Närvara vid aktiviteter : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tor jun 20, 2019 01:03

Närvara vid aktiviteter

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Närvara vid aktiviteter

Inläggav Rimligt? » mån maj 13, 2019 20:56

Jag behöver en reality check här.

Om några dagar är det typ öppet hus (på em/kvällen) i skolan vårt barn går på. Jag har sedan länge inbokat att äta middag med mina kollegor den kvällen. Planen var att sambon skulle vara med barnet på skolan, men nu måste han jobba, och kommer kanske inte hinna till skolan öht och hinner han dit kommer han bara kunna vara där en kort stund och sedan åka tillbaka och jobba. Han har bestämt med sina föräldrar att de ska komma till skolan och vara med barnet, så hen kommer inte vara ensam där. Men för mig känns det fel att barnet kanske inte kommer ha nån förälder alls där att visa vad hen gjort under terminen för.

Jag funderar på att skippa middagen med kollegorna, men maken blev bara sur när jag föreslog det. Mest stör det mig att maken först lovade att vara där, och sedan inte kommunicerade med mig när han inte kunde det. ”Jag löser det” var hans kommentar, men att ungen kanske kommer vara det enda barnet i klassen utan nån förälder där stör tydligen inte honom alls.
Rimligt?

Re: Närvara vid aktiviteter

Inläggav Joffsan » mån maj 13, 2019 21:11

På mina barns skola är det ofta mor- och farföräldrar som är med barnen på typ öppet hus.

Jag hade inte haft dåligt samvete. Hade bett att de fotar lite under kvällen så jag fick se om det var nåt särskilt barnet gjort och var stolt över. Har ditt barn uttryckt att det är väldigt viktigt att förälder är med hade jag övervägt att delta kanske. Men, mina aktiviteter är också viktiga. Så länge jag inte alltid väljer bort barnet så hade jag känt mig lugn.
Mamma till Storebror och Lillebror
Användarvisningsbild
Joffsan
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav camsch » mån maj 13, 2019 21:37

Joffsan säger det precis som jag vill säga. Du kan visa intresse på fler sätt!
Men förstår känslan...
Jag är stolt mamma till 2 barn här på jorden och en liten stjärna på himlen.
Lillan född okt -07 bärs sällan numera men i så fall i batikfärgad grön Gås, ringsjal eller i hemsydd sele
Användarvisningsbild
camsch
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Grodfen » tis maj 14, 2019 05:46

Jag hade också blivit sur om inte mannen kommunicerade en sån ändring!
Men håller med om det Joffsan säger.
Mamma till D, född 110826, och A, född 140227.
Användarvisningsbild
Grodfen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Nina & lilla J » tis maj 14, 2019 08:18

Generellt tycker jag att det är viktigt att gå när skolan ordnar liknande saker, men inte ett måste varje gång. Hur viktigt det är vid ett specifikt tillfälle kan bero på flera saker. Vi har en liknande öppet-hus-dag nästa vecka och J har haft ett ganska jobbigt skolår på många sätt så för oss är det inte ett alternativ att inte gå.

Det är jobbigt när man som föräldrar tolkar situationer olika. Jag hade blivit besviken på min man och upplevt honom som nonchalant om han inte hade kommunicerat bättre.
Stora lilla J -10 & efterlängtade S -17
Användarvisningsbild
Nina & lilla J
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Nina & lilla J » tis maj 14, 2019 08:20

Tidigare har mormor och morfar ibland gått på öppet-hus och liknande när jag inte har kunnat.
Stora lilla J -10 & efterlängtade S -17
Användarvisningsbild
Nina & lilla J
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav berit » tis maj 14, 2019 10:01

Jag råkade boka in min mamma på ett sånt där julevent på skolan. Jag vet att hon är bra i såna situationer så då känner jag mig lugn med att det blir bra för barnen. (Också att jag verkligen hatar såna grejer så blev väldigt glad att hon ville gå när jag frågade) Men det förutsätter ju också att barnen tycker att det känns likvärdigt eller bättre med en mormor eller farfar. Och att man som föräldrar pratar om det. Kan absolut förstå känslan av att mannen är nonchalant/respektlös när han löser det såhär utan att kommunicera osv.
Barnen: april -11, januari -16
Användarvisningsbild
berit
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Mikaela » tis maj 14, 2019 11:48

Jag tycker din man har löst situationen bra, han visste att du inte kunde, att han tagit på sig att gå, fått förhinder och sett till att någon annan som står barnet nära är där. Visst hade det varit bra om han pratat med dig, men jag tycker ändå det är vettigt löst. Sen skulle jag prata med barnet och säga att "jag kan ju inte komma när ni har öppet hus, kan inte vi se om vi kan få titta på dina saker en annan dag när jag hämtar". Så brukar jag göra och då brukar man få se mycket mer än på öppet hus:-)
- Det är alltid bättre att vara med barnen än att blanda en massa sillsallader
Stora solstrålen L är född i juni -10.
Lilla terroristen H är född i juni -13
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Mikaela » tis maj 14, 2019 11:51

Sen tror jag verkligen inte att barnet kommer vara den enda utan förälder. Här finns det många vars föräldrar inte har möjlighet att komma förrän 17.30 någonsin, även om fritids bjuder in kl 15.30.
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav thanisa » tis maj 14, 2019 12:11

Jag förstår hur du känner. Jag hade blivit mycket besviken på min make om han gjorde något liknande. Han hade nog blivit sur på mig men jag hade avbokat min middag. Han hade tyckt att han löst det men han hade också vetat att för mig var det ingen lösning han kom med. Han känner mig såpass väl och vet att han måste gå ganska många steg längre för att jag ska anse att det är möjligt för mig att gå ut och ägna tid åt mig.

Nu kanske jag läser in mina känslor för mina svärföräldrar och jag vill inte att de ensamma har hand om mina barn därav att jag eller maken skulle varit på skolaktiviteten. Hur andra gör bryr jag inte mig det minsta om men för mig hade det varit en självklarhet att ställa in min middag även om maken hade blivit sur. Jag hade varit besviken på maken också att om han säger att han tar hand om en sak och har ganska lång framförhållning så räknar jag med att han försöker komma på skolaktiviteten själv.
Mamma till T (flicka) -0202 och F (pojke) -0606
Användarvisningsbild
thanisa
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Mikaela » tis maj 14, 2019 12:15

Jag kan kanske också läsa in för mycket av min relation till mina svärföräldrar i mitt svar. Jag älskar mina svärföräldrar och barnen vill mycket hellre visa något för farmor och farfar än för tråkiga mamma och pappa.
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Rimligt? » tis maj 14, 2019 19:57

Tack till er som svarat!

Som flera är inne på så är en stor anledning till min irritation makens bristande kommunikation i frågan (inte ens på en direkt fråga i förra veckan berättade han vad planen var :evil: ), och att han bara reagerade med surhet när jag tog upp saken.

Mina känslor för svärföräldrarna är någonstans mellan Mikaelas och thanisas. De är trevliga personer, som kommer bete sig ok (minst) i sammanhanget. Barnet skulle helst ha mig där, men har en bra relation med svärföräldrarna och gillar att de kommer dit också.

Att titta i på vad barnet gjort en dag vid hämtning funkar oftast inte, eftersom hen är på fritids då och klassrummet är låst. Samma på morgonen vid lämning.
Rimligt?

Återgå till Anonyma inlägg