Bonusbarn/olika många barn och presenter : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tor nov 15, 2018 13:50

Bonusbarn/olika många barn och presenter

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Bonusbarn/olika många barn och presenter

Inläggav TS. » fre okt 05, 2018 11:50

Skulle behöva lite feedback för vad ni anser eller hur ni gör i er familj.

Situationen är följande:

Vi är en familj på (snart) två gemensamma barn och mitt barn sedan tidigare som är i yngre tonåren. Jag och min man har varit tillsammans i 6 år. Vi har ett syskon vardera. Min mans syskon har ett barn på 10 år. Mitt syskon har inga egna barn, men blev nyligen sambo och bonusförälder till ett barn på 4 år.

Ända sedan tidigt i vårt förhållande har vi firat jular och min nu tonårige sons födelsedagar tillsammans med min mans familj. Det har dock alltid medfört en liten ledsen känsla hos mig då min tonåring fått mindre presenter av min mans familj än vad barnet på nu 10 år fått. Ännu tydligare blev det när vårt första gemensamma barn föddes för 2 år sedan. Vårt gemensamma barn får mer av min mans familj än min tonåring. När vi inför förra julen bad svärföräldrarna att ge min tonåring och vårt gemensamma barn lika mycket (för vi kan ju inte kräva av dem att de ska ge kusinen och våra barn lika mycket) så resulterade det i att de sänkte summan till båda våra barn och gav kusinen för mer, snarare än att ge min tonåring lika mycket som vårt gemensamma barn och kusinen. Även min mans syskons familj gör skillnad där tonårssonen får mindre än vårt gemensamma barn och mindre än vad vi ger deras barn. Min tonåring är mer än väl medveten om "orättvisan" och blir lite ledsen av det då det spär på känslan av att inte vara accepterad av hans bonuspappas familj. Det finns givetvis inget rätt eller fel i detta utan man kan resonera och tänka annorlunda. Kanske tycker min mans familj att det skulle vara orättvist att ge min tonåring lika mycket eftersom min tonåring ju får saker även från hans biologiska pappas sida. Hur gör ni i er familj om ni är i samma sits? Eller hur hade ni tänkt?

Vi har hunnit fira en födelsedag och en jul med mitt syskon, dennes nya sambo och bonusbarn. För mig känns det som en självklarhet att ge detta bonusbarn lika mycket som vi ger till 10-åriga kusinen eller som vi skulle ge till ett eventuellt framtida gemensamt barn. Jag vill absolut inte göra någon skillnad.

Sen har vi det faktumet att vi snart har 3 barn och våra syskons familjer har 1 barn vardera. Kan man önska att de ska ge våra barn lika mycket som vi ger deras barn när det innebär att de i så fall får lägga ut 3 gånger så mycket på presenter och julklappar. Hur gör ni i era familjer och vad anser ni är rätt?
TS.

Re: Bonusbarn/olika många barn och presenter

Inläggav mammatillE » fre okt 05, 2018 14:26

Vi har också en situation i vår släkt med ett bonusbarn och jag har ingen aning. Tycker det är skitsvårt. Alla är supermåna om att det inte får bli orättvist och det blir nästan att man överkompenserar ibland tycker jag. Bonusbarnet har också stor egen släkt och får därför sammantaget minst dubbelt så mycket grejer som mitt barn som inte har några bonusfamiljer och en mindre släkt. Samtidigt känns det som att man behöver göra det hyfsat rättvist i stunden precis som du ju är inne på. Jag fattar inte hur man gör. :hmm: Det var väl inget svar men jag håller med om att det är svårt. :heart:
Senast redigerad av mammatillE fre okt 05, 2018 14:30, redigerad totalt 1 gång.
mammatillE
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav mammatillE » fre okt 05, 2018 14:29

Sedan tänker jag att det såklart är rimligt att köpa billigare presenter när familjer har många barn. Jag skulle inte ha råd att köpa dyrt till 3 barn. Det är ju mer en praktisk begränsning än någon värdering i det.
Ni föräldrar har ju antagligen en ekonomi anpassad för många barn och köper utifrån det och andra familjer i släkten kan ju ha andra förutsättningar. Men att ge uppenbart olika till ett av era tre barn låter ju osnyggt skött. :hmm:
mammatillE
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Andelle » fre okt 05, 2018 20:54

Menar ni att presenter köps utifrån en bestämd summa och att det bara blir rättvist om alla får för lika mycket? Jag tänker inte alls så när jag köper presenter nämligen, jag handlar det jag tror passar personen och ibland kanske någon får för 200 kr och någon annan för 600 kr, blir alla nöjda med presenterna tänker jag att det inte spelar så stor roll. Men nu blir jag orolig att andra sitter och räknar och känner sig orättvist behandlade :oops:

Angående att släkten får köpa mer saker för att ni har fler barn tänker jag att så är det ju ofta, presenter är väl inte att växla gåvor till exakt samma värde, presenter köper en av kärlek och för att en vill ge, eller?

En lösning på det ojämna givande till bonusen kan kanske vara att ni bestämmer antal presenter som ska ges och vill de ge sitt barn mer så får det ske utanför ert gemensamma firande.
3 fina ungar
Användarvisningsbild
Andelle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Tivedstrollet » lör okt 06, 2018 11:30

Vi (jag och mina tre systrar) har helt slutat att köpa julklappar till varandras barn. De är tio kusiner och ingen tyckte att det var roligt längre. Innan dess tänkte vi att varje barn får för lika mycket pengar, oavsett hur många syskon barnet har. Inga bonusbarn inblandade i och för sig.
Edvins och Algots mamma
Användarvisningsbild
Tivedstrollet
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav mammatillE » lör okt 06, 2018 11:36

Jag brukar inte tänka så mycket ekonomi som Andelle är inne på. Men däremot till barn ungefär hur många paket och ev hur många stora saker. Alltså typ en kan inte få en ponny och en annan klistermärken. Utan då försöker jag kanske väga upp lite i present nr 2.
Till vuxna ger jag mer det som de kommer bli glad av. Sen köper inte alltid alla till alla utan vi kör något julklappsspel istället, som brukar vara blsnd det roligare på julafton. :loving:
mammatillE
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav zink » lör okt 06, 2018 13:48

Andelle skrev:Menar ni att presenter köps utifrån en bestämd summa och att det bara blir rättvist om alla får för lika mycket? Jag tänker inte alls så när jag köper presenter nämligen, jag handlar det jag tror passar personen och ibland kanske någon får för 200 kr och någon annan för 600 kr, blir alla nöjda med presenterna tänker jag att det inte spelar så stor roll. Men nu blir jag orolig att andra sitter och räknar och känner sig orättvist behandlade :oops:

Att räkna sakernas värde är vanligt ju mindre pengar att röra sig med som folk har, upplever jag det som. Jag har rört mig mellan olika kretsar.

I de familjer där man måste hålla budget mer så blir det tydligare. Även mor- och farföräldrar som vill vara rättvisa. Enklast då är dock att de ger den där 100-200 kr som slant eller värdekort än försöker hitta ngt för den till ett tonårsbarn... De som har mer att rör sig med blir dessutom ofta irriterade över att få "skräp". De vet inte att den summan innebär att personen fått avstå något för egen del.

Själv brukar jag ha som sport att lista ut det icke monetära värdet och få det så jämt som möjligt... Något efterlängtat eller svårhittat. Det är dock överkurs!
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav zink » lör okt 06, 2018 13:49

I stora familjer med allt äldre barn är typ julklappsleken vanligt. Men det kräver väl lite äldre barn. Och INGA dåliga förlorare 8)
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav Andelle » lör okt 06, 2018 14:01

zink skrev:
Andelle skrev:Menar ni att presenter köps utifrån en bestämd summa och att det bara blir rättvist om alla får för lika mycket? Jag tänker inte alls så när jag köper presenter nämligen, jag handlar det jag tror passar personen och ibland kanske någon får för 200 kr och någon annan för 600 kr, blir alla nöjda med presenterna tänker jag att det inte spelar så stor roll. Men nu blir jag orolig att andra sitter och räknar och känner sig orättvist behandlade :oops:

Att räkna sakernas värde är vanligt ju mindre pengar att röra sig med som folk har, upplever jag det som. Jag har rört mig mellan olika kretsar.

I de familjer där man måste hålla budget mer så blir det tydligare. Även mor- och farföräldrar som vill vara rättvisa. Enklast då är dock att de ger den där 100-200 kr som slant eller värdekort än försöker hitta ngt för den till ett tonårsbarn... De som har mer att rör sig med blir dessutom ofta irriterade över att få "skräp". De vet inte att den summan innebär att personen fått avstå något för egen del.

Själv brukar jag ha som sport att lista ut det icke monetära värdet och få det så jämt som möjligt... Något efterlängtat eller svårhittat. Det är dock överkurs!

Om jag skulle köpa för lika mycket pengar till ettåringen (som typ inte behöver något) som till de äldre syskonen så hade chansen att hitta något de äldre önskar sig minskat enormt iom att budgeten är begränsad, så för oss räcker pengarna längre om vi ger för olika summor. Förhoppningsvis nöjer sig minsta barnet med begagnat från förrådet några år till. Rättvisa för mig är inte att alla får lika mycket utan att de får det de behöver/vill ha. Däremot försöker vi ge lika många paket och hyfsat samma storlek som mammatillE skriver, sånt noterar mina barn (inte minsta såklart) men de vet inte alls vad som är dyrt eller billigare.
3 fina ungar
Användarvisningsbild
Andelle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav TS. » lör okt 06, 2018 21:47

Tack för era tankar och svar.

Jag kan fullständigt hålla med om att det inte egentligen behöver vara millimeterrättvisa när det gäller vad presenterna har kostat. De första 1-2 åren brydde vi oss inte om att specificera vad vi skulle handla för, men när vi såg tendenser till att bonusbarnet/tonåringen ALLTID fick mindre än kusinen och särskilt efter en jul då tonåringen fick en uppenbart mycket billigare julklapp för ca 130 kr och vi köpt en till kusinen för 400 kr (och den var dessutom på ett jättebra erbjudande) så fick jag nog av att se besvikelsen hos mitt barn. Han byggde ihop sin present på 5 minuter och satt sedan i nästan 1 timme och hjälpte kusinen bygga ihop sitt paket. Jag blev själv också ledsen och tog illa vid mig och det är så tråkigt vid en högtid som ska vara glädjefylld och där man ska se fram emot att umgås med släkten. Vi kom därefter fram till med makens syskons familj att ge för ca 300 kr, men sedan vårt gemensamma barn kommit så görs det ändå skillnad där vårt gemensamma barn får för ca 300 kr och tonårsbarnet får för 200 kr. Ännu tydligare blir det ju då tonårsbarnet ofta får pengar eller presentkort.

Jag måste förtydliga att alla familjer har ungefär samma ekonomiska förutsättningar. Självklart skulle man få ta hänsyn till olika ekonomiska förutsättningar annars.

Vi har pratat hemma om att ge förslag på att framöver inte köpa julklappar till kusiner utan bara ge kusiner presenter vid födelsedagar. Även om vi firar jul ihop så köper vi bara till våra egna barn. Far- och morföräldrar ger alla barnbarn och bonusbarnbarn som tidigare. Lite tråkig lösning bara för jag älskar egentligten julen och tänka ut och köpa bra presenter till alla.
TS.

Inläggav Mikaela » lör okt 06, 2018 22:08

Jag är rätt van att vara den där tonårsbonusen, men i min bonusfamilj var det istället millimeterrättvisa som gällde. 300 kr, varken mer eller mindre. Problemet var bara att det märktes ändå. Det var alla de där andra tillfällena som kändes. Jag ”var ju så stor, jag ville väl inte följa med och baka pepparkakor”. Eller för all del köpa julklappar med ”farmor”. Osv. Så det är verkligen inte lätt, även om man försöker. Jag skulle ibland önska att vi lät bli julklappar till barnens kusiner. De köper betydligt dyrare presenter till våra barn än vi till deras. Inte för att vi har sämre ekonomi utan helt enkelt för att jag inte tycker det är meningsfullt med så dyra presenter. Och det blir lite skevt ibland. Så problem finns även vid till synes rättvisa förhållanden. I mitt fall var det lite känslan av engagemang i presenterna. Mina syskon fick genomtänkta saker till just dem, jag mer av genre-presenter till rätt målgrupp.
- Det är alltid bättre att vara med barnen än att blanda en massa sillsallader
Stora solstrålen L är född i juni -10.
Lilla terroristen H är född i juni -13
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav nrablajS » lör okt 06, 2018 22:09

Vi ger inte julklappar annat än till våra egna barn. Det blir orimligt då mina barn har 12 kusiner och två kusinbarn. Jag ger inte mina syskon julklappar heller. Det blir till våra föräldrar bara. Vi umgås tajt i familjen men då vi är så många (över 30 personer de närmaste dvs föräldrar, syskon, respektive och barn) så avstår vi presenter/julklappar. Vi går ihop om presenter när vuxna fyller jämnt och då vi är många brukar det bli en slant och roliga presenter.
Födelsedagspresenter köper vi bara till kusiner som bjuder in till och vi går på födelsedagskalas hos. Jag har försökt hålla mig till samma summa för alla eller till och med köpt samma present (tex presentkort på äventyrsbad, likadana smycken osv).
nrablajS
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav mammatillE » sön okt 07, 2018 05:35

Mikaela skrev:Jag är rätt van att vara den där tonårsbonusen, men i min bonusfamilj var det istället millimeterrättvisa som gällde. 300 kr, varken mer eller mindre. Problemet var bara att det märktes ändå. Det var alla de där andra tillfällena som kändes. Jag ”var ju så stor, jag ville väl inte följa med och baka pepparkakor”. Eller för all del köpa julklappar med ”farmor”. Osv. Så det är verkligen inte lätt, även om man försöker. Jag skulle ibland önska att vi lät bli julklappar till barnens kusiner. De köper betydligt dyrare presenter till våra barn än vi till deras. Inte för att vi har sämre ekonomi utan helt enkelt för att jag inte tycker det är meningsfullt med så dyra presenter. Och det blir lite skevt ibland. Så problem finns även vid till synes rättvisa förhållanden. I mitt fall var det lite känslan av engagemang i presenterna. Mina syskon fick genomtänkta saker till just dem, jag mer av genre-presenter till rätt målgrupp.

Intressant input. Låter inte som kul känsla :heart: Får jag fråga lite mer?

Ville du inte hellre handla julklappar/göra pepparkakor med din egen farmor? Elldr då skulle det hellre bli dubbelt med såna aktiviteter ocv presenter och så?
Jag menar inte att låta ifrågasättande utan vill förstå.
Bakgrund i mitt fall är att vår bonus får aå mycket presenter mm just vid jul och liknande att hen inte alltid orkat öppna allt eller blivit glad. För när det är julaftonsfirande nummer tre eller fyra samma år är det liksom inte så kul längre. Har jag fått känslan av. Det blir ju så många kalas och pepparkaksbak när man har många familjer? Men det handlar om att bli behandlad lika och tillfrågad? :hmm: :heart:

Jag tycker också det är svårt att om föräldrarna skulle skilja sig så kommer vi inte ha någon kontakt med bonus. Har sett flera sådana fall i min närhet. Det tycker jag ibland gör det svårt att förhålla sig till bonusen känslomässigt. Det blir så preliminärt/skört. Även om det såklart blir säkrare för varje år.
mammatillE
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav mammatillE » sön okt 07, 2018 05:43

TS. skrev:Tack för era tankar och svar.

Jag kan fullständigt hålla med om att det inte egentligen behöver vara millimeterrättvisa när det gäller vad presenterna har kostat. De första 1-2 åren brydde vi oss inte om att specificera vad vi skulle handla för, men när vi såg tendenser till att bonusbarnet/tonåringen ALLTID fick mindre än kusinen och särskilt efter en jul då tonåringen fick en uppenbart mycket billigare julklapp för ca 130 kr och vi köpt en till kusinen för 400 kr (och den var dessutom på ett jättebra erbjudande) så fick jag nog av att se besvikelsen hos mitt barn. Han byggde ihop sin present på 5 minuter och satt sedan i nästan 1 timme och hjälpte kusinen bygga ihop sitt paket. Jag blev själv också ledsen och tog illa vid mig och det är så tråkigt vid en högtid som ska vara glädjefylld och där man ska se fram emot att umgås med släkten. Vi kom därefter fram till med makens syskons familj att ge för ca 300 kr, men sedan vårt gemensamma barn kommit så görs det ändå skillnad där vårt gemensamma barn får för ca 300 kr och tonårsbarnet får för 200 kr. Ännu tydligare blir det ju då tonårsbarnet ofta får pengar eller presentkort.

Jag måste förtydliga att alla familjer har ungefär samma ekonomiska förutsättningar. Självklart skulle man få ta hänsyn till olika ekonomiska förutsättningar annars.

Vi har pratat hemma om att ge förslag på att framöver inte köpa julklappar till kusiner utan bara ge kusiner presenter vid födelsedagar. Även om vi firar jul ihop så köper vi bara till våra egna barn. Far- och morföräldrar ger alla barnbarn och bonusbarnbarn som tidigare. Lite tråkig lösning bara för jag älskar egentligten julen och tänka ut och köpa bra presenter till alla.

Jobbigt :| :heart: Det låter väl som en ganska bra lösning för julafton tycker jag. :heart:
mammatillE
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Mikaela » sön okt 07, 2018 06:11

Självklart får du fråga mer. Jag hade egentligen inga andra farföräldrar. Min farmor (och morfar) dog innan jag föddes och farfar när jag var 4. Jag hade (och har) en mormor i livet, det var allt. Min mamma har en bror som är hemlös och min pappa hade en bror utan familj. Så det som är ”min” familj på riktigt är en rätt liten skara. Jag vet inte om jag hade velat, men frågan ställdes inte. Och kanske hade jag önskat något annat. Gå på bio eller teater eller så. I efterhand kan jag se att det är rätt tydligt att ”farmor” försökt behandla mig lika ekonomiskt, men inte klarat av det känslomässigt.
- Det är alltid bättre att vara med barnen än att blanda en massa sillsallader
Stora solstrålen L är född i juni -10.
Lilla terroristen H är född i juni -13
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Nästa

Återgå till Anonyma inlägg