Kan ensamhet som liten ge skador? : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tis dec 10, 2019 19:59

Kan ensamhet som liten ge skador?

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

Kan ensamhet som liten ge skador?

Inläggav Traumaflickan » fre feb 01, 2019 19:37

Jag har nu som vuxen och i påbörjad terapi förstått att jag är svårt traumatiserad. Väldigt dissociativ och splittrad. Och har alla tecken på postraumatisk stress. Grejen är att jag minns inte så mycket. Och inget fysiskt eller sexuellt våld etc har förekommit vad jag vet. Men var väldigt mycket ensam. Och mina föräldrar alkoholister ( men hade jobb å så.). Jag träffade sällan andra barn innan jag blev 5 år.
Kan det göra mig såhär sjuk? Att jag varit så ensam och "osedd"? Hur liksom???

Min terapeut har nu efter stabilisering föreslagit att vi går vidare med EMDR.
Undrar hur det ska gå. Men hoppas.

(Min mor har mycket svåra trauman och är dissociativ har jag förstått nu. Men hon vet inte själv)
Traumaflickan

Re: Kan ensamhet som liten ge skador?

Inläggav Naoli » lör feb 02, 2019 21:01

Hoppas det känns bra att gå i terapi, även om det du upptäcker kanske är överraskande så kan det vara bra att gå vidare?

Utan att vara mer kunnig än andra, så skulle jag spontant säga att dina föräldrar med sina problem kan ha påverkat din uppväxt på ett sätt som lämnar spår. Även om de kan ha gjort så gott de kunnat.
Ensam kan man nog bli om man själv har erfarenheter som andra barn/ungdomar/kollegor inte haft. Man kanske inte lärt sig kommunicera på ett sätt som gjort det enkelt för dig att möter andra.

Kram till dig!
Naoli
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav MuuM » mån feb 04, 2019 12:36

Det kan absolut ha påverkat din anknytning. Och med andra ord märkas idag. :heart:
/MuuM

R -07 och M -10.

Surfar ofta via padda eller telefon och kan då vara väldigt kortfattad. Jag är snäll ändå.
Användarvisningsbild
MuuM
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav camsch » mån feb 04, 2019 16:02

En sak jag reagerar på är att du säger att dina föräldrar är alkoholister.

Även om de lyckades behålla och sköta jobbet är det en stor faktor till problem som jag ser det. Framförallt för ett barn att ta hand om.

Ovissheten om de kommer kunna hålla det som de lovat DIG. Osäkerheten i vilket skick det är när man kommer hem. Smusslandet och hemlighållandet om hur det ligger till hemma.

Hur mycket skötte de om DIG? Dvs tog ansvar för dina kläder, din mat, dina behov generellt?

Min erfarenhet av missbrukare är att de sätter SINA behov - dvs missbruket - först. Jag har på nära håll sett en fantastisk förälder förvandlas till en fruktansvärd förälder pga missbruk (alkoholism) - trots att hen skötte sitt jobb långt över förväntan. De barnen har absolut blivit traumatiserade - trots att de också hade/har en bra förälder som INTE har missbruk.
Jag är stolt mamma till 2 barn här på jorden och en liten stjärna på himlen.
Lillan född okt -07 bärs sällan numera men i så fall i batikfärgad grön Gås, ringsjal eller i hemsydd sele
Användarvisningsbild
camsch
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Amatörpsykologen » fre apr 12, 2019 23:03

Dessutom är det ju så att psykiska problem ofta går i arv. Inte nog med att föräldrarna är missbrukare, man har ofta tyvärr ärvt det grundproblem som gjorde dem till missbrukare, och det kan bero på väldigt många olika saker. Absolut att det kan vara en kombination av arv och miljö så att ett litet ofördelaktigt arv kan bli väldigt påtagligt i en ofördelaktig miljö. Om du var bara pyttelitet känslig från början så kan deras missbruk ha påverkat dig betydligt mer än det hade gjort om du inte hade haft den lilla känsligheten.
Amatörpsykologen

Återgå till Anonyma inlägg