Deltagande och frånvaro? (skolan) : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tor aug 16, 2018 04:50

Deltagande och frånvaro? (skolan)

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Deltagande och frånvaro? (skolan)

Inläggav Mamman som undrar » ons maj 23, 2018 18:47

Idag var det tokvarmt ute, och mitt stora barn berättade att hen inte orkat vara med på allt på gympan pga detta. De hade gympa utomhus på en stekhet fotbollsplan utan möjlighet till skugga, samt att hen har allergi som gör det extra jobbigt just nu. Tydligen var de ca 3 st i klassen som inte orkat delta på alla saker.

Nu när jag öppnade mailen så hade vi fått mail från skolan att mitt barn "varit närvarande men inte deltagit". Mitt barn gillar gympan egentligen, och jag kan förstå att en inte orkar sådana här varma dagar. Men hur vanligt är det att skolan mailar om frånvaro/närvaro på detta sätt? Och behöver jag reagera på detta på något vis? De har tyvärr bytt gympalärare rätt ofta men denna har i alla fall varit här en hel termin.

Till saken hör också att mitt barn egentligen inte alls gillar gruppaktiviteter, så från att ha vägrat delta i gympan i ettan till att nu i mellanstadiet verkligen gilla ämnet är stort. Och lektionen innan var de tydligen uppdelade i smågrupper som skulle göra nån slags bollek på tid. Mitt barn var sist i sist grupp, så när läraren blåste av hade hen inte hunnit göra övningen. Mitt barn trodde att det var slut så gick och satte sig igen, varpå läraren sade "tycker du att du deltar nu?" (enligt mitt barn). Jag fick hem ett mycket ledset och argt barn denna dag. :(

Tacksam för lite tankar och hur det ser ut hos er. :heart:
Mamman som undrar

Re: Deltagande och frånvaro? (skolan)

Inläggav Fryle » ons maj 23, 2018 19:54

Vår dotter har en synskada och därför ibland svårt att delta i idrotten. För något år sedan skulle de orientera och lektionen var inte förberedd och anpassad för henne, varför hon istället för att orientera gick en promenad tillsammans med en lärare och de elever som av någon anledning inte skulle delta i lektionen. Jag fick då ett frånvaromeddelande av idrottsläraren, något som jag blev väldigt irriterad över! :evil:

Det ditt barn drabbades av var trist, men förvånar mig inte. :|
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Anna » ons maj 23, 2018 20:45

Vi får sådana notiser om barnet inte deltar aktivt i lektionarbetet. Gäller alla ämnen, inte bara gympa. Jag brukar stämma av med barnet, men inte göra någon grej av det oftast.
H 0304 L 0509 E 1111
Användarvisningsbild
Anna
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav zink » ons maj 23, 2018 21:49

Vi verkar inte ha något sådant system hos oss? Nu går sonen i 4:an.

Denna vecka har han p g a skadad fot deltagit så mkt det gått i idrotten de två ggr som varit. Så inte helt sittandes på bänk.

Jag minns att det nån gång i 1:an var en period då flera av barnen glömde sina idrottskläder för inne-idrotten och då satt på bänk och tittade på. Jag vet att det hände min son i a f en gång. Fick inget meddelande via infomentor. Det som kom då var från klassläraren en påminnelse att vi föräldrar skulle se till att barnen kom ihåg kläderna.

Grrrrr för "Mitt barn trodde att det var slut så gick och satte sig igen, varpå läraren sade "tycker du att du deltar nu?" (enligt mitt barn)." :evil:
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav Ewepewe » tor maj 24, 2018 07:21

Tror inte vi har nåt sånt system på barnens skola, får bara meddelanden om de är fysiskt frånvarande.
Jag har själv i stort sett bara negativa minnen från skolgympan så jag kanske är överkänslig men jag får ont i magen när jag läser om ditt barns gympalärare. Det där är inte okej i mina ögon.
Storasyster J 0903, lillebror B 1108 och minsta syster A 1511.
Användarvisningsbild
Ewepewe
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Jos » tor maj 24, 2018 19:24

Tror inte det finns något sådant system på mins barns skola.

Det där med kommentaren vid bolleken låter verkligen inte ok! Om barnet hade fortsatt övningen, hade hen fått skäll för att hen inte lyssnade på avblåsningen då? (Det kanske inte alls hade varit fallet, men det är den tanken jag får.)

Ett meddelande om ”närvarat men ej deltagit” låter för mig mer som en kommentar som borde användas om en elev som inte deltar alls eller väldigt lite på en lektion, inte någon som inte orkar exakt alla övningar. Jag tänker att jag nog skulle ha kontaktat läraren i fråga berättat barnets version av händelsen och bett om hens version. Och kanske frågat om vad skolan menar är innebörden av ”närvarat men ej deltagit”.

Det jag tänker du skulle kunna prata med ditt barn om också (lite beroende på ålder såklart) är vad man kan göra om man inte orkar alla övningar på en lektion. Att bara gå iväg och sätta sig är nog sällan det bästa. Kanske kan hen göra övningen långsammare, prata med läraren om att allergin gör en trött, be om en vattenpaus...
T 0805 och E 1101
Jos
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Anna » tor maj 24, 2018 21:04

Använder de SchoolSoft är det ett av alternativen de kan klicka i.
H 0304 L 0509 E 1111
Användarvisningsbild
Anna
SjalVäsen
SjalVäsen

Återgå till Anonyma inlägg