Bästa lösningen? : Anonyma inlägg - Sida 2 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: lör jun 23, 2018 20:45

Bästa lösningen?

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Re: Bästa lösningen?

Inläggav Sanna81 » ons feb 28, 2018 08:34

Nja, jag hade nog personligen hellre velat bo ihop varannan vecka än inte alls med den jag älskar, men hade behövt veta mycket mer om hur hen tänkte. Ska hen bo ensam i lägenheten varannan vecka, eller tillsammans med någon annan? Vad ska vi ha för slags förhållande den vecka vi bor ihop, ska hen "bara" göra hushållsarbetet eller umgås och leva tillsammans också? Och vad ska hända efter de där två åren?
Mamma till Agnes, född -09, och Selma född -16
Användarvisningsbild
Sanna81
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav kapdurk » ons feb 28, 2018 14:36

Exakt Sanna81 många bra frågor du ställde!
Viktigt att bena ut hur en vill ha det.
Men fortfarande fult gjort att ställa frågan med ett mejl.
Fast jag antar att TS sambo kände sej för skamsen för att klara att börja med att sätta sej ner och säga: "Du jag skulle vilja vara särbo i en lägenhet varannan vecka" eller hur nu sambon skulle ha formulerat sej på bästa sätt....

:heart: :heart: :heart:
till trådstartaren.
Är nog många tankar som snurrar runt nu.
Och det där med ångertiden låter som sagt skumt. Väljer en att flytta isär för att kärleken inte räcker till för att bo ihop få en nog tänka på att saker kan ändras snabbare än två år.
Är det skilsmässa över två års tid som är tanken så tror jag det bästa måste vara att klippa banden på en gång - även för barnens skull - oavsett hur sambon tänker där.
Bästa :heart: 07 & 10
"We'll shine like stars in the summer light"
Bild
Användarvisningsbild
kapdurk
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav BaraSara » ons feb 28, 2018 14:51

Separata sovrum snarast och egen lägenhet till hösten låter inte som ett särboförhållande. Personligen skulle jag uppleva det som tortyr att leva under samma tak som min man om han avslutade vår äktenskapliga relation. Jag älskar honom, just därför skulle det inte gå att leva parallellt med honom istället för tillsammans.
BaraSara
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Ewepewe » ons feb 28, 2018 14:54

Fast jag uppfattade ts som att mannen inte vill vara kvar i förhållandet och jag skulle ha väldigt svårt för att leva varannan vecka med nån som jag kanske fortfarande älskar men som inte älskar mig tillbaka, eller iaf inte tillräckligt mycket för att vilja vara med mig.
Storasyster J 0903, lillebror B 1108 och minsta syster A 1511.
Användarvisningsbild
Ewepewe
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav kapdurk » ons feb 28, 2018 15:05

Jag kanske läste trådstarten med för positiva glasögon. :oops:
Separata sovrum låter onekligen som separation.
Blä då var det verkligen en hjärtlös & klumpig lösning som sambon la fram & i ett mejl dessutom.
I så fall tycker jag en ska flytta så fort en hittat en annan bostad. :?
Och inte bo hos familjen varannan vecka om inte ni delar er vistelse i den andra bostaden för att ni BÅDA vill göra så för att det verkar vettigt.

Och rådgivning så att du får hjälp att komma vidare ur denna knasiga situation som sambo försatt dej i.
Bästa :heart: 07 & 10
"We'll shine like stars in the summer light"
Bild
Användarvisningsbild
kapdurk
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav bäst för alla? » sön mar 04, 2018 00:15

Han säger att han inte älskar mig längre och att det inte är rätt för någon av oss att vi är gifta. Han har inget emot att bo ihop. Bara vi inte är ett par. Bara vi lever separata liv. Han vill inte jobba på relationen. Jag har känt det på mig några gånger det senaste året, så jag är inte helt förvånad. Han nämnde det för mig för första gången några dagar innan jul...

Vi bråkar inte. Innan jul hände det några gånger att han skrek på mig o var arg, vilket aldrig förut har hänt. I vårt förhållande har det tidigare varit jag som ibland varit arg o skrikit, men det har fort gått över. Aldrig han. Men jag har slutat med det och var helt lugn när han skrek på mig och var arg innan jul. Efter jul har vardagen flutit på.

Han håller med om att han har en livskris, men han vill helt enkelt inte vara gift. Vi har haft det tufft emellanåt, men har tillsammans klarat oss ur problemen. Men nu är hans vilja slut och jag accepterar det.

Vi har levt ihop i tjugo år, så det är en lång tid....
Jag behöver fundera över hur jag vill att vi gör.......
bäst för alla?

Inläggav zink » sön mar 04, 2018 21:53

Instämmer med ovanstående om att det känns så där at presentera ett färdigt förslag. Fast. Ur hans perspektiv kanske det är ett bra sätt? Att ha tänkt till och inte bara vilja separera bums? :hmm: Utan att veta - han kan vara en person som har en diagnos som är orsak till det s a s pragmatiska och rättframma - och egocentrerade - förslaget. Fastän det är även naivt då kan jag tycka...

1, En separation påverkar alltid barnen. Såväl negativt som positivt (det finns ju en orsak till separationer - det är bra att skiljas för barnens kull). Vore märkligt annars!

2, Det här vill jag syna:

bäst för alla? skrev:sköta allt som har med barn och hushållsarbete att göra

För när vi båda är hemma i vårt hushåll så blir det sällan så simpelt. Men sådant kan ju variera.

3, Du kommer alltså inte att ha ett eget hem. Utan dela med ditt ex varannan vecka? :hmm:

4, Även om ny partner inte är det första du tänker på nu så finns inget utrymme för det heller? (*r det kanske så han vill ha det, han vill ha koll på dig?)

5, Jösses så långt fram han har planerat...? Kan han inte hitta ngt snabbare? Han ska ju inte rymma barnen, behöver inte tänka på närhet till skolan å så...
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav zink » sön mar 04, 2018 21:56

Men just denna lösning med att ena bor kvar i huset har jag sett olika fungerande varianter på!

Barnen bor i huset. Föräldrarna varierar vem som bor där. När de inte bor där så måste dock antingen dela den andra lgh eller att de har en ny partner eller "annat". Dyrt att ha två lgh och det gemensamma!

När maken var separerad så hade han jobb långt borta och veckopendlade. Så han hade alla helger med barnen i huset som de bodde i och hon bodde hos olika kompisar varje helg (passade henne för då kunde hon vara ute på dans varje helg).
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Användarvisningsbild
zink
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav zink » sön mar 04, 2018 22:00

Mikaela skrev:Men jag måste ju säga att jag drömt om detsamma. Jag älskar min man, jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan honom, men jag behöver mer utrymme än jag kan få för tillfället och då kommer liknande tankar upp. "Tänk om jag kunde ha ett eget krypin 3 dagar i veckan, tänk vilken bra mamma jag skulle vara de andra 4 dagarna". Kan det ligga liknande tankar bakom detta förslag?

Maken och jag brukade skämta om detta *innan* vi skaffade barn. Att vi gärna skulle ha en lgh i stan, ett krypin. Sådant som folk tror att man har för att träffa en älskare/älskarinna i men vi för att vi har behov av ensamhet :lol: Vi undrade hur det skulle gå när sonen fötts. Vi insåg att vi under 7 års äktenskap aldrig bott tillsammans mer än max två veckor i sträck utan avbrott 8) Under semestern var det men nån gång under semestern så for vi ju iväg var och en själva, fiska med kompisar t ex. Nu övernattar han borta en vardagsnatt i veckan så vi har det ok ändå ;-)
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Användarvisningsbild
zink
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav zink » sön mar 04, 2018 22:02

kelaren skrev:Men en sak jag reagerade på var att efter två år är det slut. Inte en två års prövoperood utan om två år så bor vi inte ihop mer. Det hade jag känt som två bortkastade år i mitt liv.

Om man är gift, visst är det 6 mån eller 1 år innan separationen går igm fullt ut när man har barn? :hmm:

Detta med hans plan "om 2 år" känns som att han är en mkt planerande person med behov av planer? Är det det som gör det svårt för honom att leva familjelivet med er? Vad är det han vill, egentligen? Som någon annan också pekade på.
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Användarvisningsbild
zink
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav zink » sön mar 04, 2018 22:06

BaraSara skrev:Separata sovrum snarast och egen lägenhet till hösten låter inte som ett särboförhållande.

Instämmer, detta beskrivs inte som ett särboförhållande - då bor man ju i sär men har sitt förhållande. detta är ju en separation tänker jag när jag läste detta:

bäst för alla? skrev:...att han inte längre vill vara bunden till vårt förhållande. Han vill att vi är vänner...
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Användarvisningsbild
zink
SjalFossil
SjalFossil

Föregående

Återgå till Anonyma inlägg