Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9553696
Jag har skaffat ett sådant här https://www.elgiganten.se/product/mobil ... rose-gold#. Det är rimligt stöttåligt och jag har tappat min ett antal gånger. Har även satt på ett glasskydd på framsidan. Jag skulle inte klara att ha ett fodral som är klumpigt, så jag förstår dottern.
Av bonusmamma
#9553697
Igår fick vi hem brev från Försäkringskassan om att mamman anser att vi inte har rätt till underhåll längre, för att dottern inte bor här. :roll: Det var ju ganska väntat.
Sambon ringde FK och förklarade hur situationen såg ut; att barnet har sommarumgänge nu och kommer bo två veckor i taget hos vardera förälder hela sommaren, samt att hon fortfarande är skriven hos oss och vi inte är överens om att hon efter sommaren ska flytta dit.

De förstod läget och menade att det är upp till mamman att bevisa att dottern bor hos henne (t.ex. genom ny folkbokföringsadress) om hon ska kunna kräva underhåll. Så det blir ingen förändring på den fronten tills vidare i alla fall. (Sen kan ju mamman ansöka om avdrag från det hon ska betala på underhållet nu under sommaren eftersom hon har dottern under längre perioder, men det är en helt annan sak.)
Av bonusmamma
#9553698
Grodfen skrev:Köp ett ordentligt silikonfodral och ett skärmskydd i glas tänker jag. Plånboksfodral brukar inte vara det bästa stötskyddet.
Laddsladdar är värdelösa, går sönder jämt.
Mikaela skrev:Jag har skaffat ett sådant här https://www.elgiganten.se/product/mobil ... rose-gold#. Det är rimligt stöttåligt och jag har tappat min ett antal gånger. Har även satt på ett glasskydd på framsidan. Jag skulle inte klara att ha ett fodral som är klumpigt, så jag förstår dottern.
Problemet är att dottern får en massa gamla mobilskal av sina kompisar hela tiden som hon byter mellan, så inget skal som vi köper till henne kommer sitta på särskilt länge...

Laddarsladdarna går sönder för att hon använder mobilen medan den laddar (så att sladden konstant viks). Vi har försökt förklara tusen gånger att det är därför laddarna går sönder, och att hon måste låta mobilen ligga och ladda i fred, men det går liksom inte in... :roll:
#9553699
bonusmamma skrev:
Grodfen skrev:Köp ett ordentligt silikonfodral och ett skärmskydd i glas tänker jag. Plånboksfodral brukar inte vara det bästa stötskyddet.
Laddsladdar är värdelösa, går sönder jämt.
Mikaela skrev:Jag har skaffat ett sådant här https://www.elgiganten.se/product/mobil ... rose-gold#. Det är rimligt stöttåligt och jag har tappat min ett antal gånger. Har även satt på ett glasskydd på framsidan. Jag skulle inte klara att ha ett fodral som är klumpigt, så jag förstår dottern.
Problemet är att dottern får en massa gamla mobilskal av sina kompisar hela tiden som hon byter mellan, så inget skal som vi köper till henne kommer sitta på särskilt länge...

Laddarsladdarna går sönder för att hon använder mobilen medan den laddar (så att sladden konstant viks). Vi har försökt förklara tusen gånger att det är därför laddarna går sönder, och att hon måste låta mobilen ligga och ladda i fred, men det går liksom inte in... :roll:
Det kanske är en deal att göra med henne, att sitter inte det stöttåliga skalet på, kommer hon inte att få någon ny telefon förrän om 2 år, då ni ändå förväntar er att ni behöver byta telefon.
Av bonusmamma
#9553700
Mikaela skrev:
Det kanske är en deal att göra med henne, att sitter inte det stöttåliga skalet på, kommer hon inte att få någon ny telefon förrän om 2 år, då ni ändå förväntar er att ni behöver byta telefon.
Vi gör liknande deals hela tiden om allting som det riskerar att bli konflikt om, men när det väl kommer till kritan så har hon "glömt bort" vår deal. Har gått så långt att vi börjat skriva kontrakt (med bådas underskrifter) när det gäller framtida överenskommelser, men hon blir ändå skitsur på oss när vi följer överenskommelsen vi gjort :roll: Hon har nog lite för mycket av sin mammas personlighet :Hahaa:
#9553703
Jo, att bli besviken och arg trots ett avtal är nog rätt naturligt. Jag tycker det är en rätt rimlig konsekvens att leva med en "vanlig" telefon om den här går sönder för snabbt - om hon inte använder skyddet. Då har ni på något vis tillhandahållit "behovet" av kommunikation, medan hon får "offra" nöjesanvändandet ett tag.
Av bonusmamma
#9553709
SCSI skrev:Sätt på gorillaglas, sen kan hon väl köra vilket skal hon vill.
Och qi-laddare. :tumup:
Ska kolla upp och diskutera saken med sambon. Jag själv hade ett sånt glas på en tidigare mobil men tyckte inte riktigt om det :hmm:
Funderar också på om hon kommer använda en sån där laddare. Hon kommer nog bara ta ur sladden och sätta den i mobilen istället, eftersom hon brukar vilja filma och greja med mobilen.
#9553712
bonusmamma skrev:
SCSI skrev:Sätt på gorillaglas, sen kan hon väl köra vilket skal hon vill.
Och qi-laddare. :tumup:
Ska kolla upp och diskutera saken med sambon. Jag själv hade ett sånt glas på en tidigare mobil men tyckte inte riktigt om det :hmm:
Funderar också på om hon kommer använda en sån där laddare. Hon kommer nog bara ta ur sladden och sätta den i mobilen istället, eftersom hon brukar vilja filma och greja med mobilen.
Gorillaglas är fan amazing. :tumup: går ju inte att ta av heller :lol: Våra har haft skal från lovemei, dom skruvar man fast med pyttesmå skruvar, ta bort det om ni kan :twisted: Finns till iphones också...
#9553718
bonusmamma skrev: Nån gång har hon bitit (!?) i mobilen så att skärmen har spruckit.
Hon kanske är som jag, varit hund i sitt förra liv. Jag bär ALLT i munnen. Nyckelknippan och böcker har bitmärken. Allt utom mobilen, den har jag tydligen en spärr för att inte bära i munnen? Men. Jag har riggat en egen(sinnig) bäranordning å andra sidan.

Igenkänning på att fodral tas av. Det kan ibland vara för att det ska vara "snyggt" och det vill en ju diskutera, mobiler är svindyra ju. Men är det för att det inte funkar så får man söka vidare tills något vettigt hittas. Tyvärr kostar ju fodral också. Men kolla vilka kompisars fodral som funkar kanske?
#9553719
bonusmamma skrev:Hennes pappa och jag tänker att nästa gång mobilen går sönder (om det inte är inom en förväntad användningstid på ca 2 år) så köper vi en gammal hederlig mobil som går att ringa och sms:a ifrån (dvs utan touchscreen), vars batteri håller i en vecka. För det är ohållbart att köpa en ny mobil och 5 nya laddare i halvåret.
Minst 2 år gäller för mig och maken (jobbet har 2 år som gräns tror jag) men för barn tänker jag att 1 år kan vara en gräns faktiskt. Vi har köpt begagnat iphone (inom familjen) eller reade äldre modeller android för 1000-2000 kr.

Men steget från 2 år ner till ett halvår är långt. Ändra det som går, ja! Vad gäller laddsladdar så slets de hårt för de som körde pokemon och hade dem kopplade till powerbanks i fickan ofta? Och jag vet trådar här som handlat om just behovet av laddsladdar som inte går av. Bra tips här att få tag i.

Att inte ha smartphonens möjligheter att kommunicera (bara SMS och ringa) idag för en tweenie kan vara väldigt isolerande från kompisarna. Beroende på vad hon och kompisarna vant sig vid? Den som inte vant sig har förstås inte samma problem.
#9553720
Mikaela skrev: Jag skulle inte klara att ha ett fodral som är klumpigt, så jag förstår dottern.
Jag dissar också plånboksfodral. Även om de flesta verkar gilla dem.

Sätter alltid repskydd på direkt! Men numera vanligt med icke-glas väl? För att glasskyddet i sig skadas också? Det är även dyrare än plast. Tror att de sa att köp plast och byt ev en gång, ändå billigare än glas. Om jag minns rätt.
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 59

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Att hitta en mångfald av kvalitetsprodukter […]

If it were me, watching a Hollywood action movie […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?