Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9546180
Grodfen skrev:Fast det handlar inte bara om svartsjuka tänker jag, utan (kanske mer?) om den stora omställning som hela familjen går igenom när det kommer ett nytt barn. Det blir ofrånkomligt mindre tid och fokus till det tidigare barnet redan under graviditeten. Och det äldre barnet kan känna sig utanför den nya lilla familj som bildas med mamma-pappa-barn.
Instämmer. Det blir fel att använda ordet "svartsjuka". Även om jag i mitt sinne tänkte på just det du beskriver, helheten. Det ÄR en tuff omställning. Även i ett stabilt läge.
Av bonusmamma
#9546918
Idag blev bonusdottern utkastad från mamman på liknande sätt som midsommar 2015.

Hon skulle vara där över helgen och min sambo skulle hämta vid 16- tiden. Vid 12 ringer dottern och är ledsen och ber honom komma och hämta henne. Hennes mamma hade också skickat ett mail till honom där hon skrev att han skulle komma och hämta henne, efter att han hade missat 7 samtal från henne.

Väl där är mamman sammanbiten och packar in dotterns grejer i bilen utan att säga så mycket. Hon vill inte diskutera saken närmare utan skulle ringa imorgon. Dottern håller ihop så länge mamman är närvarande, men så snart hon sitter i bilen och de åker hem bryter hon ihop.

Dotterns version av det hela:
Hon och mamma skulle gå ner och fika på stan. Mamman ber dottern att byta till rena trosor då hon inser att hon har haft samma trosor sen i fredags. Dottern vägrar att byta trosor för hon har precis tagit på sig dubbla leggings för att det är kallt ute.

Mamman blir då jättearg, kastar saker omkring sig och har sönder saker. Hon säger att dottern får åka till pappa nu på en gång istället och att hon ska packa sina saker, eftersom hon inte är välkommen tillbaka. "Vi behöver ta ett break ifrån varandra" ska hon ha sagt, vilket dottern har tolkat som att hon inte får komma dit nästa umgängeshelg. Dottern har också uttryck att hon är ledsen för att hon inte har någon mamma längre...

Vi får höra mammans version imorgon.
#9546920
bonusmamma skrev:Idag blev bonusdottern utkastad från mamman på liknande sätt som midsommar 2015.

Hon skulle vara där över helgen och min sambo skulle hämta vid 16- tiden. Vid 12 ringer dottern och är ledsen och ber honom komma och hämta henne. Hennes mamma hade också skickat ett mail till honom där hon skrev att han skulle komma och hämta henne, efter att han hade missat 7 samtal från henne.

Väl där är mamman sammanbiten och packar in dotterns grejer i bilen utan att säga så mycket. Hon vill inte diskutera saken närmare utan skulle ringa imorgon. Dottern håller ihop så länge mamman är närvarande, men så snart hon sitter i bilen och de åker hem bryter hon ihop.

Dotterns version av det hela:
Hon och mamma skulle gå ner och fika på stan. Mamman ber dottern att byta till rena trosor då hon inser att hon har haft samma trosor sen i fredags. Dottern vägrar att byta trosor för hon har precis tagit på sig dubbla leggings för att det är kallt ute.

Mamman blir då jättearg, kastar saker omkring sig och har sönder saker. Hon säger att dottern får åka till pappa nu på en gång istället och att hon ska packa sina saker, eftersom hon inte är välkommen tillbaka. "Vi behöver ta ett break ifrån varandra" ska hon ha sagt, vilket dottern har tolkat som att hon inte får komma dit nästa umgängeshelg. Dottern har också uttryck att hon är ledsen för att hon inte har någon mamma längre...

Vi får höra mammans version imorgon.
:shock: :shock: :heart:
#9546969
Men stackars barn :shock: :(

Det låter verkligen som att mamman inte mår bra (har tyvärr en del psykisk sjukdom i min närhet och det känns igen). Kan barnet prata och få tröts av er eller sluter hon sig bara?
Av bonusmamma
#9546970
emelie skrev:Hur mår flickan idag?

:heart:
nano skrev:Men stackars barn :shock: :(

Det låter verkligen som att mamman inte mår bra (har tyvärr en del psykisk sjukdom i min närhet och det känns igen). Kan barnet prata och få tröts av er eller sluter hon sig bara?
Just nu verkar hon må "bra" igen. Men jag tror ju inte att hon har mått BRA på väldigt länge egentligen, med tanke på hennes utåtagerande beteende och ilska det senaste halvåret.

Mammans förklaring till incidenten var att hon hade grälat med sin pojkvän och mådde dåligt, och dotterns tjat fick det helt enkelt att brista. Hon och pojkvännen tycks ha gjort slut (igen), men det dröjer nog inte länge förrän de är ihop igen.. :roll: Hon verkar ha en sån tendens i slutet av relationer, att bryta upp och bli ihop igen upprepade gånger under tiden som hon letar efter en ny kille att ersätta exet med.
#9546977
Har hon pratat med flickan själv?
Eller hamnar det på er att vara medlare i konflikten?

Vill flickan åka dit nästa umgängeshelg eller är mamman inställd på att det inte blir ngt?

Det är ändå skönt att hon har er, så att hon får ha stabilitet och kunna reagera nånstans. Även om det kan vara påfrestande för er så klart :heart:
Av bonusmamma
#9547011
emelie skrev:Har hon pratat med flickan själv?
Eller hamnar det på er att vara medlare i konflikten?

Vill flickan åka dit nästa umgängeshelg eller är mamman inställd på att det inte blir ngt?

Det är ändå skönt att hon har er, så att hon får ha stabilitet och kunna reagera nånstans. Även om det kan vara påfrestande för er så klart :heart:
Hon och mamman har pratat, och hon ska åka dit som vanligt nästa gång.
Av bonusmamma
#9549189
Nu ska den där sjuka människan börja krångla igen :gaah:

Hon och min sambo har pratat om att dottern kanske kan börja bo växelvis (varannan vecka) hos dem framåt våren, och då ta sig till och från skolan hem till mamma med buss. Det har dock ändå funnits många frågetecken, hur det ska fungera med mammans oregelbundna arbetsschema t.ex. Nu har mamman varit på sambon om att han ska gå till hennes skola och fixa ett busskort så att hon kan börja öva på att åka buss.

Han ringde därför till expeditionen och de sa att han måste ansöka om busskort på kommunens hemsida, vilket han då gjorde. Då fylls alltså ett formulär i som även mamman ska skriva under digitalt. När han hade gjort detta ringde mamman upp honom och var jättearg. Hon menade att han ska kunna gå in på expeditionen och hämta ett busskort, han ska inte behöva göra en ansökan via kommunen. Hon vägrar lyssna på honom när han säger att man visst måste gå den vägen. Så säger hon att hon ska ringa och kolla och sen höra av sig igen. Efter en stund ringer hon upp och säger "Om hon blir folkbokförd hos mig så kan jag gå in och hämta ett busskort".. Alltså, hur dumma tror hon att vi är? :duh:

Så nu är läget som så att hon absolut vill att dottern ska folkbokföras hos henne, och hon ska börja bo varannan vecka från och med nästa månad, och det är inte förhandlingsbart. Så det blir väl att boka in ett möte på familjerätten igen för att se hur hon rent praktiskt har tänkt att lösa allt? För ska det vara varannan vecka ska det vara specifikt varannan vecka, inget "Jag jobbar då och då, så hon kan få vara hos dig lite extra" var och varannan dag :roll:
Av bonusmamma
#9549197
emelie skrev:Fast till slut måste ju familjerätten se igenom hennes röra och sätta ner foten..?

Är dottern folkbokförd hos er just nu?
Familjerätten har ingenting att säga till om, de finns bara som stöd och vägledning typ.

Hon har varit folkbokförd hos sin pappa sen i juni, och bor där på heltid sen dess. Jag ser ingen anledning till att ändra på folkbokföringen bara för att hon börjar bo mer hos sin mamma. Men sannolikt handlar det om att mamman vill få mer i bostadsbidrag eller nått sånt. Men jag tror inte att 50/50-boende kommer fungera i praktiken så länge inte mamman byter jobb. Som det är nu jobbar hon antingen tidiga mornar (från 4-tiden) eller sena kvällar/nätter och dessutom helger.

Hon kan ju börja med att lämna dottern på skolan på måndag morgon efter deras umgängeshelg, och sen att man successivt utökar umgänget till halvtid. Tror inte alls det är bra att byta boende IGEN över en natt.
#9549198
Jag lider med er och dottern. Det låter ju helt vansinnigt utifrån vad du skriver här. Så sent som i november har hon ju mer eller mindre slängt ut dottern och nu passar det henne att kalla tillbaka dottern att bo hos henne halva tiden. Det är så orimligt att bete sig så här mot ett barn! Jag blir både arg och ledsen.

:heart:

Jag är förvånad över att socialtjänsten inte kan göra/gör mer.
Av bonusmamma
#9549204
Nina & lilla J skrev:Jag lider med er och dottern. Det låter ju helt vansinnigt utifrån vad du skriver här. Så sent som i november har hon ju mer eller mindre slängt ut dottern och nu passar det henne att kalla tillbaka dottern att bo hos henne halva tiden. Det är så orimligt att bete sig så här mot ett barn! Jag blir både arg och ledsen.

:heart:

Jag är förvånad över att socialtjänsten inte kan göra/gör mer.
Jag har tappat all respekt för soc efter de senaste årens händelser kring bonusdottern.. När de inte ens tar barnet ifrån en missbrukarmiljö, utan litar på att den medberoende partnern ska skydda barnet.. :siishah: De verkar inte heller ha någon vidare bättre koll på psykisk misshandel heller. :roll:

Hursomhelst så går vi inte med på att ändra folkbokföringsadressen före sommaren. Hon ska inte få en chans att byta skola åt dottern mitt i en termin, igen (för det skulle inte förvåna mig om hon skulle försöka med det igen). Sen om hon kan tvinga fram ändring genom att begära verkställande av tingsrättsdomen vet jag inte.. Vi får se vad som händer.
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 59
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?