Om en förälder tar livet av sig : Anonyma inlägg - Sida 10 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: sön dec 08, 2019 11:56

Om en förälder tar livet av sig

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

Re: Om en förälder tar livet av sig

Inläggav zink » ons jul 17, 2019 17:09

Jag kan inget om detta med mediciner för sömn och hur vården hanterar det när det finns risker som dina. Men det låter i mina öron oroande, att du ska ta detta ansvar själv...? :heart:

Vad gäller sömn så instämmer jag i det SCSI skriver och du även resonerar, ta sömnen när detgår. Den gör nytta. Men för dig innebär det ju mindre tid med familjen. Men. För lite sömn gör en ju i princip som onykter.- Så den tid de får med dig då blir inte som med en mer utvilad förälder. Just nu mår du skit. Du måste få vila och sova. På andra sidan detta kommer du att finnas där så mycket mer för dina barn, när du fått läka dina sår.

Spelar det roll att det är semestertider nu? Du får sämre hjälp från vården?
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav zink » ons jul 17, 2019 17:13

(Fick just veta att en förälder i släkten gjort ett försök. Kan bara säga att föräldrar behövs. Även när barnen är stora. Och att hen tack vare bra vård återvänt inte bara till kropp utan även själv. Under så lång tid av nedåtgående trend hade hen själv och familjen vant sig successivt med den allt mer tyngda föräldern. När en står nära så syns inte förändringen. Och inte tänkt på att hjälp behövdes. Förrän försöket. Då blev allt så tydligt. Då kom hjälpen. Det har tagit några månader men nu fick de tillbaks den förälder som orkar och känner livsglädje.)
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav _Anonym » ons jul 17, 2019 20:12

zink skrev:Jag kan inget om detta med mediciner för sömn och hur vården hanterar det när det finns risker som dina. Men det låter i mina öron oroande, att du ska ta detta ansvar själv...? :heart:

Vad gäller sömn så instämmer jag i det SCSI skriver och du även resonerar, ta sömnen när detgår. Den gör nytta. Men för dig innebär det ju mindre tid med familjen. Men. För lite sömn gör en ju i princip som onykter.- Så den tid de får med dig då blir inte som med en mer utvilad förälder. Just nu mår du skit. Du måste få vila och sova. På andra sidan detta kommer du att finnas där så mycket mer för dina barn, när du fått läka dina sår.

Spelar det roll att det är semestertider nu? Du får sämre hjälp från vården?

Det spelar stor roll att det är semester: min psykolog är ledig i fyra veckor och även vi själva vistas på annan ort ett tag.
_Anonym

Inläggav _Anonym » ons jul 17, 2019 20:22

zink skrev:(Fick just veta att en förälder i släkten gjort ett försök. Kan bara säga att föräldrar behövs. Även när barnen är stora. Och att hen tack vare bra vård återvänt inte bara till kropp utan även själv. Under så lång tid av nedåtgående trend hade hen själv och familjen vant sig successivt med den allt mer tyngda föräldern. När en står nära så syns inte förändringen. Och inte tänkt på att hjälp behövdes. Förrän försöket. Då blev allt så tydligt. Då kom hjälpen. Det har tagit några månader men nu fick de tillbaks den förälder som orkar och känner livsglädje.)

Vilket sammanträffande!
Det är nog liknande vår situation här, att alla är vana vid det här laget vid att jag är ur gängorna, på något vis. Roligt att höra att det vände för henom.

Apropå sömn: man kan inte dö av de mediciner jag har fått, för sömn och annat. Men jag har ingen uppbyggd resistens så jag påverkas ganska starkt, särskilt om jag experimenterar med doseringen. Jag somnar inte in direkt när jag tar dem men jag blir just påverkad, på något vis.
_Anonym

Inläggav SCSI » ons jul 17, 2019 23:47

Det är ju rätt behändigt att rättfärdiga överdosering med att det du inte kan dö... Det är ju bra att du inte riskerar det men du överdoserar ju inte för att sova bättre utan för att fly in i ett rus - vilket inte är ett bra beteende.
Samtidigt får det väl ställas i proportion till alternativ. Är det vad du behöver för att klara dig just nu så visst. Ha bara i huvudet att det inte är ok att vänja sig vid det, och att det är nåt du behöver vara öppen med på nästa vårdbesök.

Kram!
J 2011 | bonus 2005
instagram
Användarvisningsbild
SCSI
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav zink » ons jul 17, 2019 23:51

Skönt att höra att din medicin inte är dödlig. :heart: Men det är en medicin. Ska funka som medicin. Inget annat.

För du ska ju upp ur det här. Efter semestern... :roll: När vårdsverige är igång igen.

En annan detalj för släktingen var att försöket på nåt sätt handlade om en tillfällighet snarare än ett tillfälle. Inte ett planerat och inväntat tillfälle utan oplanerat i kombination med frånvaro av impulskontroll. Just då. Lite svårt att förklara det men jag förstod när de berättade Det var därför även hen själv blev s a s paff. Och tacksam över att inte ha lyckats. Hen vill leva. Men slippa mörkret.
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav _Anonym » tor jul 18, 2019 19:09

SCSI skrev:Det är ju rätt behändigt att rättfärdiga överdosering med att det du inte kan dö... Det är ju bra att du inte riskerar det men du överdoserar ju inte för att sova bättre utan för att fly in i ett rus - vilket inte är ett bra beteende.
Samtidigt får det väl ställas i proportion till alternativ. Är det vad du behöver för att klara dig just nu så visst. Ha bara i huvudet att det inte är ok att vänja sig vid det, och att det är nåt du behöver vara öppen med på nästa vårdbesök.

Kram!

Rättfärdiga överdosering med att jag inte kan dö... och att jag behöver det... typ så. Men det är en kortvarig lycka. Jag har inte fått en säck med starka droger. 😏
_Anonym

Inläggav _Anonym » tor jul 18, 2019 19:13

zink skrev:Skönt att höra att din medicin inte är dödlig. :heart: Men det är en medicin. Ska funka som medicin. Inget annat.

För du ska ju upp ur det här. Efter semestern... :roll: När vårdsverige är igång igen.

Ja, det är målet.
Tack för att du läser. ❤
_Anonym

Inläggav sabe » fre jul 19, 2019 10:33

SCSI skrev:Det är ju rätt behändigt att rättfärdiga överdosering med att det du inte kan dö... Det är ju bra att du inte riskerar det men du överdoserar ju inte för att sova bättre utan för att fly in i ett rus - vilket inte är ett bra beteende.

Kram!

:iagree:
M 2007-04-10. :heart:
E 2013-02-15 :heart:

http://www.berlekom.se
Användarvisningsbild
sabe
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav _Anonym » fre jul 19, 2019 21:32

sabe skrev:

Kram!

:iagree:

Jag förstår och jag ser risken: jag skulle kunna glida in i tablettmissbruk. Har inte tänkt på mig själv som i riskgruppen för att bli missbrukare, tonåren är liksom förbi, men så är det. Det är säkert väldigt vanligt!
_Anonym

Inläggav sabe » lör jul 20, 2019 09:08

_Anonym skrev:
Jag förstår och jag ser risken: jag skulle kunna glida in i tablettmissbruk. Har inte tänkt på mig själv som i riskgruppen för att bli missbrukare, tonåren är liksom förbi, men så är det. Det är säkert väldigt vanligt!

Bra att du tänker på det :heart:
och ta upp det med vården när du har möjlighet nästa gång.
Jobbigt med sommaren och allt verkar stå stilla tror många har det jobbigt just nu :heart:
M 2007-04-10. :heart:
E 2013-02-15 :heart:

http://www.berlekom.se
Användarvisningsbild
sabe
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav _Anonym » sön jul 21, 2019 10:53

Tack sabe ❤
Felet är ju delvis att jag inte är hemma, där vården finns. Jag ville ge barnen sin sommar, så något gör jag i alla fall för dem med att vara där jag är.
_Anonym

Inläggav zink » sön jul 21, 2019 18:11

_Anonym skrev:tonåren är liksom förbi

Tonåren är aldrig förbi. Om man tänker perioder av mycket förändring. Inifrån. Utifrån. Så kan de ramla över en, ja. Riskbruk och missbruk ligger tätt intill jo.
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav zink » sön jul 21, 2019 18:14

_Anonym skrev:Tack sabe ❤
Felet är ju delvis att jag inte är hemma, där vården finns. Jag ville ge barnen sin sommar, så något gör jag i alla fall för dem med att vara där jag är.

Du gör OERHÖRT mycket för dem. Genom att bara vara. Det är gott nog och bra gjort av dig denna sommar att fixa det. Till hösten när samhället rasslar igång igen så ska du kunna få hjälp att resa dig upp och orka fullt ut. Ni har många somrar framför er av att vara tillsammans.
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav _Anonym » ons jul 24, 2019 15:03

Det var snällt sagt, zink. Ja, jag inser att det är bra för dem att de får den här semestertiden och att det inte hade varit samma sak om jag inte var med. Men sedan är jag mer bekymrad över hösten. Så många bollar i luften som jag inte känner att jag kan hantera. Och om någon av bollarna faller till marken går världen under, typ.
_Anonym

FöregåendeNästa

Återgå till Anonyma inlägg