Barn som säger att de hatar sin ena förälder : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: lör jun 23, 2018 17:08

Barn som säger att de hatar sin ena förälder

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Barn som säger att de hatar sin ena förälder

Inläggav Ratad förälder » fre maj 11, 2018 09:01

Barnet som är 8 år, yngst i familjen, säger ständigt att hen hatar mig och hur mycket hen älskar den andra föräldern.
Känner igen detta från tidigare barns pre-tonår men detta har nu pågått bra längre än ett år nu och jag börjar faktiskt bli riktigt lessen över detta.
Oftast jag som är hemma på morgonen och hjälper barnen iväg till skolan och oftast jag som är hemma när de kommer hem.
Morgonen börjar med att barnet inte vill gå upp eftersom den andra föräldern inte är hemma. Väl uppe är barnet jättesur och vill varken klä åå sig eller äta frukost. Slutar ofta med att jag får hjälpa till att klä på, i princip mata barnet och packa skolväskan.
När barnet kommer hem efter skolan så är det bara den andra föräldern som gäller. Är den andra föräldern på jobb/träning så får jag höra långa haranger av svordomar och hur dum jag är, hur barnet önskar att jag inte fanns.. Jag brukade lugnt tala om för barnet hur lessen jag blir när hen säger så, att vi kan hitta på nåt roligt tillsammans bara hen och jag men barnet blir då ännu argare och skriker än högre. Med den andra föräldern är barnet som en ängel, kramig, mysig och påhittig.
Känner mig helt värdelös och har pratat med den andra föräldern om detta och hen har också försökt prata med barnet men inget har tyvärr förändrats till det bättre.. Jag känner att jag inte orkar så mycket mer, det här barnet tar så mycket av min energi att jag inte får energi kvar till resten av familjen och mig själv.
Ratad förälder

Re: Barn som säger att de hatar sin ena förälder

Inläggav Caroline » fre maj 11, 2018 09:17

Kram, det låter kämpigt. :heart:
Jag kan delvis känna igen mig i scenariot. Hos oss är barnet äldre (yngre tonår vilket självklart spelar in) och det finns npf med i bilden. Hos oss tror jag att vårt barn är tryggare med mig, blir mer "omhändertagen" av mig och tar mig därför mer för given och spelar ofta ut annan frustration på mig. Det är energidränerande, men när jag tänker i termer att det är för att barnet är tryggare med mig som hen använder mig som ventil för all sorts frustration så blir det lite lättare att hantera.
Kan det finnas npf-drag hos ert barn som gör att kraven i livet ibland är för stora att hantera (är du då den förälder som oftast sköter om barnet blir du den förälder som ofta ställer krav på att saker ska bli gjorda som klä på sig, äta frukost, packa väskan mm och det leder till mer konflikter? Är du också den tryggare föräldern för barnet och ger mer av dig själv än den andra föräldern kanske du blir en ventil för barnet för all annan frustration? Kanske känner barnet att det får "jobba" lite mer för relationen med den andra föräldern och beter dig därför inte lika opassande mot hen?
Användarvisningsbild
Caroline
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Grodfen » fre maj 11, 2018 09:27

Det låter verkligen tärande och väldigt jobbigt. :heart:
Om det skulle vara så att det inte finns NPF undrar jag, säger du ifrån ordentligt? Visst kan man berätta hur ledsen man blir, men att svära åt en annan människa och behandla en annan människa illa är inte acceptabelt beteende. Det tänker jag att man får markera väldigt tydligt emot. Du borde inte acceptera att ditt barn behandlar dig så. Kärleksfull men väldigt tydlig gränssättning tänker jag. Det är inte OK. När du sätter dina gränser lär du även barnet att man får - SKA! - sätta sina egna gränser. Och respektera andras.
Mamma till D, född 110826, och A, född 140227.
Användarvisningsbild
Grodfen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Fryle » fre maj 11, 2018 10:30

Här är det vår femtonåring som inte accepterar sin pappa. Det är oerhört påfrestande för hela familjen, särskilt pappan.

Folk som uppfattar detta avfärdar det med att barn i olika perioder revolterar mot föräldrarna men detta är av en helt annan kaliber.

Vi hankar oss fram och försöker markera att vissa typer av uttalanden och bemötanden inte är ok.
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Joffsan » fre maj 11, 2018 11:58

Hos oss har vi inte så uttalat men ett av barnen föredrar mig och vi funkar bättre. För oss handlar det om att jag är tydligare, mer lågaffektiv, mer perceptiv för när man ska släppa konflikter, när det är läge att vara bestämd eller inte. Den andra föräldern är också mer skammande mot barnet, något han jobbar med men inte alltid lyckas med när han själv är trött. Dessutom är det mest den andra föräldern som är närvarande i jobbiga situationer i vardagen, som att komma iväg till skola och aktiviteter. Vi har alla NPF-problematik av olika karaktär och dignitet.

Med det sagt så tycker jag det låter fruktansvärt som du har det. Går det någon gång när barnet inte är i affekt att prata om det? Kan den andra föräldern prata med barnet om vad det handlar om?
Visar barnet någon gång kärlek/ömhet för dig? Gör ni annat tillsammans bara barnet och du (annat än vardag)? Hur hanterar den andra föräldern detta? Gör hen något aktivt för att det ska bli bättre? Kan ni förändra något i rutinerna så att hen får ta en del av de jobbiga situationerna, som att gå upp på morgonen tex? Hur fungerar barnet i skolan?

För oss hjälper det i jobbiga perioder att göra saker tillsammans med barnet, roliga saker. Utflykt med den dumma föräldern, baka något gott tillsammans etc.

Jag tycker du ska fundera på att ta hjälp från tex Barnhälsa, BUP eller socialtjänsten om du känner att du mår så dåligt av det. :heart:
Mamma till Storebror och Lillebror
Användarvisningsbild
Joffsan
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Flygmusen » fre maj 11, 2018 21:07

Jag hade nog faktiskt sagt ifrån ordentligt och sagt att du får tycka vad du vill men svär inte åt mig och att jag hört detta förr och att jag inte tänker stanna och lyssna på detta. Jag vet inte om det är det mest pedagogiska men jag har utsatts för mobbing i barndomen och skulle nog inte mentalt orka med att lyssna på sådant.
Mamma till Iris 20120704 och Ingvar 160729

Vandrar just nu mest omkring med en Manduca på mig och en nöjd liten skurk däri.

elliha.blogspot.com
Flygmusen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Emma-Lisa » fre maj 11, 2018 22:09

Låter jättejobbigt! :cry:
Min spontana tanke är om du och den andra föräldern kan byta roller/uppgifter? Att den andra föräldern tar alla mornar osv?
Förstår att det kanske inte funkar med era jobb osv. Men vore kanske bra att den andra föräldern också fick göra mer av det som barnet upplever som negativt och tvärt om. Och då köra ganska hårt på det, att du nästan bara gör roliga och trevliga saker med barnet och den andra föräldern tar alla konflikter osv (när hen är hemma) .
Emma-Lisa
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Jos » lör maj 12, 2018 07:03

Jag är som Flygmusen inne på att säga ifrån. Att som barn ha en favoritföräldet är en sak, att bete sig riktigt otrevligt mot den andra föräldern är en helt annan sak, och verkligen inte ok!

Jag tänker också att det vore bra om favoritföräldern säger ifrån tydligt också. Här är jag tydligt favoritföräldern för ett av barnen, även om den andra föräldern också uppskattas. Lite går det i perioder. Under perioder när jag varit extra mycket favorit tycker jag det har hjälpt oss alla att jag talat om för barnet att hen får vända sig till sin pappa, att jag älskar pappan och tycker han är bra, samt att barnet inte får säga elakheter.
T 0805 och E 1101
Jos
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav nrablajS » lör maj 12, 2018 21:01

:heart: Fy va jobbigt. Härhemma är jag inte favoritföräldern utan båda mina barn uttrycker tydligt att de fördrar pappa. Det gör de utan att vara dum mot mig eller säga att de hatar mig osv och det tycker jag är tillräckligt jobbigt och är svårt att hantera känslomässigt. :heart:
nrablajS
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav camsch » sön maj 13, 2018 13:35

Jag förstår att du blir ledsen.
Det känns nästan som det blivit en grej barnet hittat där du blir (illa) berörd. Lite mobbingtendenser faktiskt.

Hen får självklart föredra att vara med den andra föräldern, jag skulle öka på mängden vara med den andra föräldern så mycket som möjligt. Däremot är det INTE ok att prata så till dig, eller till någon annan heller för den delen.
Det här är ett område där jag självklart skulle börja med "snäll" tillsägelse, men bli mer och mer allvarlig och bestämd med: "Du säger inte att du hatar mig, det är inte okej oavsett hur du känner.
Jag hör att du är arg på mig och det får du lov att vara, men du får ändå inte kalla mig för dumma saker eller att du hatar mig."

Jag tror också att det kan vara bra om den andra föräldern kan prata med barnet om hur viktigt det är att hen samarbetar med dig, inte minst för att de ska kunna göra ROLIGA saker ihop, inte bara alla tråkiga vardagssaker.

Och även om jag förstår att det gör ont skulle jag nog backa lite från relationen just nu, att för stunden bara umgås det ni måste. Men också hålla det öppet att hen FÅR umgås mer med dig när hen VILL.

STOR kram, för det låter verkligen hemskt :heart:
Jag är stolt mamma till 2 barn här på jorden och en liten stjärna på himlen.
Lillan född okt -07 bärs sällan numera men i så fall i batikfärgad grön Gås, ringsjal eller i hemsydd sele
Användarvisningsbild
camsch
SjalGalning
SjalGalning

Återgå till Anonyma inlägg