4-åring som vägrar bli blöjfri : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: fre aug 17, 2018 09:49

4-åring som vägrar bli blöjfri

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

4-åring som vägrar bli blöjfri

Inläggav Trött » fre mar 23, 2018 00:20

Barnet, nyss fyllda 4 år, vägrar bli blöjfri. :| :( :|

Vi har haft potta sedan ettårsåldern och när hen var liten var det enklare, som en lek, att prova sitta pottan. Nu vägrar hen. Vi skaffade en toaring för små rumpor :heart: för att hen istället skulle sitta på toaletten och det var till en början lite spännande. Nu vill hen inte sitta där heller, ingen potta och knappt ett försök på toaletten då och då, aldrig i närheten av att lyckas kissa eller bajsa.

Barnet håller sig och kissar ett halvt hav när det väl kommer. Hen har också torr blöja på morgonen och har verkat redo att släppa blöjan länge... Problemet är att hen VÄGRAR. Hen får ofta panik, skriker och blir helt oresonlig, när vi pratar om att släppa blöjan och uppmuntrar hen till att prova sitta på toa. Vi har försökt på så många olika sätt, locka med att köpa underbyxor hen gillar, sitta med surfplattan, bok, leksak vid toabesöken, prata om roliga saker man kan göra när man väl är blöjfri (där ljuger vi :roll: och pratar om badhusbesök, vara hos kompisar).

Förskolan vet hur vi har det och undrar regelbundet om hen gör några framsteg men det verkar ju aldrig ske. :( Fattar inte varför barnet reagerar som hen gör. Kan ju inte vara kul att lukta illa och bli röd i rumpan (hen har ofta röd och irriterad stjärt och är nu så pass stor och medveten att hen själv beklagar sig över smärtor). Vi pratar ofta om blöjans nackdelar och toans fördelar. Vart kisset och bajset tar vägen (hen gillar "Bajsboken" och "Bajsfilmen"). Vi tror att hen egentligen skulle kunna vara blöjfri för länge sedan men barnet totallåser sig och vill inte ens försöka vara blöjfri hemma. De få gånger hen har provat får hen panik och skriker hysteriskt. Här finns både träningsbyxor och underkläder men hen vägrar.

:help:

Orkar inte byta fler blöjor... Känns som att hen alltid kommer vara blöjbarn. :(
Trött

Re: 4-åring som vägrar bli blöjfri

Inläggav berit » fre mar 23, 2018 06:01

Jag har inte personlig erfarenhet så jag hoppas du får fler svar från andra som varit med om liknande, men jag fick två spontana tankar.

Det ena sättet tänker jag är att ta paus från toalett-/pott-försök. Och då helt paus. bestäm kanske tre månader som ni inte pratar om potta överhuvudtaget, inte försöker, inte lockar, inte pratar med förskolepersonal, inte med barnet osv osv. Låt barnet ha blöja och kommentera inte det alls. Och kanske säg till barnet att det är så ni kommer göra nu.

Andra sättet tänker jag är att ta bort blöjorna helt. Att säga till barnet att nu är blöjorna slut och nu klarar hen sig utan. Detta känns mer risky och jag tänker att det för många barn skulle vara mycket obehagligt och kränkande med starka reaktioner som följd. Men om det är så att barnet liksom känner osäkerhet pga det fått för mycket ansvar över situationen. Vissa barn verkar behöva det där väldigt tydliga vuxenbestämmandet.
Barnen: april -11, januari -16
Användarvisningsbild
berit
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Trött » fre mar 23, 2018 10:07

berit skrev:Jag har inte personlig erfarenhet så jag hoppas du får fler svar från andra som varit med om liknande, men jag fick två spontana tankar.

Det ena sättet tänker jag är att ta paus från toalett-/pott-försök. Och då helt paus. bestäm kanske tre månader som ni inte pratar om potta överhuvudtaget, inte försöker, inte lockar, inte pratar med förskolepersonal, inte med barnet osv osv. Låt barnet ha blöja och kommentera inte det alls. Och kanske säg till barnet att det är så ni kommer göra nu.

Andra sättet tänker jag är att ta bort blöjorna helt. Att säga till barnet att nu är blöjorna slut och nu klarar hen sig utan. Detta känns mer risky och jag tänker att det för många barn skulle vara mycket obehagligt och kränkande med starka reaktioner som följd. Men om det är så att barnet liksom känner osäkerhet pga det fått för mycket ansvar över situationen. Vissa barn verkar behöva det där väldigt tydliga vuxenbestämmandet.

Å, vi har redan testat dina förslag! :( :heart: Just alternativ två trodde vi skulle "sätta fart" på hen men icke. Första alternativet pågår därmed i perioder (som nu).

Det här har pågått länge, alla storasyskon var torra innan tre års ålder och vi trodde att hen också skulle vara det. Jag tycker inte att vi har pressat eller varit mer "på" jämfört med syskonen, men visst, det här har ju pågått länge och nu tycker vi att det börjar bli ett riktigt problem att hen fortfarande har blöja. Ingen av barnets kompisar, äldre såväl som yngre :roll: har blöja, vi får ingen barnvakt då släktingen som finns tillgänglig vägrar byta blöjor och så vidare. Alla tar för givet att hen är blöjfri med tanke på ålder och uppförande (hen är mycket verbal och framåt).
Trött

Inläggav Mary_Cherry » fre mar 23, 2018 15:17

Har ni provat med mutor? Lillebror här har suttit mkt på pottan när han var runt året och även kissat och bajsat på toaletten vid några tillfällen, sedan började han stenväggs. Han kunde sitta på pottan men med blöja och byxor på. Sen fick han vattkoppor för någon månad sen och då bestämde jag att det var nu eller aldrig. Vi köpte guldstjärnor och han fick en stjärna varje gång det kom något i pottan eller toan och efter tio stjärnor fick han en utvald grej. Nästa omgång var femton stjärnor samma med tredje. Fjärde omgången satte vi tjugo stjärnor sen har det inte behövts mer.
Stora, lilla och bebisen, -06, -08, -15
Användarvisningsbild
Mary_Cherry
SjalVäsen
SjalVäsen

Återgå till Anonyma inlägg