Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av bonusmamma
#9503041
Juliusdotter skrev:
bonusmamma skrev:Idag fick vi veta att polisutredningen är nedlagd :vågen: Skönt att ha det bakom sig.

Hela förra veckan (första veckan efter att domen kom) var dottern i skolan, men nu i måndags och tisdags var hon sjukskriven av mamman igen :roll: Min sambo pratade med hennes lärare, som var väldigt upprörd och orolig över flickans skolgång med tanke på den stora frånvaron under hela oktober och halva november..

För övrigt var vi hos soc idag, och de berättade att mamman har tagit tillbaka vissa saker hon har sagt i anmälan. Borde inte socionomerna se igenom hennes fuffens snart..? :roll:
Tyvärr funkar väll inte systemet så, men om hon tagit tillbaka tidigare sagda saker, borde ju domen omprövas snarast. Hur går det med överklagan?
Domen ska överklagas, men vår jurist har inte hunnit sätta igång med det än, han har haft en massa andra fall att ha hand om. Men min sambo ska prata om det med honom nu i veckan. Det är väl i och för sig bra att vi hinner samla på oss lite nya "bevis" först, i fråga om vad dottern säger till oss och hur mamman beter sig.

Ja, grejen är ju att domen byggde en hel del på att det var en pågående polisutredning och en pågående utredning hos soc, och de ville typ inte "chansa" med att låta dottern bo hos min sambo :roll: Men nu är ju polisutredningen nedlagd. Soc-utredningen pågår, men numera utreder de ju båda föräldrarna i och med att även mamman har fått anmälningar på sig från skolan och från oss.
Av bonusmamma
#9503042
zink skrev:
bonusmamma skrev:Idag fick vi veta att polisutredningen är nedlagd :vågen: Skönt att ha det bakom sig.

Hela förra veckan (första veckan efter att domen kom) var dottern i skolan, men nu i måndags och tisdags var hon sjukskriven av mamman igen :roll: Min sambo pratade med hennes lärare, som var väldigt upprörd och orolig över flickans skolgång med tanke på den stora frånvaron under hela oktober och halva november..

För övrigt var vi hos soc idag, och de berättade att mamman har tagit tillbaka vissa saker hon har sagt i anmälan. Borde inte socionomerna se igenom hennes fuffens snart..? :roll:
Visst hade skolan gjort orosanmälan? De kan inte göra mer, antar jag.

Men vid hög frånvaro blir det ju många konsekvenser. Sonen har ju haft det p g a bihålorna. Det blev problem när vi behövde en dag ledig i anslutning till valborg för att hälsa på hans storasyster, det valborg låg på en lördag i år. Och han har inte kunnat få omdöme i NO efts han inte deltagit i övningarna. Fast. Sånt där bryr sig nog inte mamman om nej... :-(

Och det allra värsta är ju dottern, hur hon mår. För att hon INTE är på skolan innebär ju att hon är med MAMMAN hela dagarna... Isoleras från bra människor, vuxna som barn. Huga.

Men hurra att polisutredningen lagts ned!
Ja, skolan har gjort en orosanmälan. Jag vet inte om det finns mer de kan göra. Kan ju tycka att de borde kräva sjukintyg från läkare redan från första sjukdagen, med tanke på hur mamman har utnyttjat det systemet. När vi pratade med dottern på telefon i söndags verkade hon inte det minsta sjuk, så vi vet inte hur det ligger till egentligen. Men det får vi väl fråga henne om i helgen, varför hon inte var i skolan.

Ja, jag är också orolig för hur flickan mår. Vi hade "telefon-dag" idag, men mamman svarade inte..
#9503063
Vid alltför mkt frånvaro så ska soc-anmälan göras, så de kan gott anmäla en gång till faktiskt (om inte anmälan gällde frånvaro första gången) samt kräva sjukintyg från första dagen för att inte göra anmälan om brott mot skolplikten eftersom de verkar misstänka det.

Eller utöka anmälan iaf. Vet inte hur rutinen ser ut om de redan anmält en gång.

Stackars barn att behöva hamna i kläm så här :heart:

Nu har vi ju ifs bara en sida av saken, men din sambo verkar verkligen göra allt för att se till hennes bästa både på kort och lång sikt.

Lycka till med överklagan :heart:
Av Bonusmamma
#9503064
Miltonia skrev:
bonusmamma skrev:
Miltonia skrev:Hur gammal är dottern? Omfattas hon av skolplikten?
Ja, hon går i årskurs 1 nu.
Har hon varit sjukanmäld vid all frånvaro eller har hon ogiltig frånvaro? Har skolan och huvudmannen i så fall utrett det?
Det är både och. Mest sjukfrånvaro, men några dagar ogiltig frånvaro.
Av Bonusmamma
#9503166
sus skrev:Finns det möjlighet att ge dottern en egen telefon så hon kan ringa när hon vill, eller skulle mamman styra över det också?
Det tror jag inte funkar.. vi testade att ge henne sambons gamla telefon med ett kontantkort i somras för att nå henne när hon leker med kompisar, men den tappade hon bort samma dag som hon fick den.
Av Bonusmamma
#9503168
emelie skrev:Vid alltför mkt frånvaro så ska soc-anmälan göras, så de kan gott anmäla en gång till faktiskt (om inte anmälan gällde frånvaro första gången) samt kräva sjukintyg från första dagen för att inte göra anmälan om brott mot skolplikten eftersom de verkar misstänka det.

Eller utöka anmälan iaf. Vet inte hur rutinen ser ut om de redan anmält en gång.

Stackars barn att behöva hamna i kläm så här :heart:

Nu har vi ju ifs bara en sida av saken, men din sambo verkar verkligen göra allt för att se till hennes bästa både på kort och lång sikt.

Lycka till med överklagan :heart:
Deras förra anmälan gällde frånvaron, så jag vet inte om de kommer anmäla igen. Fast den anmälan inkom de med i början av oktober så det känns som att det skulle behövas en till..
Av bonusmamma
#9503196
Vi bad att få ut närvarolistan för dottern för terminen. Det visar sig att sen mamman tog henne (början av oktober) har hon varit i skolan 5 hela dagar och 2-3 halva dagar. Total frånvaro för hela terminen ligger på 43% för tillfället. :shock:

Hon berättade idag att hon har varit hemma den här veckan för att hon har varit snorig och för att mamma har haft ont i magen och inte velat lämna henne.
Av Bonusmamma
#9503400
bonusmamma skrev:
Hon berättade idag att hon har varit hemma den här veckan för att hon har varit snorig och för att mamma har haft ont i magen och inte velat lämna henne.
Idag frågade vi varför inte styvpappan kunde lämna henne på skolan om mamma mådde dåligt. Vi fick svaret "Han är full" :roll:
#9503415
Bonusmamma skrev:
bonusmamma skrev:
Hon berättade idag att hon har varit hemma den här veckan för att hon har varit snorig och för att mamma har haft ont i magen och inte velat lämna henne.
Idag frågade vi varför inte styvpappan kunde lämna henne på skolan om mamma mådde dåligt. Vi fick svaret "Han är full" :roll:
:-(
#9503416
Bonusmamma skrev:
bonusmamma skrev:
Hon berättade idag att hon har varit hemma den här veckan för att hon har varit snorig och för att mamma har haft ont i magen och inte velat lämna henne.
Idag frågade vi varför inte styvpappan kunde lämna henne på skolan om mamma mådde dåligt. Vi fick svaret "Han är full" :roll:
:? :cry:
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 59

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?