Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#188053
Råkade lägga in det här under artiklar, men det kanske passar bättre här... Om amning, barnafödande och närhet ur ett evolutionshistoriskt perspektiv. MYCKET intressant. Jag tycker detta känns som en jätteviktig väg till att förstå våra barns behov. Tydligen är de skapta för att dia flera ggr i timmen, och och så tycker vi det är konstigt när de inte vill sova ensamma hela natten utan mat... Inget ont sagt om trötta morsor. Men vilket perspektiv...
www.medikament.nu/PDF-filer/1-05/Evolutionara.pdf
Senast redigerad av Josefin den tis apr 11, 2006 11:15, redigerad totalt 1 gånger.
Av Annamamman
#188060
Spännande läsning! Tack för tipset!
Av Annamamman
#188061
Spännande läsning! Tack för tipset!
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
#188080
Intressant artickel, den ska jag läsa nån gång då tid finns! :tumsup:

För er som är intresserade av avulution och sånt så skrev jag lite om detta på ecsweden efter att ha talat med min släkting som är antropolog.
http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php? ... antropolog
Användarens profilbild
Av mica
#188459
Jag går och är arg på artikeln faktiskt.
Visst det var intressant och tänkvärt det mesta. Men avslutningen där det pratas om att förräldrarnas interaktion med barnet under barnets tidiga tid kan skapa ADHD får mig att rysa. Sånt ska man inte skriva och påstå utan att det är ordentligt underbyggt och forskat på. Fy på författaren.
Användarens profilbild
Av Kotten
#188519
Oj, jag fattade det som att man kunde se att vissa interaktionsmönster dök upp i en del familjer där det finns ad/hd, men inte att dessa mönster framkallade ad/hd. Men då fattade jag nog fel, jag läste slarvigt.

Det skulle varit intressant att veta mer om vad det var för grejer man observerade i familjerna.
Användarens profilbild
Av Josefin
#188626
[quote="mica"]Jag går och är arg på artikeln faktiskt.
Visst det var intressant och tänkvärt det mesta. Men avslutningen där det pratas om att förräldrarnas interaktion med barnet under barnets tidiga tid kan skapa ADHD får mig att rysa. Sånt ska man inte skriva och påstå utan att det är ordentligt underbyggt och forskat på. Fy på författaren.[/quote]

Försöker svara något om detta, men det blir för långa svar... Får försöka igen i morgon... Suck. Hur gör ni andra för att skriva så kort och koncist? Varför får det dig att rysa? För att det verkar skuldbeläggande?
Användarens profilbild
Av Josefin
#188652
Jo, nu blev jag intresserad, förstås, men det är ju mitt i natten, måste sova... Men jag googlade på AD/HD Tomas Ljungberg (artikelförfattaren) och det fanns en del, om någon vill kolla vad han menade och om han hade någon grund för det där (det vill nog jag göra...)
Jag vet ju inte alls vem han är, tyckte bara artikeln i övrigt var bra, jag tycker evolutionsperspektivet är vettigt och intressant.
Användarens profilbild
Av mica
#188698
Jag hinner inte läsa den nya artikeln idag. Men så här ungefär reagerade jag igår. (trött idag så jag hoppas jag kan vara tydlig ändå).
ADHD är inte något man bara "har" utan vad jag förstått är det ofta ett rätt stort problem för barnet och för familjen. Svårare att interagera med andra människor, problem i skolan, humörsvängingar etc. Man kan behöva ge starka mediciner till små barn. Idag säger läkarna att det beror på typ oblans i kemin i hjärnan.
Att då påstå, som jag uppfattade det, att det skulle kunna triggas/orsakas av att man som förälder inte knöt an, tolkade barnet rätt under dess första tid lägger en stor press på föräldrar och skuldbelägger de som har barn med ADHD. Typ: "Om du hade varit en bättre förälder så skulle ditt barn inte blivit sjukt".
Användarens profilbild
Av Josefin
#190194
Fast nu har jag läst artikel nr 2 samt rätt mycket annat om ADHD, och det verkar nog som att arikelförfattaren är nog så insatt. Vad gäller skuld, så tycker jag inte att han skuldbelägger några föräldrar, särskilt som han ser vårt sätt att vara med barnen i ett mycket större perspektiv, det har inte med enskilda föräldrars "skuld" att göra. Vi föräldrar är väldigt pigga på att känna oss skyldiga... Men det är ju hemskt om detta skulle hindra oss att lösa problem...
Användarens profilbild
Av Kotten
#190201
Jag ska läsa artikeln inom kort, det är kul när ni delar med er av olika intressanta grejer. Annars blir det ju lätt att man mest läser Petter och hans fyra getter... :roll:
Användarens profilbild
Av Josefin
#190432
[quote="SQ"]Läs också gärna Thomas ljungbergs lilla häfte Vad Är Naturligt För Mitt Barn! [/quote]

Har beställt det på Exlibris. Bara 43 kr! Ska kolla hans andra bok också (Människan, Kulturen och Evolutionen). Någon som har läst den?(kanske många trådar i en här... Men det känns så överdrivet att skapa tråd för en bok man inte har läst...)
Av Gnu
#190520
Vill bara säga att Tomas Ljungberg är en seriös forskare som inte har för vana att kläcka ur sig saker utan att ha torrt på fötterna. Man kan självklart - som med all forskning - diskutera om man tycker att han har rätt eller inte, men han hör inte till dem som bara "tycker" saker utan att ha gjort ordentliga studier först. Det var bara det.
Användarens profilbild
Av April
#191337
Det ska jag läsa :-D

Kram

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?