Barn som inte klarar av skolan : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: lör jun 23, 2018 17:12

Barn som inte klarar av skolan

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Barn som inte klarar av skolan

Inläggav Ledsen mamma » tor feb 22, 2018 10:42

Mitt barn är 7 år och går i första klass. Hen har stora problem med skolarbetet/inlärningen och har hela förra terminen gått hos speciallärare varje dag plus extra läxläsning på fritidstid. Nu hade vi utvecklingssamtal förra veckan och läraren sa att det finns risk att hen inte klarar av utvecklingsmålen och att de därför måste "vidta andra sorters åtgärder", i första hand ett möte med rektorn.
Jag kände mig bara så ledsen när läraren sa detta eftersom mitt barn kämpar så varje dag i skolan och hen jämför sig med kompisar som redan kan läsa, skriva och räkna och är så ledsen över att inte vara som dem och "straffas" med extra arbete. Eftersom jag blev så ledsen så tänkte jag mest bara på att inte börja gråta, inte på att fråga vad dessa "åtgärder" innebar.

Därför tänkte jag fråga här; vad för åtgärder/hjälp sätts in om ett barn inte klarar av att nå utvecklingsmålen? Är det någon här som fått den här typen av hjälp för sitt barn och kan berätta lite?
Ledsen mamma

Re: Barn som inte klarar av skolan

Inläggav Berti Bartolotti » tor feb 22, 2018 11:44

:heart: till att börja med ska det göras en utredning av varför barnet inte klarar målen. En Pedagogisk kartläggning som undersöker barnets svårigheter. Sedan ska det göras en ÅP, en åtgärdsplan som visar hur man tänker ge barnet stöd så att det kan klara målen. Förstår att du är ledsen och orolig men de verkar ta första stegen för att ge barnet den hjälp det behöver. Kram

Självgående förälder till länge efterlängtade S :heart: och hett önskade L :heart:
Bild
Användarvisningsbild
Berti Bartolotti
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav marmite » tor feb 22, 2018 13:01

:heart:
Stolt singelmamma till älskat barn 2012 :heart:
Användarvisningsbild
marmite
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav nano » tor feb 22, 2018 19:59

:heart: Våran stora har åtgärdsplan sen flera år (10 år nu). Det är ett jättebra stöd för både oss och lärarna. Det blir tydligt vad som ska göras och av vem (det ska vara formulerat i vad skolan och dess personal ska göra, INTE vad barnet ska göra i första hand).

Och det är jättebra att de fånger upp barnet så snabbt, då går det troligen fortare att hitta rätt och komma in i undervisningen.
Stora Skruttet sep. -07, lilla Skruttet okt. -12

Bär i MT - "Topatop", Oscha Eventide långsjal och Girasol kortsjal men mest i Tula Toddler just nu
Användarvisningsbild
nano
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Vitsippa » tor feb 22, 2018 21:42

Jag är grundskollärare och bollar gärna med dig! Om du vill skicka pm så gör det!

Spontant tycker jag att det låter som om läraren har uttryckt sig klumpigt. ”Vidta åtgärder” låter så himla tungt och hårt.

För att bedöma om eleven kan antas nå målen eller inte använder vi olika typer av standardiserade test och bedömningsstöd som alla elever genomför i screeningumdersökningar. Den normal gången (som är hårt reglerat och ska följas på alla skolor) är att om jag som lärare utifrån dessa screeningar, eller utifrån det jag ser i undervisningen i övrigt, befarar att en elev inte kommer att nå målen i tid så ska ”extra anpassningar” göras. Extra anpassningar är mindre insatser som jag och mitt arbetslag kan göra själva. Det skulle kunna vara anpassade läromedel, extra genomgång av moment, att läraren alltid kollar av med eleven extra om hen har förstått, tillgång till digitalt läromedel och konkret material, extra tydliga instruktioner, bildstöd, tätare kontakt med hemmet eller liknande. Dessa extra anpassningar ska dokumenteras.

Om det går en tid, och jag känner att trots att jag och mitt arbetslag har gjort allt vi kan komma på (dvs utvärderat och justerat våra extra anpassningar en eller ett par gånger), och vi fortfarande är oroliga att eleven inte ska uppfylla kunskapskraven i rätt tid så måste vi utreda hur vi ska hjälpa eleven vidare. Då tar vi kontakt med hemmet och bokar ett möte ihop med specialpedagog för att bestämma hur vi går vidare. Det är här ni är just nu i processen om jag förstår dig rätt.

Vad som händer efter det är att specialpedagogen gör en pedagogisk kartläggning av elevens styrkor och behov. Vad funkar bra? Hur går det på rasten? I matematiken? Fritids? Läsningen? Muntliga samtal? Efter den kartläggningen (som tar några veckor i alla fall) så träffas man tillsammans igen och gör upp en plan för hur vi går vidare. Kanske har det visat sig att barnet har betydligt lättare för att ta in med hjälp av bilder än genom att lyssna? Kanske verkar det som att barnet störs av att sitta intill någon som distraherar? Eller så tror vi att eleven skulle behöva ”särskilt stöd” under en period? Särskilt stöd kan tex vara att få extra lästräning av speciallärare. För att skolan ska kunna ge särskilt stöd ska ett åtgärdsprogram upprättas. Åtgärdsprogrammet är en plan för vem som gör vad och när för att elevens undervisning ska bli så bra som möjligt utifrån just denna elevs förutsättningar.

Med jämna mellanrum ska sedan detta åtgärdsprogram sedan utvärderas och uppdateras tillsammans med familjen så att det hålls aktuellt. Ibland känner man då efter ett tag att det finns behov av att veta ännu mer om hur just detta barn lär sig bäst. Då finns möjligthet att göra en fortsatt kartläggning eller utredning, och beroende på vad det gäller så kan det vara en speciallärare, logoped eller psykolog som gör denna. Det gör vi aldrig utan föräldrarna också tycker så.
Mamma till fyra pojkar födda -04, -06, -06 och -13.
Användarvisningsbild
Vitsippa
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Vitsippa » tor feb 22, 2018 22:01

Ja, och som redan har skrivits av andra i tråden: Vad bra att ni har en skola som är på tårna och som vill sätta in särskilt stöd! Det är precis rätt tid att göra insatser jämfört med att vänta och se och sedan upptäcka att stödet borde ha satts in för länge sedan. Tidigt stöd är det effektivaste, och det låter det som ni får!
Mamma till fyra pojkar födda -04, -06, -06 och -13.
Användarvisningsbild
Vitsippa
SjalGalning
SjalGalning

Återgå till Anonyma inlägg