Vad är otrohet? Hur får man nytt förtroende? : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: lör nov 17, 2018 09:51

Vad är otrohet? Hur får man nytt förtroende?

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Vad är otrohet? Hur får man nytt förtroende?

Inläggav Snurrig » ons apr 25, 2018 08:33

Ponera att du upptäcker att din partner får sms från ett för dig okänt nummer ett antal och gånger och att du märker att partnern smyger med telefonen. När du frågar vem det är som sms:ar så får du till svar att det är din mamma som svarar på en skickad bild på barnet, men du såg att det inte var hennes nummer.
Nästa gång du hör smssurret och partnern inte är nära snabbkikar du och ser att det står "hoppas du har fått träffa ditt barn ännu" och eftersom det är samma nummer så memorerar du det och väljer att göra en sökning på det. Det visar sig att det är en medelålders kvinna som, när du skickar hennes ett sms och frågar hur de två känner varann, svarar att de bara träffats och fikat ett par gånger och hon visste inte om att du fanns, eller det kunde vara känsligt. Hon säger att hon ska backa och att du och partnern får lösa detta själva.
Du smsar din partner, som är bortrest i jobbet, ännu en gång, och får efter mångt och mycket till svar att de träffats via en dejtingsida där partnern lagt in en användare, men bara sökt vänner eftersom det var så ensamt att jobba borta så länge och inte ha någon att prata med... Partnern avslutar med att säga att denne iallafall inte varit fysiskt otrogen och tycker därför inte vi ska prata mer om saken...

Vad skulle du känna och göra?

Tänk dig att vardagen trillar på, du är själv sjuk och trött och vågar inte riktigt ta upp detta igen, eftersom partnern blir så arg och tycker att du ältar, detta hände ju i oktober.
Samtidigt så inser du att det var länge sedan ni hade någon form av samliv, nästan ingenting på tre år, eller förtroligt samtal och att det enda ni pratar om är barnet och ditt mående och partners jobb...
Det är du som håller i bollen där hemma, ser till att vardagen flyter på, medan partnern bidrar ekonomiskt och är väldigt mån om att du ska ha det så behöver. Att din partner har dåligt samvete för att denna är bortrest mycket och jobbar långa dagar, det vet du och det märks. Men du känner att det gnager i dig. En sorg och oro. Du vill gärna hålla koll på den där telefonen och när partnern väl är hemma blir du lätt trött och vresig.
Vad skulle du göra?
Snurrig

Re: Vad är otrohet? Hur får man nytt förtroende?

Inläggav Flygmusen » ons apr 25, 2018 09:19

:heart: :heart: :heart:

Om mannen inte vill prata hade jag försökt få prata med någon annan, om det inte går med någon inom vården kanske en diakon eller liknande. En vän kan ju vara ett alternativ men det kan kännas som man skvallrar då så det kanske inte är aktuellt.
Mamma till Iris 20120704 och Ingvar 160729

Vandrar just nu mest omkring med en Manduca på mig och en nöjd liten skurk däri.

elliha.blogspot.com
Flygmusen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav thanisa » ons apr 25, 2018 09:26

Jag hade nog försökt vara ärlig, dvs sagt att så länge du inte kan känna förtroende så är det svårt för dig att komma över det. Att han själv valde att försöka mörka är ju den del som gjort att förtroendet försvunnit. Hade han själv tyckt att det var på ett normalt sett han betedde sig och att det var en helt normla relation så hade han inte behövt försöka dölja att den fanns. Så någonstans så har ju han också tyckt att det inte var okej. Om han hade sagt att det var ensamt när han var iväg och han behövde vänner från början så hade han inte behövt befinna sig där han är idag. Han inser själv att han inte varit okej. Saker man känner att man behöver dölja är inte okej. Så länge han inte pratar med dig så länge kommer du inte kunna bygga upp ett förtroende för honom. Det är alltså han som måste jobba mycket. Att han inte varit fysisk spelar mindre roll när han inte låter dig få möjligheten att få tillbaks förtroende.
Mamma till T (flicka) -0202 och F (pojke) -0606
Användarvisningsbild
thanisa
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav F.D. » ons apr 25, 2018 11:21

Vad skulle jag göra undrar du.

:heart:

Jag hade skilt mig.

Och det baserar jag på flera saker. Mannens otrohet, för jo, för min del kvalar det där absolut in som otrohet. Bristen på intimitet och samliv vilket är oerhört viktigt för att jag ska må bra (måste absolut inte innebära penetrerande sex men NÄRHET och förtrolighet är extremt viktigt). Likaså hade jag inte tillåtit den gnagande oron få fäste i mitt psyke ... den pickar på uppmärksamhet just för att påtala att något är fel.

:heart:
F.D.

Inläggav zink » ons apr 25, 2018 21:18

Tänka, tänka...

Långa pauser vad gäller intimitet är inte ovanligt bland trötta föräldrar :heart: Om man lägger till t ex introvert personlighet och eller även NPF så tar det ut sin rätt.

Maken och jag har sagt att en själslig otrohet vore värre än en fysisk på fyllan (vilket vi ju inte brukar vara alls men rent principiellt).

Samtidigt har vi båda genom åren haft folk av motsatt kön som vi haft rätt så nära snack med och utbyte med. Vi funkar så. Ingen stor kompiskrets. Om vi trivs med nån så är det värderingsbasen och annar som klickar.
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav sus » ons apr 25, 2018 22:19

Jag tycker att lögnen är det värsta, aft lunga on en relation, om den bara är vänskaplig, är j bara korkat. Varför liksom?
Att dessutom lägga upp en profil på en datingsite för att rädda vänner... det låter konstigt, även gentemot kvinnorna han träffar där. Varför lura dom att lägga ner tid på honom om han inte söker en relation.
Slutligen, närheten mellan er. Som zink skriver så är det nog inte ovanligt att man lever så när man har små barn, och det är väl okej om båda känner att det får vara så under en period, men om du saknar närheten så behöver du kanske agera på det.
Alltså, jag kan inte råda dig till vad du ska göra, men jag förstår din känsla av att inte lite på din man och den tror jag ni behöver hantera. Han kan inte bara vifta bort den för att han inte tycker det är ett problem.
Rent generellt så tycker jag att man kan vara otrogen utan att det är fysisk med någon annan, men det är svårt att definiera var gränsen går. Kanske är det just i lögnen, att undanhålla en relation som är det värsta för mig. Min man har en nära relation till en tjejkompis (på nivån ligger i sängen och sms:ar långa samtal) men jag känner henne också och han pratar om henne som han pratar om sina killkompisar. Det är inget problem för mig, men om han gjorde samma sak och försökte döjla det, så skulle jag antagligen känna mig illa till mods, även om deras relation var lika ”kamratlig” och inte ”flörtig”.
Användarvisningsbild
sus
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav zink » ons apr 25, 2018 23:55

Glömde.

Det där med dejtingsajt kändes ju lite... En dejting-sajt är. En dejting-sajt.

Om man träffar folk via jobbet eller intressen. Men aktivt regga sig på en dejting-sajt handlar inte om bara vara vänner liksom?

Så nej, det låter i sin helhet inte bra. Nån sorts kris hos honom "Var det så här det skulle bli?" om ni haft tuffa småbarnsår?

Han kan inte smita ifrån att ta itu med det nu.
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Användarvisningsbild
zink
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav Ts. » tor apr 26, 2018 06:18

Tack för era svar. Skönt att få lite medhåll, så jag vet att jag inte är ute och cyklar.
Kvinnan sa att de bara hade en vänskaplig relation, om hon nu ansåg att de hade någon alls. (i min värld så håller man inte på och sms:ar och mms:ar med någon man inte anser sig ha en någon form av relation med, vilken sort det än må vara)
Partnern säger sig ha registrerat sig som vänsökare, av både manliga och kvinnliga vänner.
Jag har aldrig varit på en dejtingsida, så jag vet inte vad det brukar finnas för val och jag fick aldrig reda på vilken sida det var.
Partnern sa sig också fått dåligt samvete och mått dåligt efter att de träffats och hade därför tackat nej till fler träffar.
Så att denna skäms för sitt beteende är klart.
Ts.

Inläggav nrablajS » fre apr 27, 2018 00:28

Ni behöver reda ut det som har hänt. Ta hjälp utifrån. Familjeterapi eller liknande. Att inte känna tillit efter en sådan händelse är naturligt. Om han förväntar sig att du ska lita på honom igen måste han vara beredd att jobba för det och inte inbilla sig att din oro går att tiga ihjäl.
nrablajS
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Ts. » mån apr 30, 2018 19:23

Härom kvällen frågade partnern hur det var med mig, då det verkade som om jag kände mig sårad och då hävde jag ur mig allt. Fick en lite chockad blick till svar så då fortsatte jag med att partnern kunde föreställa sig att det omvända hade hänt. Att det var jag som hela tiden var iväg i jobb och att jag hade börjat ljuga och försöka mörka att jag hade varit på dejtingsida och träffat någon som jag sedan sms:at med... Frågade hur partnern hade känt om denna varit utsatt för detta. Fick en skamsen blick och ett “Jag hade nog känt mig väldigt sårad och inte haft så mycket förtroende kvar... Men jag har inte gjort något...“
Förtydligade också vad det var som sårat och att om jag fick reda på att det varit något mer, eller dyker upp något mer så är det helt kört... Sedan sa jag att jag kollat upp om familjerådgivning när i stan.
Partnern fick en sked kastad på sig mitt i alltihopa, kändes skönt... Men sedan har vi inte hunnit längre. Barn och hus och jobb tar tid och den lilla ork som finns...
Tur det finns glass...
Ts.

Inläggav nrablajS » tis maj 01, 2018 13:07

Skönt att du har fått rensa luften ändå. Heja dig :klappa: :klappar:
nrablajS
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav zink » tis maj 01, 2018 13:27

Oj, så bra gjort! Att du kom på att vända på steken. Och även bra av honom, att han faktiskt kunde ta till sig det. Säga att han skulle blivit sårad. precis som du blivit. Ger en grund för er att reda ut på. Att han inte gick i försvarsställning var mycket bra. Heja er!

Jag hade inte koll på det där med att kunna söka vänner på en dejtingsajt (den sajten kanske inte är rubricerad så) så det han söker är månne inte nytt förhållande utan fler vuxna i sitt nätverk. Men. Det blev väldigt fel.

Början i en vänskapsrelation är ju likt en förälskelse, nyfikenheten och intensiteten. Är det sedan det kön man brukar attraheras av dessutom så blir det lite extra på gränsen. Det är inte kroppskontakt eller ens skrivna ord om sånt som är det som sårar utan som du säger, själva relationen. Att det ni har inte längre räcker till.

Att ni hamnat där är ni ju inte ensamma om med småbarn. Ni kan även ha ytterligaer skeenden som är krävande.

Fundering. Han har en större värld utanför. Och du lämnas ensam i den lilla världen. Som kan göra dig bitter. Och då söker han sig ÄNNU mer bort. Lösningen då borde vara att ge dig mer frihet och att få ladda batterierna i en annan värld än den hemma? Så att ni återigen är mer jämlika och kan ha utbyte av varandra.

Hänger du med i de svängarna, jag spånar vitt och brett nu. Men att fokus kan riskera att hamna på att han ska förändra sig och då upplever han det som att han ska begränsa sig. När det är egentligen att han ska vara aktiv och ge dig fler möjligheter att få vara annat än projektledare i hemmet, typ? Kan det stämma?)
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Användarvisningsbild
zink
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav Ta. » lör okt 27, 2018 14:57

Nu har jag ångest igen...

Har varit med barn hos svärföräldrarna ensam ett dygn. Partnern jobbade igår och jobbar även hela helgen och stannade därför hemma och skulle bara ta det lugnt och vila.

Nu har vi just kommit hem och allt ser ut som när vi lämnade, med tesilar på diskbänken och den yoghurtskål jag inte hann diska igår morse lämnad ensam i disken...
Husdjuren har mat och vatten, så han har ju varit hemma, men verkar inte ha ätit något, eller ens duschat hemma, trots att han alltid brukar göra detta innan det jobb som han är på nu...

Fick ingen kontakt med honom på sms igår och även i morse. Hans fina systemkamera ligger inte på sin plats, men stora delar av resten av utrustningen verkar finnas kvar... (Han har tidigare fotograferat modeller bakom min rygg, även om vi har kommit överens om att han alltid ska berätta om sånt. Senaste bråket om det ledde till att han sa att han inte skulle fotografera mer och sedan dess har kameran legat på samma ställe hela tiden.)

Nu är jag kluven, kan jag ha lagt undan hans kamera, men glömt det? Sms:ade och frågade om han inte ätit alls hemma och fick till svar "frukost", men jag ser inte ens en använd tekopp, eller smörkniv...

Usch, hur hanterar jag detta? :purskis:
Ta.

Inläggav Candela » mån nov 05, 2018 13:50

Ta. skrev:Nu har jag ångest igen...

Har varit med barn hos svärföräldrarna ensam ett dygn. Partnern jobbade igår och jobbar även hela helgen och stannade därför hemma och skulle bara ta det lugnt och vila.

Nu har vi just kommit hem och allt ser ut som när vi lämnade, med tesilar på diskbänken och den yoghurtskål jag inte hann diska igår morse lämnad ensam i disken...
Husdjuren har mat och vatten, så han har ju varit hemma, men verkar inte ha ätit något, eller ens duschat hemma, trots att han alltid brukar göra detta innan det jobb som han är på nu...

Fick ingen kontakt med honom på sms igår och även i morse. Hans fina systemkamera ligger inte på sin plats, men stora delar av resten av utrustningen verkar finnas kvar... (Han har tidigare fotograferat modeller bakom min rygg, även om vi har kommit överens om att han alltid ska berätta om sånt. Senaste bråket om det ledde till att han sa att han inte skulle fotografera mer och sedan dess har kameran legat på samma ställe hela tiden.)

Nu är jag kluven, kan jag ha lagt undan hans kamera, men glömt det? Sms:ade och frågade om han inte ätit alls hemma och fick till svar "frukost", men jag ser inte ens en använd tekopp, eller smörkniv...

Usch, hur hanterar jag detta? :purskis:

Det har nu alltså gått ett år sen dejtingsajt-incidenten uppdagades, och över ett halvår sen du startade tråden?
Hur har ert förhållande varit sen sist du skrev? Har ni haft någon närhet med varandra (fysisk/emotionell)? Har ni pratat mer om det som hände, eller om era känslor kring förhållandet överhuvudtaget?

Oavsett vad han har gjort/inte har gjort i helgen så låter det som om ni har ganska mycket grejer att reda ut...
Användarvisningsbild
Candela
SjalGuru
SjalGuru

Återgå till Anonyma inlägg