Om en förälder tar livet av sig : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: mån jun 24, 2019 23:03

Om en förälder tar livet av sig

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Om en förälder tar livet av sig

Inläggav __Anonym » tis jun 04, 2019 19:50

Hej!

Har någon här erfarenhet av vad som sker om en förälder tar livet av sig, eller försöker?
__Anonym

Re: Om en förälder tar livet av sig

Inläggav Joffsan » tis jun 04, 2019 20:05

Hur menar du? :heart:

Är det du själv som funderar på att ta ditt liv? Isåfall måste du söka hjälp! Det finns hjälp, oavsett hur hopplöst det känns just nu eller hur värdelöst ditt liv känns. Även om man tror att ens barn skulle ha det bättre utan en så är det inte så.

Det är ett enormt trauma för ett barn att ens förälder tar sitt liv. På många olika sätt. Jag har träffat många i mitt jobb som läkare och det sätter alltid djupa, djupa spår under resten av livet och frågor som man aldrig kan få svar på.

Om en förälder försöker ta sitt liv kommer man från sjukvården att försöka stötta barnen utöver den vård den sjuke får. Man kommer ge barnen psykologisk hjälp och man kommer troligen också kontakta socialtjänsten för att ta reda på om det behövs stöd från kommunen också.

Hoppas det var svar på dina frågor :heart:
Mamma till Storebror och Lillebror
Användarvisningsbild
Joffsan
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav __Anonym » tis jun 04, 2019 20:31

Jag vill egentligen inte skriva så mycket här.
Har bara väldigt svårt att se andra lösningar.
__Anonym

Inläggav Joffsan » tis jun 04, 2019 20:38

Att inte kunna se andra lösningar är en del av sjukdomen depression. Det är din hjärna som fungerar på ett dysfunktionellt sätt. Att lämna sina barn för alltid är ingen bra lösning och att göra så mot sina barn är fruktansvärt, även om du känner just nu att det vore det bästa för dem.

Snälla sök hjälp!! Vet du vart du ska vända dig? :heart:
Användarvisningsbild
Joffsan
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav SCSI » tis jun 04, 2019 20:41

Som Joffsan säger, ett trauma som aldrig går över. En ständig känsla av att ha blivit sviken, ilska över sveket från både förälder och vården. Saknad, ett hål som inte går att fylla. Jag fick aldrig och kommer aldrig bli hel och hann aldrig lära känna min pappa.
Sen kommer skadan det gör med familjen. Åren efteråt som i vakuum som varken jag eller syskon har minnen från. Att alltid tassa på tå kring Det Vi Inte Talar Om. En mamma som inte fungerar alla gånger. Undran om hon hade varit bättre, druckit mindre, brytt sig mer om pappa fanns kvar.

Typ. Så.
J 2011 | bonus 2005
instagram
Användarvisningsbild
SCSI
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav __Anonym » tis jun 04, 2019 20:42

Jag menar, jag får hjälp men vad hjälper det egentligen att någon lyssnar när en känner sig oförmögen att hantera livets utmaningar?
Om jag försvinner träder någon in som myndigheterna har bedömt klarar bra av att leva och ta hand om barn.
__Anonym

Inläggav Fryle » tis jun 04, 2019 20:55

Ingen kan någonsin ersätta en förälder :heart: .

Myndigheter kan träda in och hjälpa utan att det förutsätter att du inte längre lever. Tala tydligt om för den som är tänkt att lyssna på och hjälpa dig att du funderar på att ta ditt liv. Du ska få hjälp.

Jag har en kollega som var mycket sjuk. Hon försökte några gånger att ta sitt liv men klarade sig. Jag träffade henne inte när hon var som allra sjukast, men även när hon var halvsjuk var jag förtvivlad. Hon fick såsmåningom bra behandling, fungerar väl och arbetar nu igen. Hon är för mig ett tydligt exempel på att det går att må bra igen även för den som är på botten. :heart:
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav __Anonym » tis jun 04, 2019 21:03

Är det inte en klyscha detta att "ingen kan ersätta en förälder". Jag tycker att jag har hört det till leda, det finns så många fina och bra människor som är mycket mer välfungerande än jag och jag känner eller känner till tre riktiga supermanmor som är typ stödhem eller familjehem. Det känns nästan orättvist mot mina barn att dras med mig, som aldrig orkar.
__Anonym

Inläggav Fryle » tis jun 04, 2019 21:21

Jag känner också till underbara familjehem med fantastiska människor. Fortfarande är de bara näst bäst i barnens liv.
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Joffsan » tis jun 04, 2019 21:36

Apropå din tanke om familjehem så har du fel. Ett familjehem kan aldrig ersätta dig. Och ärligt talat, ja, det finns bra familjehem. Det finns också väldigt många dåliga. Ser det också i jobbet, och vilka konsekvenser det får för barnen.

Att du försvinner för alltid är bara dåligt för dina barn. Du hjälper dem inte. Du måste berätta för din läkare, kontaktperson, psykolog etc att du mår så här och att du känner att dina barn far illa. De kan hjälpa dig så du och dina barn får stöd nu. Så att du orkar leva vidare!!

:heart:
Användarvisningsbild
Joffsan
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav __Anonym » tis jun 04, 2019 21:45

Jag tycker jag är väldigt tydlig men bedöms nog för välfungerande för att meriteras till mer konkret hjälp än att bli lyssnad på. Då tänker jag att när min ork är slut försvinner jag väl och någon annan, mer välfungerande får ta vid. Men jag inser att det är oförnuftiga. Min nästa samtalstid är på måndag och jag kan försöka formulera mig tydligare.
__Anonym

Inläggav zink » tis jun 04, 2019 21:47

Det finns många förfärliga föräldrar. Utan att veta så tänker jag att du eftersom du funderar över deras behov först, inte hör till den skaran. Men som Joffsan skriver ovan så är det så kemikalierna i din hjärna får dig att känna just nu, som sämsta föräldern. Det kan du få hjälp med, du kan få bli den förälder du vill vara igen (som Fryle beskriver om sin kollega som nu är frisk).

Jag tänker att ett barn som förlorar sin förälder plötsligt alltid får en sorg att bära. Men om det sker av sjukdom eller olycka är en annan sak än att själv välja att gå. Det blir mer än en sorg, det blir ett trauma med så många frågor. Och ett annat tryck från omvärlden på barnet, alla blickar. Alla som tassar på då, som är handlingsförlamade. (Det som SCSI :heart: beskriver.) Det är inte det du vill ge ditt/dina barn. Du har mycket annat att ge, som frisk. Men inte som död.

Har du sökt hjälp hos vården?

Kan du ringa någon hjälplinje?

Hjälplinjen 0771-22 00 60 alla dagar kl 13-22

Hjälplinjen erbjuder tillfälligt psykologiskt stöd till människor i kris. Både du som ringer till Hjälplinjen och den som svarar är anonyma. De som svarar är psykologer, socionomer eller sjuksköterskor och har stor erfarenhet av att stödja människor i kris. Du kan även kontakta Hjälplinjen om du är orolig för någon närstående.

BRIS för vuxna 0771-50 50 50 vardagar 9-12 (Men där är det kanske inte utbildad vårdpersonal du får prata med som hos Hjälplinjen.)
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav zink » tis jun 04, 2019 21:50

__Anonym skrev:Jag tycker jag är väldigt tydlig men bedöms nog för välfungerande för att meriteras till mer konkret hjälp än att bli lyssnad på. Då tänker jag att när min ork är slut försvinner jag väl och någon annan, mer välfungerande får ta vid. Men jag inser att det är oförnuftiga. Min nästa samtalstid är på måndag och jag kan försöka formulera mig tydligare.

Så skönt att du har en kontakt :heart: Och att nästa tid är ganska nära i tid. Känner du att det är tillräckligt nära i tid med måndag? Eller behöver du få fatt i någon innan (kom ihåg att det är helgdag på torsdag).
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav Fryle » tis jun 04, 2019 21:54

Om du inte tycker att du blir lyssnad på och om du har svårt att få fram ditt budskap när du sitter och pratar kan det vara en god idé att skriva ner när du är hemma så kan du och terapeuten tillsammans läsa det du skrivit.

(Funkar också bra vid läkarbesök, utvecklingssamtal mm.)
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav __Anonym » tis jun 04, 2019 22:05

Jag har tänkt tanken och närmat mig handlingen att skriva ner sådant.
Lite mer illustrativt att försöka ta livet av sig men jag inser att jag behöver ge orden fler chanser.
__Anonym

Nästa

Återgå till Anonyma inlägg