Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av bonusmamma
#9538700
sus skrev:Håller tummarna för att soc inte bara ser mammans historia. Jag tror att frånvaron från skolan kommer väga tungt till hennes nackdel.
De sa på soc att de kan vittna om vi behöver det i domstolen i framtiden. Tydligen har hon sagt saker till dem som bevisar att hon ljög i tingsrätten förra gången (att hennes man hade börjat dricka igen mörkades t.ex. ner, men för soc erkände hon att han hade druckit alkohol i många år - alltså även under tiden för tvisten i domstol).
#9538714
Jag kommer inte ihåg ifall ni spelar in telefonsamtal. Det går i alla fall att installera appar som automatiskt spelar in, så att ni kan bevisa såna konstiga utfall.

Men som alltid, rädslan för hur det påverkar situationen. Om mamman vet att samtal spelas in kanske hon inte kommer tillåta att dottern ringer sin pappa...
Av bonusmamma
#9538738
Zilver skrev:Jag kommer inte ihåg ifall ni spelar in telefonsamtal. Det går i alla fall att installera appar som automatiskt spelar in, så att ni kan bevisa såna konstiga utfall.

Men som alltid, rädslan för hur det påverkar situationen. Om mamman vet att samtal spelas in kanske hon inte kommer tillåta att dottern ringer sin pappa...
Jo, det gjorde vi en period och borde kanske börja med igen. Det räcker ju med att vi själva vet om att vi spelar in för att det ska vara lagligt, mamman eller dottern behöver inte veta.

Fast vi får inte ringa mer till dotterns mobil nu. Mamman skrev att om vi vill prata med henne skulle vi ringa till mammans mobil. :roll: Förstår inte varför hon ens skaffa ett SIM-kort till dottern om hon inte ska få ringa på mobilen. Eller så är det enbart pappa som hon inte får ringa till..
#9538749
Neva skrev:Det är så sorgligt att mamman inte kan låta dotterns bästa gå först och låta henne bo i er stabila miljö. Känner med er. :heart:

Sättet hon lämnade på låter ju faktiskt som att hon lämnade ett destruktivt förhållande. Ytterligare något att vara uppmärksam på vad gäller barnet som har tvingats bo i det. :(
Kan även vara att typ fly från sig själv... Hennes kast är tvära. Och utgår bara från henne själv verkar det som.

Utesluter förvisso inte ett destruktivt förhållande heller.

Men. Hon får ju mer stöd och medlidande om hon uttrycker sig så än om hon beskriver det mindre fördelaktig för sin egen del...
Av bonusmamma
#9538853
Fy fan vilken sjuk människa mamman är.. dottern berättade att mamma har tagit bort pappas telefonnummer från dotterns mobil och sagt att hon lägger in det igen när pappa har skrivit under papperna om flytt och skola :evil:
#9538862
Tyvärr är det sannolikt så att dottern behöver hjälp att begränsa mammans påverkan. Det där är inget sunt föräldraskap alls och mitt hjärta gråter för flickan som lever med moderns nycker, kontrollerande och manipulerande...
#9538892
bonusmamma skrev:
Fast vi får inte ringa mer till dotterns mobil nu. Mamman skrev att om vi vill prata med henne skulle vi ringa till mammans mobil. :roll: Förstår inte varför hon ens skaffa ett SIM-kort till dottern om hon inte ska få ringa på mobilen. Eller så är det enbart pappa som hon inte får ringa till..
Mamman får inte förbjuda pappan att ringa till dotterns mobil. Jag skulle berätta detta för socialsekreteraren samt strunta i detta. Barnet har rätt att ges möjlighet till att ha en god relation med båda sina föräldrar. En förälder har inte rätt att styra/kontrollera barnets samtal med sin förälder. Detta är viktig info som bör finnas dokumenterad.
#9538896
Cayenne skrev:
bonusmamma skrev:
Fast vi får inte ringa mer till dotterns mobil nu. Mamman skrev att om vi vill prata med henne skulle vi ringa till mammans mobil. :roll: Förstår inte varför hon ens skaffa ett SIM-kort till dottern om hon inte ska få ringa på mobilen. Eller så är det enbart pappa som hon inte får ringa till..
Mamman får inte förbjuda pappan att ringa till dotterns mobil. Jag skulle berätta detta för socialsekreteraren samt strunta i detta. Barnet har rätt att ges möjlighet till att ha en god relation med båda sina föräldrar. En förälder har inte rätt att styra/kontrollera barnets samtal med sin förälder. Detta är viktig info som bör finnas dokumenterad.
För att inte tala om detta sätt att bete sig mot sitt barn...
bonusmamma skrev:Fy fan vilken sjuk människa mamman är.. dottern berättade att mamma har tagit bort pappas telefonnummer från dotterns mobil och sagt att hon lägger in det igen när pappa har skrivit under papperna om flytt och skola :evil:
Av bonusmamma
#9538914
Nu är jag och sambon på väg till skolan som dottern gick på och har varit frånvarande ifrån hela maj. Mamman skickade ett meddelande till oss om att hon och dottern var dunderförkylda (trots att de båda var friska igår när vi lämnade dottern :roll: ), så vi gissar att hon inte kommer på mötet.
#9538917
bonusmamma skrev:Nu är jag och sambon på väg till skolan som dottern gick på och har varit frånvarande ifrån hela maj. Mamman skickade ett meddelande till oss om att hon och dottern var dunderförkylda (trots att de båda var friska igår när vi lämnade dottern :roll: ), så vi gissar att hon inte kommer på mötet.
Ja det blir ju tydligt i alla fall :? det är väl olagligt att hålla sitt barn hemma från skolan på det sättet?
Det borde få någon att fundera på om hon är en lämplig vårdnadshavare. :hmm:
Av bonusmamma
#9538919
Mamman kom inte på mötet, som väntat. Vi fick träffa två lärare och rektorn och diskuterade dottern och hela skolsituationen.

Tidigare i vintras gick dottern till kuratorn några enstaka gånger. Någon gång i mitten av terminen reagerade lärarna på att hon mådde sämre (de sa att hon redan var nedstämd sen tidigare, men att hon började må betydligt sämre). De informerade mamman om detta och sa att vore en bra idé om dottern fortsatte gå till kuratorn. De behövde dock båda föräldrarnas underskrift på ett papper, och mamman sa att hon skulle skicka pappret vidare till dotterns pappa. Vi har dock inte fått höra någonting om detta alls (att skolan reagerade på dotterns mående), eller ens sett skymten av nått papper att skriva under. Läraren sa att om hon hade fått höra vår version av detta (som vi berättade idag) så skulle hon ha gjort soc-anmälan redan för 2 månader sen..

Rektorn berättade att hon skulle komplettera sin soc-ansökan efter att ha haft detta möte med oss föräldrar. Tydligen hade soc stängt ärendet när mamman berättade att dottern skulle börja på skola i nya staden, men då skolbyte inte sker på detta sätt (det krävs en formell överlämning mellan skolorna), så fick rektorn förklara för dem att detta inte hade skett. De kommer därför att öppna upp ärendet hos soc igen.

Då dotterns frånvaro är så omfattande kommer hon bara bli godkänd i svenska den här terminen (eftersom hon hade ett stort försprång i sina kunskaper att läsa och skriva). Lärarna vädjade till oss om att försöka få dit henne dagen efter nationaldagen då klassen skulle göra en utflykt tillsammans. Vi ska fråga mamman om vi får ha dottern på nationaldagen och sen helt enkelt hålla henne kvar till dagen därpå. Eventuellt håller vi henne kvar redan nu efter helgen, och lämnar henne på skolan de sista veckorna, mot mammans vilja. Vi måste fråga juristen om råd i den frågan på onsdag.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 59
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?