Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Droppen
#7307128
noranora skrev:
Droppen skrev:jag som är rätt otålmodig vill gärna veta ungefärlig leveranstid? nån som vet? :)
Mindre än en vecka iaf.
tack! :D
Användarens profilbild
Av diddeldi
#7307189
Marit skrev:
Dorotea skrev:jag hade faktiskt förväntat mig att hon skulle ge en litteraturlista i slutet eftersom hon inte gör det löpande i texten
Hon skriver någonstans i boken att hon medvetet inte har tagit med referenser för att komma bort från auktoritets-tänket. Hon förklarar det på sidan 15.
Hon har framför allt skrivit boken för att dela med sig av de erfarenheter hon själv har gjort genom åren.
det förvånar mig lite för var det inte hon som var jättekritisk i en recension av "nära föräldrar" för att den saknade referenser?
Användarens profilbild
Av miom
#7307322
diddeldi skrev:
Marit skrev:
Dorotea skrev:jag hade faktiskt förväntat mig att hon skulle ge en litteraturlista i slutet eftersom hon inte gör det löpande i texten
Hon skriver någonstans i boken att hon medvetet inte har tagit med referenser för att komma bort från auktoritets-tänket. Hon förklarar det på sidan 15.
Hon har framför allt skrivit boken för att dela med sig av de erfarenheter hon själv har gjort genom åren.
det förvånar mig lite för var det inte hon som var jättekritisk i en recension av "nära föräldrar" för att den saknade referenser?
Fast det var väl för att boken hade kopierat en av hennes bilder rakt av om jag inte missminner mig.
Användarens profilbild
Av Elin G
#7307354
miom skrev:
diddeldi skrev:
Marit skrev:
Dorotea skrev:jag hade faktiskt förväntat mig att hon skulle ge en litteraturlista i slutet eftersom hon inte gör det löpande i texten
Hon skriver någonstans i boken att hon medvetet inte har tagit med referenser för att komma bort från auktoritets-tänket. Hon förklarar det på sidan 15.
Hon har framför allt skrivit boken för att dela med sig av de erfarenheter hon själv har gjort genom åren.
det förvånar mig lite för var det inte hon som var jättekritisk i en recension av "nära föräldrar" för att den saknade referenser?
Fast det var väl för att boken hade kopierat en av hennes bilder rakt av om jag inte missminner mig.
Fast då hade hon en väldigt vid bild av vad det innebär att kopiera, faktiskt. Jag tror inte att det gick att driva nån upphovsrättstvist om det, men hon kände sig ju uppenbarligen irriterad i alla fall.
Användarens profilbild
Av Asia
#7308109
så, har hon någon kunskap, mer än eget tänkande och erfareheter? Jag gillar ju det hon skriver, och håller med i mycket, men det känns ju lite bakvänt att folk klankar ner på tex AW(som jag inte direkt gillar)eftersom hon bara har just egen erfarenhet och egna tankar och ingen egentlig utbildning på ämnet barn, för att i nästa stund puffa för denhär boken och denhär författaren. Nu pratar jag inte om innehåll i böcker, utan grad av utbildning/kompetens BAKOM böckerna. Nån som förstår vad jag menar?
Användarens profilbild
Av diddeldi
#7308969
Marit skrev:Nej Cecilia Moen har inte varit "jättekritisk till NF för att den saknade referenser".
miom skrev:
diddeldi skrev:
Marit skrev:
Dorotea skrev:jag hade faktiskt förväntat mig att hon skulle ge en litteraturlista i slutet eftersom hon inte gör det löpande i texten
Hon skriver någonstans i boken att hon medvetet inte har tagit med referenser för att komma bort från auktoritets-tänket. Hon förklarar det på sidan 15.
Hon har framför allt skrivit boken för att dela med sig av de erfarenheter hon själv har gjort genom åren.
det förvånar mig lite för var det inte hon som var jättekritisk i en recension av "nära föräldrar" för att den saknade referenser?
Fast det var väl för att boken hade kopierat en av hennes bilder rakt av om jag inte missminner mig.
Författaren till NF hade frågat om att få använda foton från ABC Nättidning men fått nej. Då ritade illustratören i stället av dem på ett igenkännbart men för sammanhanget felaktigt sätt.
Men framför allt innehåller NF-boken en felaktig referens till en artikel i ABC Nättidning. Förf refererar felaktigt till ABC Nättidning för påståendet att barn kan få permanenta skador av att bäras för mycket i sele (s 69) vilket hon sedan också medgett.
jag förstår, då måste jag ha kommit ihåg fel, det var ju ett bra tag sen. men visst skrev hon en recension av den, eller minns jag fel om det också? :hmm:
Användarens profilbild
Av diddeldi
#7309036
Marit skrev:
diddeldi skrev: jag förstår, då måste jag ha kommit ihåg fel, det var ju ett bra tag sen. men visst skrev hon en recension av den, eller minns jag fel om det också? :hmm:
Nej men jag har gjort det. Kollade i morse vad jag skrev, jag konstaterade att ibland var det referenser, ibland inte. bland annat.
då ber jag om ursäkt för förvirringen.

jag hoppas de får in boken på biblioteken så man kan låna den :D
Användarens profilbild
Av miom
#7309113
Asia skrev:så, har hon någon kunskap, mer än eget tänkande och erfareheter? Jag gillar ju det hon skriver, och håller med i mycket, men det känns ju lite bakvänt att folk klankar ner på tex AW(som jag inte direkt gillar)eftersom hon bara har just egen erfarenhet och egna tankar och ingen egentlig utbildning på ämnet barn, för att i nästa stund puffa för denhär boken och denhär författaren. Nu pratar jag inte om innehåll i böcker, utan grad av utbildning/kompetens BAKOM böckerna. Nån som förstår vad jag menar?
Kunskap har hon ju. Snarare det än egen erfarenhet. Jag vet inte om hon har någon formell examen men hon har ju läst enorma mängder litteratur så hon är väl självlärd genom egna studier. Är det sämre än en formell examen menar du? Hon hävdar inte att hon vet mer än någon annan för att hon har egen erfarenhet från egna barn.

Jag klankar inte ner på AW för att hon inte har någon utbildning eller examen utan snarare för att hon är arrogant, nedlåtande, aktoritär och icke kommunikativ. Jag uppfattar inte heller att AW har någon som helst intresse att läsa eller ta till sig några som helst vetenskapliga rön eller resultat. Jag tycker jämförelsen är konstig.

Jag känner inte Cecilia men jag har varit med på en E-postlista under flera år som hon var värd för (om föräldrarskap) och min uppfattning är att hon är mycket källkritisk. Hon har en fantastisk förmåga till analys av avancerad vetenskap och koppla den till vardagen. Jag uppfattar henne också som mycket lyhörd och intressant att diskutera med. Hon har heller inget behov att hävda att hon vet bäst. Hon delar bara med sig av ytterligare ett perspektiv.

Vad tycker du om boken Asia?
Användarens profilbild
Av Asia
#7309139
miom skrev:
Asia skrev:så, har hon någon kunskap, mer än eget tänkande och erfareheter? Jag gillar ju det hon skriver, och håller med i mycket, men det känns ju lite bakvänt att folk klankar ner på tex AW(som jag inte direkt gillar)eftersom hon bara har just egen erfarenhet och egna tankar och ingen egentlig utbildning på ämnet barn, för att i nästa stund puffa för denhär boken och denhär författaren. Nu pratar jag inte om innehåll i böcker, utan grad av utbildning/kompetens BAKOM böckerna. Nån som förstår vad jag menar?
Kunskap har hon ju. Snarare det än egen erfarenhet. Jag vet inte om hon har någon formell examen men hon har ju läst enorma mängder litteratur så hon är väl självlärd genom egna studier. Är det sämre än en formell examen menar du? Hon hävdar inte att hon vet mer än någon annan för att hon har egen erfarenhet från egna barn.

Jag klankar inte ner på AW för att hon inte har någon utbildning eller examen utan snarare för att hon är arrogant, nedlåtande, aktoritär och icke kommunikativ. Jag uppfattar inte heller att AW har någon som helst intresse att läsa eller ta till sig några som helst vetenskapliga rön eller resultat. Jag tycker jämförelsen är konstig.

Jag känner inte Cecilia men jag har varit med på en E-postlista under flera år som hon var värd för (om föräldrarskap) och min uppfattning är att hon är mycket källkritisk. Hon har en fantastisk förmåga till analys av avancerad vetenskap och koppla den till vardagen. Jag uppfattar henne också som mycket lyhörd och intressant att diskutera med. Hon har heller inget behov att hävda att hon vet bäst. Hon delar bara med sig av ytterligare ett perspektiv.

Vad tycker du om boken Asia?
Nej det va inte så jag menade, jag bara undrade rent allment vad hon hade i ryggen liksom. Jag vet ju inte alls vem hon är så jag vet ju inte. Jag gillar boken, det jag hunnit läsa iaf! :D
Användarens profilbild
Av miom
#7309144
Asia skrev:
miom skrev:
Asia skrev:så, har hon någon kunskap, mer än eget tänkande och erfareheter? Jag gillar ju det hon skriver, och håller med i mycket, men det känns ju lite bakvänt att folk klankar ner på tex AW(som jag inte direkt gillar)eftersom hon bara har just egen erfarenhet och egna tankar och ingen egentlig utbildning på ämnet barn, för att i nästa stund puffa för denhär boken och denhär författaren. Nu pratar jag inte om innehåll i böcker, utan grad av utbildning/kompetens BAKOM böckerna. Nån som förstår vad jag menar?
Kunskap har hon ju. Snarare det än egen erfarenhet. Jag vet inte om hon har någon formell examen men hon har ju läst enorma mängder litteratur så hon är väl självlärd genom egna studier. Är det sämre än en formell examen menar du? Hon hävdar inte att hon vet mer än någon annan för att hon har egen erfarenhet från egna barn.

Jag klankar inte ner på AW för att hon inte har någon utbildning eller examen utan snarare för att hon är arrogant, nedlåtande, aktoritär och icke kommunikativ. Jag uppfattar inte heller att AW har någon som helst intresse att läsa eller ta till sig några som helst vetenskapliga rön eller resultat. Jag tycker jämförelsen är konstig.

Jag känner inte Cecilia men jag har varit med på en E-postlista under flera år som hon var värd för (om föräldrarskap) och min uppfattning är att hon är mycket källkritisk. Hon har en fantastisk förmåga till analys av avancerad vetenskap och koppla den till vardagen. Jag uppfattar henne också som mycket lyhörd och intressant att diskutera med. Hon har heller inget behov att hävda att hon vet bäst. Hon delar bara med sig av ytterligare ett perspektiv.

Vad tycker du om boken Asia?
Nej det va inte så jag menade, jag bara undrade rent allment vad hon hade i ryggen liksom. Jag vet ju inte alls vem hon är så jag vet ju inte. Jag gillar boken, det jag hunnit läsa iaf! :D
Ok. Ett väldigt stort och genuint intresse helt enkelt. Mer vet jag inte.
Användarens profilbild
Av Asia
#7309233
Dorotea skrev:
miom skrev:Jag känner inte Cecilia men jag har varit med på en E-postlista under flera år som hon var värd för (om föräldrarskap) och min uppfattning är att hon är mycket källkritisk.
Jag uppfattar henne också som väldigt väl påläst och klok, och jag tyckte att det var bra att hon inte hade en massa referenser i texten. Boken blir liksom hennes egen sammanförda konsensus av allt hon har läst och hennes egna erfarenheter, och det var intressant och givande läsning! :D Men eftersom hon inte ger någon referenslista (tex i form av en litteraturförteckning eller "vill-du-läsa-mer"-tips i slutet så ger hon inte mig som läsare möjlighet att vara källkritisk till hennes text. Nu vet jag inte vad som är hennes egna åsikter och vad som är forskning, och inte vilken forskning det är. En del av det on skriver är nytt för mig och "klickar" inte med mina tidigare erfarenheter så jag skulle vilja kolla upp källan.

Hon vill att läsaren ska slippa auktoriteter och "besparar" läsaren från referenser. Men hur ska jag tolka hennes bok då?
A. Hon skriver som en "helt vanlig mamma" och ingenting i boken är underbyggt av någon forskning.
B. Hon skriver i egenskap av expert på barnavård och behöver inte behäfta det hon skriver med forskning utan hennes egna ord duger som "sanning" - vilket gör henne själv till en auktoritet!

:hmm:
Det är liksom nånting i tonen i hennes text som inte funkar för mig - hon skriver "du ska" "du ska inte" "barnet behöver" "om inte så..." - ja, jag tycker att den är skriven i lite "auktoritär" ton eller hur jag ska säga och då förväntar jag mig en litteraturlista. Eller att hon gör sig själv till expert.

Eftersom jag inte vet mer om henne än att hon skrivit ABC nättidning så vet jag inte hur jag ska förhålla mig till hennes text. Kanske hade en presentation av henne platsat i inledningen. :)
det va lite så jag tänkte och kände men inte lyckades formulera.
Användarens profilbild
Av miom
#7309472
Dorotea skrev:En del av det on skriver är nytt för mig och "klickar" inte med mina tidigare erfarenheter så jag skulle vilja kolla upp källan.
Jag blir så nyfiken på vad det är. Vi kanske kan diskutera det här :D
Användarens profilbild
Av miom
#7309767
Dorotea skrev:
miom skrev:
Dorotea skrev:En del av det on skriver är nytt för mig och "klickar" inte med mina tidigare erfarenheter så jag skulle vilja kolla upp källan.
Jag blir så nyfiken på vad det är. Vi kanske kan diskutera det här :D
Jag ska bläddra igenom boken och stryka under, återkommer. ;)
Jag vill också det för det finns saker jag också funderar över och gärna diskuterar. Men jag har glömt boken på landet :?
Användarens profilbild
Av miom
#7310697
Marit skrev:
miom skrev:Kunskap har hon ju. Snarare det än egen erfarenhet.
Vad jag menade med erfarenhet var erfarenhet av rådgivning, att hon vet att det hon tipsar om hjälper och har hjälpt föräldrar.
Ja, det kan ju jag vittna om om inte annat :D Sedan är hon ju faktiskt också förälder också.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?