Dejta person dömd för brott : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tis nov 20, 2018 16:50

Dejta person dömd för brott

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Dejta person dömd för brott

Inläggav Naiv? » fre sep 14, 2018 18:43

Har börjat prata med en person via Tinder. Vi klickar bra i textväg och för min del brukar det vara ett rätt säker tecken. Gjorde dock misstaget att kolla upp personen via Lexbase och fick en träff. Luskade vidare och har nu fått veta att hen har ett par domar från ett par år tillbaka. Inga våldsamma grejer, men ändå brott. Dels olovlig körning (pga indraget körkort, oklart varför det blev indraget från början) dels en cykelstöld och sen någon invecklad grej där hen blev indragen i någon slags nätscamgrej i typ tredje led.
Och nu vet jag ingenting. Är jag dum i huvudet om jag bara låter det här vara så länge, och träffar personen mer förutsättningslöst? Eller är hen körd pga sin bakgrund? Jag är själv uppvuxen i en medelklassmiljö, lever även nu ett väldigt ordnat liv, har väl haft någon enstaka bekant som snattat, på sin höjd. Hens bakgrund är nog väldigt olik min och jag vill ju tro att människor kan utvecklas och bli bättre människor. Samtidigt tar jag kanske en onödig risk bara för att få ligga... Så. Är jag naiv eller godhjärtad?
Naiv?

Re: Dejta person dömd för brott

Inläggav Marina » fre sep 14, 2018 19:15

Om det är från förr och dessutom bara "mindre" saker som det du berättade nu skulle jag inte dra öronen åt mig. Om man skulle diskvalificera alla som gjort misstag i livet blir det rätt tråkigt tänker jag.
/Marina med älskade V f.05 och underbara A f.10 http://mindrefett.blogspot.se
Användarvisningsbild
Marina
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav Vitsippa » fre sep 14, 2018 19:43

Om personen gjorde något dumt i tonåren typ så är det väl inget att bråka om... Stal hen cyklar för typ två år sedan så skulle jag nog tappa intresset för egen del.
Senast redigerad av Vitsippa fre sep 14, 2018 20:20, redigerad totalt 1 gång.
Mamma till fyra pojkar födda -04, -06, -06 och -13.
Användarvisningsbild
Vitsippa
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Andelle » fre sep 14, 2018 20:05

Vitsippa skrev:Om personen gjorde något dumt i tonåren typ så är det väl inget att bråkka om... Stal hen cyklar för typ två år sedan så skulle jag nog tappa intresset för egen del.

Håller med, sen är jag väl fördomsfull men jag tänker att det där är toppen av isberget. Vad har hen gjort som hen inte åkt fast och blivit dömd för?
3 fina ungar
Användarvisningsbild
Andelle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Naiv? » fre sep 14, 2018 20:54

Andelle skrev:
Vitsippa skrev:Om personen gjorde något dumt i tonåren typ så är det väl inget att bråkka om... Stal hen cyklar för typ två år sedan så skulle jag nog tappa intresset för egen del.

Håller med, sen är jag väl fördomsfull men jag tänker att det där är toppen av isberget. Vad har hen gjort som hen inte åkt fast och blivit dömd för?

Jo det är väl lite det jag är inne på... Brotten var från när hen var kring 25-27, vilket väl inte riktigt faller under "ung och dum"
Naiv?

Inläggav Naiv? » fre sep 14, 2018 20:56

Å andra sidan har han nu jobb och boende och verkar hyfsat i ordning i övrigt. Relativt "lugna" intressen.
Naiv?

Inläggav Marina » fre sep 14, 2018 22:12

Det är ju inte som att du ska leva med honom resten av ditt liv för att du dejtar honom...
/Marina med älskade V f.05 och underbara A f.10 http://mindrefett.blogspot.se
Användarvisningsbild
Marina
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav Mikaela » lör sep 15, 2018 06:45

För mig beror det också väldigt mkt på inställningen till sina brott. Är det mest dumma bortförklaringar och förminskande, typ att ”äsch, alla snor cyklar ibland” så hade jag dragit öronen åt mig, då hade det varit allt för stor skillnad på inställning till tillvaron för min del.
- Det är alltid bättre att vara med barnen än att blanda en massa sillsallader
Stora solstrålen L är född i juni -10.
Lilla terroristen H är född i juni -13
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Naiv? » lör sep 15, 2018 07:27

Marina skrev:Det är ju inte som att du ska leva med honom resten av ditt liv för att du dejtar honom...

Nä, det finns nog fler skäl än hans bakgrund som bidrar till att det inte handlar om att i så fall inleda ett superseriöst förhållande.
Naiv?

Inläggav Naiv? » lör sep 15, 2018 07:29

Mikaela skrev:För mig beror det också väldigt mkt på inställningen till sina brott. Är det mest dumma bortförklaringar och förminskande, typ att ”äsch, alla snor cyklar ibland” så hade jag dragit öronen åt mig, då hade det varit allt för stor skillnad på inställning till tillvaron för min del.

Det här tror jag är lite av en deal breaker. Som sagt tror jag att han lever rätt annorlunda idag mot för när de här grejerna skedde. Det svåra är ju att det inte känns som en diskussion jag vill lyfta direkt så här i början. "jo det är så att jag spionerar lite på dig..."
Naiv?

Inläggav Cayenne » lör sep 15, 2018 14:38

Jag har nyligen börjat träffa någon som jag träffat på en datingsida, men jag har inte kollat brottsregister...... inte frågat heller. Är det jag som är naiv då?

Jag funderar på varför du först sökte informationen? Jag har inte tänkt tanken på att göra det.Var det något särskilt som fick dig till det, eller gör du det med alla? Om du gjorde det för att du misstänkte något skumt, tänker jag att det är läge att dra öronen åt sig. Om du gör det med alla, tänker jag att du kanske ska fundera på varför du gör det......?
*Cayenne*
med klöver i tjejer Mirjam 00, Nora 01 Elsie 05 Tyra 07
Min blogg
Användarvisningsbild
Cayenne
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav Naiv? » lör sep 15, 2018 15:41

Cayenne skrev:Jag har nyligen börjat träffa någon som jag träffat på en datingsida, men jag har inte kollat brottsregister...... inte frågat heller. Är det jag som är naiv då?

Jag funderar på varför du först sökte informationen? Jag har inte tänkt tanken på att göra det.Var det något särskilt som fick dig till det, eller gör du det med alla? Om du gjorde det för att du misstänkte något skumt, tänker jag att det är läge att dra öronen åt sig. Om du gör det med alla, tänker jag att du kanske ska fundera på varför du gör det......?

Gör det inte med alla, i början var jag nog mer noggrann med att kolla upp de jag skulle träffa innan vi sågs. Vet inte varför jag kollade upp den här personen, ingen direkt känsla., mer bara slump i och med att jag hade hans riktiga namn. Är med i ett par varningsgrupper på fb om män som beter sig som svin (dvs på nivån våldtar och misshandlar) och det gör väl att jag också blir mer misstänksam. Men det är helt klart en svår balansgång av att inte utsätta sig själv för onödiga risker och att inte bli helt konspiratorisk och misstänksam.
Naiv?

Inläggav Cayenne » lör sep 15, 2018 22:23

För att återgå till frågan, är jag en person som inte är rädd för att fråga saker. Jag tänker att det inte är läge att avslöja att du har kollat upp honom, men man kan ju råka komma in på ämne som handlar om ärlighet osv....
*Cayenne*
med klöver i tjejer Mirjam 00, Nora 01 Elsie 05 Tyra 07
Min blogg
Användarvisningsbild
Cayenne
SjalFossil
SjalFossil

Återgå till Anonyma inlägg