Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#8151614
Intressant!

Jag är förskollärare och har jobbat mest på avdelningar med små barn, femton ettåringar hade jag precis innan jag gick på föräldraledighet.
Jag får ofta frågan om vilken förskola vi vill börja på, när vi har tänkt och börja och får många höjda ögonbryn när jag säger tidigast augusti 2011 (då är han nästan två år), fast helst januari 2012 (två år och tre månader är han då), och åttatimmarsdagar är det inte tal om.
Så får man tydligen inte tänka eller göra när man är förskollärare, det tolkas av många som att man hugger sin egen yrkesroll i ryggen.
#8151699
Att inte ha för stora barngrupper tror jag är bra, inte minst för små barn.

Däremot kan jag konstatera att min son var superfrisk när han gick på småbarnsavdelning. Sjukorna har kommit tätare med stigande ålder sedan han började på en större, blandad avdelning, trots att de är utomhus mycket mycket mera.

Sen minns jag att vi hade rätt mycket sjukdomar när jag växte upp trots att mamma var hemmafru tills jag fyllde tio år. Minns mässling, kikhosta, influensa, maginfluensa osv. osv.
#8151716
Alla förskollärarna på min förskola (drygt 14 stycken) tycker att det är bäst för barnen att börja efter två år. Men det är nog inget de vågar säga till föräldrarna, men de säger alltid att de tycker att jag är så bra som haft mina hemma länge. Sen säger det säkert en del om just vår verksamhet, 18 barn i småbarnsgrupperna, där de äldsta är 2.5 år.
#8151726
Marit skrev:Pärla: Det är väl som med all statistik att det alltid finns undantag. Så här skrev jag på min blogg med fakta hämntade från boken:
Så gott som alla (94%) ett och etthalvtåringar har någon typ av infektion en gång i månaden under vinterhalvåret. Barn som går i förskolan har dubbelt så mångas infektionstillfällen som hemmabarn. Många är i förskolan trots att de har symptom, vilket förstås gör att de smittar andra barn, och personal. Förskollärare och barnskötare är två av de tre mest sjukskrivna grupperna inom kommun- och landstingsanställda.
Man undrar ju hur det skulle se ut om fler ett till tvååringar ammades. Och kan det astt din son var friskare som yngre ha att göra med att han ammades mer då?
Jag tror att amningen kan spela roll. Och att han som yngre gick i en mindre barngrupp som sagt. Jag hade också förmånen att kunna ha kortare dagar då.
#8151839
Marit skrev:
ganesha skrev:Så får man tydligen inte tänka eller göra när man är förskollärare, det tolkas av många som att man hugger sin egen yrkesroll i ryggen.
:| Jag läser till förskollärare nu och jag hoppas verkligen inte jag blir sån ... upplever också att många inom förskolan tycker att det är synd att så många små går så långa dagar i så stora grupper i förskolan som de gör.
Blir hur då sån? Sån som tänker som jag, eller sån som tycker att de som tänker som jag hycklar i yrkesrollen? :hmm:

Det är jättesynd att så många små går så långa dagar i så stora grupper.
I sig ser jag inga problem med att ettåringar går på förskola. Där finns mängder av utmaningar som är svåra att få till för många hemma. Där finns (förhoppningsvis) utbildad personal som har god koll på var barnen behöver mötas och som kan utmana dem där de är så de lär sig ypperligt i precis det tempot som passar dem själva.
Problemet är ju just de långa dagarna och de stora grupperna. Ser jag till min egen son så hade han nog inte klarat sig speciellt bra i en stor barngrupp eftersom han gärna sitter stilla med de leksaker han tycker om och fipplar med dem. Om någon tar det han leker med blir han inte ledsen utan hittar något annat istället. Ett yppperligt "offer". Jag har en god vän med en dotter i samma ålder och hon är väldigt målmedveten, med mindre tålamod och mer temperament. Hon hade klarat sig många gånger bättre i samma barngrupp.

Och det är ju det som är grejen också. Förskolan är förvisso till för alla barn, men den passar inte alla barn. Inte i den form den har just nu. Jag har full förståelse för att många familjer inte har möjligheten att välja, och det är utmärkt att alternativet finns för dem. Jag har viss förståelse (även om jag tycker det är beklämmande) att somliga väljer att låta deras barn börja när de fyllt ett, eftersom de har tråkigt hemma eller inte känner att de räcker till. Och jag är oändligt glad att vi kunnat pussla såpass mycket att när ettårsdagen kommer på torsdag så står vi inte ens i förskolekö.
#8151967
Citat Ganesha

"Jag har viss förståelse (även om jag tycker det är beklämmande) att somliga väljer att låta deras barn börja när de fyllt ett, eftersom de har tråkigt hemma eller inte känner att de räcker till"

Jag tror att många faktiskt tycker att runt ett är en utmärkt ålder att börja dagis på. Det är på gott och ont en norm som kanske inte ifrågasätts utan känns naturlig och lagom. Sen kan man diskutera vad som är rätt eller fel. Jag skulle säga att den ultimata dagisstarten är högst individuellt och styrs av många faktorer. Man ska inte glömma bort heller att alla inte har möjlighet att välja fritt, utan av ekonomi och andra orsaker måste börja jobba kanske tidigare än man vill.

Jag valde att låta sonen börja på dagis lite tidigare och gå korta dagar i början, framför att dra ut på dagisstart och tvingas ha längre dagar direkt. Tyckte dessutom att det var lagom att vara borta drygt ett år från jobbet, som jag trivs väldigt bra med. Dessutom upplevde jag (beklämmande eller ej) att jag inte riktigt räckte till som då ensamstående mamma med få andra vuxna som kunde finnas till för sonen på mer regelbunden basis, inga syskon och en liten kille som var (och är) social, energisk, gick vid tio månader och klättrade vilt när han var runt året. Faktum är att jag upplevt att sonen hade mer odelad glädje av dagis när han var yngre. Nu är det mer komplicerat på olika sätt, även om han fortfarande i huvudsak trivs.

Men jag tror verkligen också att mindre barngrupper är viktigt, särskilt för de yngsta.
#8152012
Droppen skrev:Vill ni specificera vad ni menar med små respektive stora barngrupper?
stor barngrupp små barn=mer än 12, liten barngrupp skulle jag tycka var under tio
stor barngrupp stora barn=mer än 17, liten skulle jag säga under 15

så tycker jag.
#8152053
Droppen skrev:Vill ni specificera vad ni menar med små respektive stora barngrupper?
På min sons småbarnsavdelning var cirka 13-14 barn på tre personal, varav två mycket erfarna som nästan aldrig var sjuka. Det funkade bra och innebar en lugn och stabil miljö. De blandade sig inte så mycket med övriga småbarnsgrupper heller, vilket jag tror var bra åtminstone ur smittspridningssynpunkt.

På nuvarande dagis är de cirka 17-18 barn mellan 1-5 år med tre personal, dessutom med tätt samarbete med en lika stor avdelning, vilket innebär att sonen gått från att ha nära daglig kontakt med ett tiotal barn till att ha det med ett trettiotal barn. Det tror jag gör skillnad i smittspridning, även om det har vissa andra fördelar.

Jag är jättenöjd med nuvarande dagis men är glad att sonen fick en lugnare småbarnstid på dagis.
Senast redigerad av Pärla den tis nov 02, 2010 21:38, redigerad totalt 1 gånger.
#8152059
Jag känner mig inte beklämd alls över att mina barn börjat tidigt på dagis - (15 månader för tjejerna och för Sturen 19 månader)

Sture fick också börja långa dagar direkt, 7.15-16.30

Men så har jag så totalt förtroende för personalen på vår fsk. De är 15 st 09:or på 3 personal.
De är i stort sett aldrig borta, det finns inga viakrier som går in tillfälligt, behövs det så hjälper de till över grupperna. Sture och MAjken ser varandra tidiga mornar och från 14 fram till hämtning och de leker mycket tillsammans.
Trygghet och god pedagogisk väl genomtänkt verksamhet som dokumenteras för och bjuder in oss föräldrar.
#8152167
Jag missade en bimening i det jag skrev ser jag.
"Jag har viss förståelse (även om jag tycker det är beklämmande) att somliga väljer att låta deras barn börja när de fyllt ett, eftersom de har tråkigt hemma eller inte känner att de räcker till, även om de har gott om föräldradagar kvar att ta ut.
Det är helt omöjligt att säga vad som är en stor grupp. Det beror jättemycket på barnens ålder naturligtvis, men precis lika mycket på hur lokalerna ser ut och används och hur verksamheten är uppbyggd. Och det är inte antalet barn per "avdelning" som avgör utan snarare antalet barn per vuxen. Och återigen - lpedagogisk miljö.
På min förskola har vi åldershomogena gruppe och har precis slagit ihop de två äldsta grupperna. Det ger en grupp med 41 barn från ålder nästan4 år och uppåt. Det går 6 heltid på dessa 41 barn, vilket ger 6-7 barn per grupp. Det fungerar utomordentligt bra och den avdelningen är "mindre" än treårsgruppen som är i runda slängar 5-6 barn per vuxen, eller ettårsavdelningen som är fem barn per vuxen.
#8153329
Jag tycker att det är så skumt att det verkar vara så olika i landet. På sonens småbarnsavdelning hämtades nästan alla barn senast 15. På nuvarande avdelning så är det en handfull kvar när jag hämtar kl 16. I går hade jag varit på tjänsteresa och hämtade kl 17.15. Då var sonen ensam kvar. Han hade läst bok med sin favoritfröken och var på ett stålande humör. Detta med korta dagar verkar vara standard i Stockholm. Jag kan tycka att det går liiiiite till överdrift.
Senast redigerad av Pärla den tor nov 04, 2010 19:13, redigerad totalt 1 gånger.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?