Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av bonusmamma
#9508326
Vi har nu fått besked om att domen inte kommer att tas upp i Hovrätten, så det är så här det får bli helt enkelt.. Om mamman väljer att flytta kan man öppna ärendet igen, annars måste man vänta minst 6 månader. Men jag vet inte om det är värt det. Vi har inte råd. Har lagt ut 20 000 kr på detta hittills.

Vi får ha henne varannan helg, men i praktiken blir det en helg i månaden. Vi har inte råd att betala alla resor själva (blir 500 kr/helg) nu när vi även blir tvungna att betala underhåll och blir av med barnbidraget. Mamman vill ju inte hjälpa till med resorna..
#9508328
bonusmamma skrev:Vi har nu fått besked om att domen inte kommer att tas upp i Hovrätten, så det är så här det får bli helt enkelt.. Om mamman väljer att flytta kan man öppna ärendet igen, annars måste man vänta minst 6 månader. Men jag vet inte om det är värt det. Vi har inte råd. Har lagt ut 20 000 kr på detta hittills.

Vi får ha henne varannan helg, men i praktiken blir det en helg i månaden. Vi har inte råd att betala alla resor själva (blir 500 kr/helg) nu när vi även blir tvungna att betala underhåll och blir av med barnbidraget. Mamman vill ju inte hjälpa till med resorna..
Åh nej!!! :cry:
kram :heart:
#9508394
Nej nej nej :shock:

:heart: :heart: :heart:

Men om det händer nya saker...? Om soc påpekar nya saker?

Om det sups i mammans hem men inte ert...?

:heart: :heart: :heart:
Av bonusmamma
#9508422
zink skrev:Nej nej nej :shock:

:heart: :heart: :heart:

Men om det händer nya saker...? Om soc påpekar nya saker?

Om det sups i mammans hem men inte ert...?

:heart: :heart: :heart:
Soc kan påpeka hur mycket som helst, men de verkar inte ha någon som helst makt att ingripa i verkligheten.
Det enda positiva man kan göra nu är väl att se framåt; om några år är flickan tonåring och har mer att säga till om och kan göra sina egna val om var hon ska bo.
Av Bonusmamma
#9509069
Soc ringde. De hade fått in en anmälan på dotterns mamma från socialtjänsten i deras nya kommun. När mamman hade sökt socialbidrag hade det kommit fram att styvpappan dricker och är självmordsbenägen. Att mamman var hemma med dottern från skolan i höstas var för att ta hand om maken så att han inte skulle ta livet av sig. Drickandet har alltså pågått mycket längre än vad vi vetat tidigare, kanske redan i somras. Allt detta mörkades under domstolsprocessen. Vi ska ta kontakt med vår jurist igen. Detta måste väl vara skäl nog för att öppna ärendet?
#9509083
:heart:

Det kastar ytterligare ljus på dotterns repliker också... Om att vilja ta livet av sig? Bearbeta att ha levt i den miljön dygnet om när hon varit där.
#9509085
zink skrev::heart:

Det kastar ytterligare ljus på dotterns repliker också... Om att vilja ta livet av sig? Bearbeta att ha levt i den miljön dygnet om när hon varit där.
Jag tänker också att i allt detta så känns det bättre att hon fått repliken från sin styvfar, än att det var mamman som "hotade" med det om hon förlorade tvisten med er.

Självklart ska ni ta kontakt med juristen igen!

Stackars flicka, vad hon måste få stå ut med! :heart:
Av bonusmamma
#9509174
Det som gör mig förbluffad är hur man som förälder kan vilja att ens barn ska få bo tillsammans med en gravt deprimerad och alkoholiserad vuxen person, och påstå att barnet har det bättre där än hos den andra föräldern som inte har några liknande problem?

Att man kan kämpa med näbbar och klor, ljuga för alla, hålla barnet borta från den andra föräldern så att barnet inte ska hinna avslöja förhållandena före rättegången, ljuga för polis och socialtjänst om att den andra föräldern misshandlar barnet osv..?
Hur kan man hävda att man har sitt barns bästa för ögonen när man gör en sån sak?

Man blir ju orolig för barnets skull, om barnet ska bo med en förälder som inte har barnets bästa för ögonen. Som ser till sitt eget bästa (få istället för att betala underhåll, få barnbidrag, få ökat bostadsbidrag m.m.) före barnets (att bo i en trygg miljö med sansade vuxna).

Det är nästan så att man vill ansöka om enskild vårdnad eftersom mamman verkar vara så fullständigt omdömeslös. Men jag vet inte om det skulle gå igenom.. Mamman kan nog ljuga sig ut ur den här situationen också.
#9509177
Fy så fruktansvärt! Och så tragiskt.
Jag har svårt att tro att det handlar om annat än kärlek till sitt barn ändå, om än med helt fel perspektiv.
Jag har en styvsyster som vuxit upp under gräsliga förhållanden, med en mamma som gjort allt för att mörka, för att få behålla barnen. Hon hade ju tänkt igenom allt innan hon själv skaffade barn, att hon hellre lämnar barnen än stannar kvar och skadar dem om hon mår dåligt och inte orkar med vardagen, eller hamnar i en livssituation som inte är bra för dem. Och hon valde partner efter det. Och har byggt upp ett helt nätverk av vettiga och accepterande människor omkring sig som ska kunna fånga upp både henne och barnen. Allt det där som hon saknade under uppväxten.
Men de flesta är inte beredda på det. Har inte tänkt igenom hur de ska prioritera. Och väljer med reptilhjärnan att slåss med näbbar och klor för att alltid behålla sin avkomma, trots att det gör mer skada än nytta.
Av bonusmamma
#9509179
SCSI skrev:Fy så fruktansvärt! Och så tragiskt.
Jag har svårt att tro att det handlar om annat än kärlek till sitt barn ändå, om än med helt fel perspektiv.
Jag har en styvsyster som vuxit upp under gräsliga förhållanden, med en mamma som gjort allt för att mörka, för att få behålla barnen. Hon hade ju tänkt igenom allt innan hon själv skaffade barn, att hon hellre lämnar barnen än stannar kvar och skadar dem om hon mår dåligt och inte orkar med vardagen, eller hamnar i en livssituation som inte är bra för dem. Och hon valde partner efter det. Och har byggt upp ett helt nätverk av vettiga och accepterande människor omkring sig som ska kunna fånga upp både henne och barnen. Allt det där som hon saknade under uppväxten.
Men de flesta är inte beredda på det. Har inte tänkt igenom hur de ska prioritera. Och väljer med reptilhjärnan att slåss med näbbar och klor för att alltid behålla sin avkomma, trots att det gör mer skada än nytta.
Jag förstår att ingen vill "förlora" sina barn, men samtidigt förstår jag inte hur man kan vara så förblindad. Jag har varit i en liknande situation. När jag och mitt ex separerade för många år sen lät jag frivilligt barnen bo hos honom på heltid det första året, för att jag led av depression och kände att jag inte orkade med vardagen med barnen. Sen under åren som gick så utökade vi umgängestiden med en dag i taget, tills jag kände mig tillräckligt stabil för att ha barnen varannan vecka.

Det var en uppoffring jag gjorde för mina barns skull, jag ville inte att de skulle behöva bo med en deprimerad förälder som inte orkar med dem, när det fanns alternativ. Så jag vet ju själv att jag aldrig skulle offra mina barns välmående bara för en principsak.

Då oroar det mig när en förälder inte kan "se" bortom sin rädsla att förlora barnet. När de lever i förnekelse över att barnet mår dåligt.
#9509291
Av vad du skrivit om mamman tidigare så är väl självinsikt inte en av hennes starkare grenar... Och jag tror att det är vad som krävs för att man ska våga se att man själv inte är det bästa för ens barn alla gånger. Är man dessutom involverad i en smutskastningskampanj mot den andra föräldern (vilket jag verkligen aldrig förstått vitsen med!) är det nog lätt att börja tro på det själv.
Jag försvarar henne verkligen inte - jag funkar bara så att jag vill förstå VARFÖR folk beter sig som de gör, så jag försöker alltid hitta förklaringar...
#9509340
SCSI skrev:Jag har svårt att tro att det handlar om annat än kärlek till sitt barn ändå, om än med helt fel perspektiv.
Mjae. Jag tänker att det inte alls är så att alla föräldrar älskar sina barn...

Det finns de som ser barnet som Min Dotter. Min Son. Mitt Barn. Ur ett egoistiskt och narcissistiskt perspektiv. För att tillfredsställa sina behov.

De är inte intresserade av att individen, barnet, ska må bra - om det inte ligger i linje med deras egna behov. Barnets behov är klart underordnat.

Och ett sådant beteende blir det om förälder är sjuk eller i ett missbruk. Behöver inte vara en personlighet som är störd. Och då SCSI håller jag med dig. Det finns kärlek där men oförmågan är för stor.

Det finns ju de som har psykisk sjukdom och har styrkan att fatta svåra beslut att lämna sina barn i vård hos andra i väntan på att bli friska också... Det är starkt gjort.

I den här mammans fall så har ju jag ingen åsikt om vilket av dessa två-tre alternativ, eller kombinationer, som kan göra att hon beter sig som hon gör. Jag har varken kompetens eller är insatt. Men jag vill ju tro och hoppas att proffsen har det! Fast enkelt är det ju inte... Tolkningar av människors berättelser, som kanske är bra på att dupera?

Håller så tummarna för dottern :heart:
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 59
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?