Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#1452858
Någon som har läst denna?

Växa och upptäcka världen : Sju utvecklingssprång under barnets första levnadsår av Hetty van de Rijt och Frans X Plooij

Rekommenderas eller ej?

Det låter intressant och jag tänkte beställa den (finns i pocket) men det vore kul att höra någon klok sjalmammas åsikt först. Jag tycker att vi brukar ha ganska lika gundvärderingar här på forumet...
Senast redigerad av Plommis den mån jul 21, 2008 17:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av a-k
#1452859
Jag läste den för ca tre år sedan, tyckte den var jättebra :D
Användarens profilbild
Av Plommis
#1452860
Vad kul att få svar så snabbt! Kände du igen i de olika utvecklingsstegen?
Användarens profilbild
Av Sara P. H.
#1452971
:) ska vi läsa ihop?? Jag hittade den boken på Myrorna nyligen men har inte kommit igång med läsningen. Kan ju vara kul att diskutera om man känner igen sig osv?!
Användarens profilbild
Av Plommis
#1453029
Ja, vad kul - det gör vi! Jättebra idé Sara!
Har just beställt den hos Adlibiris (kostar 39:- i pocket och frakten är gratis) men det tar nog någon vecka innan den dyker upp.

Kanske är fler sugna på att vara med :) ?
Användarens profilbild
Av Auroratiger
#1456597
Den har varit lite av en bibel för mig och mina kompisar under första året. En del av oss hade barn som stämde in nästan löjligt på de där faserna, för andra var det mer diffust (två av faserna stämde extremt bra in på Dante, resten var lite mer vaga).

Det rent faktamässiga i boken om hur barnen funkar under utvecklingsfaserna var jättebra och intressant. Däremot känns en del av synen på barn rätt dyster (särskilt hos en del av mammorna i bokens "testgrupp") - det är mycket om att barnen är "jobbiga" och "klängiga utan anledning" och "i vägen" och "besvärliga" (när de a) vill ha närhet, b) försöker lära sig nya saker). Men det går ju att bortse från.
Av herilane
#1456895
Jag får väl avvika från mängden och säga att jag fann boken fullkomligt värdelös. Allt var vagt, beskrivningarna av vad som händer vid de olika sprången var så luddiga att man nog kunde ha sagt att alla barn alltid var inne i ett utvecklingssprång. Typ som veckotidningshoroskopen: "det blir förändringar i ditt liv snart", skrivet så att det kan passa på alla när som helst.
Och fasernas timing var ju helt off. Enligt den boken börjar barnen gå vid 37 veckor eller nåt sånt, allt skulle hända absurt tidigt.
Användarens profilbild
Av Empatikan
#7905590
herilane skrev:Jag får väl avvika från mängden och säga att jag fann boken fullkomligt värdelös. Allt var vagt, beskrivningarna av vad som händer vid de olika sprången var så luddiga att man nog kunde ha sagt att alla barn alltid var inne i ett utvecklingssprång. Typ som veckotidningshoroskopen: "det blir förändringar i ditt liv snart", skrivet så att det kan passa på alla när som helst.
Och fasernas timing var ju helt off. Enligt den boken börjar barnen gå vid 37 veckor eller nåt sånt, allt skulle hända absurt tidigt.
Håller med! Dessutom tycker jag att synen på barn förmedlas på ett väldigt illa sätt. Barn är klängiga, gnälliga, krävande. Jag tycker inte alls om den här boken.
#7905617
Jag har emellanåt tyckt att faserna stämt med när Agnes varit extra gnällig, men jag störde mig väldigt på att det beskrevs som om att det var ett undantag att man ska ge barnen mycket närhet, som att det bara behövs under utvecklingsfaserna, och att man ska ta upp dem om de klagar (dvs inte ha dem i famnen från början).
#7905648
Jag hade den också som bibel när R föddes och gillade den skarpt. Håller dock med om att allt ska hända väldigt snabbt men jag valde att läsa den som att barnet har förmågan att göra vissa saker i vissa veckor. Om de sen gör just det just då eller inte beror på barnet.

Sen gillade jag att "veta" att det nu är ett språng och det är därför han är extra mammig eller klängig. Mina barn har alltid varit mammiga och klängiga så jag trodde först inte att jag skulle se någon skillnad på ett språng och vanligt, men det har gått. :roll: Så därför är det skönt att "veta att det ska vara så här nu" under vissa perioder.

Och så håller jag med om att citaten är tråkiga och ganska hemska och jag identifierar mig överhuvudtaget inte med de mammorna. Men jag gillar boken ändå.
#7905687
Jag uppfattade det inte alls som att de skulle göra en massa saker så tidigt. Snarare stod det ju explicit på flera ställen att just ens eget barn kanske bara gör en eller två av de där sakerna som listas som exempel på vad som kan hända, alla gör absolut inte allt och absolut inte samtidigt. Amningsperspektivet i boken är lite trist, t ex står det väl nånstans kring 8 månader att många som "fortfarande" ammar slutar under den fasen, och sedan nämns amning inte alls i resten av boken. Föräldraberättelserna är lite trista, men över lag gillar jag boken. Den är lättläst och säger att det är naturligt för barn att gå igenom faser, man ska inte träna dem till något eller vara rädd för att skämma bort dem. Ur det perspektivet är den en bra motvikt till många åsikter som t ex att om nätterna blir stökiga så är det för att man skämt bort bebisen med närhet på natten och måste omedelbart flytta över henom i en egen säng.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?