Bonusbarn/olika många barn och presenter : Anonyma inlägg - Sida 2 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tor nov 15, 2018 14:14

Bonusbarn/olika många barn och presenter

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Re: Bonusbarn/olika många barn och presenter

Inläggav Nikaj » sön okt 07, 2018 07:14

Som det verkar framgå i tråden beror det på så många saker. Jag fick en styvsyster när jag var 16 (hon då 8). Hon har sedan dess vuxit upp med min pappa, medan jag bara varit där på helger/lov/högtider. Hennes mormor har varit med på våra julfiranden. För mig (och min biologiska syster) hade det varit jättekonstigt om vi fått samma nivå på julklappar av henne som vår styvsyster. Men då var vi ju dels rejält mycket äldre, hade inte samma status som barn i deras ”kärnfamilj” - och så har vi ju en egen mormor.

Svårare för vår farmor tror jag, vars som ju fått som en extra dotter. Jag vet faktiskt inte hur hon har löst det presentmässigt. Klurigt det där :heart:
Mamma till storebror A ❤ 2013 och lillasyster M ❤️ 2016

"...att trotsa flodens virvlar med barnet på sin rygg" (M. Wiehe)
Nikaj
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Grodfen » sön okt 07, 2018 20:39

Jag tycker nog inte det är så konstigt att en farmor ger mer till sina barnbarn än till bonusbarnbarnet. :hmm: Även om det beror på relation förstås. Om de står nära är det ju underligt.
Jag har varit det äldre syskonet, nu firade vi iofs inte alltid jul ihop. Och åldersskillnaden var stor (10-14 år). Men jag fick mer en artighetspresent som man ger till en vanlig släkting, och jag minns inte att jag reflekterade över det. Jag hade ju min egen mormor och andra släktingar på andra sidan, och min brors mormor var bara en tant för mig.

Däremot sved det att jag fick betydligt mindre av min pappa än brorsan fick. Mamma skickade alltid med presenter när jag firade hos dem och det kändes bra. Kan ni göra nåt liknande?
Mamma till D, född 110826, och A, född 140227.
Användarvisningsbild
Grodfen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav zink » sön okt 07, 2018 21:11

Andelle skrev:Om jag skulle köpa för lika mycket pengar till ettåringen (som typ inte behöver något) som till de äldre syskonen så hade chansen att hitta något de äldre önskar sig minskat enormt iom att budgeten är begränsad, så för oss räcker pengarna längre om vi ger för olika summor. Förhoppningsvis nöjer sig minsta barnet med begagnat från förrådet några år till. Rättvisa för mig är inte att alla får lika mycket utan att de får det de behöver/vill ha. Däremot försöker vi ge lika många paket och hyfsat samma storlek som mammatillE skriver, sånt noterar mina barn (inte minsta såklart) men de vet inte alls vad som är dyrt eller billigare.

Instämmer!

Jag tänkte att de som ev räknar värde är typ tonåringar?

Tänker också värde = önskat eller vill ha. Inte kronor.
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav Jennelii » mån okt 08, 2018 10:08

Utan att ha läst i tråden så snabbsvarar jag. Linus var 8 när jag träffade sambon och hans föräldrar tog direkt in honom som om han var deras egen :heart: dom har hittat på saker, han har fått presenter i div prisklasser (typ mer än han nånsin fått). När sen Molly föddes, deras första hett efterlängtade biologiska barnbarn var jag lite rädd att han skulle få stå tillbaka men dom har alltid satt honom först ändå. Dom har nog tänkt att ju äldre han blir o ju äldre Molly blir så behöver dom olika saker och vill göra olika saker. Han är nu 14 o Molly 5 och det är Molly som vill hitta på saker mer än Linus som bara vill sitta vid datorn, tidigare är det han som fått fara på badhuset, Leos osv vilket han inte vill nu. Presentmässigt tror jag Linus fortfarande får för mer pengar, han är större o behöver andra saker. När farfar dog så hade han skrivit testamente och frågat dom andra syskonen om det var ok att Linus fick dels pengar till en moped och till vanliga bilkörkortet eller hur det var eller om det var mer tom och det var ok för dom andra :heart: så den dagen han behöver så får han. Linus kallar henne lite blandat för farmor o namnet, mest för farmor. När farfar låg på sjukhuset hade han ett kort på Molly o Linus vid sängen och när det kom in en sköterska sa han, det här är mitt bonus.. de här är mitt.. ähh, det här är mitt barnbarn Linus :loving:
Mamma till fyra stora barn -91, -93, -96, -04 och en liten sladdis född 25 dec 2013
Användarvisningsbild
Jennelii
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav TS. » ons okt 10, 2018 10:06

Mikaela: du beskriver så bra, det jag helst av allt vill undvika, men som vi nog aldrig kommer att kunna uppnå. Även om det finns en millimeterrättvisa så märks ojämlikheten på så många andra sätt i form av mindre känslomässigt engagemang. Det går nog aldrig helt att komma ifrån. Det är bara så tråkigt för det påverkar min tonårsson, det påverkar mig som känner mindre glädje vid de här "presentsammankomsterna" och det påverkar min och min mans relation där även han känner mindre glädje för dessa sammankomster och är orolig i förväg över orättvisor som jag kommer reagera på. Vi måste nog helt enkelt hitta ett sätt att diskutera det med släkten på rätt sätt utan att skuldbelägga, men samtidigt klargöra att vi inte vill ha någon särbehandling av "våra barn". Och vi måste hitta ett sätt att förhålla oss till och acceptera den här skillnaden i känslomässigt engagemang som troligtvis alltid kommer att finnas.

Jennellii: vilken underbar familj din sambo verkar ha. :heart: Det låter så fint på vilket sätt de omfamnat Linus precis som sin "egen". Önskar oss det samma, men förstår det unika i situationen.
TS.

Inläggav YoYo » tor okt 11, 2018 08:50

För mig hade det känns konstigt att ge lika mycket till bonusen förutsatt att bonusen har egna biologiska släktingar. Hade bonusens andra förälder inte funnits i barnets liv och inte heller förälderns föräldrar så hade det varit en annan sak.
Jag hade nog tänkt att bonusbarnet får julklappar från sin andra förälder och släktingar när den träffar dem på jullovet.
Blir det inte orättvist om alla barn får lika mycket på julafton och sedan åker bara ett av barnen och firar jul med sin andra familj och kommer hem med ytterligare 10 julklappar?
YoYo
SjalVan
SjalVan

Inläggav Jennelii » fre okt 12, 2018 06:56

Bra tanke där, nu har inte min son nån annan än min sambo och hans familj så jag har inte tänkt så men jag kom på nu när du skrev sådär att jag har en kompis som har barn med flera olika pappor och hon tyckte det var lite jobbigt då ena barnets pappa inte hade så bra ställt och gav sonen en liten leksaksbil i present medans en annan pappa kunde ge dyra presenter och ta med honom utomlands.
Mamma till fyra stora barn -91, -93, -96, -04 och en liten sladdis född 25 dec 2013
Användarvisningsbild
Jennelii
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav TS. » tis okt 16, 2018 19:08

Jag kan absolut förstå resonemanget att man tycker det är orättvist mot alla icke-bonusar om man ger lika mycket eftersom bonusen då får mer än icke-bonusar. Här finns ju inget rätt eller fel och man måste själv komma fram till vad som känns rätt.
För mig har det dock känts väldigt ledsamt när mitt äldre tonårsbarn får mindre eftersom jag ser hur ledsen han blir. Han har också uttryckt att han inte känner sig lika mycket delaktig i familjen pga detta. Det gör ju såklart mig som mamma ledsen för även om han kanske får fler presenter när han sedan träffar sin pappas familj så upplever han i den STUNDEN med min mans familj att han värderas mindre än de biologiska barnen, det riskerar också att förstärka den känsla han redan säger sig ha att han "bara" är halvsyskon till sina snart 2 småsyskon och det vill jag verkligen inte. .
Vi kan ju givetvis aldrig kräva att någon ska ge mitt tonårsbarn lika mycket som de biologiska syskonbarnen eller barnbarnen, men jag tycker ändå att vi kan kräva att när det gäller VÅRA barn, dvs tonårssonen och de snart 2 småsyskonen, att det inte görs någon skillnad mellan dem.
TS.

Inläggav Vitsippa » tis okt 16, 2018 19:54

Ett tankeexperiment:

En kvinna har två döttrar som var och en ha ett barn. Hon är alltså mormor till två barnbarn som är kusiner. Kusin A har även en farmor och farfar på sin pappas sida, men det har inte kusin B.

Mormor vill vara rättvis. Bör hon ge lite mindre till barnbarn A än till barnbarn B eftersom A säkert får paket från farmor och farfar med?

Tänker vi bort hela ”bonus”biten så är det precis samma sak.

Om det var mina barnbarn så hade jag försökt köpa likvärdiga presenter, även om barnbarn A kanske får något av farmor med.
Mamma till fyra pojkar födda -04, -06, -06 och -13.
Användarvisningsbild
Vitsippa
SjalGalning
SjalGalning

Föregående

Återgå till Anonyma inlägg