Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av bonusmamma
#9550145
emelie skrev:Hur går det för er?
Har mamman lugnat sig?
Tja... Mamman har hunnit ha ett långdistansförhållande med en ny kille som hon skulle gifta sig med, men det tog slut häromveckan :roll: Nu är hon tillsammans med exet igen, som det tog slut med i november/december. De ska flytta ihop nu, och från och med i höst vill mamman att dottern ska bo hos dem på heltid och gå i skola där :roll:

Jag misstänker att det inte finns så mycket av det förhållandet kvar till hösten... så vi tänker att vi avvaktar och ser vad som händer.
#9550161
:heart:

Hur gammal är dottern nu?

Finns det någon stödverksamhet hon kan gå till där ni bor, för barn med föräldrar med psykisk sjukdom? Det finns ju ofta för barn till missbrukande föräldrar.

Att hon får känna att hon inte är ensam. Att om hon känner för det prata av sig med andra vuxna. Kanske även barn. (Eller bara vara, så har det varit för barn jag känt som gått i sådan verksamhet.)

För hon är ju medberoende, som ställer upp på sin mors nycker.

(Det där med trosbytet var väldigt otäckt tycker jag. DrJekyll and MrHyde. Ena stunden något mysigt sedan kastas ut. Och om en smått känslig grej att ställa till en scen om dessutom.)
Av bonusmamma
#9550170
bubbel skrev:Du milde, vilka turer den kvinnan tar..
Kram :heart:
Jag vet :siishah:
emelie skrev:Avvakta låter som en rimlig åtgärd. :heart:
Ja, så mycket kan förändras på en månad, så det känns bara onödigt att jaga upp sig för något som hon vill göra om ett halvår... :roll: Hela hennes plan bygger på att hon har en pojkvän som ställer upp både som ekonomisk sponsor och barnvakt. Hennes jobbsituation kräver en partner som tar stort ansvar för dottern, och den nya lägenheten de ska ta (hon ska byta lägenhet med en annan i samma trappuppgång) är för dyr för henne att bo i ensam.. Så om killen tröttnar rasar hela hennes planering.
zink skrev::heart:

Hur gammal är dottern nu?

Finns det någon stödverksamhet hon kan gå till där ni bor, för barn med föräldrar med psykisk sjukdom? Det finns ju ofta för barn till missbrukande föräldrar.

Att hon får känna att hon inte är ensam. Att om hon känner för det prata av sig med andra vuxna. Kanske även barn. (Eller bara vara, så har det varit för barn jag känt som gått i sådan verksamhet.)

För hon är ju medberoende, som ställer upp på sin mors nycker.

(Det där med trosbytet var väldigt otäckt tycker jag. DrJekyll and MrHyde. Ena stunden något mysigt sedan kastas ut. Och om en smått känslig grej att ställa till en scen om dessutom.)
Hon fyller 10 år under våren. Tror inte det finns någon sån stödverksamhet på orten vi bor på, möjligtvis i mammans stad. Vi har ju väntat på kurator-kontakt på skolan under hela hösten, men jag tror att det fortfarande är kö dit :hmm: Vi får försöka ta och kolla upp det där igen. Samtidigt så kräver det ju att mamman är med på noterna, eftersom de har gemensam vårdnad. Och hon kan ju inte se att hennes dotter mår dåligt på något sätt :roll:
#9550171
bonusmamma skrev:Hon fyller 10 år under våren. Tror inte det finns någon sån stödverksamhet på orten vi bor på, möjligtvis i mammans stad. Vi har ju väntat på kurator-kontakt på skolan under hela hösten, men jag tror att det fortfarande är kö dit :hmm: Vi får försöka ta och kolla upp det där igen. Samtidigt så kräver det ju att mamman är med på noterna, eftersom de har gemensam vårdnad. Och hon kan ju inte se att hennes dotter mår dåligt på något sätt :roll:
Det är så illa alltså - ingen samhällsinsats kan gå in och overrula mamman där? Att hon inte har något att säga till om, att dottern ska få kuratorkontakt och annat som kan finnas.
#9550183
Men nu ska man väl kunna söka kuratorvård utan att båda föräldrarna godkänner det just pga sånt här? Vet att det kom nån ändring angående vård för några år sedan om jag inte minns tokgalet :hmm:
#9550188
nano skrev:Men nu ska man väl kunna söka kuratorvård utan att båda föräldrarna godkänner det just pga sånt här? Vet att det kom nån ändring angående vård för några år sedan om jag inte minns tokgalet :hmm:
Jag tror också det. Min dotter vägrar gånochvprata med ngn de gånger jag har förslagit det, mot hennes pappas vilja.
Av bonusmamma
#9550192
nano skrev:Men nu ska man väl kunna söka kuratorvård utan att båda föräldrarna godkänner det just pga sånt här? Vet att det kom nån ändring angående vård för några år sedan om jag inte minns tokgalet :hmm:
För ett år sen fick hon ju inte kuratorstöd på den förra skolan just för att mamman aldrig informerade pappan :roll:

Vet inte om de ändrat nått sen dess ?
#9550194
Lagändringen gäller bara vissa typer av stöd. Här med kuratorn om kontakten med henom omfattas. Samtidigt, ju äldre barnets blir ju större rättigheter har de samtidigt att söka stöd utan föräldrarnas samtycke.


https://www.inter.se/vard-for-barn-utan ... -samtycke/

Det har nu skett en förändring i lagtexten, som få känner till, sedan år 2012. I FB 13 a § sägs följande:
”Står barnet under vårdnad av två vårdnadshavare och samtycker endast den ena till en åtgärd till stöd för barnet, får socialnämnden besluta att åtgärden får vidtas utan den andra vårdnadshavarens samtycke om det krävs med hänsyn till barnets bästa och åtgärden gäller
1. psykiatrisk eller psykologisk utredning eller behandling som omfattas av hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. behandling i öppna former som ges med stöd av 4 kap 1 § socialtjänstlagen (2001:453),
3. utseende av en kontaktperson eller en familj som avses i 3 kap. 6§ tredje stycket socialtjänstlagen eller
4. en insats enligt 9 § 4,5 eller 6 lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade.”

Även om denna bestämmelse säkert ej kommer att minska vårdnadstvisterna i någon större mån så innebär den i vart fall en mycket stor förbättring. Barnet tillförsäkras rätt till vård utifrån utomstående personers bedömning för det fall parter är oense. Det krävs inte längre lång väntan på förhandlingstider i domstol för att få frågan prövad. Det finns även möjlighet för förälder som lever som ensamstående utan något stöd från den andre föräldern att få avlastning i form av kontaktfamilj för barnet utan att behöva väcka talan om ensam vårdnad.

Här fanns ett fylligare svar, med tyngdpunkt på barnets vilja för att gå emot den andra förälders vilja. Då avseende stöd i form av utredning.
https://www.lawline.se/answers/vad-inne ... ldrabalken

Klokt att ni har is i magen. Barnet behöver den stabilitet ni ger henne!
Av bonusmamma
#9550711
Sms från mamman... Suck.

"Hej!
Jag vill att [dottern] börjar bo heltid hos mig från (ca) 1 juli och sen gå i skolan här i stan på [X-skolan]/[Y-skolan].
Här har hon eget rum och två vuxna som är hemma med henne ([pojkvännen] jobbar 7-16)
Vi kommer ombesörja ALLA resor till och från [vår ort] (buss eller bil) samt ALLA hennes omkostnader (kläder resor fritidsaktiviteter m.m.).

Jag tycker att du gjort ditt bästa som pappa när hon bott hos dig så det är inte att jag vill bråka med dig om detta, det finns saker som kanske inte alltid varit det bästa hos dig för [dottern], men helt okej. Det är tufft att vara förälder. Jag tänker nu på [dotterns] bästa ang detta.
Självklart ska du ha varannan helg och de lov du vill (varannan jul/nyår som vi har). Hon är ju äldre nu så sommaren kan vi dela upp på annat sätt än i domen om du/ni vill.

Du kan vara med familjen mer och kunna [ägna sig åt fritidsintresset] utan att få skäll av mig eller bråka med [dottern] om läxor m.m. Vet att du älskar henne och hon älskar dig.
Men så kommer det att bli.

Vi kommer att gör vårat yttersta för att hon ska få många nya vänner samt inte tappa dem hon har [på vår ort] (de är viktiga) de får komma till oss och hon till dem, det finns sociala medier som är bra vilket hon kan ha kontakt med dem. Sen är de bara 20 min bort med buss eller bil.
Är det något annat du är orolig för ang detta så ring, skriv eller så kommer du till stan på en fika så kan vi prata om det.?

MvH [Mamman]
(Det [dottern] säger till mig är att hon vill bo hos mig/oss men inte tappa sina vänner [på vår ort], det kommer hon inte att göra, sen vill hon inte att du ska bli ledsen för att hon vill bo hos mig)"
Av bonusmamma
#9550713
I och med att hon har domen på sin sida så finns det ju inte mycket att göra (med tanke på mammans "Men så kommer det att bli"). :roll:
Men jag undrar vad hon har för plan om pojkvännen byter arbetstider, gör slut eller bara inte orkar ta så stort ansvar för hennes barn.
#9550716
Har jag missat något? Blev det tingsrätten till slut, eller vad är det för dom det hänvisas till?
Känns märkligt att dottern ska behöva flyttas fram och tillbaka. Det var ju väl bara i höstas som hon började bo hos er på heltid och det var mamman nöjd med? :hmm:
Hon är ju ingen leksak som man kan hantera hur som helst? Vad säger dottern själv?
Av bonusmamma
#9550720
CAKirre skrev:Har jag missat något? Blev det tingsrätten till slut, eller vad är det för dom det hänvisas till?
Känns märkligt att dottern ska behöva flyttas fram och tillbaka. Det var ju väl bara i höstas som hon började bo hos er på heltid och det var mamman nöjd med? :hmm:
Hon är ju ingen leksak som man kan hantera hur som helst? Vad säger dottern själv?
Domen fick vi i november 2016, Tingsrätten, att hon skulle flytta till mamma när mamman flyttade till ny stad. Sen har hon ju bott hos oss i 1 år nu när mamman separerade från sitt ex och inte längre hade någon som kunde ta hand om dottern när hon jobbade. Nu har hon en ny pojkvän som ska ta den rollen.
#9550721
bonusmamma skrev:
CAKirre skrev:Har jag missat något? Blev det tingsrätten till slut, eller vad är det för dom det hänvisas till?
Känns märkligt att dottern ska behöva flyttas fram och tillbaka. Det var ju väl bara i höstas som hon började bo hos er på heltid och det var mamman nöjd med? :hmm:
Hon är ju ingen leksak som man kan hantera hur som helst? Vad säger dottern själv?
Domen fick vi i november 2016, Tingsrätten, att hon skulle flytta till mamma när mamman flyttade till ny stad. Sen har hon ju bott hos oss i 1 år nu när mamman separerade från sitt ex och inte längre hade någon som kunde ta hand om dottern när hon jobbade. Nu har hon en ny pojkvän som ska ta den rollen.
Ah, okej. Med tanke på hur de senaste åren har varit så känns det ju troligast att det samma om igen... :heart:
Finns det något ni kan göra? Tingsrätten igen?
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 59
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?