Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Bonusmamma
#9365086
Vi undrar vad min sambo har för rättigheter i denna fråga, och vad han kan göra för att inte förlora boendet?

Han och exet bor båda på samma ort sen dottern föddes. Dottern går på dagis här, och har alltid bott hos mamma och pappa 50/50 sen de separerade. Dottern är 5 år och skriven hos mamman.

Häromdagen fick min sambo ett mail från sitt ex om att hon har skrivit på ett hyrekontrakt på en bostad i en stad 1,5 mil bort, och att hon ska kolla om dottern kan gå på två dagis. Hon tyckte även att dottern kunde bo hos oss 3 helger i månaden och på lov, för då blir det ju ändå nästan samma antal dagar i månaden. Staden ligger i samma kommun, men som sagt en bit bort.

Min sambo jobbar i en annan kommun och kan INTE åka och lämna dottern 1,5 mil åt ena hållet och sen åka 5 mil åt andra hållet, så att fortsätta ha umgänge varannan vecka är inte möjligt. Han är väldigt arg och ledsen nu, för att mamman skrivit på kontrakt i annan stad utan att kolla med honom i förväg hur de ska lösa situationen.

Eftersom dottern är skriven hos mamman är han rädd att "förlora" dottern helt. Att det i slutändan blir varannan helg-umgänge. Han kommer i så fall inte kunna hämta dottern från dagis (och sedan fritids) förrän 6-tiden på fredagskvällen, och vara hemma med henne förrän runt halv sju. Alltså blir det två dagars umgänge varannan helg (lördag och söndag), för att sen gå upp jättetidigt på måndag morgon och lämna på dagis/fritids.

Dottern har redan nu svårt att ställa om mellan bytena, och är väldigt grinig och orolig första och sista dagen av umgänget, hur ska det då gå när man bara har en helg!?

Vad kan han göra? Har han några rättigheter, eller måste han starta en vårdnadstvist? Det är bråttom eftersom mamman flyttar om tre månader.
Av Bonusmamma
#9365091
Att ha dottern på två olika dagis skulle ju bara lösa situationen i ett år framåt, för sen börjar hon ju förskoleklass vilket blir på den orten hon är skriven. Det är där största problemet ligger.
Av Bonusmamma
#9365100
Blackbabe skrev:Under förutsättning att dom har gemensam vårdnad måste han godkänna flytten.
Hon har varit i kontakt med en advokat för att kolla upp sina rättigheter, och säger att hon får flytta hur hon vill om det är inom samma kommun. :roll:
Av Bonusmamma
#9365101
Plinga skrev:
Blackbabe skrev:Under förutsättning att dom har gemensam vårdnad måste han godkänna flytten.
Fast samtidigt, flyttar hon så flyttar hon... tyvärr inget att göra åt.
HON får flytta om hon vill, men i så fall vill ju min sambon ha boendet.
#9365121
Bonusmamma skrev:
Plinga skrev:
Blackbabe skrev:Under förutsättning att dom har gemensam vårdnad måste han godkänna flytten.
Fast samtidigt, flyttar hon så flyttar hon... tyvärr inget att göra åt.
HON får flytta om hon vill, men i så fall vill ju min sambon ha boendet.
Ja det förstår jag ju. Men jag vet tyvärr många som flyttat ändå. Tyvärr.
Av corona
#9365123
Bonusmamma skrev:
Blackbabe skrev:Under förutsättning att dom har gemensam vårdnad måste han godkänna flytten.
Hon har varit i kontakt med en advokat för att kolla upp sina rättigheter, och säger att hon får flytta hur hon vill om det är inom samma kommun. :roll:

Så har jag också hört att det är.
#9365125
corona skrev:
Bonusmamma skrev:
Blackbabe skrev:Under förutsättning att dom har gemensam vårdnad måste han godkänna flytten.
Hon har varit i kontakt med en advokat för att kolla upp sina rättigheter, och säger att hon får flytta hur hon vill om det är inom samma kommun. :roll:

Så har jag också hört att det är.
Men förskolebyte måste väl båda vårdnadshavarna godkänna?
#9365133
Det ska inte ha någon betydelse hur långt man flyttar
Beslut som är av ingripande betydelse för barnets framtid får under gemensam vårdnad inte fattas av en vårdnadshavare ensam såvida inte barnets bästa uppenbarligen kräver det. Med ingripande beslut förstås beslut som rör barnets skolgång och boende.

Vardagliga omsorger om barnet är inte beslut av ingripande betydelse. Den som är barnets boförälder måste därför ensam kunna bestämma i beslut om till exempel mat, kläder, sovtider och hur barnet tillbringar sin fritid.

Den som tänker flytta ska anmäla detta till Skatteverket, folkbokföringen. En anmälan som gäller ett barn under 18 år ska vara underskriven av vårdnadshavaren. Har barnet två vårdnadshavare ska båda skriva under anmälan, annars finns risk att registreringen blir fördröjd.
Lagrummet är 6 kap. 13§ 1 stycket Föräldrabalken
#9365144
Jag skulle råda sambon att ta kontakt med en advokat. Har sambon haft hemförsäkring i minst två år utan uppehåll borde hans hemförskring täcka upp det mesta av kostnaden för advokathjälp (oftast en självrisk och sen 20% av beloppet överstigande självrisken).

Problemet med att båda vårdnadshavarna ska skriva under flyttanmälan kan på sätt och vis kringgås. Flyttar mamman och pappan vägrar skriva på så ska Skatteverekt göra en utredning om var barnet verkligen bor. Kommer man fram till att mamman fortfarande är boendeföräldern slutar det hela med att Skatteverket folkbokför barnet hos mamman, men dagen för folkbokföring blir dagen då fattar beslutet och inte dagen barnet flyttar. Med andra ord helt teoretiskt problem som i slutändan ändå blir som mamman vill. Vilket är varför samon bör anlita hjälp och förhoppningsvis få snabb hjälp - stäm om att få blli boendeförälder.

:heart:
Av Bonusmamma
#9365157
Läste detta på en jurist-sida:
När domstolen löser boendefrågan i vårdnadstvisten undviker den ofta att flytta barnet från dess invanda miljö. Det innebär att domstolen ofta beslutar att barnet ska fortsätta att bo hos den förälder som det tidigare har bott hos.
Det borde väl rimligtvis öka chanserna för min sambo att få boendet om det går till domstol? Eftersom han bor kvar på samma ort som dottern är uppvuxen på.
#9365162
Marina skrev:Det ska inte ha någon betydelse hur långt man flyttar
Beslut som är av ingripande betydelse för barnets framtid får under gemensam vårdnad inte fattas av en vårdnadshavare ensam såvida inte barnets bästa uppenbarligen kräver det. Med ingripande beslut förstås beslut som rör barnets skolgång och boende.

Vardagliga omsorger om barnet är inte beslut av ingripande betydelse. Den som är barnets boförälder måste därför ensam kunna bestämma i beslut om till exempel mat, kläder, sovtider och hur barnet tillbringar sin fritid.

Den som tänker flytta ska anmäla detta till Skatteverket, folkbokföringen. En anmälan som gäller ett barn under 18 år ska vara underskriven av vårdnadshavaren. Har barnet två vårdnadshavare ska båda skriva under anmälan, annars finns risk att registreringen blir fördröjd.
Lagrummet är 6 kap. 13§ 1 stycket Föräldrabalken
Det där låter rimligare än "inom kommun" eftersom det finns kommuner stora som ett mindre EU-land i norr...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 59

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Att hitta en mångfald av kvalitetsprodukter […]

If it were me, watching a Hollywood action movie […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?