Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av karra1
#97077
Jag är med i mailinglista för "crunchy" föräldrar.

En av tjejerna där hade fått höra "Apparently preemies cant be put in a sling until they are like 4 months past their due date either and that would drive me nuts." men det förstår ju alla här att det inte kan stämma, men det var den info hon fått.

Så nu letar hon efter info ang. detta.

Visst var det någon neo som hade sjalar? Kommer inte ihåg var jag läst det.
Användarens profilbild
Av Anso
#97079
Uppsala sjukhus använder "bärblusar" till sina för tidigt födda barn.
Användarens profilbild
Av Eld77
#97082
Googla på "kängurumetoden" och "Uppsala" så får du upp en hel massa artiklar om det.
Användarens profilbild
Av naimiez
#97085
Tror Halmstad också har bärsjalar.
Användarens profilbild
Av melles mamma
#97089
ja, det finns massor om du googlar på kengurumetoden :D här kommer några fördelar



"Några av fördelarna som kängurumetoden ger är:

barnet får en bättre temperaturreglering När barnet läggs hud mot hud klarar det att hålla sin kroppstemperatur trots att det behöver värmereglering i kuvösen. Gasutbytet är också mer effektivt vid hud mot hudkontakt.
det för tidigt födda barnet mår bättre och växer bättre
barnet sover bättre och gråter mindre
antas påverka barnets neurofysiologiska utveckling
för tidigt födda barn får en bättre perceptuell-kognitiv och motorisk utveckling Förbättringen märks såväl efter 6 månader korrigerad ålder som efter ett år.
lågviktiga barn ökar snabbare i vikt
från 32 veckors graviditetsålder är kängurumetoden en bra smärtlindringsmetod vid hälstick
föräldrarnas självförtroende i föräldrarollen ökar
mammorna blir mindre deprimerade och ser färre fel hos sitt barn
föräldrarna har lättare att knyta an till sitt barn Hud mot hudkontakt frisätter kolecystokinin och opioida peptider som påverkar barnets känslomässiga reglering och bidrar till att barnet och mamman dras till varann och underlättar kontakten och anknytningen. Anknytningen är viktig därför att den får föräldrar att bete sig på ett sådant sätt att det främjar barnets växt och utveckling, de att mår bra, uppfattar barnets behov och interagerar med sitt det
hjälper föräldrarna att lära känna sitt barn
både föräldrarna och barnet blir lugnare"
Användarens profilbild
Av naimiez
#97090
melles mamma skrev:ja, det finns massor om du googlar på kengurumetoden :D här kommer några fördelar



"Några av fördelarna som kängurumetoden ger är:

barnet får en bättre temperaturreglering När barnet läggs hud mot hud klarar det att hålla sin kroppstemperatur trots att det behöver värmereglering i kuvösen. Gasutbytet är också mer effektivt vid hud mot hudkontakt.
det för tidigt födda barnet mår bättre och växer bättre
barnet sover bättre och gråter mindre
antas påverka barnets neurofysiologiska utveckling
för tidigt födda barn får en bättre perceptuell-kognitiv och motorisk utveckling Förbättringen märks såväl efter 6 månader korrigerad ålder som efter ett år.
lågviktiga barn ökar snabbare i vikt
från 32 veckors graviditetsålder är kängurumetoden en bra smärtlindringsmetod vid hälstick
föräldrarnas självförtroende i föräldrarollen ökar
mammorna blir mindre deprimerade och ser färre fel hos sitt barn
föräldrarna har lättare att knyta an till sitt barn Hud mot hudkontakt frisätter kolecystokinin och opioida peptider som påverkar barnets känslomässiga reglering och bidrar till att barnet och mamman dras till varann och underlättar kontakten och anknytningen. Anknytningen är viktig därför att den får föräldrar att bete sig på ett sådant sätt att det främjar barnets växt och utveckling, de att mår bra, uppfattar barnets behov och interagerar med sitt det
hjälper föräldrarna att lära känna sitt barn
både föräldrarna och barnet blir lugnare"
Saknar SÅÅÅÅ att ingen sa något till oss när Wilma kom i 31+2 :cry:
Användarens profilbild
Av Helen
#97110
Minsta "kunden" jag har haft här var 1,8kg lilten Kalle.
Född för tidigt och liten även för sin ålder. Fullt frisk och nyligen hemkommen.
Jag får säga att det kändes lite speciellt att hålla ett så litet barn. Föräldrar och son blev nöjda i alla fall och det är det viktigaste.

Jag ser inte varför barn som är för tidigt födda skulle ta någon skada av sjal, en mjuk följsam sjal som inte trycker.

Sen kan det kompliceras av att barnet kanske behöver maskinell övervakning och så. Jag tycker det får avgöras från fall till fall vad som är lämpligt, men jag kan inte se något fel i det med tanke på att det används på många håll inom noevården.
Användarens profilbild
Av karra1
#97167
Helen skrev:
Jag ser inte varför barn som är för tidigt födda skulle ta någon skada av sjal, en mjuk följsam sjal som inte trycker.

Sen kan det kompliceras av att barnet kanske behöver maskinell övervakning och så. Jag tycker det får avgöras från fall till fall vad som är lämpligt, men jag kan inte se något fel i det med tanke på att det används på många håll inom noevården.
Nej, så tänker ju jag med - och det med inte får bäras i sjal förrän 4 månader efter den dagen de skulle ha fötts låter ju helknasigt - de kan ju vara - då borde ju de normalfödda inte bäras i sjal heller före de var 4 månader. Men USA är ett knepigt land
Av Lotta och Leo
#478077
Vi var på Neo i Lund och de rekommenderade också sjal direkt. Så vi bar Leo så fort han kom ur kuvösen (han föddes i v. 34 och lämnade kuvösen v. 35)

Lotta
Av Ulla-Maija
#478736
Loomas SINO finns i BB-variant som används på antal neonatal både i Sverige och i Danmark.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?