Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9552916
Låt henne bli vansinnig. Ni kämpar med allt ni har för att ge dottern en stabil och trygg vardag. Ge inte upp! :heart:
Av bonusmamma
#9552990
Nu har det börjat så smått... :roll:
Föräldrarna träffades häromdan för överlämning av en jacka och då påpekade mamman att pappan måste fixa flyttanmälan på skatteverkets hemsida eftersom det inte går att göra online om man inte har barnet folkbokförd hos sig. Min sambo sa att han inte ville göra det, och mamman verkade vara lugn med det.

Senare igår kväll hade sambon och dottern ett gräl om en trivial sak. Sambon ringde till mamman för han tänkte att hon kunde prata med dottern om det de hade grälat om, för hon har en tendens att lyssna på mamman. Men istället för att prata om saken med dottern så säger mamman att dottern kan få komma och bo hos henne istället. Sen säger hon till min sambo "Vi kommer och hämtar dottern ikväll så får hon bo hos mig till sommarlovet startar". Ingen diskussion liksom.

Senare på kvällen kommer ett jätteargt meddelande om att sambon är en dålig pappa och att vi får ha henne i helgen och de sommarveckor vi har bestämt om, men inte mer.
Av bonusmamma
#9553378
Det här måste väl ändå betraktas som någon form av härskarteknik?

Igår var både mamman, dottern och min sambo på dotterns skola. När de alla tre är närvarade berättar mamman för lärarna att dottern ska byta skola i höst, trots att hon vet att hon och min sambo INTE är överens om det. Och i den situationen ville inte heller min sambo starta en konflikt inför skolpersonalen, varför han inte sa emot. Det var förmodligen noga uträknat av mamman.

Givetvis kommer vi inte ge efter för mammans manipulation, trots att hon försöker ta beslut över huvudet på min sambo. Det är bara tragiskt att hon tror att hon har rätt att ta dessa beslut själv, och att varken sambons eller dotterns åsikter räknas.
#9553382
Hemskt illa av mamman att bete sig så som hon gjorde på skolan! Verkligen inte ett OK sätt att hantera situationen.

Men om jag vore i din sambos situation skulle jag undvika att ringa mamman för att hon ska prata med dottern, reda ut gräl eller liknande. Vid fungerande relationer - ett helt rimligt beteende, men så är ju inte fallet här. Jag tänker att mamman skulle kunna försöka använda allt sådant emot pappan (typ ”han är sämre med dottern och måste ringa mig för hjälp”).
#9553386
Jos skrev:Hemskt illa av mamman att bete sig så som hon gjorde på skolan! Verkligen inte ett OK sätt att hantera situationen.

Men om jag vore i din sambos situation skulle jag undvika att ringa mamman för att hon ska prata med dottern, reda ut gräl eller liknande. Vid fungerande relationer - ett helt rimligt beteende, men så är ju inte fallet här. Jag tänker att mamman skulle kunna försöka använda allt sådant emot pappan (typ ”han är sämre med dottern och måste ringa mig för hjälp”).
Håller med. Och kontakta skolan i efterhand och förklara att det imte stämmer med skolbyte så att de inte flyttar över dottern av välvilja.
Av bonusmamma
#9553394
Jos skrev: Men om jag vore i din sambos situation skulle jag undvika att ringa mamman för att hon ska prata med dottern, reda ut gräl eller liknande. Vid fungerande relationer - ett helt rimligt beteende, men så är ju inte fallet här. Jag tänker att mamman skulle kunna försöka använda allt sådant emot pappan (typ ”han är sämre med dottern och måste ringa mig för hjälp”).
Det har inte varit några problem tidigare, min sambo har upplevt att de kunnat samarbeta bra under året som gått när dottern har bott hos oss. Men det blir uppenbarligen så här när mamman har en egen agenda för framtiden..

Idag skrev hon flr övrigt ett märkligt meddelande till min sambo:

Mamma: Är [dottern] försäkrad?
Pappa: Inte av mig. Sist vi pratade om försäkring hade du en på [dottern] så jag sa upp den jag hade.
Mamma: Ja men sen tog du henne och placerade hos dig, då sa jag upp den. Skaffar en ny idag då.

Eh.. Så hon anser inte att dottern behöver en försäkring så länge hon inte bor hos henne? :hmm:
Av bonusmamma
#9553607
Vi har haft lite kontakt med mamman om hur hösten ska se ut. Min sambo har meddelat att han inte tänker skriva under några papper om flytt av boende eller skola innan de har samtalat om det med en tredje part närvarande, hos familjerätten. Mamman vidhåller att hon inte tänker diskutera något hos familjerätten, utan säger att det kommer bli som hon vill eftersom hon har en dom på boendet. Hon menar att min sambo får gå till Tingsrätten om han vill ha boendet. Nu är det ju dock så att vi inte kan gå till Tingsrätten och kräva något som vi redan har… :roll: (Dottern är ju skriven på vår adress, så vi har ju redan boendet.)

Jag gissar att mamman skickar med domen som underlag till Skatteverket när hon gör flyttanmälan för dottern? Men på Skatteverkets hemsida står det att de inte tar hänsyn till domar om man inte har följt avtalet och om väsentliga förhållanden har förändrats sen domen trädde i kraft. Båda dessa punkter uppfylls i vår situation; de har haft ett nytt (muntligt) avtal som har gällt i ett helt år, som går tvärtemot vad domen säger, och förhållandena ser inte ut som de gjorde för några år sen. Mamman har skilt sig, är ihop med ny kille, har flyttat till ny stad etc.

Vi avvaktar och ser vad Skatteverket säger, om de tänker göra en utredning om vart boendet ska hamna, eller om de ändå tänker gå efter domen.
#9553609
Har mamman ensam vårdnad? Om hon inte har det måste pappan skriva på flyttanmälan oavsett vad domen säger. Har han inte gjort det kontaktar Skatteverket pappan för att få hans underskrift/syn på det hela. Han kan då berätta vad som hänt sen domen och Skatteverket bör då inte flytta på barnet.
Av bonusmamma
#9553612
Stark skrev:Har mamman ensam vårdnad? Om hon inte har det måste pappan skriva på flyttanmälan oavsett vad domen säger. Har han inte gjort det kontaktar Skatteverket pappan för att få hans underskrift/syn på det hela. Han kan då berätta vad som hänt sen domen och Skatteverket bör då inte flytta på barnet.
Nej, hon har inte ensam vårdnad (även om hon beter sig som att hon har det...) :roll:
Då får vi vänta på att flyttanmälan dyker upp på posten då.
Av bonusmamma
#9553629
Nu har mamman börjat tjata om att min sambo ska föra över pengar för barnbidrag och underhåll, för dottern bor ju faktiskt hos henne nu.. :roll:

1. Dottern är på sommarumgänge i 2 veckor där, och 2 veckor senare i sommar. Hon har inte BOTT i 2 veckor där. Sen ska hon vara på sommarumgänge hos oss i 2x2 veckor, ska vi begära tillbaka pengarna då eller? :roll:
2. Hela förra sommaren bodde dottern hos oss på heltid utan att vi fick ett öre från mamman. Först i november fick vi fullt barnbidrag och underhåll. Varför ska vi betala till henne nu, när dottern inte ens är skriven där?

Min sambo tänker svara på hennes meddelanden med att om hon vill diskutera pengar, boende eller skola så får de ses hos Familjerätten. Jag gissar att mamman nu kommer berätta för dottern att det är pappas fel att hon inte får en ny mobiltelefon idag, eftersom han inte tänker betala. Skulle inte förvåna mig det minsta om vi får hem en arg 10-åring på söndag som tycker att det är vi som har förvägrat henne en ny mobil.

(För övrigt har dottern haft X antal mobiltelefoner det senaste året redan, de håller i snitt några månader innan hon har förstört dem. Vi tycker inte att barnbidraget ska gå till en ny mobil överhuvudtaget eftersom hon inte kan hantera dem varsamt.)
Av bonusmamma
#9553667
Dottern fick en ny mobil trots allt. Innan min sambo hunnit skriva till mamman skickade hon ett foto till honom med bild på mobilen och kvittot :roll: Han bestämde sig sen för att betala halva mobilen för att inte skapa en större konflikt med mamman, men påpekade också att hon måste diskutera större inköp med honom i fortsättningen om hon vill att han ska bidra ekonomiskt.
#9553670
bonusmamma skrev:Det här måste väl ändå betraktas som någon form av härskarteknik?
Jag tänker snarare att det är en psykiskt sjuk person. Oavsett.

Antingen så sjuk att hon tror på det hon säger.

Eller så sjuk men skärpt att hon använder härskarteknik för att få igenom sina behov.

Det är hemskt att dottern är så pass medberoende att hon delvis går att manipulera. Även sambon.

Och att ni måste väga era reaktioner på silvervåg både inför omgivning och henne för att inte förlora dottern...
#9553671
bonusmamma skrev:(För övrigt har dottern haft X antal mobiltelefoner det senaste året redan, de håller i snitt några månader innan hon har förstört dem. Vi tycker inte att barnbidraget ska gå till en ny mobil överhuvudtaget eftersom hon inte kan hantera dem varsamt.)
Kan ni hjälpa henne på något sätt så att de inte går sönder? Gör sönder gör de oftast om de tappas. En del barn har sämre motorik. Det är dyrt med rejäla boxar men värt. En del barn däremot kastar saker när de blir arga, den box skyddar ju mot det också - men där vill ni nog gå till källan också och hjälpa henne tygla eller styra om känslorna.
Av bonusmamma
#9553694
zink skrev:
bonusmamma skrev:(För övrigt har dottern haft X antal mobiltelefoner det senaste året redan, de håller i snitt några månader innan hon har förstört dem. Vi tycker inte att barnbidraget ska gå till en ny mobil överhuvudtaget eftersom hon inte kan hantera dem varsamt.)
Kan ni hjälpa henne på något sätt så att de inte går sönder? Gör sönder gör de oftast om de tappas. En del barn har sämre motorik. Det är dyrt med rejäla boxar men värt. En del barn däremot kastar saker när de blir arga, den box skyddar ju mot det också - men där vill ni nog gå till källan också och hjälpa henne tygla eller styra om känslorna.
Senaste telefonen hon fick (i december) köpte vi ett plånboksfodral till, med tanke om att det i alla fall skyddar skärmen. Men hon tog hela tiden av fodralet och ville inte använda det, så det känns inte som att det kommer göra någon nytta. Jag vet inte riktigt hur hon lyckas ha sönder varenda mobil hon får på nolltid... Hon tappar dem väldigt ofta. Nån gång har hon bitit (!?) i mobilen så att skärmen har spruckit. Laddarsladdarna lyckas också på nått mystiskt sätt gå sönder på löpande band.

Hennes pappa och jag tänker att nästa gång mobilen går sönder (om det inte är inom en förväntad användningstid på ca 2 år) så köper vi en gammal hederlig mobil som går att ringa och sms:a ifrån (dvs utan touchscreen), vars batteri håller i en vecka. För det är ohållbart att köpa en ny mobil och 5 nya laddare i halvåret.
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 59

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Att hitta en mångfald av kvalitetsprodukter […]

If it were me, watching a Hollywood action movie […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?