Om en förälder tar livet av sig : Anonyma inlägg - Sida 6 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: ons aug 21, 2019 18:43

Om en förälder tar livet av sig

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Re: Om en förälder tar livet av sig

Inläggav __Anonym » lör jun 08, 2019 14:35

__Anonym skrev:
Nina & lilla J skrev:
__Anonym skrev:Alltså, jag inser att jag inte mår särskilt bra. Men det är liksom två skikt av mig (eller kanske flera) och att bli inlagd skulle vara att bryta sönder allt som fungerar, bryta igenom den ytan. Att dö känns, i min värld, som att sjunka ner i mörker och komma ifrån allt - som när jag tog den där enstaka tabletten jag skrev om här.
Men igår fick jag ett besked som gav mig lite hopp som gör att jag ser fram emot onsdagen nästa vecka. Så länge det finns ett sådant hopp så hoppar jag inte, det vet jag till hundra procent - något ska hända som jag trott var bortglömt och bortprioritetat. Och innan onsdagen, på måndag, kommer jag ju träffa min psykolog också. Jag var liksom nära att sluta hoppas men nu sipprar hoppet in igen.

Jag blir glad för din skull för den känslan :heart:

Tack för det. Och tack för att du reagerade på mitt suddiga meddelande tidigare.

Det är till stor del där skon klämmer. Ingen frågar mig hur jag mår, ingen lägger märke till hur jag känner och kommenterar det.
När min make kom hem i förrgår och jag låg och "vilade" med den där tabletten i kroppen sa han "Är du sjuk?" sedan gick han.
Trots att jag har hotat honom med självmord ett par gånger har han aldrig kommenterat det. Och det är inget jag brukar göra, har inte brukar höja rösten alls. Vi är inte den sortens människor. Ändå ignorerar han det.
Det är som om jag inte fanns.
__Anonym

Inläggav sabe » lör jun 08, 2019 16:22

__Anonym skrev:
Det är till stor del där skon klämmer. Ingen frågar mig hur jag mår, ingen lägger märke till hur jag känner och kommenterar det.
När min make kom hem i förrgår och jag låg och "vilade" med den där tabletten i kroppen sa han "Är du sjuk?" sedan gick han.
Trots att jag har hotat honom med självmord ett par gånger har han aldrig kommenterat det. Och det är inget jag brukar göra, har inte brukar höja rösten alls. Vi är inte den sortens människor. Ändå ignorerar han det.
Det är som om jag inte fanns.

Kan det vara så att han känner sig ställd och väldigt obekväm?
Tror att det kan kännas väldigt svårt och obekvämt för en nära anhörig det är så svårt att veta hur man ska göra för att stötta på ett bra sätt :heart:
M 2007-04-10. :heart:
E 2013-02-15 :heart:

http://www.berlekom.se
Användarvisningsbild
sabe
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav __Anonym » lör jun 08, 2019 17:38

Jag förstår det inte för han verkar inte bry sig alls, men förklaringen är nog något däråt.
Det känns som att jag är osynlig.
__Anonym

Inläggav Nina & lilla J » lör jun 08, 2019 17:53

Rädsla kan ju trigga flykt- och undvikandebeteenden tyvärr.
Men oavsett så behöver han börja förstå allvaret i ditt mående, om han inte har gjort det ännu.
Stora lilla J -10 & efterlängtade S -17
Användarvisningsbild
Nina & lilla J
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav __Anonym » lör jun 08, 2019 18:52

Nina & lilla J skrev:Rädsla kan ju trigga flykt- och undvikandebeteenden tyvärr.
Men oavsett så behöver han börja förstå allvaret i ditt mående, om han inte har gjort det ännu.

Han har fört skilsmässa på tal och jag tror det är det bästa men har lite svårt att bena ut mitt liv på egen hand.
__Anonym

Inläggav sabe » lör jun 08, 2019 19:22

Jag tänker att ni nog behöver hjälp att prata med varandra också :heart:

Användarvisningsbild
sabe
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav __Anonym » lör jun 08, 2019 20:56

sabe skrev:Jag tänker att ni nog behöver hjälp att prata med varandra också :heart:

Någon gång, på något sätt, är det nog så.

Tack för att ni är så snälla och lyssnar. Jag har inte varit direkt aktiv här sedan det var aktuellt med långtidsamning,, småbarn, födsel, tygblöjor, sjal, sele... Sedan har jag bara glidit runt lite i utkanten ibland, för att det känns som en trygg oss på nätet. Min första användaridentitet blev till och med raderad, pga inaktivitet antar jag.
__Anonym

Inläggav __Anonym » sön jun 09, 2019 02:11

Det är konstigt, den här natten har jag suttit uppe igen, jag har sett en TV-serie bara. Men så, nu vid 03:00 är det som att en spänning släpper över mitt bröst och dom att jag plötsligt känns det som att jag börjar kunna andas och slappna av igen. Vet inte vad det kallas med medicinska termer men jag börjar se lite klarare igen, huvudet känns klarare. Jag ser på saker jag ska göra under dagen och kanske rentav den kommande veckan som att det är något jag vill gripa mig an.
Ett lugn i kroppen. Jag kan lägga mig och sova, tror jag, eftersom jag känner lugn i kroppen, som om jag tagit mig igenom någonting... Fåglarna kvittrar utanför och jag vet att jag får sova ut eftersom det är helg - så funkar det i vår familj.
Vet inte riktigt vad det är med mig men det börjar kännas som att jag kan ta djupa andetag igen. En slags ångest som släpper?
__Anonym

Inläggav MuuM » sön jun 09, 2019 12:10

Så kan det vara, ångest som släpper.

Jag vet dock, av egen erfarenhet, att det är mindre farligt att "bara" ha självmordstankar. Att planera dör det är ytterligare ett, mycket farligare, steg. Så om någon av er faktiskt har såna tankar, hur ni ska göra, vad ni ska skriva etc så ska ni ta kontakt med vården. Ska. Inte bör. Inte kanske. Ska.

Kram till er!!!
/MuuM

R -07 och M -10.

Surfar ofta via padda eller telefon och kan då vara väldigt kortfattad. Jag är snäll ändå.
Användarvisningsbild
MuuM
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav __Anonym » sön jun 09, 2019 18:37

MuuM skrev:Så kan det vara, ångest som släpper.

Jag vet dock, av egen erfarenhet, att det är mindre farligt att "bara" ha självmordstankar. Att planera dör det är ytterligare ett, mycket farligare, steg. Så om någon av er faktiskt har såna tankar, hur ni ska göra, vad ni ska skriva etc så ska ni ta kontakt med vården. Ska. Inte bör. Inte kanske. Ska.

Kram till er!!!

Tack, jag känner mig "bra" igen nu. Det är lätt att tänka så som du skriver men på varje faktiskt suicidförsök går det många tillfällen eller perioder av konkreta planer, det är min erfarenhet. Och då känns det lite överdrivet och löjligt att göra någon stor sak av det.
Att bedöma suicidrisk måste vara något av det svåraste som finns! Jag tror som @Sabe ovan att det handlar mycket om tillfälligheter huruvida planer, önskningar och tankar går till fullbordat självmord, det var en väldigt intressant observation. Och om jag satt "på andra sidan bordet" vet jag inte hur det skulle vara möjligt att träffa rätt, det kan ju lika gärna hända att någon som säger sig må bättre tar livet av sig, för att den ljög, som att någon som beskriver konkreta planer aldrig kommer skrida till verket.
Oavsett så lovar jag att visa denna tråd på inbokat psykologbesök imorgon bitti. ❤️
Tack så hemskt mycket för att ni lyssnat! 🤗
__Anonym

Inläggav mammatillE » sön jun 09, 2019 19:02

:heart: :heart: :heart:
mammatillE
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav sabe » sön jun 09, 2019 20:36

Glad att jag kunde vara till någon hjälp :heart:
Jo jag tror det är svårt att bedöma en del verkar ju också må bättre när de bestämt sig.
Men jag tror min morbror kan ha rätt i att det handlar om misstag att möjligheten finns och då gör man det även om man kanske egentligen inte vill.

Att man måste jobba för att det inte ska gå för lätt att det ska finnas bra stängsel där folk hoppar att det inte ska vara lätt att få tag i farliga mediciner. När man mår dåligt saknar man ju delvis förmågan att vara rädd om sig själv och då är det bra om det finns sådant som hindrar på olika sätt.

Användarvisningsbild
sabe
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Nina & lilla J » mån jun 10, 2019 08:10

Hoppas att mötet med psykologen ger dig något bra :heart:
Stora lilla J -10 & efterlängtade S -17
Användarvisningsbild
Nina & lilla J
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav __Anonym » mån jun 10, 2019 10:05

Jag tycker att jag har sagt allt som jag skrivit i den här tråden, och mer än så. Psykologen yttrar tydligt att vår familj behöver mer hjälp och stöd men att det ligger utanför hens kännedom exakt vad för hjälp/stöd.
Hen har flerårig erfarenhet av specislistpsykiatri och bedömer uppenbarligen att jag inte utgör någon fara för mig själv.
Känslan är nollstäldhet men hen har rätt: jag känner att jag kan fokusera på vårens och sommarens alla händelser och aktiviteter de kommande två veckorna. Tills vi ses igen. Det var en liten svacka förra veckan men jag mår bättre nu, det stämmer. Jag kan se fram emot saker jag ska göra idag och den här veckan.
__Anonym

Inläggav __Anonym » mån jun 10, 2019 16:05

Alltså jag går själv inte till någon form av specislistpsykiatri men hen kommer tydligen därifrån. Antingen är hen avtrubbad eller synnerligen professionell och vet bättre än jag själv var jag egentligen befinner mig.
__Anonym

FöregåendeNästa

Återgå till Anonyma inlägg