Barnvakt ofta : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: fre okt 18, 2019 03:37

Barnvakt ofta

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Barnvakt ofta

Inläggav Ständig barnvakt » ons dec 26, 2018 08:58

Behöver hjälp att tänka.
Min mans bror och sambo (som har två barn) ber oss ofta att vara barnvakt på helgerna (de jobbar oregelbundna tider). Jag och min sambo jobbar dagtid vardagar så vi är ledig helger. Den senaste tiden har vi ställt upp som barnvakter 3 helger av 4 och både jag, min sambo och våra barn börjar tycka att det är lite jobbigt att passa mina syskonbarn. Ofta blir de kvar över natten då min bror och hans sambo behöver sova ut efter att ha arbetat kväll/natt. Helgerna är de enda dagarna i veckan som jag, min sambo och våra barn hinner ses. Jag har försökt prata med min bror om att han och hans sambo kanske kan söka andra jobb eller be om andra arbetstider men han säger att det inte går. Både han och hans sambo tjänar bra, bor i villa och reser mycket med familjen. Jag och min sambo har valt att arbeta mindre, reser knappt utomlands och umgås istället med familjen. På helgerna vill vi dock umgås med varandra och våra barn, inte sitta barnvakt åt mina syskonbarn nästan varenda helg. Min bror har tidigare blivit utmattad pga sitt jobb och situationen hemma med ett barn med misstänkt npf. Visst ställer vi gärna upp när det behövs men nästintill varje helg blir för mycket..
Hur kan jag prata med min bror utan att han och hans sambo känner sig svikna?
Ständig barnvakt

Re: Barnvakt ofta

Inläggav Fryle » ons dec 26, 2018 09:05

Jag jobbar måndag till fredag och behöver helgerna för återhämtning, hade i längden inte klarat av att ha andras barn på helgerna.

Ett förslag om de nu inte vill byta till vardagsjobb är att kolla upp hur ob-omsorg ser ut där de bor och föreslå att de använder sig av det. Till att börja med hade jag nekat att ha barnen medan de vilar, sagt att de får hämta på vägen hem från jobbet.

Finns det andra som skulle kunna ha barnen? Har frun till exempel syskon?
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav isbl » ons dec 26, 2018 09:35

Om de tjänar bra borde ju barnvaktsfirma kunna vara ett alternativ? Förstår att det är svårt att ta upp, jag är själv konflikträdd, men det här är ju inte särskilt hållbart för din familj. Kanske säga att det är ok med en helg i månaden, men att det nu blivit lite mycket. Kan ju hända att de resonerar som så att ni inte skulle säga ja om det inte var ok och att de då fortsätter att fråga. Behöver ju inte bli någon stor grej av det egentligen!
Två små :heart: som ständigt växer
Användarvisningsbild
isbl
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav camsch » ons dec 26, 2018 09:43

"Vi älskar era barn men nu blir det för ofta vi måste ha dem. Ni måste hitta någon annan som också kan cara barnvakt"?

Jag tycker att hur de väljer att jobba måste vara deras beslut, men ni kan inte vara deras enda barnvakt om de väljer jobba då barnen inte är på förskola/skola.

Ni behöver faktiskt inte motivera det mer än att ni inte orkar.
Jag är stolt mamma till 2 barn här på jorden och en liten stjärna på himlen.
Lillan född okt -07 bärs sällan numera men i så fall i batikfärgad grön Gås, ringsjal eller i hemsydd sele
Användarvisningsbild
camsch
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Jos » ons dec 26, 2018 10:23

Du skriver först att det är din mans bror, sedan att det är din bror. Det spelar ju ingen roll för barnvaktandet, men jag skulle föreslå att den vars bror det är i första hand är den som pratar med honom.

Ni kan väl bara säga att ni inte orkar, eller att ni har annat planerat till helgen, nästa gång de frågar?

Om de ofta behöver barnvakt på grund av jobb på helgerna behöver de ju hitta en långsiktig lösning för det. Det kan vara i form av kommunal barnomsorg, privat barnvaktsfirma eller släkt/grannar/vänner som passar barnen, men min poäng är att de måste lösa det mer långsiktigt än att fråga er (som inte vill) om en helg i taget.
T 0805 och E 1101
Jos
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Barnvakt ofta » ons dec 26, 2018 12:56

Jos skrev:Du skriver först att det är din mans bror, sedan att det är din bror. Det spelar ju ingen roll för barnvaktandet, men jag skulle föreslå att den vars bror det är i första hand är den som pratar med honom.

Ni kan väl bara säga att ni inte orkar, eller att ni har annat planerat till helgen, nästa gång de frågar?

Om de ofta behöver barnvakt på grund av jobb på helgerna behöver de ju hitta en långsiktig lösning för det. Det kan vara i form av kommunal barnomsorg, privat barnvaktsfirma eller släkt/grannar/vänner som passar barnen, men min poäng är att de måste lösa det mer långsiktigt än att fråga er (som inte vill) om en helg i taget.

Min mans bror ska det vara, lite snabb i fingrarna där. :wink:
Min man är konflikträdd (jag också)..
Har försiktigt pratat med både min mans bror och hans sambo om vårt val att gå ner i arbetstid och enbart arbeta dagtid och föreslagit att de skulle kunna göra detsamma. Inget gensvar på det dock, bara motargument att de måste betala av husånen (vet att de har mindre lån än vi har), spara till resor och spara till barnen. Inte ens argumentet att spendera mer tid med barnen fungerar. Deras yngsta kallar alla kvinnor för mamma och alla män för pappa. Gulligt men lite märkligt i mina öron. Det som egentligen stör mig är att varken min mans bror eller hans sambo verkar bry sig om hur min sambo, jag eller våra barn mår. Uttryck som att våra barn är så bra barnvakter kommer ofta följt av ett: jo, jag/vi ska iväg och undrar om ni kan ha barnen några timmar? Sist blev några timmar ett helt dygn trots att jag sa att vi ska iväg på förmiddagen. Känns respektlöst mot oss. Jag (konflikträdd som jag är) vill bara dra iväg någonstans med min familj och gömma oss där de inte kan nå oss. Min man har syskon men de har fullt upp med sitt och bor inte lika nära som vi gör. De har heller inte egna barn. Känner oss oerhört låsta. Men ska ta till oss era tips och försöka att på ett så konstruktivt och vänligt sätt som möjligt säga nej, nu räcker det.
Barnvakt ofta

Inläggav Anna » ons dec 26, 2018 15:14

Försök vara rak, och sätta gränser kring er familj. Kanske kan ni bestämma ett tak, som att ni skulle kunna tänka er att ha dem en helg i månaden tex. (vilket jag tycker är mer än vad som är rimligt att begära regelbundet). Att det blir obekvämt för dem att stå för konsekvenserna om sina val är inte ert problem och de kan väll inte arbeta varje helg? Det är fullt rimligt att om de jobba tex varannan helg så får de jobba olika helg så den som är ledig kan ha barnen. De har gjort det väldigt lätt för sig på er bekostnad.
H 0304 L 0509 E 1111
Användarvisningsbild
Anna
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav Fryle » ons dec 26, 2018 17:21

Jag tror på tydlighet. Jag skulle inte fatta att någons prat om hur de har valt att jobba eller hur de har organiserat sin familj skulle betyda att de tycker att mina barn är för mycket hos dem.

Om de nu faktiskt ställer frågan om deras barn kan vara hos er ett par timmar är ett svarsalternativ trots allt nej. Prova det nästa gång.

Just say no! :mrgreen:
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Joffsan » ons dec 26, 2018 18:32

Fryle skrev:Jag tror på tydlighet. Jag skulle inte fatta att någons prat om hur de har valt att jobba eller hur de har organiserat sin familj skulle betyda att de tycker att mina barn är för mycket hos dem.

Om de nu faktiskt ställer frågan om deras barn kan vara hos er ett par timmar är ett svarsalternativ trots allt nej. Prova det nästa gång.

Just say no! :mrgreen:

Jag är på Fryles linje. Säg bara nej. ”Nej, den här gången går det inte.” Sägs med vänligt men bestämt tonfall. Inga förklaringar. Bara upprepa som en trasig skiva om de inte fattar. Avsluta samtalet om de börjar använda härskartekniker. Benämn gärna det ni ser. ”Jag hör/ser att du hade väntat dig ett annat svar och det ser ut som det blir jobbigt för dig men den här gången kan vi inte passa era barn”. Stå ut med obehaget det kommer framkalla. Fortsätt vara vänlig men bestämd. Om de bara brukar dumpa barnen hos er och ni tror att de bara dyker upp hos er trots att ni sagt att det inte går hade jag sett till att inte vara hemma ett par gånger faktiskt. Fast ni måste fortfarande ta konflikten och säga nej.
Mamma till Storebror och Lillebror
Användarvisningsbild
Joffsan
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Joffsan » ons dec 26, 2018 18:37

Tillägg: Låt bli att komma med förslag på lösningar hur de ska lösa barnvaktandet, tycker jag. Annars blir det på nåt sätt ert problem också. Lägg tillbaka problemet där det hör hemma. Det är inte ert jobb. De är välfungerande människor, de kan säkerligen lösa sitt eget problem.
Mamma till Storebror och Lillebror
Användarvisningsbild
Joffsan
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav camsch » ons dec 26, 2018 19:17

Så länge ni säger ok och ja till att vara barnvakt så har ju inte de några problem, då fungerar ju så som de lever alldeles utmärkt.

Jag tror också på att vara tydlig. "Nej, vi kan tyvärr inte."

Men samtidigt tycker jag ändå att det sjysstaste vore att förvarna "Nu framåt kommer vi inte ha samma möjligheter att vara barnvakt. Vi orkar inte med det, utan ni måste hitta ett annat sätt att lösa det på."
Säg sen nej så fort ni känner er minsta tveksamma.
Men ni ska inte ta på er ansvar att lösa eller förklara mer än att ni inte kan.
Jag är stolt mamma till 2 barn här på jorden och en liten stjärna på himlen.
Lillan född okt -07 bärs sällan numera men i så fall i batikfärgad grön Gås, ringsjal eller i hemsydd sele
Användarvisningsbild
camsch
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Flygmusen » ons dec 26, 2018 22:24

Jag tror också ni måste vara väldigt tydliga.

"Nej, tyvärr kan vi inte vara barnvakt denna helg. Nej, inte ens en timme."

"Ja, vi kan vara barnvakt mellan 12 och 16. Vi kan inte ha barnen längre än så idag." Se till att tiden hålls och vid behov lämna barnen hos ena föräldern på jobbet om det krävs.

Jag tror det är bra att ställa upp för familjen och bygga en gemenskap med dem men ni blir i mina ögon utnyttjade. En gång i månaden en halv dag eller så tycker jag är ganska rimligt om man inte själv vill ha barnen där oftare. Jobbar man helg regelbundet bör man ha barnomsorg antingen genom flera släktingar som tar en dag var eller genom att man betalar någon (kan också vara en släkting) eller om det finns en förskola för obekväm tid. Jag blir lite ledsen å era vägnar när jag läser detta.

Konflikter är svårt men att gå och lida i tystnad är värre.
Mamma till Iris 20120704 och Ingvar 160729

Vandrar just nu mest omkring med en Manduca på mig och en nöjd liten skurk däri.

elliha.blogspot.com
Flygmusen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav zink » tor dec 27, 2018 01:09

Jösses! Så påfrestande för er. Och så oerhört bekvämt för dom...

Säg nej. Utan att ni behöver förklara er mer än att det inte går.

Men även tilllägget att det blir för mkt tycker jag:

camsch skrev:Så länge ni säger ok och ja till att vara barnvakt så har ju inte de några problem, då fungerar ju så som de lever alldeles utmärkt.

Men samtidigt tycker jag ändå att det sjysstaste vore att förvarna "Nu framåt kommer vi inte ha samma möjligheter att vara barnvakt. Vi orkar inte med det, utan ni måste hitta ett annat sätt att lösa det på."

+1

Så nu slipper pratet gång på gång, tre av fyra helger. Sjysst även för er. För din konflikträdde make.

Kanske är det brorsan/familjen som tränat honom i att bli konflikträdd...? Svårt att bryta mönster. Kanske är det en del i ett värre sammanhang, ett klassiskt narcissistiskt beteende att alla andra är mina tjänare... Hoppas inte.

Var tydlig. Låt de ta konsekvenserna av sina val. Ja!
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav mammatillE » tor dec 27, 2018 08:33

camsch skrev:Så länge ni säger ok och ja till att vara barnvakt så har ju inte de några problem, då fungerar ju så som de lever alldeles utmärkt.

:iagree:
mammatillE
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav berit » tor dec 27, 2018 10:05

Du har fått många bra svar redan. Vill mest instämma i kören om att det är väldigt mycket de förväntar sig av er. Jag har inte träffat någon barnfamilj som har den typen av tillgång till barnvaktshälp av släkt. Kanske att en mormor/farfar eller liknande hämtar på förskolan nån gång i veckan eller att barnen sover över nån/några gånger per termin (och även det skulle jag klassificera som mycket barnvakt om jag gör nåt slags genomsnitt av de familjer jag träffar) men det du beskriver är väldigt väldigt mycket över ”det normala”. (Sen behöver inte det vara fel men utifrån hur du beskriver er situation tänker jag att det kan vara bra med realitycheck.)
Barnen: april -11, januari -16
Användarvisningsbild
berit
SjalGalning
SjalGalning

Nästa

Återgå till Anonyma inlägg