Vilka önskemål har du på Sjalbarn? : Erbjudanden från våra annonsörer! - Sida 33 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tis apr 24, 2018 17:18

Vilka önskemål har du på Sjalbarn?

Här hittar du erbjudanden och information från våra annonsörer!

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Re: Vilka önskemål har du på Sjalbarn?

Inläggav michael » mån okt 19, 2015 08:49

Helt klart intressant diskussion om hur man ska hantera länkar. De gamla riktlinjerna är ju precis som Daniel har nämnt tidigare att i stort sett allt ska öppnas i samma fönster (så att bakåt-knappen ska fungera), några undantag är t.ex. PDF-filer. Själv när jag jobbat med webbutveckling brukar jag ha som tumregel att jag öppnar externa sajter i nytt fönster. Riktlinjerna från t.ex. Datainspektionen säger att med länkar som öppnas i samma fönster ger användaren en möjlighet att öppna de i nytt fönster om de önskar (genom t.ex. hålla nere ctrl+klick på datorn) men alla har ju olika preferenser och vanor. Och surfar man i mobilen surfar man ju också ofta på ett annat sätt.

Jag har inget emot att externa sajter öppnas i ett nytt fönster/flik för jag är van vid detta men förstår att för vissa kan det vara jobbigt att "bakåt-knappen" inte fungerar som den är "tänkt". Inte sällan när jag hoppar vidare till en extern sajt så klickar jag vidare där och då blir det plötsligt många steg "bakåt" om man vill tillbaka till ursprungliga sajten och visst kan man råka stänga ner för att sedan upptäcka att original-sajten inte är öppen längre.

Oavsett hur man gör så kommer några bli missnöjda, kanske dags för en omröstning? ;)
michael
SjalNovis
SjalNovis

Inläggav Zilver » mån okt 19, 2015 11:09

michael skrev:[...] kanske dags för en omröstning? ;)

Tänkte precis föreslå det ;)

Det kan hända att E-delegationens ritklinjer gäller för generationer som inte har växt upp med datorer och att många av just sjalbarns användare är yngre och därmed har lärt sig andra vanor och fungerar annorlunda. En viktig poäng med användbarhet är att man måste lära känna precis rätt målgrupp, för det som fungerar för en grupp stämmer inte för en annan.

Vi skulle ju kunna ha en omröstning. Men tänk också på att den bara speglar hur den nuvarande användarbasen använder sig att forumet. Om ett år är det en annan användarbas, det tillkommer nya och gamla användare försvinner. Så även om vi gör en omröstning för nuläget är det inte säkert att det är det bästa alternativet för all framtid.
Barn: Lilla V (2014) som helst springcyklar.
Sjal: Blå Amazonas Carrysling (vävd, 450 cm)
Knut: FWCC på magen och Double Hammock på ryggen.
Användarvisningsbild
Zilver
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Andelle » mån okt 19, 2015 11:47

Jag använder uteslutande iPad och smartphone och ofta öppnar jag många länkar som jag inte vill läsa direkt utan mer ha för framtida bruk. Så jag högerklickar och öppnar i ny flik, sen har jag valt den inställningen som inte flyttar fokus till nya flikar utan jag stannar på ursprungssidan och väljer själv när jag vill öppna de nya flikarna. Men när länkar öppnas i nytt fönster så flyttas väl fokus automatiskt till den fliken, eller? Finns det något sätt att förhindra att det blir så? De gånger jag inte öppnar länkar på ny flik upplever jag det som irriterande att det öppnas ett nytt fönster, det tar onödig tid och jag får en meningslös ny flik som jag sen måste klicka bort.
3 fina ungar
Användarvisningsbild
Andelle
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav Zilver » mån okt 19, 2015 12:18

Andelle skrev: [...] Men när länkar öppnas i nytt fönster så flyttas väl fokus automatiskt till den fliken, eller? Finns det något sätt att förhindra att det blir så? [...]

Allt beror på vilken webbläsare man använder. I vissa går det att ställa in, i andra inte. Vissa beter sig automatiskt på ett sätt, andra på ett annat. Kolla runt i inställningarna i ditt program (appen) och se vad du hittar.
Användarvisningsbild
Zilver
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Ketronya » mån okt 19, 2015 13:20

Jag tycker omröstning är en bra idé, om inte annat är det väldigt intressant att se vad användarna tycker. Detta är ju en fråga som varit uppe från och till ända sedan jag började här iaf, och det har alltid varit skilda läger.
Elias 2012
Mio i himlen 2015
Zelda 2017

Bild
Didymos Stella Adventus, Vatanai Aialik, Easycare Norrsken och en Turkos Gås.
Användarvisningsbild
Ketronya
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav mammatillE » tor okt 29, 2015 18:48

Skulle verkligen vilja kunna dölja eller iallafall avregistrera mig från att följa trådar. Ibland börjar man följa en tråd som sen gör en ledsen. Skönt att kunna avregga och slippa notiser om.uppdateringar, i "mina inlägg" och så..
mammatillE
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Zilver » tor okt 29, 2015 19:00

Man kan sluta bevaka trådar från kontrollpanelen:
ucp.php?i=main&mode=subscribed

Man kan också titta allra längst ner i tråden, i den mörkbruna raden under "Besvara". Där finns en knapp för att sluta bevaka tråden.

:heart:
Användarvisningsbild
Zilver
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Ketronya » tor okt 29, 2015 19:05

Zilver skrev:Man kan sluta bevaka trådar från kontrollpanelen:

Man kan också titta allra längst ner i tråden, i den mörkbruna raden under "Besvara". Där finns en knapp för att sluta bevaka tråden.

Men det är väl bara om man valt att bevaka? Om man skrivit i tråden en gång finns den väl alltid kvar under "visa dina inlägg"?
Elias 2012
Mio i himlen 2015
Zelda 2017

Bild
Användarvisningsbild
Ketronya
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav mammatillE » tor okt 29, 2015 19:05

Zilver skrev:Man kan sluta bevaka trådar från kontrollpanelen:

Men det gör väl bara att man slutar få mejl? Jag vill inte ha den bland "mina trådar" alls.
mammatillE
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Zilver » tor okt 29, 2015 19:19

Jaha, jag missförstod. Ni har nog rätt, det kan man inte göra just nu.
Användarvisningsbild
Zilver
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav mammatillE » tor okt 29, 2015 19:23

Zilver skrev:Jaha, jag missförstod. Ni har nog rätt, det kan man inte göra just nu.

Tack ändå :heart:
mammatillE
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Ketronya » tor okt 29, 2015 20:44

Jag håller i alla fall med och skulle också vilja kunna plocka bort trådar från "dina inlägg", vissa trådar är inte så kul att behöva se.
Elias 2012
Mio i himlen 2015
Zelda 2017

Bild
Användarvisningsbild
Ketronya
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav kelaren » fre okt 30, 2015 06:47

Ketronya skrev:Jag håller i alla fall med och skulle också vilja kunna plocka bort trådar från "dina inlägg", vissa trådar är inte så kul att behöva se.

Jag funderade precis på om man inte kunde ha en ny snabblänk. En mina trådar på riktigt, alltså att jag själv väljer vilka som ska ligga där, oavsett om jag skrivit i dem eller ej.
3-4 ungar
kelaren
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav God_cares » fre okt 30, 2015 08:09

kelaren skrev:
Ketronya skrev:Jag håller i alla fall med och skulle också vilja kunna plocka bort trådar från "dina inlägg", vissa trådar är inte så kul att behöva se.

Jag funderade precis på om man inte kunde ha en ny snabblänk. En mina trådar på riktigt, alltså att jag själv väljer vilka som ska ligga där, oavsett om jag skrivit i dem eller ej.

Ja! Ett sätt att välja helt fritt och inte behöva tassa eller få mail för att följa. Och även kunna ta bort bevakningar av trådar som sagts ovan.
Hemmamamma till Linnéa, född 110528 och Daniel, född 130625. Bär sällan numera men har en Looma Sino, en Ellevill Zara Original, en Tula Toddler och en Hoppediz-mei tai i garderoben. I hemmet finns även två innekatter, en hund och fyra akvarium!
Användarvisningsbild
God_cares
SjalBarnModerator
SjalBarnModerator

Inläggav Zilver » fre okt 30, 2015 08:52

kelaren skrev:

Det låter som en snabblänk till Mina Bokmärken. Funktionen bokmärken finns ju redan så det enda som saknas är en snabblänk. Under kontrollpanelen kan man "Hantera bokmärken" men den listan sorterar inte efter senaste inlägg.
Användarvisningsbild
Zilver
SjalFantast
SjalFantast

FöregåendeNästa

Återgå till Erbjudanden från våra annonsörer!