland. Men det hindrar ju inte att man forskar om det i Sverige också.
Skulle vara kul att läsa, finns den bara på tyska tro?
Användarens profilbild
Av Helena
#19776
KATARINA skrev:
="Helena
Jag har läst boken av Evelin Kirkilionis "Ein Baby will getragen sein". Den är jätte intressant, hon har ju undersökt det här med höftledsluxation och bärande i sjal i Tyskland. Men det hindrar ju inte att man forskar om det i Sverige också.
Skulle vara kul att läsa, finns den bara på tyska tro?
Ja, jag tror tyvärr att den bara finns på tyska. Men det är inte jätte svår tyska faktiskt. Hon skriver jätte bra och är inte alls moraliserande eller så (som jag tycker att Liedloff är t ex). Men det var ju en del facktermer som jag inte förstod.
Det är ju synd att den tydligen inte är översatt till engelska.
Användarens profilbild
Av KATARINA
#29140
Helena skrev: Ja, jag tror tyvärr att den bara finns på tyska. Men det är inte jätte svår tyska faktiskt.Det är ju synd att den tydligen inte är översatt till engelska.
Sent svar. Tror du att jag som gick ut gymnasiet för 17 år sedan och inte praktiserat tyska sen dess klarar att läsa den? Tänkte iallafall låna den och försöka :)
Användarens profilbild
Av Helena
#29193
KATARINA skrev:
Helena skrev: Ja, jag tror tyvärr att den bara finns på tyska. Men det är inte jätte svår tyska faktiskt.Det är ju synd att den tydligen inte är översatt till engelska.
Sent svar. Tror du att jag som gick ut gymnasiet för 17 år sedan och inte praktiserat tyska sen dess klarar att läsa den? Tänkte iallafall låna den och försöka :)
Gör ett försök, jag har ju läst tyska på universitetet, så det är så svårt för mig att avgöra om den är läsbar för någon som läst tyska på gymnasienivå.
Men du har säkert hjälp av att du känner till ämnet.
Användarens profilbild
Av Anso
#93513
Jag mailade åter till sjukgymnastutbildningen för att se om någon student hade nappat på idén att göra ett projekt om att bära barn i sjal/sele - men icke. :(
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
#93568
Jag måste lägga min obehöriga näsa lite i blöt :wink:

Jag har funderat på det där med höftbarn och sjal. Jag har ju inga underlag utan bara funderingar förstås, inte heller är jag medicinskt utbildad :oops:

MEN, det finns ju lite olika varianter och olika grader av höftledsluxation. Det finns olika typer av skenor: von Rosen och Freja tex. Min Edith låg i von Rosen och det är den varianten som man inte tar av mer än för bad uppe hos ortopeden. Under badet hjälper en sköterska till att hålla höfterna fixerade. M a o under HELA tiden barnet behandlas ligger höfterna konstant fixerade utåt. För Edith betydde det nästan 2 månader då inte benen lämnade grodläget alls. Eller MYCKET mer utåt än grodposition i sjalen skulle jag våga påstå. Frejabyxan tar man av för bad och liknande tror jag.

Ediths vänstra höftskål var helt flat, väldigt outvecklad. Hade hon inte haft skena hade risken varit att höften fixerats i ett jättekonstigt läge i höftskålen (högt, lågt, framåt, bakåt). Är det så undrar jag om en sjal är säkert nog som behandlingsmetod.

Men visst för mig tex, som var gränsfall men som inte låg i skena hade ju sjalbärandet kunnat vara ett sätt att försäkra sig om en så bra höftutveckling som möjligt.

Jag har ju inte läst den tyska litteraturen i ämnet men menar de verkligen att alla grader av höftlux kan behandlas med sjal???
Användarens profilbild
Av Veronikak
#101567
Sara med 98+02+05 skrev:MEN, det finns ju lite olika varianter och olika grader av höftledsluxation. Det finns olika typer av skenor: von Rosen och Freja tex. Min Edith låg i von Rosen och det är den varianten som man inte tar av mer än för bad uppe hos ortopeden. Under badet hjälper en sköterska till att hålla höfterna fixerade. M a o under HELA tiden barnet behandlas ligger höfterna konstant fixerade utåt. För Edith betydde det nästan 2 månader då inte benen lämnade grodläget alls. Eller MYCKET mer utåt än grodposition i sjalen skulle jag våga påstå. Frejabyxan tar man av för bad och liknande tror jag.
...
Jag har ju inte läst den tyska litteraturen i ämnet men menar de verkligen att alla grader av höftlux kan behandlas med sjal???
Jag har inte heller läst den tyska boken och kan inte särskilt mycket om höftledsluxuationer. Men jag tycker mig ha läst att i sjalbärande kulturer har man inte höftledsluxuationer eller så var det i alla fall väldigt ovanligt. Om det är sant så kanske von Rosen-skenan fixerar onödigt mycket, för säkerhets skull? Eller så använder de den bara i lättare fall. Det vore verkligen intressant med mer forskning på det. Men jag kan tänka mig att svensk sjukvård inte skulle våga testa eftersom skenan används JÄMT, som du säger, och sjalar gör man ju bara högst under sin vakna tid.

Skulle man kunnat bära din bäbis i sjal medan hon hade skenan förresten?

Det där med att skenan håller ut benen mer än sjalen, undrar om det också är en för-säkerhets-skull-grej. Enligt den där abc-artikeln, som bygger på den tyska boken, så är den optimala vinkeln att ha benen i just den man får till i sjal, inte större. Undrar vilket som är sant?
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
#101585
Ja, man undrar verkligen hur det ligger till... egentligen.

Ang sjal och skena så vet jag faktiskt inte, för på den tiden höll jag mig till bb och det gick inte. Öht var det ganska svårt att bära henne upprätt då ju skenan går upp över axlarna, hon sjönk ihop men det gjorde inte skenan :(

Jag har själv börjat beställa organ[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?