allmän fsk och arbetslöshet : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: sön aug 18, 2019 16:42

allmän fsk och arbetslöshet

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

allmän fsk och arbetslöshet

Inläggav undrande » mån aug 12, 2019 07:39

Min man har blivit arbetslös nu efter semestern och jag funderar på det här med allmän förskola och tider. Maken har fortfarande kvar sin beredskapsjour var tredje vecka och då är grabben berättigad till förskola på mina tider. (det har jag kollat upp). Men övriga veckor får han gå allmän förskola-tider. Det är helt ok.

MEN... jag jobbat till stora delar hemifrån och har gjort så i 15 års tid. Jag har 10mil enkel resa till jobbet och det tar 1,5h att köra enkel väg ev mer beroende på trafik. När jag jobbar hemma är det väldigt jobbigt om grabben är hemma även om maken är hemma. Ibland funkar det hur bra som helst men så med alla 3-åringar så har de en egen vilja och det kan bli ganska livat. Viss del av jobbet jag gör så gör det inget om det är lite stoj runt omkring men jag har en del kundkontakt och då MÅSTE det vara tyst. Eller vissa förberedelsejobb där jag behöver koncentera mig mycket och det är svårt när man hör grabben.

Jag kan ju inte kräva att de ska vara ute hela dagen eller åka iväg på aktiviteter 8 timmar varje dag heller. Att åka in till kontoret varje dag är inte görbart. Varken ekonomiskt eller tidsmässigt. Att jobba hemma var en förutsättning för att tacka ja till jobbet.

Några förslag på hur jag ska lösa det?
undrande

Re: allmän fsk och arbetslöshet

Inläggav mammatillE » mån aug 12, 2019 07:42

Kan du sitta på biblioteket? :D
mammatillE
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav undrande » mån aug 12, 2019 07:56

Ibland har jag gjort det men de brukar inte tycka om när jag måste ha jobbsamtal eller telemöte :roll:
undrande

Inläggav telistant » mån aug 12, 2019 08:03

Brusreducerade hörlurar för att slippa höra så mycket, det tar inte bort allt ljud i höga frekvenser, de är bättre på låga frekvenser men de kapar bort en hel del ljud. Stängd dörr. Jag vet inte hur ert boende ser ut men när du är på din arbetsplats så betyder det att du jobbar och då får man inte störa mamma (inte så lätt med treåring). Ljud från barn är svårare när man ska prata i telefon. Kan du styra vilken tid dina kundmöten är och skicka ut dem de timmarna?
L 07 :heart: A 10 :heart: E 12 :heart:
Användarvisningsbild
telistant
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav mammatillE » mån aug 12, 2019 09:30

undrande skrev:Ibland har jag gjort det men de brukar inte tycka om när jag måste ha jobbsamtal eller telemöte :roll:

Förstår! Kan man boka grupprum på ditt bibliotek eller högskolebibliotek? 🤔
mammatillE
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav SCSI » mån aug 12, 2019 12:35

Finns det nåt coffice eller liknande att sitta på?
J 2011 | bonus 2005
instagram
Användarvisningsbild
SCSI
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Grodfen » mån aug 12, 2019 16:46

Jag har jobbat rätt mycket på kaféer, vissa funkar, andra inte. Även på bibliotek. Men det kräver att man planerar sina arbetsuppgifter väl, eftersom man inte kan ta telefonsamtal på bibliotek, och det funkar inte jättebra på kafé heller. Kan ni ha en gemensam planering för de dagar du sitter hemma, med vissa tider då de är ute och gör saker - så att du kan styra telefonmöten till de tiderna? Eller till de dagar då du är på kontoret. Och ha fokuserad förberedelsetid på biblioteket andra timmar tex. Tror planering är a och o i sådana här lägen!
Mamma till D, född 110826, och A, född 140227.
Användarvisningsbild
Grodfen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav camsch » mån aug 12, 2019 17:32

Jobbig situation, för ni lär ju inte ha mer pengar att röra er med just nu...

Det känns ju lättast nästan att du försöker hitta ett alternativt kontor... Fundera lite "out of the box", ni kanske har någon lokal där du bor, någon granne/vän som antingen har ledigt rum eller borta dagtid, aktivitetslokal i förening, bibliotek med grupprum, någon med tom husvagn?
Mer kostsamt är ju t ex ett kontorshotell, men jag vet inte om det temporärt skulle vara möjligt att få det via jobbet.

Hur ser ert boende ut, finns där NÅGONSTANS du skulle kunna "stänga in dig" och "försvinna" och sen kombinera med t ex bra headset för kundsamtal? Jag sitter själv i kontorslandskap och pratar mycket över Skype, och med mitt headset hörs ingenting av min omgivning. De stänger även ute mycket ljud utifrån...

Även om det är en "skrubb" så skulle det ju temporärt kunna bli en arbetsplats för dig.
Jag är stolt mamma till 2 barn här på jorden och en liten stjärna på himlen.
Lillan född okt -07 bärs sällan numera men i så fall i batikfärgad grön Gås, ringsjal eller i hemsydd sele
Användarvisningsbild
camsch
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav zink » mån aug 12, 2019 19:31

Tänker också som camsch. Vilka ställen som kostar lite där det tåls telefonprat måntro?

Känner du någon i närheten som jobbar dagtid och som skulle vara bekväm med att du satt i deras hem och jobbade, om inte jämt så någon dag i veckan? Någon som har wifi - det lär du behöva men du pratar via mobil?

Om du kan betala en liten summa för det så kan du ev annonsera om det om du inte känner någon.

I ett hyresboende vi hade med bara tre lgh i ett hus till en tvättstuga så var ju tvättstugan väldigt lugn 8)

Har även bott där det fanns en liten relax med bastu i källaren med källarfönster in som ju aldrig nyttjades dagtid.

Kan finnas sådana kvarterslokaler också, som inte används dagtid.
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav undrande » mån aug 12, 2019 19:51

Bra förslag ni har kommit med och det är värt mycket.

Jag behöver ett riktigt bra wifi för jag måste ofta koppla upp mig mot kunder eller kör skypemöten med kollegor eller kunder. Ibland även ladda ner stora filer så det får inte vara någon begränsning.

Ibland har jag support och då måste jag ringa upp kunderna när det behövs och ofta koppla upp mig så jag ser deras skärmar. Dessa samtal kan jag styra lite granna och brukar då säga till innan jag ringer upp kunderna. Så att de håller sig lite extra tysta då. Men ibland ringer ju folk ändå :lol:

Jag har en superfin arbetsplats idag. Jag har ett eget rum med höj och sänkbart bord skrivare mm och allt som behövs, hyllor med mina böcker och anteckningar och allt som kan behövas. Tror att det är lite det som skaver. Jag VILL inte sitta någon annanstans. Det här är ju MITT jobb och MIN arbetsplats jag vill inte behöva flytta runt pga arbetslösheten liksom.

Tror också att idag var värre då de båda stora fortfarande har sommarlov och det är klart med 3 barn hemma så blir det mera liv. Hoppas det blir lugnare på torsdag då de börjar skolan.

På kontoret sitter jag i öppet landskap och trivs inte alls. Jag behöver ha det tyst omkring mig speciellt när jag pratar telefon. Är nog extra känslig där.

Ibland när vårat nätverk strular har jag suttit hos en släkting en liten bit bort och det funkar ju med. Men jag vill helst sitta hemma. Det är så praktiskt för övrigt. Som när jag väntade på ett program skulle installeras hos en kund så lagade jag ett par byxor under tiden 8) helt perfekt. Kör det ihop sig och jag inte vet riktigt hur jag ska gå vidare så går jag en sväng i trädgården och kommer på en lösning. Det är värt så mycket för mig.

Tror att jag landar i att jag helt enkelt får vänja mig och att vi får vänja oss vid det nya. Grabben får lära sig vad den stängda dörren betyder. Jag får flagga upp för när det är speciellt känsliga samtal. Försöka förlägga viktiga möten till AF-tider och flytta in till släktingen de dagar som är kritiska. Får jobba lite med mig själv!

Efter att ha sett höstens planering så kommer jag nog att vara ute hos kunder en hel del också så det kanske löser sig ändå de dagar jag är hemma.

Vi bor utanför ett mindre samhälle så det finns inte så mycket café liknande omkring.. Men jag förstår hur ni tänker och sådant funkar ju för många andra.
undrande

Inläggav Emma-Lisa » mån aug 12, 2019 21:04

Tänkte först att din man kunde plugga någon kurs eller så på distans så att ni får rätt till fsk, men då tappar han väl sin ersättning? Så det var ju en dålig idé.
Emma-Lisa
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav sabe » tor aug 15, 2019 08:14

Emma-Lisa skrev:Tänkte först att din man kunde plugga någon kurs eller så på distans så att ni får rätt till fsk, men då tappar han väl sin ersättning? Så det var ju en dålig idé.

Fast det beror väl på lite :hmm: det kan ju vara en bra idé också ifall han har någon kompetens som han behöver utveckla och det beror väl lite på hur hans bransch ser ut :hmm:
Det finns ju arbetsmarknadsutbildningar och andra åtgärder som är på heltid också och då har man ju rätt till förskola. :hmm:
M 2007-04-10. :heart:
E 2013-02-15 :heart:

http://www.berlekom.se
Användarvisningsbild
sabe
SjalInventarie
SjalInventarie

Återgå till Anonyma inlägg