Bästa lösningen? : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: ons jun 20, 2018 18:30

Bästa lösningen?

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Bästa lösningen?

Inläggav bäst för alla? » tis feb 27, 2018 15:53

Min man har via mail berättat att han inte längre vill vara bunden till vårt förhållande. Han vill att vi är vänner och hans plan är att till hösten (det är långt till hösten) skaffa en liten lägenhet som han bor i varannan vecka. Han vill inte att jag eller barnen ska påverkas av hans beslut, så därför vill han göra på detta sätt. Varannan vecka kommer han då bo i vårt hus och sköta allt som har med barn och hushållsarbete att göra och varannan vecka kommer han bo i sin lägenhet. Jag och barnen kommer hela tiden bo i huset enligt denna plan. Han planerar redan nu att så fort det är praktiskt möjligt, ha ett annat sovrum än vårt gemensamma.

Hans plan är att vi har det på detta sätt i två år och sedan säljer vi huset och skaffar varsin lägenhet för att det är bättre att vänta lite istället för att rusa in i något.

Han tycker att detta är bäst för alla.
Vad säger ni sjalbarnare om denna plan - är den bäst för alla?
bäst för alla?

Re: Bästa lösningen?

Inläggav kelaren » tis feb 27, 2018 16:35

Spontant tycker jag att det som är bäst i alla lägen är att båda sätter sig och diskuterar igenom alla tänkbara och otänkbara varianter och sen tillsammans kommer fram till vilken lösning som passar dem båda bäst.

Spontant hade jag sagt nej till detta förslag om min make hade mejlat det till mig
3-4 ungar
kelaren
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav BaraSara » tis feb 27, 2018 16:55

Tycker som kelaren, den bästa lösningen är den man kommit fram till tillsammans. Om den sedan blir ungefär som din blivande ex-man föreslår så visst, men så länge som du inte har varit med och tyckt till är det inte en bra lösning för alla. Jag hoppas att detta är något han bara var tvungen att få ur sig via mejl först för att klara av att sätta sig ner med dig och diskutera saken på riktigt.

(Det är ju på sätt och vis "fint" att han ska ta barnen och allt hushållsarbete varannan vecka, men samtidigt är det bara han av er två som ska leva barnlöst singelliv varannan vecka. Du kan väl fråga vad han tycker om att ni byter plats, det borde ju vara en lika bra lösning för alla.)
BaraSara
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Ewepewe » tis feb 27, 2018 17:14

Har ni inte ens nämnt tankar på separation tidigare tycker jag det är rätt grisigt och fegt att meddela dig detta via mail faktiskt. Låter ju som han har funderat på det ett tag. Och som de andra skriver är den bästa lösningen den som passar båda bäst. Kan du tänka dig att bo i huset den veckan han är där? Eller som BaraSara skriver, att ni turas om att bo i lägenheten?
Storasyster J 0903, lillebror B 1108 och minsta syster A 1511.
Användarvisningsbild
Ewepewe
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Mikaela » tis feb 27, 2018 17:24

Jag tycker det låter som en fruktansvärd lösning. Dels pga allt det som de andra skriver, men också för barnens skull. Vadå "vill inte att barnen ska påverkas". Det är ju en superstor påverkan att "pappa vill inte bo med oss hela tiden". Det blir ju en himla massa följdfrågor på det. Och den veckan han bor med er, "står han ut" då, eller vadå? Jag har inte så stor erfarenhet av veliga föräldrar i skilsmässa, men min känsla är nog generellt att det är bättre att riva av plåstret snabbt, ta hand om reaktionerna på det och gå vidare med nya förutsättningar. Det här att göra halvmesyrer där han ska komma in som någon form av hjälte som ska ta hand om hushållet hälften av tiden, men sen inte vara närvarande, det låter jättekonstigt i mina ögon. Jag skulle inte ställa upp på det. Antingen separerar ni på riktigt och skaffar varsitt boende och ger upp det nuvarande och låter barnen flytta emellan er, eller så köper ni den där lilla avlastningslägenheten och byter, så du också får komma iväg. De flesta sådana lösningar känns dock som att det är temporära lösningar som bara funkar så länge ingen träffar någon ny.

Men jag måste ju säga att jag drömt om detsamma. Jag älskar min man, jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan honom, men jag behöver mer utrymme än jag kan få för tillfället och då kommer liknande tankar upp. "Tänk om jag kunde ha ett eget krypin 3 dagar i veckan, tänk vilken bra mamma jag skulle vara de andra 4 dagarna". Kan det ligga liknande tankar bakom detta förslag?
- Det är alltid bättre att vara med barnen än att blanda en massa sillsallader
Stora solstrålen L är född i juni -10.
Lilla terroristen H är född i juni -13
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav kelaren » tis feb 27, 2018 17:33

Mikaela skrev:Men jag måste ju säga att jag drömt om detsamma. Jag älskar min man, jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan honom, men jag behöver mer utrymme än jag kan få för tillfället och då kommer liknande tankar upp. "Tänk om jag kunde ha ett eget krypin 3 dagar i veckan, tänk vilken bra mamma jag skulle vara de andra 4 dagarna". Kan det ligga liknande tankar bakom detta förslag?

Vi har också diskuterat liknande. Jag tror att dela övernattningslägenhet funkar bäst om man kommer bra överens. Inte om man just separerat och inte vill vara med varandra.

Men en sak jag reagerade på var att efter två år är det slut. Inte en två års prövoperood utan om två år så bor vi inte ihop mer. Det hade jag känt som två bortkastade år i mitt liv.
3-4 ungar
kelaren
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Mikaela » tis feb 27, 2018 17:40

kelaren skrev:
Mikaela skrev:Men jag måste ju säga att jag drömt om detsamma. Jag älskar min man, jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan honom, men jag behöver mer utrymme än jag kan få för tillfället och då kommer liknande tankar upp. "Tänk om jag kunde ha ett eget krypin 3 dagar i veckan, tänk vilken bra mamma jag skulle vara de andra 4 dagarna". Kan det ligga liknande tankar bakom detta förslag?

Vi har också diskuterat liknande. Jag tror att dela övernattningslägenhet funkar bäst om man kommer bra överens. Inte om man just separerat och inte vill vara med varandra.

Men en sak jag reagerade på var att efter två år är det slut. Inte en två års prövoperood utan om två år så bor vi inte ihop mer. Det hade jag känt som två bortkastade år i mitt liv.

Nej, precis och frågan är ju hur stämningen skulle vara den där veckan han "bor hemma" med er. Hur mycket tassande på tå osv blir det? Drar en liten parallell till min mamma och hur det blev när hon och min styvpappa separerade efter 25 år. Min mamma sa glatt att "det blir ju typ som vanligt fast vi inte bor ihop". Det tolkade min styvpappa som att de skulle vara särbos, för han ansåg ändå att de hade en relation. Min mamma tyckte att "vi har ju inte haft någon relation på år och dag, så vi är ju ändå bara vänner". När mamma då träffade en ny blev det väääldigt stelt hemma... Så ja, ska man dela på saker bör man nog vara extremt tydliga kring förutsättningar.
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav camsch » tis feb 27, 2018 17:44

Pissig lösning.
Som "jobbänka" relativt ofta kan jag säga att om jag fick välja skulle jag inte vilja ha ett hus att ta hand om det var minsta mer permanent att jag skulle vara själv ofta.
Framförallt skulle jag vägra sitta själv med barnen varannan vecka och sen behöva DELA jobbet den andra med någon jag troligen inte känner mig jättebekväm längre.

Sen tror jag att barnen definitivt märker att något inte står rätt till, och att "smygskiljas" är en korkad idé. Jag tror på att prata med mina barn om nästan allt, även om det är på deras nivå.

Så för mig:

:kort: :notworking:
Jag är stolt mamma till 2 barn här på jorden och en liten stjärna på himlen.
Lillan född okt -07 bärs sällan numera men i så fall i batikfärgad grön Gås, ringsjal eller i hemsydd sele
Användarvisningsbild
camsch
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav BaraSara » tis feb 27, 2018 19:22

Jag skrev något i mitt förra svar som jag tog bort och det var huruvida det är tanken på varannan vecka i egen lgh utan barn som lockar maken mest. För visst skulle jag vilja ha det så också ibland, precis som Mikaela är inne på. Men här tänker han sig i så fall att det bara är han som har det behovet. Med att föreslå ett byte menade jag att se hur han reagerar om du vill ha lägenheten medan han bor kvar i huset med barnen. Hursomhelst har ni mycket att diskutera oavsett hur genomtänkt han tycker att hans lösning är. Han har ju helt glömt att du har dina behov och önskemål och de styr inte han över.
BaraSara
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Miltonia » tis feb 27, 2018 21:21

Jag håller med kelaren med flera om att ni måste hitta en lösning tillsammans. Familjerådgivning kan vara en bra början för att komma fram till vad ni har för behov och vad som passar er båda bäst.
Miltonia
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Grodfen » tis feb 27, 2018 21:40

Vad som är bäst för alla kan såklart inte han avgöra. Vad som är bäst för dig avgör bara du.

Fy fan för att meddela sånt i ett mejl. :evil:
Mamma till D, född 110826, och A, född 140227.
Användarvisningsbild
Grodfen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav mammatillE » ons feb 28, 2018 05:46

Det låter som en väldigt märklig lösning :hmm:
mammatillE
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav CAKirre » ons feb 28, 2018 07:26

Hade min sambo mejlat mig det där hade jag nog sagt att han lika gärna kunde gå på en gång, men samtidigt vet jag att jag inte skulle kunna bo kvar i huset själv, det har jag inte råd med.
Hans plan skulle jag iallafall inte med på bara så där.
Jag håller med alla andra, märkligt, fegt och behöver pratas genom.

Varför just två år? Har han något annat/annan på gång som han vill köra en testrunda med först?
Bild
Mamma till Tösen född feb -15
Matte till kaninerna Salma dec -10 och August juni -11

Jag vill helst inte bli citerad, har en tendens att öppna upp mig för mycket och vill kunna ta bort det som för mig är känsligt.
Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav kapdurk » ons feb 28, 2018 07:43

Något ruttet & lurt är det ju. :whut:
Jag blev särbo med egen lgh men det var i samråd med barnens pappa & någon ångertid på två år har vi inte bestämt. :P
Pappan är mer än välkommen att ha lgh varannan vecka men vill inte det så varannan vecka är barnen hos mej i lgh och så ses vi rätt ofta allehopa ändå.
Vi får se hur detta går. :loving:
Barnen vet att pappan & jag bråkar för mycket om vi bor ihop.
Citera inte.
Bästa :heart: 07 & 10
"We'll shine like stars in the summer light"
Bild
Användarvisningsbild
kapdurk
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Mikaela » ons feb 28, 2018 08:05

Jag säger inget om att bo isär, min mormor påpekar alltid att det värsta för hennes äktenskap var att de bodde ihop, hon hade velat ha varsin lägenhet i samma trappuppgång. Men då är det ju ett beslut i samförstånd och en fungerande relation.
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Nästa

Återgå till Anonyma inlägg