Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#155432
Nedanstående hittade jag på följande sida: http://www.abctidning.se/foraldrar.html

När barnet inte får sitt grundläggande behov av närhet tillfredsställt kan det projicera en del av detta behov på prylarna omkring sig. Barnet lär sig t.ex. att somna med nallen eller hitta sin trygghet i en filt istället för hos en vuxen människa. Detta har länge ansetts som normalt och t.o.m. önskvärt.

I takt med att fler föräldrar vänder sig ifrån denna bild på barn och försöker tillfredsställa barnets behov av närhet uppkommer en ny företeelse: att barnet får den fysiska närheten men den vuxne projicerar en del av anknytningskänslorna på prylarna runt barnet, tex sjalen man bär barnet i.

När föräldern är delvis känslomässigt frånvarande på detta sätt blir det svårare att vara lyhörd.


Detta låter helt befängt tycker jag. Visst finns det människor som blir onormalt fixerad vid prylar men det här låter verkligen långtsökt. Och varför just sjal? Varför inte vagnen eller andra prylar? Jag skulle vilja veta om det finns något som helt vetenskapligt belägg för detta eller någon expert som uttalat sig i frågan. Eller helt enkelt var detta påstående har sin grund.
Användarens profilbild
Av Tiz
#155435
Är det inte "bara" en teori som så många andra? Jag har läst artikeln, om än för ett bra tag sedan. Var det inte så att sjalen blev ett materiellt ting föräldern fokuserade på precis som på en barnvagn eller annat? Undrar om inte författaren har valt just sjal för att artikeln publiceras i ett forum där det finns många sjalbärare?
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
#155439
Hur menar skribenten då att man ska göra för att vara en känslomässigt närvarande förälder? Helt naken och bära i armarna så att ingenting kan uppfattas som stygghet förutom föräldern...

Jag förstår inte riktigt...
Användarens profilbild
Av jazoo
#155446
Skogskajsa skrev: Jag förstår inte riktigt...
Nej, inte jag heller... :?
Användarens profilbild
Av diddeldi
#155757
jag har läst den artikeln, och den är ju en direkt passning till sjalbarn :wink: . jag håller kanske med om att vi kan verka lite besatta av våra sjalar, men jag tror att de drar lite stora växlar på det faktiskt. jag känner mig inte som en känslomässigt frånvarande förälder :wink:
Användarens profilbild
Av Helena
#155788
Jamen hallå är det inte activebabycare som producerar den tidningen och de säljer ju en massa dyra Didymos. Fast nu har de visst tagit in den billigare Babylonian, då kan de väl skippa den dyra Didymosen eller hur.

Kanske lite svenskt det där, man får inte gotta sig åt vackra saker, man får inte unna sig något, nej nej.

Sen tycker jag att man behöver en hel del sjalar ifall man bär på heltid, speciellt med första barnet, när man kanske inte får till det med ryggknytningar, då får man köpa en sele och så kanske man inte trivs med sin ringsjal, då får man prova en annan sort. Med sitt andra sjalbarn kanske man mer vet vad man vill ha för sjalar direkt och vad som passar en.

Det blir svårt det där att inte fokusera på det materiella, man måste ju ha bebiskläder, men man kan ju välja de fulaste modellerna så att man inte distraheras från föräldraskapet. :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av Helena
#155799
"Tecken på att man har en anknytning till prylarna runt barnet:

man känner stolthet/stark glädje över prylen
man försvarar prylen i samtal, får klappande hjärta om någon kritiserar den eller har lojalitetskänslor till ett särskilt märke av prylen
man definierar sig själv utifrån prylen (jag är en X, för jag använder/äger en X)
man vill att andra ska tycka om prylen lika mycket"

Ett annat litet citat ur artikeln.
:lol:
Användarens profilbild
Av boosten
#155800
Helena skrev:"Tecken på att man har en anknytning till prylarna runt barnet:

man känner stolthet/stark glädje över prylen
man försvarar prylen i samtal, får klappande hjärta om någon kritiserar den eller har lojalitetskänslor till ett särskilt märke av prylen
man definierar sig själv utifrån prylen (jag är en X, för jag använder/äger en X)
man vill att andra ska tycka om prylen lika mycket"

Ett annat litet citat ur artikeln.
:lol:
Tjao.. Det är ju inte utan att man känner sig lite träffad faktiskt.. :roll: :oops:
Användarens profilbild
Av karinmaria
#155806
Jag tycker faktistk att det är en tänkvärd artikel.
Varför blir man så hotad av att någon annan kritiserar sjalen eller inte vill använda sjal? Varför känner man ett så starkt behov av att "frälsa" andra till att använda sjal?

Visst kan man skriva en artikel om att knyta an till prylar som vagn och napp osv, men det är ju tydligt att då missar man ju alla oss prylfixerade sjalare som lätt slår oss för bröstet och känner oss närvarande för våra barn. Om man inte känner att artikeln träffar rätt så är det väl ok, men befängd tycker jag knappast att den är.

För mig har den varit en riktig funderare ........
Användarens profilbild
Av Helena
#155808
Fast det verkar som om det här sjalfenomenet drabbar de flesta, det är ju likadant i USA och i Tyskland och i Finland förmodar jag, man vill ha många sjalar och prova många sjalar. Men sen säljer ju säkert de flesta sina sjalar när barnen vuxit upp. Men barnen mår väl lika bra i sjalarna även om föräldrarna gillar sina sjalar och har många sjalar. Och ett barn mår ju förstås lika bra i en ful och billig sjal förstås.
Jag gillar sjalträffar för där kan man prata om sjalar och måste inte prata om bebisar hela tiden. Och så slipper barnen ligga på golvet och gnälla eller sitta i babysitters eller babyskydd. Jag tycker att det är en trevlig men förmodligen kortvarig hobby det här med sjalar. Men jag tror inte att det för något negativt med sig för barnen.
Användarens profilbild
Av Helena
#155810
karinmaria skrev:Jag tycker faktistk att det är en tänkvärd artikel.
Varför blir man så hotad av att någon annan kritiserar sjalen eller inte vill använda sjal? Varför känner man ett så starkt behov av att "frälsa" andra till att använda sjal?

Visst kan man skriva en artikel om att knyta an till prylar som vagn och napp osv, men det är ju tydligt att då missar man ju alla oss prylfixerade sjalare som lätt slår oss för bröstet och känner oss närvarande för våra barn. Om man inte känner att artikeln träffar rätt så är det väl ok, men befängd tycker jag knappast att den är.

För mig har den varit en riktig funderare ........
Jag känner inget behov av att frälsa andra. Jag bär i sjal för att jag tycker om det. Vill någon annan göra det också, så gärna för mig. Jag gillar varken när sjalare eller någon annan försöker frälsa mig.
Användarens profilbild
Av Helena
#155813
Jag kan ju hålla med om att det är ett väldigt sjalköpande här på sjalbarn som kanske gått till överdrift, men samtidigt har jag rätt svårt för väldigt alternativa människor på vissa listor som nästan slår sig för bröstet över att de klarar sig minsann med nästan ingenting till sina barn. Man kan minsann köpa allt begagnat och man behöver ju inte napp och flaska för det är onaturligt. Och alla som har barnvagn är ju helt knäppa.

Jag har tyckte att det varit lite roligt på Sjalbarn att man kan få tips om fina saker som ändå är ergonomiska och bra för barnet och ofta är tillverkade på ett bra sätt. Sen har ju inte jag råd att köpa så mycket.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
#155820
karinmaria skrev:Jag tycker faktistk att det är en tänkvärd artikel.
Varför blir man så hotad av att någon annan kritiserar sjalen eller inte vill använda sjal? Varför känner man ett så starkt behov av att "frälsa" andra till att använda sjal?

Visst kan man skriva en artikel om att knyta an till prylar som vagn och napp osv, men det är ju tydligt att då missar man ju alla oss prylfixerade sjalare som lätt slår oss för bröstet och känner oss närvarande för våra barn. Om man inte känner att artikeln träffar rätt så är det väl ok, men befängd tycker jag knappast att den är.

För mig har den varit en riktig funderare ........
Jag håller inte alls med. Jag har läst artikeln tidigare och tyckte den var smått löjlig, faktiskt! Om man får tycka så :oops: Det finns väl känslomässigt distanserade föräldrar bland både "vagnare" och "sjalare"? Det är väl knappast något någon medvetet väljer iaf eller ens ser själv. Har nog inte med tygstycket att göra iaf :roll:

Jag känner inget reellt BEHOV av att frälsa andra. Jag känner mig inte det minsta hotad av sjalkritik. Fast andra kanske gör det... kan ju bara tala för mig själv. Det här med att vara "sjaltokig" (inkl frälsning, sjalköp etc) är inte det med glimten i ögat bara en kulig hobby. Skulle lika gärna kunna samla på frimärken och inte skulle väl någon påstå att jag var sämre förälder för det?! Nä, märkligt resonemang enl mig. :wink:
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
#155829
Att man vill "frälsa" andra handlar ju om att man tycker något är bra och vill dela med sig, inte att man tycker att alla andra ska likadant som en själv.

När man ser folk på stan som bär i en BB-sele så tycker man ju onekligen lite synd om personen (som säkert tycker selen är bra, men bara föratt han/hon inte testat något som är bättre och därför tror att man inte kan bära ett barn längre stunder utan att få ont).

Lite som att dela med sig av smaskiga recept på chokladkakor, man tycker kakan är så god så man vill att andra ska få chansen att smaka också...visst? :wink:
Användarens profilbild
Av marlene
#155841
Skogskajsa skrev:Att man vill "frälsa" andra handlar ju om att man tycker något är bra och vill dela med sig, inte att man tycker att alla andra ska likadant som en själv.

När man ser folk på stan som bär i en BB-sele så tycker man ju onekligen lite synd om personen (som säkert tycker selen är bra, men bara föratt han/hon inte testat något som är bättre och därför tror att man inte kan bära ett barn längre stunder utan att få ont).

Lite som att dela med sig av smaskiga recept på chokladkakor, man tycker kakan är så god så man vill att andra ska få chansen att smaka också...visst? :wink:
Ja jag håller med...
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?